Goudvis met opgezwollen buik. Welke behandelmogelijkheden?


Aquarel

Member
Lid geworden
5 februari 2023
Berichten
8
Beste forumleden,

Sinds een aantal maanden heeft een van mijn goudvissen een opgezwollen buik, waarschijnlijk door buikwaterzucht. Er zijn alleen een paar dingen waardoor ik me afvraag welke vervolgstappen ik moet nemen. Afgezien van de opgezwollen buik zie ik namelijk geen andere mogelijke symptomen of tekenen van ongemak of pijn. Ook heb ik zo'n 2 maanden geleden al mijn goudvissen behandeld met Trichosal, maar helaas zonder effect op de buik van deze goudvis. Verder hou ik de waterkwaliteit in de gaten en afgezien van een iets te hoge Carbonaathardheid is die goed.

Deze foto is gemaakt kort na het ontstaan van de opgezwollen buik:
a5c433c1-b82c-49fc-983c-1cb043a85ce7 (1).jpg


Foto's van vandaag:
fea597b9-5fc2-41e4-82c3-689887f4c971 (2).jpg
08464f40-9a70-4e8c-a21e-55cb7b8b41ea (2).jpg


06344139-815e-433e-936b-886c2a3aafc1 (2).jpg
d6394f14-67cf-4f91-8eb5-9c46371719e1 (2).jpg

(Excuses voor de slechte kwaliteit, maar hopelijk kan het alsnog een indruk geven.)

Ik heb weinig ervaring met visziekten, maar wat ik duidelijk kan zien is dat de buik groter is geworden en dat er een donkere streep is ontstaan aan de rechteronderkant van de buik.

Mijn vraag is of er nog andere mogelijkheden zijn om deze ziekte te behandelen of is euthanesie toch het eerlijkst tegenover mijn goudvis?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik lees wel eens wat over doperwten geven.... ik weet niet of dat bij jou ook gaat helpen of dat je het al geprobeerd had anders daar iets verder over inlezen...
 
Hebben je goudvissen wel eens gepaaid. En hoe oud zijn je goudvissen. Kan kuit zijn wat vast zit meestal raken ze dat wel kwijt met een man in de bak. Je kan ook zelf de goudvis met je hand masseren om het kwijt te kunnen. Als het buikwaterzucht is dan moeten de schubben open staan als een dennenappel. Wat je nog kan proberen is een zoutwater badje zonder jodium.maar buikwaterzucht is 95% niet te genezen en dan is het beste om je goudvis met kruidnagel olie te euthanaseren.
Wat zijn de symptomen van buikwaterzucht?
De symptomen van buikwaterzucht kunnen zich zowel fysiek als gedragsmatig uiten. De meest voorkomende symptomen zijn:

Een gezwollen buik
Uitpuilende ogen
Bleke kieuwen en schubben
Uitstekende schubben
Zweren op het lichaam
Roodheid en irritatie van de huid en/of vinnen
Een rode en gezwollen anus
Lethargie (lusteloosheid, sloomheid)
Niet willen eten
Ongebruikelijk dicht bij de oppervlakte zwemmen


Deze link kun je even lezen wat je kan gebruiken tegen buikwaterzucht om te proberen als dat het is.

Op de foto is buikwaterzucht te zien.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230205-202413.png
    Screenshot_20230205-202413.png
    271.8 KB · Weergaven: 90
Hebben je goudvissen wel eens gepaaid. En hoe oud zijn je goudvissen. Kan kuit zijn wat vast zit meestal raken ze dat wel kwijt met een man in de bak. Je kan ook zelf de goudvis met je hand masseren om het kwijt te kunnen. Als het buikwaterzucht is dan moeten de schubben open staan als een dennenappel. Wat je nog kan proberen is een zoutwater badje zonder jodium.maar buikwaterzucht is 95% niet te genezen en dan is het beste om je goudvis met kruidnagel olie te euthanaseren.
Wat zijn de symptomen van buikwaterzucht?
De symptomen van buikwaterzucht kunnen zich zowel fysiek als gedragsmatig uiten. De meest voorkomende symptomen zijn:

Een gezwollen buik
Uitpuilende ogen
Bleke kieuwen en schubben
Uitstekende schubben
Zweren op het lichaam
Roodheid en irritatie van de huid en/of vinnen
Een rode en gezwollen anus
Lethargie (lusteloosheid, sloomheid)
Niet willen eten
Ongebruikelijk dicht bij de oppervlakte zwemmen


Deze link kun je even lezen wat je kan gebruiken tegen buikwaterzucht om te proberen als dat het is.

Op de foto is buikwaterzucht te zien.
Mocht het eventueel eitjes kunnen zijn ook zo snel mogelijk helpen om de vis te bevrijden van het kuit anders gaat de vis ook dood aan ontstekingen van het kuit in de buik.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik had 4 goudvissen in het aquarium waaronder 2 mannetjes die beide zo'n 2 maanden geleden onverwachts zijn overleden. Alle vier zijn/waren zo'n 3-4 jaar oud vermoed ik. Dat ze gepaaid hebben is daarom zeker een mogelijkheid, maar ik dacht dat voortplanting in een aquarium heel onwaarschijnlijk is en had verwacht dat ze dan wel een keer kuit had geschoten. Maar blijkbaar kan dat dus vast blijven zitten? Als het bij het vastzitten gaat ontsteken waardoor de vis overlijd, vind ik dat in dit geval wel vreemd gezien de lange tijd dat mijn goudvis al een opgezwollen buik heeft. Ook de buikwaterzucht (als dat het is) zou in een verder stadium moeten zitten denk ik, maar zoals ik in de OP heb genoemd zie ik behalve de opgezwollen buik geen van de andere symptomen die hierboven staan. Ik las in de link dat eSHa-2000 mogelijk kan helpen, dit heb ik in huis dus dat zou ik eventueel nog kunnen proberen.
 
Mocht het eventueel eitjes kunnen zijn ook zo snel mogelijk helpen om de vis te bevrijden van het kuit anders gaat de vis ook dood aan ontstekingen van het kuit in de buik.
Hoe masseer ik mijn goudvis om eventueel het kuit eruit te krijgen? Ik probeerde het op te zoeken maar ik kan er niet veel over vinden, misschien een video oid?
 
 
Bedankt!
 
@Aquarel Als de oorzaak van die dikke buik heel kwaadaardig was geweest, had die vis er niet maanden "stabiel" mee rondgezwommen denk ik.

Kunnen talloze oorzaken voor zijn, het is eerlijk gezegd echt gokken. Als de vis zich al die tijd normaal heeft gedragen, en goed eet, dus geen verstopping heeft.... tsja....

Het voornaamste wat je zelf kunt (blijven) doen is zorgen voor schoon water en goede filtering. Soms gebeuren dingen gewoon, en sommige vissen ontwikkelen (o.a. door hun genetica) ook onder goede omstandigheden afwijkingen. Zie dat maar tegen te houden.

BIj geen verdere slechte tekenen zou ik er niet te veel wakker van liggen. :)

Mocht het eventueel eitjes kunnen zijn ook zo snel mogelijk helpen om de vis te bevrijden van het kuit anders gaat de vis ook dood aan ontstekingen van het kuit in de buik.


Volgens die vrouw zou dat geen issue moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan