Goede waarden met deze voeding?


O dat is bijzonder want meestal komen ze bij veranderingen en het verslijmen wel terug. Ik zou even kijken of dit dan zoveel invloed heeft gehad en de komende dagen even monitoren.
Ik heb met vuil af te zuigen een deel water moeten wisselen waardoor de NO2 terug meetbaar werd. Ondertussen is deze 0 geworden en zitten de eerste bewoners er in :petjeaf:
 
Ik heb met vuil af te zuigen een deel water moeten wisselen waardoor de NO2 terug meetbaar werd. Ondertussen is deze 0 geworden en zitten de eerste bewoners er in :petjeaf:
Zucht ...
Nitriet is weer 0,2
Zou er iets met het hout kunnen zijn?
 
Is dat nieuw of oud en voelt het zacht aan?
 
Het is nieuw en voelt hard. Er zijn echter wel veel gaten en spleten in waar ik niet zo kan voelen. Hiervoor zou ik het er uit moeten halen.
 
Ondertussen zijn de nitrietproblemen al even opgelost en blijven deze 0 (of niet meetbaar) met toevoegen van vissen.
Ik vermoed dat mijn voeding ook OK is, ik heb geen algenproblemen meer. Even last gehad van baardalg, maar sinds ik een pH-controller heb is deze weggebleven.
Ivm de plantenvoeding wil ik graag nog even jullie mening of dit zo in orde is. Hier zijn mijn waterwaarden, gemeten met de Sera druppeltest.
- pH: 6,7
- KH: 6
- GH: 11
- NH3/4: 0
- NO2: 0
- NO3: 10
- PO4: 1
- Fe: 0,5
- temp: 23°C

De bewoners zijn: Neocaridina Heteropoda, Trigonostigma Espei, Corydora Panda. Volgende week komt er nog een koppeltje Trichogaster Chuna bij.
 
Niks mis mee dacht ik zo:thumbs:
 
Pesoonlijk zou ik bij no3 en po4 eerder voor 20/2 gaan maar dit is in principe wel ok.
 
Pesoonlijk zou ik bij no3 en po4 eerder voor 20/2 gaan maar dit is in principe wel ok.
Bedankt voor jullie reacties. Alles draait stabiel dus dan ben ik er ook tevreden mee.
Naar die 20:2 ga ik dan nog proberen te werken in de toekomst.
Kan ik hiervoor gewoon mijn AIO verdubbelen of kom ik dan in de problemen met de andere stoffen?
 
Als het goed gaat zou ik niets veranderen, met de AIO verhoog je dan ook de andere stoffen idd.

Of in plaats van verdubbelen zou je 1/4 omhoog kunnen gaan bv.
 
Het maakt ook uit wanneer deze waarden zijn gemeten want als dat na het toedienen van de voeding is dan mag het wat hoger. Is het voor het verversen dan zit je denk ik wel goed.

Als het goed gaat zou ik niets veranderen, met de AIO verhoog je dan ook de andere stoffen idd.

Dat is dan weer het nadeel van de AIO en je kan niet makkelijk bijsturen.
 
Dat is dan weer het nadeel van de AIO en je kan niet makkelijk bijsturen.
En erg economisch is het ook niet, 30 ml op 100 liter lees ik (bij sterke verlichting en Co2) , dan is dat dure flesje zo leeg.

Doe mij maar de poedertjes, ik vind het nog leuk ook om het klaar te maken (alsof je heel professioneel bezig bent:D
 
Het maakt ook uit wanneer deze waarden zijn gemeten want als dat na het toedienen van de voeding is dan mag het wat hoger. Is het voor het verversen dan zit je denk ik wel goed.
Goed punt:thumbs:
 
Ja de AIO moet je nemen als je het makkelijk wil hebben maar het is inderdaad wel een stuk duurder.
 
Het maakt ook uit wanneer deze waarden zijn gemeten want als dat na het toedienen van de voeding is dan mag het wat hoger. Is het voor het verversen dan zit je denk ik wel goed.



Dat is dan weer het nadeel van de AIO en je kan niet makkelijk bijsturen.
Gemeten enkele uren na bemesten John. Ik ga nu om de dag wel eens meten zodat ik precies weet wanneer iets opgebruikt is. Aangezien mijn planten het best goed doen hou ik het voorlopig maar bij de AIO tot ie op is. Kost wel wat meer dan de poeders maar lekker gemakkelijk!
:sorry:
 
Lekker gemakkelijk is dat wel zo?

Zelf je voeding aan maken is echt niet zo moeilijk of veel werk. Net als patrix vind ik het leuk om te doen en je hebt de absolute controlle over wat je toevoegt.

Maar goed bij beide methodes is doseren wat je het meeste doet en als je zelf mengt kun je het zon samen stellen dat je een mooie afgeronde dosering hebt.
 
Ik meng ook alles zelf, maar dat is vooral omdat ik weet wat mijn aquarium produceerde aan NO3 en PO4
 
Aangezien mijn AIO bijna op is en mijn verhoudingen toch wat scheef zitten heb ik besloten toch zelf poeders te gaan mengen en doseren volgens de EI. Zoals jullie hierboven aangaven is het een pak goedkoper en inderdaad 1 x per maand een stockoplossing maken is nu ook niet het grote werk.
Vandaag komt mijn pakketje van aquariumbemesting.nl binnen. Hoe begin ik nu het beste om de N:p verhouding goed te krijgen?
Laatste gemeten waarden waren na een waterwissel en na toevoeging AIO:
NO3 = 10
PO4 = 2
Fe = 0,5
 
Ik los op 500 ml 83 gram nitraat op en 8 gr fosfaat in 1 fles. Dan moet je 20 ml toevoegen op elke 100 liter om met zo n 20/2 te verhogen.
 
Ik los op 500 ml 83 gram nitraat op en 8 gr fosfaat in 1 fles. Dan moet je 20 ml toevoegen op elke 100 liter om met zo n 20/2 te verhogen.
Dus ik kan gewoon beginnen doseren en de verhoudingen komen vanzelf goed John?
 
Als je wekelijks de helft ververst dan zal je in theorie nooit boven de 40/4 uit kunnen komen zelfs al zou de bak niks verbruiken omdat je reset. Wel kan de nitraat in het kraanwater en de productie van de bak enige invloed hebben maar ja je bak zal ook wel het nodige verbruiken dus dat loopt in de regel wel los.
Voor alle zekerheid zou je de eerste weken even kunnen meten na de toediening.
 
Om de productie van NO3 moet ik me niet al te veel zorgen maken denk ik, deze is in regel steeds te laag ifv de fosfaat.
Voor de rest moet ik niks meer toevoegen buiten het pakket dat ik besteld heb toch? Hierin zitten zowel de poeders voor micro als macro.
 

Terug
Bovenaan