Goudvis in de vijver last van zwemblaas


Nadira

Active member
Lid geworden
30 mei 2021
Berichten
39
Leeftijd
24
Hi,

Zojuist keek ik naar de vissen in de vijver en zag dat een van hen waarschijnlijk last heeft van de zwemblaas. Ze staat ondersteboven, met de kop dus naar beneden gericht en de staart omhoog (alsof ze aan het grondelen is, maar dat doet ze niet). Ze blijft dan zo zweven, over de bodem.

Ik vraag me nu af wat ik het beste kan doen? Ik ben bang dat ze oververmoeid raakt, al is ze wel rustig wanneer ze zo rondzweeft en niet actief de vinnen aan het bewegen. Het zwemmen gaat haar relatief goed af, wel zie ik dat ze op een andere manier zwemt dan normaal. Ik gooide ook een handje wintervoer in de vijver, maar daar keek ze niet naar om. Dit vind ik niet heel erg zorgwekkend aangezien de andere vissen er ook niet dolenthousiast op afkwamen, dat zal wel te maken hebben met de lage temperatuur van het water.

Het is voor mij niet duidelijk wanneer dit probleem nog te herstellen is en wanneer het klaar is voor zo’n vis. Op internet staat dat je watertherapie kan doen en de temperatuur van het water hoger moet zetten, maar bij al die artikelen wordt uitgegaan van een goudvis die in een aquarium zit. Ik kan de temperatuur van het water niet verhogen, en heb ook geen bak met filters om haar daar in te zetten en dan de watertherapie toe te passen.

Wat kan ik doen en wanneer is het moment om zo’n vis uit zijn lijden te verlossen?
 
Als je een grote emmer of cementkuip hebt, kan een vis daar -zeker voor therapie- ook rustig in. Zorg wel dat je het water ververst.
Een aquarium ziet er voor ons mooier uit, maar voor de vis maakt het niet uit.
 
Hi,

Het is echt een flinke goudvis, een grote emmer past die niet in. Voor een cementkuip moet ik even kijken wat ik heb staan. Maakt het niet uit dat er geen filters op zijn aangesloten? Een luchtpomp lijkt mij op zijn minst wel nodig toch?
 
Het probleem met een goudvis uit de vijver in deze tijd van het jaar is dat je ze warmer wilt zetten in quarantaine. Ik ga er niet vanuit dat je ze in een cementkuip buiten zet. Dan kan de temp onder de 4 graden komen.

Maar als je ze warmer zet, kun je ze niet terug plaatsen tot het voorjaar. Als je een beetje kans wilt houden op een gezonde goudvis.

Dus zijn er twee mogelijkheden: quarantaine bak opzetten voor een hele poos en behandelen of euthanaseren.
Ik zou kiezen voor euthanaseren als deze goudvis hier al enige tijd last van heeft.

Uitkomst van behandelen kan positief zijn, maar eerlijk gezegd heb ik vaker meegemaakt dat de vis last bleef houden. De stress alleen in een kuip voor enkele maanden lijkt me voor een goudvis uit een vijver groot.

Maar dit is mijn mening. Er zijn vast nog andere meningen.
 
De vis zou ook last kunnen hebben van gas. Je zou dus ook een paar dagen alleen gekookte erwten te eten kunnen geven, om de darmen te legen.
Een bacterie kan dit probleem ook veroorzaken.
 
Bedankt voor de reacties.

De vis in een cementkuip houden tot het voorjaar zie ik niet zitten, ook omdat ik denk dat de vis daar niet gelukkig van wordt, zoals jij ook al zegt @NathaliePip . Voor euthanasie vind ik het nu nog te vroeg. Als ik merk dat haar toestand verergerd zal ik daar natuurlijk naar gaan handelen.

Het zou inderdaad door gas kunnen komen @F. , maar kan gasvorming ook ontstaan wanneer je de vissen al langere tijd geen voer hebt gegeven? De laatste keer dat ik ze wat wintervoer gaf is minimaal drie weken geleden (en toen had de vis overigens nog geen last hiervan). En als het door een bacterie komt, moeten andere vissen dan ook geen zelfde soort kwaaltjes hebben, en kan de vis, indien het inderdaad bacterieel is, daar zelf van herstellen?
 
hm ik zou zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat een vis last kan krijgen van gasvorming als het zo lang geen eten heeft gehad (als het door eten zou komen, dan kan een periode van vasten juist helpen).
Als een vis een bacterie heeft dan hoeft het niet zo te zijn dat alle vissen besmet zijn, iedere vis heeft een eigen weerstand. Of de vis er zelf van kan herstellen durf ik niet te zeggen
 
Dank je wel @F. . Wat zou jij doen? Stel ik probeer de vis te behandelen, is een filter dan nodig (ervan uitgaande dat de vis er dan tot en met het voorjaar in blijft zitten)?
 
Ik zou de vis proberen te behandelen, als er nog behandelmogelijkheden zijn. Er is wel maar een kleine kans dat je je vis gaat redden, dus het is een beetje aan jou. Een tijdje terug heb ik een van mijn sluierstaarten moeten euthanaseren. Zij had ook een zwemblaasprobleem. Ik heb van alles geprobeerd; erwten dieet, laagjestherapie, vasten, medicatie. Ik heb haar zelfs door een visdokter laten nakijken. Uit de foto die gemaakt was , was duidelijk sprake van een veel te groot zwemblaas en we konden niets meer voor de vis doen. Maar ik ben blij dat ik alles geprobeerd heb om haar te redden.

Je zou er een filter in kunnen doen of het water heel frequent (dagelijks) voor een heel groot deel wisselen.
 
Hmmm. Ik denk persoonlijk dat ik (na even afwachten) de stekker eruit zou trekken in een geval als dit, hoe hard het ook klinkt. Zo'n afwijking aan het drijfvermogen krijg je niet zomaar: dan is vaak ofwel de aanleg van de vis niet goed (m.n. bij sluiers), ofwel duidt het op een interne beschadiging als gevolg van ziekte. In beide gevallen is het een beetje wat het is... Dat lijf wordt maar zelden weer functioneel. Dan gaat zo'n vis vaak verder bergafwaarts. Of het wordt een zorgenkind.

Dan is het denk ik praktischer en veiliger voor je vijver om afscheid te nemen van die vis. En nog eens na te gaan of het een toevalstreffer was, of dat er wellicht iets aan de leefomstandigheden beter zou kunnen.
 
Ik denk eerder aan koudeschock , geeft hetzelfde beeld.
Heb je nog pompen draaien ???
Niet slim ! Alles onder de 3 graden geeft problemen ! En als dat nu niet is , wellicht in 't voorjaar .
Je moet echt proberen erboven te blijven .
Ik laat alles dichtvriezen en om de zoveel tijd belucht ik heel even .
 
Bedankt voor jullie antwoorden, ik zie het nu pas.

De vijverfilter hebben we een tijdje terug uitgezet toen de temperatuur kouder werd @erwin2 . Inmiddels staat de filter wel weer aan.

Met de vis gaat het weer goed. Het probleem met de zwemblaas lijkt sinds een weekje verdwenen. Elke keer als ik kijk zie ik haar in de juiste houding op de bodem rusten met de andere vissen. Wel komen ze gelijk in actie als ze doorhebben dat er iemand bij de vijver staat, dus lang naar haar kunnen kijken wanneer ze op de bodem ligt lukt niet. Ook zwemt ze weer zoals het hoort, minder wiebelig.

Geen idee waar het aan heeft gelegen, maar het lijkt opgelost. Bedankt voor het meedenken!
 

Terug
Bovenaan