Goudelritsen kweken in minivijver


Basserr

Member
Lid geworden
26 april 2020
Berichten
6
Leeftijd
45
Heeft iemand hier ervaring met het kweken van goudelritsen in een minivijver?

Ik heb sinds afgelopen zomer een minivijvertje (half wijnvat 150L) met tien goudelritsen en het lijkt me leuk als deze zich dit voorjaar gaan voortplanten. Daarom vraag ik me af wat ik kan doen om ze het zo comfortabel mogelijk te maken.

Ik begrijp dat de vrouwtjes hun eitjes graag afzetten onder waterlelies. Die heb ik niet, maar ik heb wel een hoop drijvende zuurstofplanten aan de oppervlakte. Zouden de dames daar ook genoegen mee nemen? Of moet ik iets drijvends in de vijver leggen dat beschutting van bovenaf geeft?

Daarnaast lees ik dat een ondiep gedeelte van maximaal 10 centimeter, met veel zuurstofplanten, is aan te raden voor de voortplanting.
Ik vraag mij af wat ik mij daarbij moet voorstellen. Een ondiep stuk met een wirwar aan planten? Kunnen de visjes daar nog wel tussen komen? Of is dat juist niet de bedoeling?

Daarnaast heb ik in de vijver een paar poelslakken. Vormen die een bedreiging voor mijn kweekplannen?

Alvast bedankt!
 
150l is wel heel klein. Dat moet gigantische temperatuurverschillen hebben tussen dag en nacht. Of het gemiddelde jong dat overleeft is sterk te betwijfelen.
Het ondiepe gedeelte dient voor de jongen om zich veilig te kunnen wegsteken. Ondiep water is vaak het warmste, zwemt vaak het meeste voedsel en de ouders gaan niet zo snel tussen de planten gaan zwemmen (ze zitten daar immers heel goed in het zicht van luchtpredatoren).

Poelslakken kunnen een gevaar vormen voor de eitjes. Al gaan ze al goed hongerig moeten zijn vooraleer ze daar aan gaan beginnen.
 
Als ik het goed begrijp mag het ondiepe gedeelte best zo vol met planten liggen, dat de volwassen vissen er eigenlijk niet meer fatsoenlijk kunnen zwemmen. Dat ga ik regelen.

Kan ik mijn Oase Filtral 3000 filterpomp wel laten draaien? Of zet ik die beter uit zodra de watertemperatuur wat hoger en constanter wordt?
 
Jongen gaan niet snel diep zwemmen. Dus als de aanzuig goed diep zit, is het risico klein.
Met een stuk filterspons over de aanzuigkorf is het risico nog kleiner. Er bestaan ook rvs korfjes die je er over kan doen.
 
Ok, dan zit dat wel goed. Bedankt voor je reactie!
 
Goudelritsen die afzetten op een lelieblad ? Nooit van gehoord .
Die maken bewaakte nesten tussen wat keien in de ondiepe vijverrand . Das mooi om te volgen hoe ze in en uit zwemmen van het nest .
Heb er vroeger veel opgekweekt die uitkwamen in de vijver . Heb er ooit nog 300 in een 2 meter aquarium gehad .
Deel van verkocht en de rest is opgepeuzeld door ijsvogeltje (ook leuk om te zien šŸ˜Š)
150 liter lijkt me HEEL WEINIG , vraag me af of ze dan aan afzetten denken .
Is overigens geen moeilijk visje , je koopt 20 volwassenen en je hebt binnen paar maand honderden .
 
Vorig jaar hebben de Goudelritsen zich hier in een kleine vijver uitgebreid.
De vijver zit dichtgegroeid met allerlei planten, maar zetten hun eieren toch echt af onder een lelieblad, misschien dat een drijvend kunststof plaatje ook wel helpt. En worden daarna goed door het mannetje bewaakt.
Poelslakken zijn dol op de eitjes.
Om jongen over te houden, het blad afgeknipt en apart geplaatst tot de eieren uitkomen.
De jongen zwemmen nu in verschillende afmetingen, van 2cm tot 5 cm.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan