Wat is er nieuw

Goudvis hangt met kop naar beneden op bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter SteveVdb
  • Startdatum Startdatum
S

SteveVdb

Guest
Hallo,

Sinds een drietal maanden heb ik 4 goudvissen. Ze zitten in een aquarium van 80l met filter (mechanisch, biologisch, koolstofzakje en zakje specifiek voor algen), steentjes op de bodem, twee grote sierbeeldjes en geen planten.

Drie goudvissen stellen het prima ze zwemmen actief rond en eten goed. De andere daar is sinds gisteren wat mis mee. Hij ligt hoofdzakkelijk met zijn kop naar beneden op de bodem en beweegt niet. Het lijkt wel of hij dood is. Echter nu en dan doet hij een poging om te zwemmen maar dat gaat heel moeizaam. Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is. Is er iets met het water, zuurstof tekort, ziek,... ? Ik hoop dat ik via jullie hulp wat wijzer wordt en hem nog kan redden.

Dank bij voorbaad
Steve

Persoonlijk vind ik je aquarium te klein voor goudvissen.
Een goudvis heeft minimaal 50 liter per vis nodig.
Ze kunnen wel 35-40 cm lang worden!
Zelf heb ik niet veel verstand van ziektes enzo,misschien buikwaterzucht?

De bak is inderdaad veel te klein. Ik vermoed dat je goudvis last heeft van een zwemblaasprobleem of een probleem met de wen( de verdikking die oranda's hebben)

Zoek liever een betere huisvesting voor je goudvissen, deze bak is veel en veel te klein waardoor ze vergroeien en dit soort problemen kunnen ontstaan.

Als je 4 sluierstaarten hebt is een bak van 200 liter pas groot genoeg. Het liefst ook nog eens een lengte van 1 meter. Heb je gewone goudvissen, dan kan je die het beste bij iemand in de vijver doen. Dat zijn namelijk vijvervissen.
Ik denk dat de problemen met je vis(sen) ook komen door de te kleine bak.

De vissen heb ik gekregen als cadeau samen met een 10l bak. Kort daarna heb ik een aquarium gekocht van 80l, prijskaartje 250� meer wou en kon ik er niet aan uitbesteden. Ik denk dat ik voor twee goudvissen een ander baasje ga zoeken dan is er meer ruimte voor de andere twee. Valt er verder iets te doen aan dat mogelijks zwemblaasprobleem ? Ter informatie een foto van de vis.
YEoaDBESM2SZ2z5S1AMbXgMEz-YBBjzg.png

Als de overgebleven vissen allebei zoals op de foto zijn, dan heb je vijvervissen in een aquarium. Niet geschikt dus. Met het zwemblaasprobleem kan ik je verder niet helpen.

Top, dat je gelijk een grotere bak hebt gekocht voor je vissen, want een 10liter kan natuurlijk echt niet (leuk kado, maar jij zit er nu mee). Je kunt eigenlijk beter een vijver zoeken voor je goudvissen en dan van je 80cm bak, een leuke tropische bak maken. Goudvissen zijn absoluut niet geschikt voor de gewone aquaria.

Als ik je zieke goudvis zo zie liggen ben ik bang dat hij een ernstige parasietbesmetting heeft ofzo (bijv. huidwormen met costia). Of hij is van binnen al ernstig vergroeid en heeft daar last van, maar aangezien het nog een jonge vis is vraag ik me af of hij daar dan nu al zo'n last van heeft dat hij er zo bij gaat liggen.

Goudvissen zijn koudwatervissen, maar welke temperatuur hebben ze het liefst en kunnen ze tegen vriesweer ?
De vis die ziek is had wel een karperluis op zich is ondertussen wel zo'n drie maand geleden. Deze heb ik toen met een platte stompe pincet kunnen verwijderen. Zou dit er nog iets mee te maken kunnen hebben ?

Karperluis

Een goudvis kan jaarrond buiten verblijven, ook vriesweer maakt niet uit, mits de vijver diep genoeg is. Je kan ze uiteraard niet nu naar buiten doen, daar is het temperatuurverschil te groot voor.

Dit zal vast geen nawee zijn van de karperluis, waarschijnlijk zit er nog een andere parasiet op. Maar daar kun je alleen achter komen via een afstrijkje die onderzocht wordt onder een microscoop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan