Wat is er nieuw

Goudvis beter leven geven

• Onderwerp starter Onderwerp starter rodney
  • Startdatum Startdatum
R

rodney

Guest
Hallo allemaal,

zoals jullie misschien weten ben ik totaal verkeerd ingelicht over het houden van mijn sluierstaart, sinds ik me hier heb aangemeld kreeg ik te horen dat de goudvis te klein zit, wat ik nu ook zie. Ik zou alles willen doen om de goudvis te houden alleen de ruimte heb ik niet tot beschikking.

Ik vind het ontzettend jammer en zit te denken om hem in de vijver bij mijn oom en tante te zetten, dit is een hele grote vijver met andere goudvissen erin en met een net erover heen.

Dit is een beter onderkomen zodat de sluierstaart mooi kan uitgroeien en met zijn soortgenoten kan 'spelen'. Ik ga het er nog even met mijn ouders over hebben en dan horen jullie het nog. Uiteraard zal ik fotos plaatsen van de vijver binnenkort. Kunnen sluierstaarten de winter hierin blijven? De vijver is rond de 1 meter diep.

Ja hoor, kan prima. Met 1 meter diep zit je ook wel goed.

Hoe groot is de vijver precies? Zit er een filter op? Wat is de bezetting?

wacht wel nog even tot het wat warmer is. Het is niet zo erg koud, maar van kamertemperatuur naar water van maar enkele graden is natuurlijk ook niet goed 🙂

De vijver heeft een grote filter, deze moet ik regelmatig daar schoonmaken, de vijver is in de lengte zon 8 meter lang en breedte 4 a 5 ruw geschat, de diepte is 1 meter zoals ik al vermeld had. Er zitten een 10 tal grote goudvissen in van ruim 50 cm, ook wat jonge

Ruim 50 cm? Daar zou ik weleens foto's van willen zien want die zijn zeer zeldzaam. Weet je zeker dat het goudvissen zijn?

Ja, volgens mij wel op het eerste gezicht heb ze niet gemeten. Geen sluierstaarten maar echte goudvissen, bonte goudvissen als ik het goed zeg. Zoude ook koikarpers kunnen zijn.

Nee, het blijken echte goudvissen te zijn. Of ze werkelijk 50 cm zijn durf ik niet te zeggen maar ze zijn ontzettend groot als je er op kijkt. De sluierstaart heb ik laten wennen aan het water door de zak vast te zetten in de vijver en er vijverwater bij de zak in gedaan, na een drie kwartier heb ik hem in de vijver gedaan en hij/zij kreeg een warm welkom van alle andere vissen, waaronder ook 3 sluierstaarten, ze zwommen echt met zijn 4e telkens rond? Het leken wel scholenvisjes. Fijn om te zien dat hij in goede handen is en dat ik hem elke zaterdag nog zal zien, hij heeft een zee van ruimte en trekt met de andere sluiers heel veel op, erg leuk. Stiekem vind ik het achteraf heeeel zielig dat ik hem in een aquarium heb gehad van 60x40x40, 2 weken lang..

Oei oei oei, dat heb je veel te snel gedaan. Met deze temperaturen zou ik minimaal 48 uur overwennen. De kans is groot dat de vis binnen een paar dagen dood in de vijver drijft. Sluierstaarten kunnen heel slecht tegen temperatuurschommelingen. Van +/-20 naar 5-10 graden in 3 kwartier kan al dodelijk zijn voor gewone goudvissen, laat staan voor sluiers die veel gevoeliger zijn en niet zelden problemen krijgen door een fluctuatie van 2 graden in 3 kwartier tijd.

Dit wist ik niet, ik vind het heel vervelend.. dat ik hier niet over na heb gedacht, ik zie nu pas het bericht van babysnake. Ik zal duimen dat de vis het overleeft, was toch wel gehecht aan het beestje

Je had natuurlijk even kunnen informeren over hoe je zoiets het beste aanpakt i.p.v. een vis in februari in een vijver te plempen.

Jones zei:
Oei oei oei, dat heb je veel te snel gedaan. Met deze temperaturen zou ik minimaal 48 uur overwennen. De kans is groot dat de vis binnen een paar dagen dood in de vijver drijft. Sluierstaarten kunnen heel slecht tegen temperatuurschommelingen. Van +/-20 naar 5-10 graden in 3 kwartier kan al dodelijk zijn voor gewone goudvissen, laat staan voor sluiers die veel gevoeliger zijn en niet zelden problemen krijgen door een fluctuatie van 2 graden in 3 kwartier tijd.

Ik denk dat je een beetje over drijft, wanneer ik het aquarium waar mijn sluierstaarten in zit ververs daalt het water altijd een paar graden(Max 5). Dit is geen probleem, ze zwemmen dan nog net zo vrolijk rond als eerst. Ik moet wel zeggen dat ik geen expert ben op dit gebied, misschien heb ik gewoon sterke goed getrainde vissen?

Dan heb je geluk, de meeste sluiers kunnen daar heel slecht tegen dus ik zie geen reden om er een risico mee te nemen en zorg er zelf voor dat de temperatuur max. 0,5 graden verschilt.

Jones zei:
Je had natuurlijk even kunnen informeren over hoe je zoiets het beste aanpakt i.p.v. een vis in februari in een vijver te plempen.

Het is gebeurd, niet eens door 'plempen' maar door (al dan niet te kort) overwennen. Ik kan me voorstellen dat als iemand hier meteen te horen krijgt dat hij zijn nieuwe visje superslech houdt hij gehaast wat groters wil voor het beest. Tenminste is het wel iemand die duidelijk luistert naar anderen.

Dus... laten we duimen dat het goed komt met de vis! Hou je ons op de hoogte?

Ik zal de volgende keer toch wat meer informatie vragen voordat ik iets ga doen. Zal morgen of overmorgen even bellen of ze de vis nog hebben gezien, ik hou jullie uiteraard op de hoogte. Bedankt voor de informatie.

Hoi! Hoe gaat het nu met je sluierstaart?

Ik ben ook wel benieuwd!

Nou Rodney, echt mijn complimenten hoe je het hebt opgelost.
Je hebt een goed hart, en ik denk dat dit wel goed komt, meer dan je best kan je niet doen, en je hebt meer dan je best gedaan :thumbs: :petjeaf:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan