goerami's met witte stip


S

SmellsFishy

Guest
Ik heb 4 dwerg goerami's, de twee mannetjes hebben witte stip. De een is al een week lang extra rustig, ligt vaak maar in een hoekje verstopt de ander begint pas net verschijnselen te vertonen.
Wat heb ik gedaan?

1. de gehele bak aan het behandelen met esha 2000 (4 dode vissen tot gevolg, 2 neon tetra en 2 modderkruipers).
2.de goerami er het ergst aan toe was in een kleinere bak gezet waar ik op advies van de winkel een "sterker" medicijn heb gebruikt genaamd cerpofor bactyfec.

De kuren ben ik ongeveer 3 dagen geleden gestart maar zie echt geen vooruitgang maar weet eigenlijk ook niet zo goed hoe lang het zou moeten duren. Dan heb ik net op het forum gelezen dat er Malachietgroenoxelaat en/of Methyleenblauw in de medicatie moet zitten. Als ik de labels lees zie ik het er niet op staan.

Wat kan ik nu het beste doen, een medicatie bestellen en nog een kuur geven of afwachten? Mijn goerami's of andere vissen wil ik natuurlijk niet kwijt.

Edit voor medicatie links:
esha 2000
cerpofor bactyfec
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Hoe groot is je originele bak?
Wat zijn de afmetingen?
Wat zijn de waterwaardes? Liever meten met druppeltest.
Foto van je hele bak zou helpen.
Foto van de vissen zou ook helpen.
Heb je laatst wat veranderd?
 
Esha 2000 is volgens mij niet het juiste middel voor witte stip, daarvoor wil je Esha EXIT hebben. Je kan zover ik weet Esha 2000 en EXIT door elkaar gebruiken dus ik zou sowieso nog even EXIT kopen en die kuur ook beginnen.
 
Hoe groot is je originele bak/Wat zijn de afmetingen? 110cm lang 80cm hoog 60cm breed maar voor 80% gevuld

Wat zijn de waterwaardes? druppeltest: kh: 6 No2: 0,05 No3: 1 Po4: 4.0 strip test ph, 7.5/8, alkaline 10DH of 180PPM , chlorine 0.6TC (dit is pas sinds kort, de chloor is onverklaarbaar voor ons), nitriet 0, nitraat 15)
Foto van je hele bak zou helpen. Foto van de vissen zou ook helpen. Foto's zal ik later toevoegen
Heb je laatst wat veranderd? De laatste verandering is de toevoeging van een nieuw koppel goerami's (in totaal 2 mannetjes en 2 vrouwtjes) die echt prima samen gaan zonder naar elkaar uit te halen. 4 Indische modderkruipers en wat mossballen toegevoegd. gekocht op de vivarium beurs.
 
Esha 2000 is volgens mij niet het juiste middel voor witte stip, daarvoor wil je Esha EXIT hebben. Je kan zover ik weet Esha 2000 en EXIT door elkaar gebruiken dus ik zou sowieso nog even EXIT kopen en die kuur ook beginnen.

Dat betekent dus dat mij het verkeerde middel is verkocht? Erg vreemd maar google bevestigd je antwoord wel
 
Dat betekent dus dat mij het verkeerde middel is verkocht? Erg vreemd maar google bevestigd je antwoord wel
Ja helaas. Onkunde LFS?

eSha 2000 is tegen bacteriële dingen en eSHa EXIT is weer tegen parasieten (wat witte stip is). Weet je zeker dat je witte stip hebt? Want als de LFS de diagnose hebt gedaan kun je wellicht ook een bacteriële infectie ergens hebben wat soms een beetje op stip kan lijken. Bijvoorbeeld witte uiteinde van de vinnen.
 
Ja helaas. Onkunde LFS?

eSha 2000 is tegen bacteriële dingen en eSHa EXIT is weer tegen parasieten (wat witte stip is). Weet je zeker dat je witte stip hebt? Want als de LFS de diagnose hebt gedaan kun je wellicht ook een bacteriële infectie ergens hebben wat soms een beetje op stip kan lijken. Bijvoorbeeld witte uiteinde van de vinnen.

In de winkel hebben ze onder de microscoop gekeken en er werd witte stip geconstateerd, het ziekste mannetje heeft echt 2 stippen op zijn voorhoofd/bovenkant en het andere mannetje heeft 2 stipjes op zijn vin. als ik op internet kijk denk ik zelf ook witte stip.
Wat is LFS als ik vragen mag?
 
Dan zou ik lekker nog een flesje EXIT halen en dat ook doseren.
LFS is een afkorting voor je lokale aquarium winkel (local fish shop)
 
Dan zou ik lekker nog een flesje EXIT halen en dat ook doseren.
LFS is een afkorting voor je lokale aquarium winkel (local fish shop)

Dan doe ik dat morgen en ga nog een kuur starten. Denk alleen dat ik in een andere winkel mijn geld ga spenderen.
 
Maak eens een foto van de vissen. Stipje op de kop, microscoop, witte stip en dan bactyfec mee geven is een hele rare actie. Daarbij s er altijd wat op een afstrijkje van een vis te zien qua parasieten. Een heel schoon afstrijkje kan niet.
 
Maak eens een foto van de vissen. Stipje op de kop, microscoop, witte stip en dan bactyfec mee geven is een hele rare actie. Daarbij s er altijd wat op een afstrijkje van een vis te zien qua parasieten. Een heel schoon afstrijkje kan niet.
Volgens mij zei die dat fotos nog volgen..
 
Maak eens een foto van de vissen. Stipje op de kop, microscoop, witte stip en dan bactyfec mee geven is een hele rare actie. Daarbij s er altijd wat op een afstrijkje van een vis te zien qua parasieten. Een heel schoon afstrijkje kan niet.
Er is ook een afstrijkje gedaan en daar stond op dat de bacteriewaarde "iets te hoog" was.
Foto's doe ik morgen proberen te maken, het licht is een half uur geleden uitgedaan en wil ze juist nu niet verder storen/stressen.
 
Er is ook een afstrijkje gedaan en daar stond op dat de bacteriewaarde "iets te hoog" was.
Foto's doe ik morgen proberen te maken, het licht is een half uur geleden uitgedaan en wil ze juist nu niet verder storen/stressen.

Heb je gezien hoe dat afstrijkje werd gedaan kon je mee kijken in LCD scherm.
 
Maar als ik esha2000 gebruik en esha exit dan zullen toch de gevaren wel geweken zijn als het gaat om parasieten/schimmels ect, of bekijk ik het dan te simpel?
 
Totaal larie verhaal. Bacteriedruk meten met een afstrijkje wou dat dit kon. Plaats eerst maar een foto s of het uberhaupt stip is. Je vis in allerlei kuurtjes te zetten is ook aanslag op vis. Zijn vele parsasieten en andere zaken er is niet 1 middeltje waar je alles mee dood.

En de vragen van Kees beantwoorden is ook handig. 90% van zieke vissen komt door omstandigheden.

EdIT. Mijn lezen is vandaag niet je van het. Zie al antwoorden van kees zijn vragen
 
Totaal larie verhaal. Bacteriedruk meten met een afstrijkje wou dat dit kon. Plaats eerst maar een foto s of het uberhaupt stip is. Je vis in allerlei kuurtjes te zetten is ook aanslag op vis. Zijn vele parsasieten en andere zaken er is niet 1 middeltje waar je alles mee dood.

En de vragen van Kees beantwoorden is ook handig. 90% van zieke vissen komt door omstandigheden.
goerami.jpg


Hier even een hele slechte foto, alles is donker en lijkt vies (wat het niet is) bij het begin van zijn rugvin zie je erg slecht een witte stip)
Morgen als ik de lichten weer aanzet zal ik mijn best doen de vis(sen) te fotograferen.
 
Je bedoel dat witte stukje op die rugvin. Inderdaad een beroerde foto kan je licht niet aan doen maar als je die grote stip/plak op rugvin aanzet bedoel, dat is echt geen stip. Zal ws. slijmhuid aanmaak wezen. Ik zie wel witte dingetjes maar ik denk dat dit in water dwarreld?

foto andere vis stippen op kop?

Stip ziet eruit alsof vis keukenzout op zich heeft liggen. hele kleine/fijne zout spikkeltjes.
 
mijn telefoon blijft focussen op het glas en het word er niet beter op, overdag lukt het meestal nog wel een beetje. Helaas
 
Ik zou nu even helemaal niets erin gooien. Eerst weten wat ze hebben. Ik zie geen stip maar foto ook erg onduidelijk. Nu referentie kader beetje weg omdat vissen in een en ander hebben gezeten.

Nog geluk bij ongeluk dat de vis met de bactyfec apart zit en niet in aquarium zit want is bacterieel middel en dan misschien biologisch evenwicht om zeep.

Alparex en femsee (FMC) zou kunnen maar dood een paar parasieten soorten en ook niet alles. Als vis geen stip heeft is het onzin om dit te behandelen. Beide middeltjes zijn straffe middeltjes en Alparex weet ik zeker dat dan biologisch evenwicht weg is de FMC weet ik zo niet. Moet ik nakijken. Nu in de ESHA gezeten eerst kijken wat daar in zit want je kunt ook niet alle stoffen zomaar bij elkaar doen. D

Eerst maar eens een duidelijke foto met licht van beide vissen en totaal foto aquarium met collega vissen erop zodat we wat zien. Stip die ontstaat op kop lijkt me ook niet erg logisch.

Misschien is het een optie even een doorzichtige schaal ofzo met aquarium water te vullen en dan vis vangen erin zodat je duidelijke foto kan maken.

Foto andere vissen want misschien is daar iets aan te zien wat TS misschien nog niet ziet.

Graag beschrijven wat je doorgaans aan onderhoud doe, heb je onlangs nog iets groots aan bodem gedaan, filter schoon gemaakt?
 
Misschien kan TS even kijken in de gebruiksaanwijzing van ESHA wat de werkzame goedje is in dit spul. Scheelt mij zoek werk dan kijk ik even wat elke goedje inhoud.
 
Foto's die ik zo duidelijk mogelijk heb gemaakt. Het enige waar ik aan kan zien dat mijn "rode" goerami ziek is is een wit plekje bij het begin van zijn rugvin. De "blauwe" goerami heeft vandaag een grijze plek ontwikkeld bij zijn kieuw aan 1 kant van het lichaam. Beide vissen zijn een stuk rustiger dan normaal en rusten veel meer ergens in een hoekje of boven in het water maar eten nog wel.

Nu weet ik echt niet meer wat het kan zijn. :stom:
 

Bijlagen

  • IMG_20191115_110328.jpg
    IMG_20191115_110328.jpg
    20.4 KB · Weergaven: 116
  • IMG_20191115_104255.jpg
    IMG_20191115_104255.jpg
    40.1 KB · Weergaven: 104
  • IMG_20191115_104259.jpg
    IMG_20191115_104259.jpg
    37.1 KB · Weergaven: 93
  • IMG_20191115_104416.jpg
    IMG_20191115_104416.jpg
    24.9 KB · Weergaven: 91
Misschien kan TS even kijken in de gebruiksaanwijzing van ESHA wat de werkzame goedje is in dit spul. Scheelt mij zoek werk dan kijk ik even wat elke goedje inhoud.

Actieve bestanddelen: 1 ml oplossing bevat:
ethacridinelactaat 6,3 mg
koper 2+ 3,2 mg
methyloranje 0,26 mg
proflavine 1 mg
 
Dat zijn betere fotos :thumbs: Misschien nog even een totaal foto van het aquarium zodat men kan mee kijken of er iets mist voor de gouramis zodat je omstandigheden kan optimaliseren wat ze nodig hebben want ik weet verder niet wat dit soort nodig heeft. Vele ziektens ontstaan door omstandigheden, watertje, stress etc.

Bij onraad ga je eerst altijd het water groots verversen, denk aan verversen van 50% een paar keer in de week zeg om de dag of hoe het uitkomt. Afhevelen al waaierend over de bodem, plantjes even uitwaaieren zodat vele stadiums van gespuis gaan rond zweven en je op deze wijze naar het riool stuur. Het meeste gespuis ligt boven je bodem.

De vissen zien er verder gezond uit hoewel we geen referentie kader hebben van de vissen voor de medicatie. In ieder geval geen stip!!

Voor nu zou ik vandaag een hele grote verversing doen van z on 70 % of 50% en filteren over kool. Ik zou dan over 3 a 4 dagen nog eens een verversing doen en aankijken of ze opknappen. Zo niet of je ziet meer rare dingen onstaan weer posten dan verder kijken. Blijf even van de medicatie af en dan eerst kijken wat het euvel kan zijn.

De koper wat in het goedje zit is een venijge spulletje waardoor ik denk dat dit de kieuwen irriteert. Bij overdosering vergiftigd dit ook de vis. Niet te zeggen dat ze vergiftigd zijn.

Succes met de klus en ik hoop dat ze ziender ogen opknappen. Laat je verder niet meer gek maken en geld uit je zak kloppen in LFS zaken.:thumbs:

Als je wat raars zie en moet posten blijf in dit topic posten zodat iedereen de voor geschiedenis kan zien.
 
Dat zijn betere fotos :thumbs: Misschien nog even een totaal foto van het aquarium zodat men kan mee kijken of er iets mist voor de gouramis zodat je omstandigheden kan optimaliseren wat ze nodig hebben want ik weet verder niet wat dit soort nodig heeft. Vele ziektens ontstaan door omstandigheden, watertje, stress etc.

Bij onraad ga je eerst altijd het water groots verversen, denk aan verversen van 50% een paar keer in de week zeg om de dag of hoe het uitkomt. Afhevelen al waaierend over de bodem, plantjes even uitwaaieren zodat vele stadiums van gespuis gaan rond zweven en je op deze wijze naar het riool stuur. Het meeste gespuis ligt boven je bodem.

De vissen zien er verder gezond uit hoewel we geen referentie kader hebben van de vissen voor de medicatie. In ieder geval geen stip!!

Voor nu zou ik vandaag een hele grote verversing doen van z on 70 % of 50% en filteren over kool. Ik zou dan over 3 a 4 dagen nog eens een verversing doen en aankijken of ze opknappen. Zo niet of je ziet meer rare dingen onstaan weer posten dan verder kijken. Blijf even van de medicatie af en dan eerst kijken wat het euvel kan zijn.

De koper wat in het goedje zit is een venijge spulletje waardoor ik denk dat dit de kieuwen irriteert. Bij overdosering vergiftigd dit ook de vis. Niet te zeggen dat ze vergiftigd zijn.

Succes met de klus en ik hoop dat ze ziender ogen opknappen. Laat je verder niet meer gek maken en geld uit je zak kloppen in LFS zaken.:thumbs:

Als je wat raars zie en moet posten blijf in dit topic posten zodat iedereen de voor geschiedenis kan zien.

Ik heb voor de medicatie kuur een 40/50% water verversing gedaan en inderdaad de bodem goed schoongemaakt evenals de planten geschud ect. Dit is ongeveer 4 dagen geleden en Ik ga maandag weer 40% verversen.

Zal dit topic in de gaten blijven houden en het de komende weken updaten.
 
Ik heb voor de medicatie kuur een 40/50% water verversing gedaan en inderdaad de bodem goed schoongemaakt evenals de planten geschud ect. Dit is ongeveer 4 dagen geleden en Ik ga maandag weer 40% verversen.

Zal dit topic in de gaten blijven houden en het de komende weken updaten.

Gaat er nu om dat je de medicatie eruit haal. Je bent aan het behandelen voor iets wat vis niet heeft. Medicatie heeft gevolgen op vis. Vis word dan veel zwakker. Nu zorgen dat omstandigheden vis omhoog gaan zodat ze aansterken/immuun systeem omhoog halen en als nodig is nog iets gerichts kunnen verdragen.

In iedere aquarium en op elke vis leven ziekte makende ellende. Gezonde vis kan zelf afweren/verdedigen met immuun systeem. Verzwakte exemplaren minder of niet. Medicatie helpt om iets te doden maar geeft ook klap aan immuunsysteem. Vis moet altijd ook weer herstellen van medicatie.

De plekken op de vis is aanmaak slijmhuid en vis is zich aan het verdedigen tegen iets wat ze niet fijn vinden. Ik denk de ESHA als je zeker weet dat waterwaardes goed zijn. Aanmaken slijmhuid voor verdedigen kost vis veel energie en verzwakt nog meer zodat kans op ondergang van een cirkeltje ellende groter word.

Als je iets wil toevoegen dus medicatie eruit en haal dan een fles Voogle en wat cattapa blad extract of losse bladeren om immuun systeem van je vissen te bevorderen. Kijken of ze dan opknappen door vers water.

je kunt alles met kuren medicatie doden qua ziekte kiemen maar dan ligt vis op apen gapen dan uitgeput van verdedigen en stress.

Hou ogen meer uit kop, rafelige vinnen/staarten en witte aanslag bek in de gaten. Als ze niet opknappen of wat van genoemde zaken laten zien post dan weer helpen we verder.
 
Ik kan je niet precies vertellen wat het is, maar wilde je even wijzen op 2 ziektes waarvan grijze verkleuring van het lichaam een symptoom is. Iridovirus (komt veel voor bij dwerggourami's) en vis tbc. Die laatste kan overspringen op alle soorten (irido niet) en is ook besmettelijk voor mensen. Ik zeg niet dat het 1 van de 2 is, dat kan ik niet vanaf foto's diagnostiseren. Maar misschien het zekere voor het onzekere nemen en voortaan met handschoenen in het aquarium werken.
 
Ik kan je niet precies vertellen wat het is, maar wilde je even wijzen op 2 ziektes waarvan grijze verkleuring van het lichaam een symptoom is. Iridovirus (komt veel voor bij dwerggourami's) en vis tbc. Die laatste kan overspringen op alle soorten (irido niet) en is ook besmettelijk voor mensen. Ik zeg niet dat het 1 van de 2 is, dat kan ik niet vanaf foto's diagnostiseren. Maar misschien het zekere voor het onzekere nemen en voortaan met handschoenen in het aquarium werken.

bedankt voor de tip
 

Terug
Bovenaan