Wat is er nieuw

Goldie83 haar Dubai 120 Malawi

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goldie83
  • Startdatum Startdatum
Dat was nog een vraag van mij, moet ik een zuurstofpompje erin doen? Heb die dingen nog nooit gebruikt. Als ik bovenstaand verhaal lees wel dus....
Nog tips voor een hele stille en goede luchtpomp....
Zonde van je vissen Bertus!!

Luchtpomp --> meer O2 --> minder CO2 --> hogere PH.

Een PH van 7 is goed genoeg voor de meeste nakweek vissen tegenwoordig.

Mooie opstelling zo!

Maar krijgen de vissen wel genoeg zuurstof? Aangezien er geen planten in staan of komen??

Standaardmaat aquariums hebben een groot genoeg oppervlak lijkt mij, richt het uitlaat pijpje van je filter over het wateropp. dat scheelt ook al. Een pompje kan natuurlijk geen kwaad, maar ik vind het niet echt mooi.

ok dankje! Ik zal er ��n kopen voor in de kast, kan ik hem bij nood gebruiken. Probeer ik het eerst zonder, ik vind het zelf ook niet mooi staan namelijk....

nilo1804 zei:
Luchtpomp --> meer O2 --> minder CO2 --> hogere PH.

Een PH van 7 is goed genoeg voor de meeste nakweek vissen tegenwoordig.

Mooie opstelling zo!
pH 7 voor Tanganyika en Malawi cichliden is wel heel erg op het randje. Nakweek of niet.

Ik had in mijn Tanganyika bak geen luchtpomp, wel een stevige oppervlakte stroming. Dat was voldoende, maar stellen niet alle vissen op prijs. Mijn Lamprologus vonden het niet altijd even fijn.

Mijn ph zat met de vorige inrichting met veel hout op 7.5-8 dus ga ervan uit dat het nu ook zo is. Zal over een weekje eens testen.

Inmiddels weer een tijdje verder.... heb tig keer de opstelling van de stenen veranderd, maar ben nu redelijk tevreden. De vissen kunnen door de rotsen heen zwemmen, alles ligt vrij stevig.

Ook heb ik net een nieuw filter ge�nstalleerd met grotere capaciteit. De jbl cristalprofi e1501 greenline, had een waar golfslagbad, maar gelukkig is de uitstroom regelbaar. Ook de donkere slangen zijn een stuk mooier dan de felgroene in deze bak. Voorlopig laat ik de eheim nog even meedraaien ivm de bacteri�n dus tijdelijk draaien er twee pompen op de bak.

Bak is nog wat troebel van het gerommel, zal later wat betere foto's maken:

972116_0_82_x.jpg

538642_0_82_x1.jpg

473812_0_82_x2.jpg

Dankje Albert! Nou wel een roodharig beest voor het filter 😉 hihi.

Het visbestand indien verkrijgbaar (tips op en aanmerkingen altijd welkom):

- Pseudotropheus Saulosi 3m/6v
- Iodotropheus Sprengerae 1m/3v
- Labidochromis Caeruleus 1m/2v (indien verkrijgbaar de witte ipv geel)
- Pseudotropheus Socolofi 1m/3v

Dat komt dan op een bestand van 20 vissen.

Mijn ervaring met JBL greenline, eenmaal in bedrijf gaat de stroming snel minder worden.
Komt dan mooi uit.
Stenen liggen ook mooi,vind ik.

Dankje Alex! We zullen zien met het filter, is ook logisch dat het minder wordt.... maar is zeker niet erg in dit geval. Heb al eens eerder een jbl gehad de e701 (niet de greenline) en beviel zeer goed, dus ik heb goede hoop. Het geluid valt in ieder geval niet tegen, heel licht gezoem, nauwelijks hoorbaar.

Iemand een idee wat een normale prijs is voor de vissen in de winkel??

Damn ff een hoopje stenen in de bak! 😉
Ik zou eens kijken of er hobby kwekers in je buurt zijn want scheelt vaak enorm in prijs en weet je precies wat je in huis haalt.

Ja zo'n 90 kilo.... oeps!

Ik zal idd eens bij hobbykwekers kijken, in de dierenwinkel kan ik alles ook vaak wel goedkoop krijgen alleen die hebben niet alle soorten. Dus voor de socolofi en de gele vorm van de caeruleus moet ik even op zoek. Bij frits kosten de vissen tussen de 6.90 en 20 euro! per stuk afhankelijk van de grote. Nou ga dus echt niet voor 400 euro vissen kopen! 😉

whahaha! Nou heb geen geldboompje op m'n balkon helaas..... en win ook nooit eens de lotto!

Ziet er leuk uit! Mooie stapel stenen ook!
Goldie83 zei:
Nou heb geen geldboompje op m'n balkon
Nou dan is dit je geluksdag ik ben een hobbykweker van geldbomen, ze kosten maar honderd miljoen euro perstuk dus sla je slag :d

dank allen!! De bak is nu kraakhelder dus nog even een paar foto's:

754958_0_82_z.jpg

594849_0_82_z1.jpg

467447_0_82_z2.jpg

342732_0_82_z4.jpg

Zo Renate daar zit heel wat kilootjes steen in zeker he.
Oogt wel mooi hoor.
Zijn de stenen los of gekit. Ik zou bang zijn dat waar dan ook maar door er iets schuiven gaat en de bovenste steen naar voren gaat komen, en dan je raam raakt.

Edit: Oh ja ik lees het al: 90kg.

Mooi Renate, mooi overzicht zo. Haha, je katten moeten zo te zien overal bij zijn. Zie k het goed, zijn het er drie?
Heb je de gieter nodig gehad om stof tegen te gaan met het stapelen?

Schitterende set stenen zo zeg. Een speciaalbak heeft ook wel wat. Kan je vloer dat houden? Of heb je een betonnen vloer?

Groet,
Marcel

Heb een betonnen vloer idd, wel flat 7 hoog haha, maar er kraakt niks 😉

De gieter had ik nodig om even wat water aan te vullen vanwege de nieuwe pomp, die slurpte er zo een paar liter uit....
Heb idd drie katten en erg nieuwsgierig haha. Bij de laatste foto's zie je de kleine van 16 weken zitten naast de bak haha. Heb een rode huis tuin keukenkat, en twee britse kortharen (1 cinnamon kleur en een lilac gekleurd kitten) nu huis wel vol hoor!

Ik vind de stenen ook wel wat griezelig, maar het ligt echt heel stevig, alles ligt wel los. Ik moet al echt kracht zetten om wat te verplaatsen, dus neem toch aan dat een paar vissen die stenen ook wel laten liggen.
Tussen ruit en stenen zit ook nog vrij veel ruimte:

789824_0_82_dscf2233.jpg

Heb de stenen ook tig keer in en uit de bak gehad, dus is echt aandacht aan besteed aan hoe ze liggen. Maar blijft griezelig.... we gaan het beleven. Vond het ook al eng om 90 kilo steen in de bak te doen en bijna 25 kilo zand.... maar het gaat (nog) goed whaha. Zou wat zijn zeg als de bak ineens knapt.... moet ik niet aan denken!

Net even een aantal waardes gemeten en is nog niet optimaal voor malawi....

Ph 8
Gh 7
kh 5
No2 0
No3 tussen 0 en 10
Nh4/Nh3 0

Met sera druppeltest (inmiddels wel 3maand over de datum... zou dat erg zijn?)

Volgens mij moet de kh en gh nog wat omhoog??

Ik vond de eerste opstelling van de stenen al erg mooi, maar deze staan ook best goed zo! Zwaar beladen bak met die kilo's stenen en het water er nog bij. Gelukkig heb je n stevige ondergrond.

Water waarden voor een Malawi aquarium:
- zuurgraad (PH): tussen 7,5 - 8,5
- Karbonaathardheid (KH): tussen 6 en 8
- Totale hardheid (GH): tussen 6 en 15
- NO 2=Nitrietwaarde: moet beneden de 0,1mg/per liter liggen.
- NO 3= Nitraatwaarde: Moet beneden de 15mg/per liter gehouden worden.

Zo te zien hoef alleen je KH wat omhoog.
Ik zou wel wat nieuwe setjes halen al is het maar voor de zekerheid, ik test alleen no2, no3, po4 en nh4/nh3.
Zolang je stenen niet op het zand liggen blijf het allemaal wel liggen hoor bij mij sta ook alles los.
Staan ze op het zand gaan ze op zeker om vallen de vissen kunnen heerlijk graven.

stenen liggen idd niet op het zand. Hoe zou ik de kh omhoog kunnen krijgen, toch luchtpompje toevoegen, zorgt dan voor hogere ph en daarmee ook kh?

Wat een schitterend aquarium zeg! Vooral in het wit haha. De opstelling van de stenen vind ik erg geslaagd. Toch heeft het ook wel wat, zo'n Afrika bak. Ik ga deze zeker volgen!

Gr Robin

Dankje!! Vind het zelf ook erg leuk om eens compleet wat anders te doen, was eigenlijk zat van mijn aquarium... planten deden het slecht, vissen vochten en kregen daardoor beschadigingen. Maar heb nu weer helemaal de spirit te pakken door deze make-over, zonder planten 😉
Lijkt me een prachtig gezicht als de felgekleurde vissen erin zitten, maar goed nog even geduld. De bak draait nu twee weken ongeveer, maar heb nog wel weer flink in de bodem en met de stenen lopen rommelen... Denk dat ik over 1,5 week mijn vissen bestel, mits de waterwaarden ok� zijn.

Volgens mij moeten de KH waarden zo uit de kraan goed zijn.
Ik heb ook geen lucht pompje, ik heb 2 filters 1 staat over het wateroppervlakte voor golfslag als het ware dat zorg ook voor genoeg zuurstof.
Heb je al een definitief bestand voor ogen.

Goldie83 zei:
Dankje Albert! Nou wel een roodharig beest voor het filter 😉 hihi.

Het visbestand indien verkrijgbaar (tips op en aanmerkingen altijd welkom):

- Pseudotropheus Saulosi 3m/6v
- Iodotropheus Sprengerae 1m/3v
- Labidochromis Caeruleus 1m/2v (indien verkrijgbaar de witte ipv geel)
- Pseudotropheus Socolofi 1m/3v

Dat komt dan op een bestand van 20 vissen.

Als alles te verkrijgen is, lijkt bovenstaand me een mooi bestand.

Het ziet er zeer solide uit hoor, jij kan goed bouwen, dit gaat echt niet zomaar instorten :thumbs:

haha, hoop ik dan maar! Heeft ook wel even geduurd dat bouwen! 😉

Dat moet wel goed komen je heb genoeg filter er achter staan.
Persoonlijk zou ik inderdaad de Labidochromis Caeruleus wit nemen je heb ook al gele vrouwen van de saulosi.
Verder zou ik alleen de Pseudotropheus socolofi er niet doen deze vind ik dan weer teveel op de labi. caer. white lijken, ipv daar van zou ik er van de andere 3 soorten er een vrouw bij doen.
Het bestand is verder perfect gekozen voor de maat bak die je heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan