Goedemiddag!


Seabass

New member
Lid geworden
10 september 2023
Berichten
0
Leeftijd
37
Hallo! Ik ben Sebas en kom uit Amersfoort. Zolang ik me kan herinneren, heb ik een fascinatie voor aquaria en terraria. 20 jaar geleden heb ik m'n ouders bang gemaakt door slangen in huis te nemen en sindsdien heb ik nooit meer de stap genomen om zelf iets te houden, de slangen moest ik toen uiteraard weer weg doen😅.

Nu heel wat woningen verder, ben ik nu eindelijk begonnen met het verzamelen van informatie over het houden van garnalen. Dit wil ik doen in een ecosysteem wat zichzelf onderhoud, ik ben me er van bewust dat dit tot op zekere hoogte is. Dat wil zeggen; Geen pomp, geen filter, hooguit een verwarmingselement en een lamp. Ik kwam er al gauw achter, dat het creëren van een balans tussen planten en diersoorten vaak een kwestie van proberen is en heb me aangemeld zodat ik wat tips en trucs op kan steken van het forum.

Cheers
 
Hallo! Ik ben Sebas en kom uit Amersfoort. Zolang ik me kan herinneren, heb ik een fascinatie voor aquaria en terraria. 20 jaar geleden heb ik m'n ouders bang gemaakt door slangen in huis te nemen en sindsdien heb ik nooit meer de stap genomen om zelf iets te houden, de slangen moest ik toen uiteraard weer weg doen😅.

Nu heel wat woningen verder, ben ik nu eindelijk begonnen met het verzamelen van informatie over het houden van garnalen. Dit wil ik doen in een ecosysteem wat zichzelf onderhoud, ik ben me er van bewust dat dit tot op zekere hoogte is. Dat wil zeggen; Geen pomp, geen filter, hooguit een verwarmingselement en een lamp. Ik kwam er al gauw achter, dat het creëren van een balans tussen planten en diersoorten vaak een kwestie van proberen is en heb me aangemeld zodat ik wat tips en trucs op kan steken van het forum.

Cheers
Welkom!

Ik ben ook voorstander van zn natuurlijke setup sinds kort ook een filterloze bak opgestart wellicht dat we nog veel van elkaar kunnen leren!

Ik moet wel zeggen trouwens dat je in een lowtech nog wel een pompje en filterpompje mag hoor. Dat hoeft niet maar vooral een lichte stromingspompje kan erg welkom zijn in de natuurlijke setup die je wilt maken.

Maar in het geval van garnalen zou je ook eens kunnen kijken naar sponsfilters, die waar zn luchtsteentje gaat, dan heb je een lichte stroming en een plek waar het vuil een beetje naar toe trekt. Daar kunnen de garnalen hun eten vinden. Vooral in het begin kan dat erg helpen balans te vinden.

Ook zou je kunnen kijken naar macroleven zoals daphnia. Deze eten zweefalgen op en houden het waterkolom schoon, terwijl de gwrnalen de planten en de bodemtoplaag schoon houden. Dan mis je misschien 1 ding, imo, torenslakken die de bodem luchtig houden, om woelen, ze brengen de molm naar beneden en de voedingsstoffen omhoog. Ze harken eigenlijk alles door zoals je in een moestuin ook doet.

Wat gebruik je voor bodem?
 
Bedankt allen!🙌

FYI, op dit moment heb een leeg aquarium van 20 liter. Hier zit ook een pompje bij, ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze ga gebruiken.

@don1262
Wat je zegt over het macroleven, hiermee ben ik gisteren begonnen. Ik ben naar een stuk water hier in de buurt gefietst en een aantal samples gestolen om thuis op kweek te kunnen zetten, zie fotos. Een slak of 2 lijkt me ook fantastisch, hoe zit dat met voortplanten (ik begreep dat je plotseling een slakken invasie kunt krijgen), kun je zodra je eitjes ziet deze het beste handmatig verwijderen? Zijn er ook visjes die dit gebruiken als voedsel?
Voor de bodem wilde ik een dikke laag modder gebruiken met daaroverheen een laag zand, dit is op basis van het systeem wat gebuikt wordt door father fish op youtube.

Volgende week wil ik gaan beginnen met het inrichten van het aquarium, ik zal jullie op de hoogte houden van de voortgang! Heb er zin in!

Fijne avond, gr sebas
 

Bijlagen

  • ecosystem04.jpeg
    ecosystem04.jpeg
    206.7 KB · Weergaven: 38
  • ecosystem03.jpeg
    ecosystem03.jpeg
    166.3 KB · Weergaven: 35
  • ecosystem02.jpeg
    ecosystem02.jpeg
    136.1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Ik lees toevallig net een thread over slak-etende-slakken😄
 
je zodra je eitjes ziet deze het beste handmatig verwijdere
Dit inderdaad ja een slakken invasie kan je snel krijgen maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Heel mn ruit zat vol maar ze hongeren zichzelf uit als ze met teveel zijn. Dan blijven alleen de grotere achter omdat die langer zonder eten kunnen.
Ik heb posthoorn maar die zie ik niet graag. De torenslakken zaten laatst ook over me ruit. Mn oplossing was ze er uit halen en nog een paar bakken neer te zetten 😂 vooral omdat ik teveel planten heb. Ik ga er nu nog 1 neer zetten. Lowtech. Ik wil mn rode garnalen daarin zetten die zitten nu in een waardeloze bak. Ik kan ook nergens mn planten kwijt ik ga ze maar wat goedkoper aanbieden 😁
Voor de bodem wilde ik een dikke laag modder gebruiken met daaroverheen een laag zand, dit is op basis van het systeem wat gebuikt wordt door father fish op youtube.
Ik had al zn vermoedde dat je hem volgde! Hij noemt het modder ik vind het een beetje... ik weet niet. modder krijg je vanzelf als je potgrond gebruikt. Hij heeft het over turf, de turf ontstaat ook gedeeltelijk uit de afbraak van potgrond. Ik weet niet wat hij voor modder aanbeveelt? MD fish volgt ook een beetje de dirted tank hij gaf mij als advies 50/50 vijvergrond en potgrond te nemen en dat in te sluiten met zand.

Tegen de tijd dat je bodem rijpt breken stoffen vanzelf af in verschillende mineralen en vormen en zo krijg je laagjes. Je kan dat proces versneller door zelf laagjes te maken. Ik vind het net iets teveel gedoe vooral als het betekend dat je spul van buiten naar binnen haalt. Maar die ressurection jars waar je het over hebt werkt volgens mij goed!

Weet je al wat voor zand je gaat gebruiken?
Ik ga binnenkort zb filmpjes eens afstruinen om te kijken wat hij allemaal voor dingen verzonnen had er in te doen. Sommige dingen zijn belangrijker dan andere. Ik vind het in iedergeval belangrijk dat alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn.
 
@don1262
Cool! Dank voor alle tips! Ojee, dit klinkt als een hobby die snel uit de hand kan lopen😝💪💪!
Wat de 'modder' betreft. Hij gebruikt verschillende composities, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Volgens hem: 'Als het maar organisch is en wat omgezet kan worden naar de nodige stoffen', wat ik begrijp is dat idd tuinturf, composterend groen etc. Daarnaast mengt hij er nog een supplement door heen, dit zou moeten zorgen voor de juiste mineralen in het water.

Voor het zand heb ik nog geen concreet plan, ik wilde hiervoor langs verschillende shops gaan om te kijken wat me mooi lijkt in combinatie met stenen. Als alternatief: We zitten hier aan de Utrechtse heuvelrug, waar een overvloed is aan het goud kleurige "oer zand'. Onder een microscoop zijn het inplaats van korrels, plaatjes. Ik heb alleen geen idee hoe dat er onder water uit zal zien, misschien wel een leuk experiment.
 
Laatst bewerkt:
@don1262
Cool! Dank voor alle tips! Ojee, dit klinkt als een hobby die snel uit de hand kan lopen😝💪💪!
Wat de 'modder' betreft. Hij gebruikt verschillende composities, die allemaal op hetzelfde neerkomen. Volgens hem: 'Als het maar organisch is en wat omgezet kan worden naar de nodige stoffen', wat ik begrijp is dat idd tuinturf, composterend groen etc. Daarnaast mengt hij er nog een supplement door heen, dit zou moeten zorgen voor de juiste mineralen in het water.

Voor het zand heb ik nog geen concreet plan, ik wilde hiervoor langs verschillende shops gaan om te kijken wat me mooi lijkt in combinatie met stenen. Als alternatief: We zitten hier aan de Utrechtse heuvelrug, waar een overvloed is aan het goud kleurige "oer zand'. Onder een microscoop zijn het inplaats van korrels, plaatjes. Ik heb alleen geen idee hoe dat er onder water uit zal zien, misschien wel een leuk experiment.
Als in de natuur de bodem dichtslipt heeft dat minder snel grote consequenties dan in een aquarium daarom ben ik zelf filterzand gaan gebruiken omdat dit geoptimaliseerd is om water goed er doorheen te laten lopen. Aquaruimzand blijkt ook wel heel rond te zijn maar hoe neer je neigt naar breek en speelzand dan kan de bodem moeilijk ademen

Vooral in een filterloos aquaruim is een luchtige bodem belangrijk dus ik zou niet voor die plaatjes gaan. Hoewel bij garnalen het wel leuk is omdat ze er veel voedsel tussen kunnen vinden. Je kan de bodem kiezen op esthetisch oogpunt of practies oogpunt. Het klinkt alleen dat het oerzand wel een erg anearobisch effect heeft. Weet niet of dat zo goed zal gaan bij mij slipt het filterzand al vanaf 1cm dicht. Dat is niet erg natuurlijk. Beter dan niets 😀 en daarom ook de torenslakken die het omwoelen.

Turf is vrij zuur en een organische bodem van bijvoorbeeld potgrond geeft volgens mij een vrij ph verlagend effect. Vooral met bepaalde garnalen kan dat onwenselijk zijn dacht ik.

Het zou kunnen dat die amerikaan ook andere spreektaal heeft en dat hij dingen anders noemt. Want modder.. wat is modder nou eigenlijk. 😂 kan vanalles zijn. Net zoals zand. Dat draait om de korrelgrootte, en klei ook, dat is een bepaalde korrelgrootte. Het zegt niets over de materiaal van gemaakt is. Je hebt allerlij soorten klei gemaakt van verschillende mineralen.

Binnenkort start ik een 300l en dan wil ik alles compleet hebben. Denk dat ik gwn zn zak bestel met vanalles er in aan mineralen dan heb ik een beetje een basis dan kan ik altijd nog dingen aanvullen 😀
 
Goeiemorgen!

Als in de natuur de bodem dichtslipt heeft dat minder snel grote consequenties dan in een aquarium daarom ben ik zelf filterzand gaan gebruiken omdat dit geoptimaliseerd is om water goed er doorheen te laten lopen. Aquaruimzand blijkt ook wel heel rond te zijn maar hoe neer je neigt naar breek en speelzand dan kan de bodem moeilijk ademen
Goed punt!

De modder... Bij het onderstaande filmpje, deze meneer schept z'n tuin leeg en filtert alle grove stukken er uit. Het schijnt wel te werken, maar om nou te zeggen dat het exact science is 😅. Ik vind het wel mega interessant hoe zo een ecosysteem zichzelf balanceert, met minimale interventie.

 
Wat een leuk filmpje zeg! Al die geluidjes ook 🥰 snap dat je dit wilt recreëren. Wallstad gebruikt ook altijd een bodem met aarde. Heb hetzelfde in mijn vijver gedaan en de planten doen het erg goed.

Wat ik heb geleerd is dat een vieze bodem (herbruikt zand of aarde onder je zand) de wortels een boost geven tegenover een steriele bodem waarbij de plant hard moet werken om te overleven. Ben benieuwd naar je uiteindelijke scape!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 28
Goedenavond! Vanmiddag na werk ben ik wezen wandelen en heb nieuwe samples buit gemaakt van een mooi stukje water uit een, voordat ik er kwam, rust gebied😬. Vrees niet, ik heb heel voorzichtig gedaan😅
Morgen een 2de grote container op de kop tikken om het spul op kweek te zetten. Ik ben benieuwd of er over een paar weken een groot verschil zichtbaar is tussen de 2 containers. De 3 samples zijn, organisch materiaal van de bodem, water vanuit de bron en de bodem zelf.
 

Bijlagen

  • vogelwater_02.jpeg
    vogelwater_02.jpeg
    326.6 KB · Weergaven: 30
  • vogelwater_01.jpeg
    vogelwater_01.jpeg
    172.4 KB · Weergaven: 31
Vrees niet, ik heb heel voorzichtig gedaan
Hoezo vrezen voor onvoorzichtigheid? 😄 een schepje nemen van de bodem is goed te doen toch? Of moet ik straks ergens voor op passen als ik ook samples zou gaan zoeken?
Leuk die verschillende samples ben benieuwd wat voor conclussies je daar allemaal uit gaat halen 😄
 
Hoezo vrezen voor onvoorzichtigheid?
Hahaha, ja er stond een groot hek omheen "NIET BETREDEN - RUST GEBIED". Toen dacht ik, "Dit is juist wat ik nodig heb! Onverstoorde flora en fauna" 😋. Maar ik verwacht niet dat als je 3 potjes van 300 ml aan materiaal meeneemt, het ineens verstoord is.

ben benieuwd wat voor conclussies je daar allemaal uit gaat halen
M'n ex vriendin heeft een hele goeie microscoop met camera, ik mocht hem helaas niet van haar overnemen... Wat me wel interessant leek is om de micro-organismen per week vast te leggen onder een microscoop en te kijken hoe snel ze zich ontwikkelen.
 
Leuk idee, met vissen wordt een ”ecosysteem” onmogelijk in 20 liter. Wel is het goed mogelijk met garnalen, slakken, waterpissebedden en andere kleine detrivoren. een pompje is zeer aan te raden tenzij je de bak plaatst ergens waar wind is. Als je het water niet ververst gaat het namelijk rotten zonder beweging.

zelf is het mij gelukt voor 2 jaar met een voedingbodem, veel planten (pas op voor kroos das te overwoekerend) en een grote populatie garnalen. ik gebruikte wel een pomp maar heb nooit hoeven voeren of verschonen
 
Kun je misschien uitleggen waarom dit onmogelijk zou zijn?
Ik zit er zo overna te denken en naar me kom te kijken het is wel heel krap zo voor 2 volwassen vissen (als die er in zouden zitten) maar het is niet onmogelijk. Denk dat 2 tetras nog beter in mn 15l kom zouden kunnen leven dan in heel veel natuurlijke omgevingen waar ze zich in kunnen bevinden. Zou het nooit doen daar in tegen. Vind het voor mn baby vissen van 1 cm al krap zat 😄
 
Dank voor de opheldering @don1262, op die manier! Ik was in de veronderstelling dat er vissen zijn die niet groter worden dan 2 a 3 cm. Maar dat zijn voornamelijk onvolwassen vissen begrijp ik? Goed om te weten😅
 
Dank voor de opheldering @don1262, op die manier! Ik was in de veronderstelling dat er vissen zijn die niet groter worden dan 2 a 3 cm. Maar dat zijn voornamelijk onvolwassen vissen begrijp ik? Goed om te weten😅
Er zijn maar weinig vissen die zo klein blijven als je ze de ruimte geeft misschien dat er wat van 3cm zijn maar alles daar onder dan houd je niet veel over. Daarnaast hebben de vissen zelf ook hun natuurlijke behoefdes naast het ecosysteem als je het niet op de juiste manier inricht en continu inrichting veranderd raakt de vis ook onderprikkeld. Tegen de tijd dan mn babyvissen 2cm halen zijn ze al uit de kom verhuisd bij mij. Maar ik denk ook dat als ik minder bewoners in mn kom zou doen, de kom zichzelf ook niet goed zou kunnen onderhouden. Uiteindelijk raakt de bodem uitgehongerd en daarna de planten tenkoste van de beetje bewoners (garnalen) die er in achter blijven. Dat is ook niet de bedoeling 😄
 
Kun je misschien uitleggen waarom dit onmogelijk zou zijn?
20 Liter kunnen niet veel of geen vissen in. voor een ecosysteem zou je voedsel moeten hebben voor deze vis wat zichzelf in stand houd kwa aantallen. En das onmogelijk. Een vis zal rustig 10 baby garnaaltjes bijv per dag eten. Dat betekent dat je 10 baby garnalen iedere dag erbij zou moeten krijgen. en das mogelijk maar dan zou je eerder aan een 1meter bak denken of groter.
 

Terug
Bovenaan