Goedkope + efficiënte opties voor biologische filtratie?


Hydrokorrels in terraria gaat nog, maar in watertanken zie ik dat niet werken. Ik spoelde ze als gek en bleven kleur afgeven. Ook bij mijn planten blijven ze na goed spoelen verstoppingen geven in de darmen.

Lavasteentjes zijn beter, weegt meer ja, maar minder vervuiling.
 
Alles heeft te maken hoe poreus iets is en tot hoe diep de poreusheid gaat in de media zelf, je moet twee dingen niet vergeten als we het over Arearobe of Anearobe bacterien hebben.

Arearobe hecht op vrijwel alles waar water en zuurstof is met wat stroming en voeding (Amonnium/organische afval/nitriet) deze bacterien gebruiken zuurstof om dit om te zetten dus is het zeer aan te raden om dure media in een filter te stoppen om genoeg bacterien te kunnen huisvesten.
Dit kan op glas/plastic/sponsen/filterwatten/steen en eigenlijk alles wat met het water in contact komt tot aan je slangen van het filter toe omdat dit de makkelijkste bacterien zijn om te kweken, Maar er is een MAAR.

Ruimte betekent plek om ze te laten hechten en vermedigvuldigen tot aan een bepaalde grote van kolonie die voldoet aan het Aqaurium + belasting en ruimte in een filter die daar aan moet voldoen.(debiet is niet het belangrijkste)
Als je een potfilter neemt die zijn eigenlijk al vrij krap bemeten in volume van het filterinhoud omdat je A: meganische filter + biologische in een filterpot kwijt moet en soms ook nog chemische, dus dan is het wel van belang dat je voldoende media voor biologische werking nodig hebt.
Bioballen/plastic ringen weet ik veel volstaan prima alleen je hebt een behoorlijk volume nodig zeg 3liter voor een 200liter bak wil je voldoende efficient bacterien krijgen vanwegen het beperkte oppervlakte dat plastic heeft omdat het NIET poreus materiaal is + het kan geen anaerobe bacterien huisvesten omdat er geen zuurstof loze zones in de media zijn.
Dus net als Lava en kleikorrels, het is niet poreus genoeg en kost het je enkel maar extra ruimte in je filter en vaak is het net te weinig wat er dan in een potfilter past die bij het aantal liters van je aquarium hoort.
Daarom is er biomedia gekomen op basis van onderzoek en testen dat Siporax etc etc minder volume nodig heeft in liters om x aantal bacterien te huisvesten omdat het poreus is en dus het gehele oppervlakte van de media benut kan worden voor bacterien. dit scheelt ruimte in het filter en het filter gaat ook efficienter werken als biologische filtering.

Anearobe bacterien zijn de tricky part !
Je kan in een potfilter vrijwel nooit Anearobe bacterien krijgen ondanks de mooie verhalen van de Pondguru en zijn super media Biohome ultra, en ik ga je uitleggen waarom.

A: het debiet van een potfilter is veel te hoog en de biomassa te klein, Anearobe bacterien leven namelijk in zone waar er bar weinig of geen zuurstof is, omdat het debiet te hoog is zal er flink water door de media worden gestuwd met veel zuurstof om jawel onze Arearobe bacterien te voorzien van zuurstof ! hoe meer zuurstof hoe actiever deze bacterien worden !
Een potfilter is ook niet ontworpen voor ontwikkelen van Anearobe bacterien maar enkel voor Arearobe bacterien, simpel weg dat filter dan veel te groot werden en vaak mensen planten in hun Aqaurium hebben en nam men aan dat de planten dan het nitraat opvraten (wat deels waar is).
Dus hoe duur en hoe goed je ook biomedia maakt, in een potfilter ga je nooit Anearobe bacterien krijgen in de biomedia, hier zijn biologen en sumps voor uitgevonden waar je een delen kan indelen met lage flowrate en zo min mogelijk zuurstof in het water.
Heb jij ooit een middel/groot zee Aquarium met filterpotten gezien ? nee ik ook niet omdat juist bij een zee aquarium Nitraten zo laag mogelijk moeten blijven en dat doen ze jawel door een bioloog zo in te delen dat je zuurstofvrije zones krijgt in de biomedia en hier zijn de omstandigheden waar Anearobe bacterien kunnen ontstaan na 4-7maanden en soms duurt het wel een jaar voordat ook de nitraten langzaam beginnen te dalen.

Dus helaas ik moet de eerste nog tegen komen die in een potfilter ongeacht merk het voor elkaar heeft gekregen om Anearobe bacterien te krijgen in zijn potfilter, ja het is wel mogelijk als je het filter nooit meer zou schoonmaken zodat het debiet erg gaat afnemen en vuil ophoopt in het filter dat er dan wel zuurstofloze zones komen.. maar denk niet dat iemand het zover laat komen omdat je vissen ziek worden of je aquarium al vol zit met blauwalgen en andere ellende. dus in praktijk niemand doet dit.

Maar voor Arearobe bacterien is goede biomedia echt ook een must omdat je al zo weinig ruimte hebt in een potfilter.
Hou gewoon de regel 1liter siporax op 100liter water, je hebt nooit te weinig bij veel vissen en bij reinigen van het filter hou je ook veel meer bacterien over na onderhoud van je filter.
Dit geld vrijwel voor elke poreuze media die is gebaseerd op sinterglas met deze eigenschappen.

Goed draaiend filter betekent gezond water voor vissen dus ook minder kans op ziektes en stress bij vissen !
Een filter is het hart van je Aquarium die vaak bepaald hoe gezond de water kwaliteit is en planten dragen daar dan weer een extra steentje aan bij om fosfaten en nitraten deels op te gebruiken.
Begin je aan deze hobby, lees je eerst goed in en doe onderzoek en kijk niet op een paar euro als om de gezondheid gaat van je vissen !

Hele mooie leerzame uitleg.
Maar niet iets waar de Doorsnee aquariaan zich mee bezig houd. Tenzij deze hele dure vissen heeft.
De meeste doen het prima op een standaard (Juwel) binnen filter of het materiaal wat er standaard bij een potfilter geleverd wordt.
Als iemand al vraagt wat het beste biologische filtermateriaal is, betekend dat in mijn ogen dat deze al serieus met de hobby bezig is en adviseer ik hem/haar het beste biologische filtermateriaal.
Iemand die logisch nadenkt weet dat een potfilter uit 1 deel bestaat (de pot). In deze ruimte is er geen plek voor zuurstof rijk en arm water. Het is rijk of arm.
De meeste standaard bakken hebben zuurstof rijk water. Dus dan adviseer ik poreuze pijpjes.

Ik vind je uitleg heel mooi maar is meer voor high-en bakken.
 
Hele mooie leerzame uitleg.
Maar niet iets waar de Doorsnee aquariaan zich mee bezig houd. Tenzij deze hele dure vissen heeft.
De meeste doen het prima op een standaard (Juwel) binnen filter of het materiaal wat er standaard bij een potfilter geleverd wordt.
Als iemand al vraagt wat het beste biologische filtermateriaal is, betekend dat in mijn ogen dat deze al serieus met de hobby bezig is en adviseer ik hem/haar het beste biologische filtermateriaal.
Iemand die logisch nadenkt weet dat een potfilter uit 1 deel bestaat (de pot). In deze ruimte is er geen plek voor zuurstof rijk en arm water. Het is rijk of arm.
De meeste standaard bakken hebben zuurstof rijk water. Dus dan adviseer ik poreuze pijpjes.

Ik vind je uitleg heel mooi maar is meer voor high-en bakken.


Enkel voor voor High tech bakken ? nee, Filterwatten en sponzen werken namelijk ook biologische na 4 a 5 weken en kan ook volstaan als je bezetting aan vis niet overdreven is.
Vroeger deed men niet anders dan spons of filterwatten. biologische materiaal is eigenlijk van af de vijver en zee Aquariums over gewaaid, bioballen kwamen voor zee aquariums te vervanging lavasteen en keramische buisjes.(gewicht was lager van bioballen)

Alleen het is achteraf gebleken dat zulke biomedia ook heel goed werkte voor een potfilter om hem stabieler te houden na onderhoud, en sins dien gebruikt vrijwel iedereen nu biomedia omdat het ook meer waarde heeft.
 
De keramische bolletjes van JBL doen me zeer hard denken aan de keramische bakparels van point virgule. Sms kan je deze eens proberen. Zien en voelen er hetzelfde uit.
 
De keramische bolletjes van JBL doen me zeer hard denken aan de keramische bakparels van point virgule. Sms kan je deze eens proberen. Zien en voelen er hetzelfde uit.
 

Terug
Bovenaan