Goudvis ligt stil op de bodem


ldr12

Well-known member
Lid geworden
12 maart 2016
Berichten
83
Leeftijd
20
Locatie
Fryslân
Hallo iedereen, ik heb een week geleden twee goudvissen gehaald en de laatste tijd valt het mij op dat een van de goudvissen heel rustig is en op de bodem ligt. Ook is hij heel mager en is zijn staartvin ingetrokken. Ik weet niet wat dit is en of dit een besmettelijke ziekte is daarom heb ik de vis apart gezet om besmettingen te voorkomen. Nu zou ik graag willen weten of hier iemand is die hier ervaring mee heeft of weet wat dit is en of je het kan behandelen.
 
Foto's en filmpje graag. Hoe groot is je bak? Wat voor filter heb je erin? Hoe vaak wissel je water en hoe doe je dat?
Je bent beginnend dus ik neem even aan dat ze in een veel te kleine bak met bijna geen filter zitten. Waarschijnlijk worden ze ziek van de hoeveelheid afvalstoffen waar ze in zwemmen. Dus als dit logisch klinkt dan zou ik beginnen met water verversen.
 
De bak is 60x30x34 met een Superfish Aquaflow filter. Ik verwissel het water om de 2,5 weken met een slang in het aquarium en de andere kant van de slang in een emmer.

Hij zit nu even in een kom
image1.jpg

 
Och arm visje.

Heel cru maar het beste kun je hem uit zijn lijden verlossen. In een krantje en de kop inslaan of met een groot mes de kop er in 1 keer af :'(

Kruidnagel olie is ook een optie maar zal je niet in huis hebben en hem nog langer te laten lijden is ook zo wat. Deze kun je echt niet meer redden.

De andere die je nog heb. Al het water uit het aquarium en vers water van de zelfde temperatuur erin hoewel deze ws. ook al ziek is. Als een speer een vijver gaan zoeken voor als deze het mocht redden. In die kom met dat laagje water is helemaal geen doen voor dat beestje.

Ik zie dat je nog erg jong ben en dit natuurlijk nogal schokkend nieuws is maar fraaier kan ik het helaas niet maken.

In je aquarium en filter kunnen geen goudvissen of sluierstaarten!!!!

Lees eerst de info hoe je een aquarium en filter moet indraaien en plaats een topic bij samenstelling en vraag wat er in jouw aquarium kan. Niet zo maar kopen wat je mooi vind maar eerst kijken hoe groot die visjes worden en wat ze nodig hebben.
 
O jee, wat je hier vertelt, is absoluut niet goed voor goudvissen. Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en die zwemmen in een 200l bak. Er staan 3 filters te draaien en ik ververs 60% van het water iedere 3 dagen. Helaas is je bak te klein voor twee Sluierstaarten, waardoor de zwakste vis al binnen twee weken het loodje zal leggen. ( Ik ken dat ook uit eigen ervaring, helaas, maar dat was meer dan 20 jaar geleden. Nu weet ik beter.) Je visje is momenteel erg ziek, omdat de hoeveelheid Ammoniak en Nitriet ervoor zorgt dat hij vergiftigd wordt. Je moet, als je hem wilt redden, de vis gauw weer terugzetten in de bak en iedere dag minstens de helft van het water gaan verversen. En verder een druppeltest aanschaffen waarmee je de waterwaarden gaat meten. Verder moet je op zoek naar een grotere bak van minimaal 100 cm breed en een of meer grotere filters.

Ik heb een link voor je, die wat meer uitleg geeft over wat in het aquarium het allerbelangrijkste is: de Stikstofcyclus.

 
Hij ziet er ook extreem mager uit. Nu zorgen voor goed water is een must en dan wat bijvoeren en wie weet maakt ie een kans
 
Ik ben bang dat @michelle1 gelijk heeft en dat dit waarschijnlijk niet goed meer komt. In de handen van een expert, met eventueel de juiste medicatie erbij, is er nog iets aan te doen. Maar dat komt voor deze vis te laat.

Aangezien je hem nog maar zo kort hebt, denk ik haast dat hij al niet 100% was toen je hem kocht. Het kan dat je daar bij aankoop niks van merkt...

Dus heel droevig maar ik zou eigenlijk willen zeggen: bespaar de vis verder lijden. 😔 (Je kan hem ook in laten slapen met wat druppeltjes kruidnagelolie in een bakje water.) En ik denk dat je de andere vis het beste kan verhuizen naar iemand met meer ruimte.
 
Jammer van je vis en ik zou de andere vis proberen terug te brengen en dan kijken welke leuke visjes je wel kan houden in je bakje. Er is genoeg keus overigens.
 
Ik sluit me aan bij de rest van de adviezen
 
Jammer..
Wat ga je met de andere doen?
 
Jammer en goed dat je de ander wegbrengt.
 

Terug
Bovenaan