Goerami hangt er zielig bij


Johan1978

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
45
Locatie
Voorburg
Mijn -laatste- vrouwelijke goerami hangt de laatste dagen heel zielig boven een mosbol rechtsboven in de bak.
Volgens mij eet ze niet meer en ze beweegt maar zelden.
Ik zie geen zichtbare afwijkingen/wondjes.
De rest van de bewoners gaan wel vrolijk door.

Kan ik hier iets aan doen?
Of afwachten?
 
Een beeld dat ik helaas maar al te goed ken. De fut gaat eruit en ze vermageren totdat het echt niet meer gaat.
Zo ben ik er 4 verloren. Ik heb er nog een over, maar ik koop geen dwerggoeramis meer.
Ik vrees dus het ergste.
 
Ik denk toch aan iets anders.
Dit heb ik erover gelezen:

First, infected fish will swim in a hyperactive way.
Second, it will suffer from eating disorders.
Third, swelling of the belly area.
Fourth, there will be red spots on the fish’s skin.
Fifth, diminishing of color.

Die zwellingen en rode vlekken heb ik nog nooit gezien.
 
Trouwens net de laatste gourami euthanasie gegeven. 😟 ze was sinds gisteren ineens futloos en begon vandaag al schuin te hangen. Deze had wel iets van een bobbel op haar zij.
 
Ik ben er bang dat het hier ook gaat gebeuren. Ik kijk het nog heel even aan.
Bedankt voor jullie reacties.
 
Het indirovirus schijnt besmettelijk te zijn. Dus met t nog even aankijken loop je groot risico als je nog andere goerami’s hebt. Ik weet niet of andere vissen dit virus kunnen krijgen.
 
Denk niet dat het een virus is, er is al maanden geen nieuwe vis in gekomen. Wel plantjes die bij de viswinkel in een aparte bak staan, zonder vissen.

Hoe euthanaseer je een vis het beste?
Ik dacht in een zakje doen en kei hard op de grond bashen. Dan zijn ze toch wel dood?
Of moet ik het anders doen?
 
Denk niet dat het een virus is, er is al maanden geen nieuwe vis in gekomen. Wel plantjes die bij de viswinkel in een aparte bak staan, zonder vissen.

Hoe euthanaseer je een vis het beste?
Ik dacht in een zakje doen en kei hard op de grond bashen. Dan zijn ze toch wel dood?
Of moet ik het anders doen?
Hangt van je voorkeur af. Ik doe of kruidnagelolie of een klein visje in zakje en onder baksteen. Heel snel zodat ze zo weinig mogelijk lijden.
 
Ik heb haar net geprobeerd te pakken, om haar uit haar lijden te helpen.
Krijg ik haar gewoon niet te pakken, zoveel leven zit er nog in...
Haar man kon ik zo pakken toen hij ziek werd, dus ik wacht het toch nog heel even af.
Wil ook niet te vroeg ingrijpen.
Straks nog maar eens wat lekker voer proberen, misschien eet ze dan wel wat.
 
Misschien is ze wel aan het uitrusten van dat gejaag van het mannetje en is ze gewoon aan het relaxen. Ik heb ook nog één vrouwtjesgoerami over, en ze is behoorlijk happy met de rust. Als er sprake van lekker voer is ze actief genoeg, maar de rest van de tijd hangt ze rustig te chillen. (en ja ik weet het, dit is zo antropomorf als de pest, maar zo interpreteer ik haar gedrag.)
 
Ze is wel echt anders dan normaal, dat wel.
Ze kreeg op haar zij ook plekjes, die zijn een stuk minder.
Kan het ook nog goed komen, of is het meestal een aflopende zaak?
 
Denk niet dat het een virus is, er is al maanden geen nieuwe vis in gekomen. Wel plantjes die bij de viswinkel in een aparte bak staan, zonder vissen.

Hoe euthanaseer je een vis het beste?
Ik dacht in een zakje doen en kei hard op de grond bashen. Dan zijn ze toch wel dood?
Of moet ik het anders doen?
Hangt van je voorkeur af. Ik doe of kruidnagelolie of een klein visje in zakje en onder baksteen. Heel snel zodat ze zo weinig mogelijk lijden.
 
Ik heb haar net geprobeerd te pakken, om haar uit haar lijden te helpen.
Krijg ik haar gewoon niet te pakken, zoveel leven zit er nog in...
Haar man kon ik zo pakken toen hij ziek werd, dus ik wacht het toch nog heel even af.
Wil ook niet te vroeg ingrijpen.
Straks nog maar eens wat lekker voer proberen, misschien eet ze dan wel wat.
Ik hanteer zelf de regel dat als de vis nog "leven" toont en vecht om te leven dat ik niet ingrijp. Ik denk namelijk niet dat de vis dan namelijk zelf zou kiezen daar voor.
Tenzei de vis echt heel erg lijd wat ik niet hoor bij deze in iedergeval. Soms heb je van die vissen die half drijven half zwemmen. Die eutaniseer ik wel. Ik heb wel eens een mes gebruikt. Dat vind ik zelf het meest humane. Een andere oplossing is mn vriezer.
Dat zijn voor mij de 2 uiterste acceptabele manieren.

In de vriezer hoef ik er niet naar om te kijken maar gebeurt het gewoon zoals het gebeurt. En als ik sterk genoeg ben en er niet te veel emotie achter zit dan zet ik me er overheen en doe ik het met de hand. Uiteindelijk werd dat makkelijker maar het voelt wel raar. Ik denk wel echt dat ik daarmee het juiste heb gedaan dus het voelt niet vervelend. Het is gewoon het leven, daar hoort de dood bij.

En anders kruidnagelolie. Ik vind dat alleen maar een beetje eng spul om in huis te hebben.
 
Vriezer is ook nog een goede optie voor dieren die ademen, volgens mij stikt de vis doordat z'n kieuwen uitdrogen. Dacht ik...weet niet of dat nou zo prettig is. Maar ik kan er naast zitten uiteraard.
Een mes, een steen, of gewoon een stomp voorwerp, lijkt mij de snelste alleen niet de makkelijkste oplossing.
Als baasje moet je voor je dieren het beste willen en soms is dat iets heel kuts doen.
Hetzelfde met al mijn honden gehad (die kregen natuurlijk netjes een spuitje, maar de beslissing is daar het ergste).
Bedankt voor jullie reacties.

Ik laat de goerami maar even, want er zit echt nog leven in zoals Don1262 zegt. Dus dan maar niet ingrijpen.
 
Hetzelfde met al mijn honden gehad (die kregen natuurlijk netjes een spuitje, maar de beslissing is daar het ergste).
Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp je zo goed! Ook veel pech gehad met honden. Eentje was zelfs erg heftig om mee te maken...

Succes met de goerami.
 
In de vriezer hoef ik er niet naar om te kijken
Dat is niet humaan, dat is een dieronvriendelijke dood. Jij hoeft er niet naar te kijken. Sorry hoor, maar je hebt de zorg over een dier. Dat is in goede en in slechte tijden.

Lees je alsjeblieft in over zo diervriendelijk euthanaseren voordat je zoiets zegt of adviseert.

Als je kruidnagelolie eng vindt om in huis te hebben… Don, dat is gewoon te koop bij een drogist of Holland and Barret. T is geen gif voor mensen.

Kijk dit filmpje.
Er wordt geen vis in vermoord maar je wordt er een stuk slimmer van in het zo diervriendelijk mogelijk laten inslapen van je vis:
 
Dat is niet humaan, dat is een dieronvriendelijke dood. Jij hoeft er niet naar te kijken. Sorry hoor, maar je hebt de zorg over een dier. Dat is in goede en in slechte tijden.

Lees je alsjeblieft in over zo diervriendelijk euthanaseren voordat je zoiets zegt of adviseert.

Als je kruidnagelolie eng vindt om in huis te hebben… Don, dat is gewoon te koop bij een drogist of Holland and Barret. T is geen gif voor mensen.

Kijk dit filmpje.
Er wordt geen vis in vermoord maar je wordt er een stuk slimmer van in het zo diervriendelijk mogelijk laten inslapen van je vis:

Njaik had begrepen dat het humaan was? Nu lees ik zelfs dat de kop af halen niet eens humaan is. Word ik ff goed voor de gek gehouden dus. Ik dacht wat goeds te doen. En om nou een baksteen boven op een vis te gooien. Dan grijp ik gewoon niet meer in denk ik.
Over kruidnagel... ik hoef die kankerverwekkende stof hier niet in huis te hebben.
Kruidnagelolie is schadelijk bij aanraking met de huid en bij opname door de mond. Verder irriterend voor de ogen, de huid en de luchtwegen. Bij het verslikken kan longschade ontstaan. No tx nog niet gesproken over wat het met mn katten doen als ze het te pakken krijgen. Ik ben geen dierenarts? Dan breng ik ze daar wel naar toe daar zullen ze vast ook iets hebben als het echt moet 😅
Bedankt voor het laten weten dan! Geen vriezer om mes hier meer.
 
Vriezer is ook nog een goede optie voor dieren die ademen, volgens mij stikt de vis doordat z'n kieuwen uitdrogen
Je zet ze dan in een bakje water in de vriezer dus kieuwen drogen niet uit, maar nee, dit is geen goede manier. Heb zelf allemaal kleine vissen,die gaan in een boterhamzakje en dan een handvat van een schroevendraaier ofzo erop. Moet er wel bij zeggen dat ik dit iemand anders laat doen die hier geen moeite mee heeft. En anders is kruidnagelolie een goed alternatief denk ik.
 
Ik zie het als je plicht, om je dier menswaardig te laten sterven.
Maar toch weer een klote gevoel.
Net heb ik haar geholpen, ze hing al dagen bewegingsloos bovenin op een mosbol.
Soms ademde ze alleen en lag ze horizontaal, zag ik niet eens een vin bewegen.
En toch wel proberen weg te komen toen ik haar wilde pakken, alleen nu wel veel minder.

Snel in een plastic zakje en keihard op de grond geslagen. Was in één klap dood.
Arme beest. Voel me er gewoon kut onder. Stom visje, r.i.p.
 
Ja, het blijft altijd naar om er een te moeten verliezen. Je hebt haar op deze manier leed bespaard, maar het blijft altijd even slikken.
 

Terug
Bovenaan