Wat is er nieuw

Goudvis met rode uitpuilende ogen (met filmpje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blubjeblubber
  • Startdatum Startdatum
B

Blubjeblubber

Guest
Hi allemaal,

Twee goudvissen van +/- 15 jaar (!). We zijn erg trots dat ze deze leeftijd bereikt hebben. Enkele jaren geleden heeft één van de twee vervaagde, rode, uitpuilende ogen gekregen. Of hij hier nog mee kan zien weet ik niet, maar hij leeft er al jaren mee inmiddels. De ander, die groter is, heeft nog normale ogen.

Verder hebben ze hun kleur verloren (hadden eerst wit met rood achtige huid). Weet niet of dit wat betekent.

Ze wonen in een riant Juwel Rio Vision 180 aquarium met zijn tweetjes.

Zie hieronder voor het filmpje. Iemand een idee?

Niemand een idee? 🙁

Ik denk dat ze dat "Pop-eye" noemen. Meestal een nierprobleem of andere interne organen die aan het falen zijn. Maar wel verrassend dat hij het al zo lang volhoud met die uitpuilende ogen.

Edit: Ik lees net ook dat het van infecties / bacterien kan komen of zelfs van beschadigingen van vechten. Het is blijkbaar iets waarvan je niet zomaar de oorzaak kan achterhalen.

Laatst bewerkt:
Bij " Pop -eye" puilen de ogen uit hun kassen, en dat is hier niet het geval. Dit heeft meer weg van cataract of staar. Soms is er sprake van een parasitaire infectie, soms van erfelijke aanleg.

https://www.petmd.com/fish/conditions/eyes/c_fi_Eye_Disorders

De vis zelf ziet er goed uit, en heeft er blijkbaar verder geen last van. Hij is actief en zijn vinnen staan mooi omhoog. Ze zijn inderdaad goed op leeftijd, hoewel sommigen nog ouder worden. Een van de oudste goudvissen ter wereld was Tish, die 43 jaar oud is geworden en helemaal wit werd op het einde van zijn leven.

hoe-oud-wordt-een-goudvis-leeftijd-goudvis

Noem je dit er niet uit 'poppen'?
Screenshot_12.png

Volgens mij is het hoornvlies extreem bol, mogelijk zo'n parasitaire infectie waar de schrijver van het artikel uit de link het over heeft. Maar als het popeye is, dan is de conditie en het gedrag toch anders? Dit is al enige jaren zo.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan