goedenavond allen


Dirk1955

Well-known member
Lid geworden
4 december 2019
Berichten
188
Leeftijd
68
Locatie
Stevoort
Ik ben Dirk en woon in België, nabij Hasselt. Ik heb vroeger verschillende aquaria gehad, en dat is geëindigd met een bak van 2.7 meter met bioloog van 5 kamers; totaal ongeveer een 1500l. Wegens omstandigheden heb ik alles weg gedaan, zowel de technieken als de bak alsook de bioloog. Ik ben ondertussen op pensioen en denk eraan om weer een bak te beginnen. De laatste bak, die van 2.70m heb ik indertijd zelf gemaakt omdat ik toen werkte bij een aquarium bouwer. Het was een volglas op een frame, hij was afgeschuind om onder de trap te passen. Maar nu denk ik aan een bak van 150 breed, 60 diep en 45 of 50 hoog. Ik ben me nu aan het informeren wat betreft de technieken, en heb ondertussen begrepen dat die danig geëvolueerd zijn. Ik denk aan een bak met een temperatuur tss 16 en 20 graden, dus geen tropische omgeving. Een buitenfilter en veel beplanting. Ik ken alleen TL lampen, maar blijkbaar is dat ook outdated, ledverlichting is een must. Ik zou de temperatuur lager houden wegens de energie kost, die was bij mijn laatste bak toch wel heel hoog. Ik ga waarschijnlijk de bak laten maken, dan kan ik gelijk een overloop ed laten plaatsen, ik heb gevonden dat er hier op een 30km vandaan een bedrijf s die bakken op maat maakt. Ik heb al gedacht om de bak zelf te maken, maar ik heb de apparatuur niet,, dus ge maten en de wensen doorgeven en dan wordt de bak gemaakt. Nu is mijn eerste vraag hier of er nog mensen zijn die met zulke temperatuur een bak opzetten? Het hoeft geen spectaculaire bak te worden, gewoon een gezelschaps bak die decoratief staat in mijn huis en wat leven brengt.
Zo, dit is mijn voorstelitem alvast bedankt voor het toelaten

Dirk
 
Welkom, koudwaterbakken (want dat is het) zijn er wel maar qua vissen ben je beperkt tot wat er hier in de rivieren zwemt of sluierstaarten, qua planten ben je ook enorm beperkt want alle planten inde aquaria gaan dood bij koud water, dus zit je met waterpest en dergelijke wat erin kan.
Overigens kan je een bak ook rustig op 22 graden houden en dan zijn de mogelijkheden aanzienlijk groter qua bezetting en planten
 
Ho, ik had in een databank van aquariumplanten gezien dat er toch een hele resem planten zijn die best groeien vanaf een 17 a 18 graden, en ik wil zoveel mogelijk op kamertemperatuur werken, dat is rond de 20 graden. Maar het zijn de eerste ideeën,, ik heb net een prijsconfigurator gedaan, en dat viel toch wel wat tegen, rond de 1000€ met een kaal onderstel. Mss toch zelf maken, en alleen het glas op maat laten snijden.
 
Welkom. Wij hebben 3 van onze 4 bakken (een stuk kleiner dan wat jij zoekt maar toch), op kamertemperatuur met een ondergrens van tussen de 19 en 21 a 22 graden. In de praktijk betekent dat dat de thermostaat zelden zal aanslaan. Als dat gebeurt is het vooral tijdens de wintermaanden gedurende de nacht, en zelfs dat zelden.
Onze kamertemperatuur is overdag 20 en in de nacht 16 graden.
In de zomer loopt onze kamertemperatuur op naar rond de 28 graden en het aquarium warmt heel langzaam mee.

Ik denk dat je het grootste deel van het jaar je bakken zou moeten koelen om ze onder de 20graden te houden.

Tussen de 19 a 20 en 24 graden is erg veel mogelijk met planten en vissen.
 
Van harte welkom Dirk!
Je rekening zal met een 150 bak echt niet zo mega zijn als die je toen had!
Ook is LED verlichting veel zuiniger dan de verlichting die je toen had.
Ik zou vooraf eens een onkostenberekening maken, het zal je waarschijnlijk verbazen en je veel meer mogelijkheden bieden!
 
Van harte welkom Dirk!
Je rekening zal met een 150 bak echt niet zo mega zijn als die je toen had!
Ook is LED verlichting veel zuiniger dan de verlichting die je toen had.
Ik zou vooraf eens een onkostenberekening maken, het zal je waarschijnlijk verbazen en je veel meer mogelijkheden bieden!
Ja, ik ben volop bezig, Het verbruik zal idd meevallen, Nu ben ik glasprijzen aan het vergelijken. Als ik glas laat snijden heb ik een ruime marge, echter moet ik dan een stelling of een kast (laten) maken en daar zie ik een beetje tegenop. Ook de hoogte van de kast is belangrijk, de bak komt onder een trap, dus een schuin stuk in de woonkamer en dat levert altijd plaatsverlies op, en ik ben niet zo goed in schrijnwerk. Ik ben er nog lang niet uit.
 
Zaten die energie kosten niet voornamelijk in de TL buizen? LED van nu is veel zuiniger.

Verwarming staat niet continue aan, met termostaat slaat die zo nu en dan aan.
Natuurlijk als je huis 15 graden is en je een bak van 30 graden wil dan is het verschil groot en dus ook je verwarmingskosten.
Als je een te kleine verwarming hebt dan kan ie het niet bijbenen en zal dan continue aan staan.
 

Terug
Bovenaan