Wat is er nieuw

Goerami’s verschuilen zich de hele dag

GwenSwinkels

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2021
Leeftijd
20
Hoi allemaal,

Ik heb een aquarium van 180 Liter met 18 gele fantoomzalmen, 8 corydoras, een algeneter en 2 blauwe goerami’s.

Zoals ik al eerder aangaf jagen de fantoomzalmen elkaar weleens op, vooral savonds. Dit is al minder geworden en opzich niet zo’n probleem. Nu heb ik sinds 3 weken dus ook 2 blauwe goerami’s. De eerste dagen verscholen ze zich en kwamen ze ook nog niet eten. Lijkt me normaal als ze wennen. Vervolgens kwamen ze wel eten en doken daarna zo goed als de hele dag weg achter de planten onderin. Toen was er ineens een dag dat ik ze wel ‘normaal’ rond zag zwemmen de hele dag. Maar kort daarna moest ik boren in de muur naast het aquarium… Nu komen ze sochtends alleen even voer halen en zitten ze de rest van de dag achter de planten. Ze hebben ook een wat bleke kleur als ze zich verschuilen, niet als ik ze voer. Tijdens het eten zijn ze ook totaal niet bang voor de drukke fantoomzalmpjes. Iemand tips?

Ik heb hetzelfde met een blauwe goerami man. Vorig weekend gekocht, samen met een blauw vrouwtje, die wel olijk rondzwemt de hele dag. Híj lag eerst apathisch op de grond in een of and're hoek ( 🙂) en later school ie onder planten. Hij komt nu iets meer tevoorschijn, en ziet er goed maar wat mager uit. Hij begon vandaag zowaar wat te eten, maar als het voer in de bak valt duikt ie weg. Twee andere soorten, een koppel zilver goerami's (weet niet of het mannen of vrouwen of allebei eentje zijn: is niet te zeggen) en twee red's, alle zes gelijktijdig gekocht, hebben het prima naar hun zin.
Ik was ook even bang dat de blauwe man (de mooiste van de zes!) het niet ging redden, maar het gaat nu elke dag wat beter.
Misschien komen blauwe goerami's uit Limburg? En is het een kwestie van geduld?

Hebben jullie oppervlaktebeschutting, maar ook zwemruimte? Goerami's voelen zich veiliger als ze kunnen kiezen of ze van boven zichtbaar zijn.

Hebben jullie oppervlaktebeschutting, maar ook zwemruimte? Goerami's voelen zich veiliger als ze kunnen kiezen of ze van boven zichtbaar zijn.
Ik heb drijfplanten inderdaad, maar niet over de volledige oppervlakte. Geen idee dus waar het door komt. Hopen dat het inderdaad geduld hebben is!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan