Wat is er nieuw

Goede voedingsbodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarcelPeekel
  • Startdatum Startdatum
M

MarcelPeekel

Guest
Hallo allemaal.

Op het moment ben ik druk bezig om me in te lezen in de verschillende onderdelen i.r.t. aquariumhouden. Ik wil een goede start maken. E�n van de onderwerpen waar ik nog niet uit ben is de voedingsbodem. M'n uitgangspunt voor m'n aquarium is een Juwel Rio 180 met CO2-bemesting. In dit forum heb ik gelezen dat er zoveel voor- als tegenstanders zijn als het gaat om het gebruiken van een voedingsbodem. Maar stel dat ik nu wel voor een voedingsbodem zou gaan, welk merk zou dan een topper zijn onder de voedingsbodems? Hopelijk kunnen jullie me helpen om een goede keuze te maken.

Groet,
Marcel

ik heb een SERA voedingsbodem en hij bevalt mij goed.

Hoe lang zit die bodem al in je aquarium?

Enige waar ik over kan oordelen is de SERA voedingsbodem. Deze was bij mij na ongeveer 1,5/2 jaar merkbaar uitgeput. Bodem zit er zo'n 6 jaar in en begint nu te rotten. Maar daar ontkom je niet aan, met welke bodem dan ook 🙂

Succes met de keuze!

@Intercooler: Waar merk je dat dan aan?

Btw, de afgelopen tijd dus met kleibolletjes gewerkt, vind ik veel fijner.

Omdat ik nogal eens wat planten verzet krijgt me hele bak last van de voedingsbodem omdat ik deze er mee uit trek. Voor mij nooit geen voedingsbodem meer in ieder geval. Kleibolletjes bij de planten die veel waarden hechten aan een voedingsbodem werkt bij mij beter.

Edit: Tegelijk, zoals je denk ik wel weet zijn 80% van alle aquariumplanten eigenlijk moerasplanten. Deze planten halen bijna al hun voeding uit de bodem. Als deze voedingsstoffen op raken zie je dat de groei duidelijk terugvalt, misvormde bladeren worden aangemaakt en de plant duidelijk achteruit gaat.

Dus je zou ook zonder kunnen beginnen en dan lokaal kleibollen er bij steken?

Scheelt A geld, en B je krijgt geen troep in je bak als je eens een plant wil verzetten.

Weet niet precies wat je wensen zijn? Hoe gaat je bak eruit zien? Flink beplante hollandse plantenbak, biotoop, scape, of normaal gezelschapsaquarium?

Voedingsbodem is het makkelijkste en heb je een periode geen omkijken naar, je moerasplanten zullen het gewoon goed doen mits je aan een paar kleine andere voorwaarden voldoet. Daarna wordt zo'n bodem helaas alleen maar vervelend.

Wil je dit voorkomen doe je er geen voedingsbodem in, en steek je lokaal kleibolletjes als je ziet dat de plant achteruit gaat.

Succes, ik ga weer huiswerk maken 😛

De bedoeling is om een soort van aquascape te maken. Dit voorbeeld vindt ik bijvoorbeeld een mooie:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 362&page=9

Een aardige balans tussen scape, beplanting en zwemruimte voor de bewoners. Lijkt me typisch iets waarbij je lokaal de kleibollen kan aanbrengen en je eigenlijk geen voedingsbodem nodig zou hebben. Hoewel ik twijfel aan het voedingsbodem-loos zijn i.r.t. de HC-mat.

Suc6 met het huiswerk. 😉

Misschien moet je eens kijken voor een Aquascape subtraat. Er zijn diversen merken die een subtraat hebben speciaal voor aquascaping.
Denk hierbij aan ADA maar ook aquatic nature, oliver knot heeft ook zijn eigen lijn en ga zo maar door.

Vaak vallen deze Aquasoil onder shrimp substraat omdat ze ph verlagend zijn wat goed is voor de garnalen maar ook voor je plantjes.
Verder zijn deze bodems gemaakt van klei dus geven ze ook voeding af aan je planten.

Succes met het kiezen.

Btw, als je Hemianthus callitrichoides wilt gaan gebruiken moet je niet vergetend dat dit plantje maar wortelt tot 2 a 3cm.

inderdaad

je zou ook nog vloeibarevoeding kunnen gebruiken

@deScape : Thanks. Ik had al iets gezien op de de site van Azaqua. http://www.azaqua.nl/aqua-soil/14-aqua- ... ia-3l.html
@garnaal038 : Dat was ik zoiezo ook van plan. Zou het een idee zijn om eventueel lokaal wat voedingsbodem aan te brengen in de wetenschap dat ik bv ergens een matje HC zou willen maken?

MarcelPeekel zei:
Zou het een idee zijn om eventueel lokaal wat voedingsbodem aan te brengen in de wetenschap dat ik bv ergens een matje HC zou willen maken?

Ik denk als je Hc neemt dat je deze voorin wilt.
Maar dus dan heb je voorin ook 2 soorten bodem wat niet echt mooi oogt.

Ik heb in mijn aquarium nu die aqua soil van Ada waarvan je die link had. Met daarin Hc en de plantjes blijven goed zitten, en dat is vaak het probleem met Hc.

Deze Amazonia aqua soil heeft ook alles voordeel door de grote korrel bij het begin de bodem goed luchtig is. En dat helpt bij de start van de planten erg.

En anders is een goede keuze de JBL voedings bodem, had daar goede reviews over gelezen, met daarop een grote korel grind.

Succes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan