Wat is er nieuw

Goedkoop meubel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Reitse1266
  • Startdatum Startdatum
R

Reitse1266

Guest
Wat voor meubel hebben jullie voor jullie aquarium/aquaria? Vaak zijn de bijbehorende best prijzig, zijn er mensen die bv een Ikea tafeltje gebruiken ofzo?
Ik kijk naar een aquarium van 80x36x41.

Ik heb zelf een 80cm op ons dressoir gehad in de woonkamer en later op een kleinere tv kast. Ik zou niet de hele goedkope Ikea kastjes aandurven want veel bestaat dan uit van die holle planken en mijn ervaring is dat ze ook vrij instabiel zijn. Wellicht zijn er ook betere soorten bij de Ikea te koop maar daar zal de prijs dan ook wel naar zijn.
Een 80cm weegt met de bodem erbij al snel rond de 150 kilo dus dat is best een belasting.

Ik heb een apothekerskastje van de Xenos geloof ik voor mijn 30cm. Straks komen ze naar alle waarschijnlijkheid op Besta kasten van IKEA. Zou 'm in ieder geval niet op een Lack tafeltje zetten of zulks.

Ik heb de kast van de Rio 125 voor 84 euro kunnen kopen

Een 30cm is een andere belasting dan een bak van rond de 150 kilo 😉

Wat voor meubel hebben jullie voor jullie aquarium/aquaria? Vaak zijn de bijbehorende best prijzig, zijn er mensen die bv een Ikea tafeltje gebruiken ofzo?
Ik kijk naar een aquarium van 80x36x41.

Wij gebruiken voor onze bakken krukjes van de ikea, 32x32. Is de bak breder/langer, dan zetten we er een aantal naast elkaar en leggen er een plaat mdf op maat van het aquarium onder.

De krukjes kosten 10 euro per stuk en kunnen per stuk 100kg dragen volgens ikea.

Ze zijn van licht gekleurd hout en zeer stevig.

Wij gebruiken voor onze bakken krukjes van de ikea, 32x32. Is de bak breder/langer, dan zetten we er een aantal naast elkaar en leggen er een plaat mdf op maat van het aquarium onder.

De krukjes kosten 10 euro per stuk en kunnen per stuk 100kg dragen volgens ikea.

Krukje klinkt wel alsof ze dan heel laag bij de grond zijn, je bakken. Of valt dat mee?

Als het krukje wat hoger is dan vindt ik het minder stabiel klinken maar goed ik ken deze niet maar volgens mij niet echt geschikt voor een 80cm bak omdat deze al 40cm diep is.

45cm hoog. En met de constructie zoals ik die aangaf erg stabiel. Wij hebben het een tijd gebruikt voor een Dennerle cube van 38cm lengte en breedte. Ging nergens naartoe.

Wij vonden het helemaal perfect.

Alternatief wanneer je het te laag vindt is los goedkoop (tweedehands?) aquariummeubel, maar die vind ik vaak minder stevig dan deze krukjes.

Ik heb mijn 200L aquarium jaren lang op een Ikea kast gehad zonder problemen. Volgens mij was dat een Besta. Ik vond het ideaal want hij is niet duur, ja kan hem zo inrichten als je zelf wil met deuren of zonder en met planken etc. en je kan de kleur kiezen. Daarnaast heeft hij van die doppen eronder zitten waarmee je hem waterpas kan zetten. Ik zette er dan voor de zekerheid een houtje onder en het heeft altijd stabiel gestaan. Ik zou er geen kast onder zetten op pootjes tenzij het een klein bakje is.

"Vaak ben je te bang" 🙂
In mijn jonge jaren, toen ik nog niet gehinderd werd door enige verstand van zaken of over vooraf nadenken, heb ik een paar jaar een meter aquarium op 3 houten siaasappelkistjes met daar op en spaanplaat plank waar het aquarium op stond.
Hoe dat goed gegaan is vraag ik me nog steeds af......

Vroeger waren de kistjes nog van betrouwbaar hout dus 😉. Nee geintje, maar ik heb hier een buro voor onze dochter van de Ikea en dat zijn van die holle platen en op dat soort kwaliteit zou ik geen bak van 150 kilo plaatsen.
Het is dus zaak om goed te kijken wat voor kwaliteit je koopt.

Zijn dat deze?
https://www.ikea.com/nl/nl/p/oddvar-kruk-grenen-20249330/

Zolang het gewicht maar goed verdee
Vroeger waren de kistjes nog van betrouwbaar hout dus 😉. Nee geintje, maar ik heb hier een buro voor onze dochter van de Ikea en dat zijn van die holle platen en op dat soort kwaliteit zou ik geen bak van 150 kilo plaatsen.
Het is dus zaak om goed te kijken wat voor kwaliteit je koopt.
Ik heb nu een aquarium van Aquatlantis die op bijbehorend meubel staat. Volgens mij is dit meubel van hetzelfde materiaal als die Ikea kast waar ik het over had. Zijn allemaal spaanplaten met vulling. Het kan prima zolang het gewicht goed verdeeld word over de hele kast. Het midden van een bureau wordt niet ondersteund en hij kan daar dan doorzakken. Zo'n Ikea kast, of zelfs die sinaasappelkistjes hebben het gewicht beter verdeeld dan een tafel. Daarom is het ook belangrijk dat hij waterpas staat. Zelfde met de krukjes: door de plaat erop te leggen wordt het gewicht gelijk over de krukjes verdeeld en dan moet dat prima kunnen.

Zijn allemaal spaanplaten met vulling
Zo daar ga je de mist mee in ika kasten zijn over het algemeen zeker de goedkope twee dunne plaatjes board met daar tussen een papieren/karton vulling
De kast van Aquatlantis zijn van meubelpaneel/mdf gemaakt das wel heel wat anders.
Wat Ts betreft als je de prijs van een degelijke onderkast een probleem vind moet je misschien af vragen of deze hobby wel de juiste keuze is :juggle: :sorry:

Zo daar ga je de mist mee in ika kasten zijn over het algemeen zeker de goedkope twee dunne plaatjes board met daar tussen een papieren/karton vulling
De kast van Aquatlantis zijn van meubelpaneel/mdf gemaakt das wel heel wat anders.
Wat Ts betreft als je de prijs van een degelijke onderkast een probleem vind moet je misschien af vragen of deze hobby wel de juiste keuze is :juggle: :sorry:
Ik heb beide kasten zelf in elkaar gezet en de planken kwamen voor mij hetzelfde over. Zagen er hetzelfde uit en wegen ongeveer gelijk, maar ik ben geen expert in bouwmateriaal dus zou goed kunnen dat ik het fout heb. Dat haalt niet weg dat die kast het gewicht van Reitse's aquarium gewoon prima aan kan.
Ik ben het niet eens over je laatste opmerking. Ik vind het idioot om te zeggen dat je alleen een aquarium kan houden als je er veel geld voor neerlegt. Ik denk dat jij ook wel weet dat je in veel gevallen de hoofdprijs betaalt voor de naam van het merk. Als voorbeeld de kast: zelfs al is het materiaal MDF, dan ben je aan materiaal voor zo'n kast een paar tientjes kwijt en niet een paar honderd. zelfde geldt voor veel accessoires zoals filtermateriaal etc. Uiteraard heel belangrijk voor je vissen, maar als je het van de bekende merken koopt betaal je meestal het grootste deel aan de naam die op de verpakking staat. Het is niet nodig om neerbuigend te doen tegen andere hobbyisten die het misschien minder breed hebben en hun best doen om met hun budget toch uit te komen.

Hahaha het is niet per se een probleem vroeg me gewoon af of mensen goedkopere alternatieven hadden
:DD

Dat ligt er écht aan welke serie producten je koopt. De duurdere producten bestaan echt niet uit dun board met meuk aan opvulling hoor, alleen de instapproducten vaak. Maar goed, waar is dat anders? Een instapmodel afkortzaag is ook van lagere kwaliteit dan een professionele..

Dat is precies dan ook mijn punt en ook mijn ervaring met goedkope meubels van de Ikea. Je kan beter iets meer betalen voor iets degelijks en via MP zie je vaak best stevige kastjes voor een prikkie.

Hahahaha ik heb een oorlog veroorzaakt
Wel nee al zouden sommige leden toch de moeite moeten nemen om eerst eens de reactie goed te lezen en dan te reageren :sorry:😉
Maar goed die manco heb ik zelf ook wel eens.😱😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan