Wat is er nieuw

Goudvis op zij op bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter jamesblub
  • Startdatum Startdatum
J

jamesblub

Guest
Hallo allemaal,

Afgelopen zondag zag ik dat ��n van mijn goudvissen op de bodem lag en slechts af en toe rond zwom. Hij kwam ook niet echt naar boven zwemmen toen ik ging voeren. Ik heb 'm daarom even in een apart bakje gezet en voer gegeven, hij greep echter vaak mis naar het voer maar kreeg uiteindelijk wel wat binnen.
Ik heb toen het aquarium schoongemaakt omdat er inmiddels aardig wat alg op de steentjes en op de ruit zat, ook heb ik het filter schoongemaakt. Ik heb 50% van het oude water teruggezet.
Toen heb ik de goudvis weer terug gezet. Gisteren bleef het gedrag hetzelfde. Sinds vandaag ligt hij op z'n zij. Ik heb 'm nu voor de zekerheid maar in een apart bakje gezet. Daar ligt hij nu in en af en toe probeert hij een stukje te zwemmen maar het lukt 'm niet op rechtop te zwemmen.

Ik zie op internet dat het misschien iets met z'n zwemblaas te maken kan hebben, maar daar worden heel veel verschillende oplossingen voor gegeven en daarnaast wordt er vooral vanuit gegaan dat de vis drijft i.p.v. op de bodem drijft.

Ik heb een 15l. bak met een filter, waterpest, grint op de bodem. Ik voer met vlokken. Ik heb 3 kleine gewone goudvissen uit de dierenwinkel sinds een paar maanden.

Wat zou er aan de hand zijn en wat kan ik nu het beste doen?

Bedankt!

Te eerste;welkom!!! :z 🙂
Ten tweede: je bak is veel te klein!!!
Een goudvis hoort niet in een bak maar in een vijver,een ruime vijver van min 3x2X0.80M
Het zou dus kunnen liggen aan de (VEELS TE) kleine leefomgeving.
Dus zoek een mooie vijver voor je hummeltjes! 🙂
Dit is het enige wat ik erover kan zeggen.
In 15liter kan je wel leuk garnalen houden!

Nee, dit gaat 'm niet worden.. breng ze terug.
En begin dan een nieuw topic op dit forum met de vraag wat je wel voor leuke dieren kunt houden in zo'n klein aquarium.
Er is wel wat mogelijk in zo'n bakje hoor..
Maar goudvisjes gaan in zo'n klein bakje snel dood, het zijn visjes die alleen verantwoord te houden zijn in een groooot aquarium of vijver.. en met de nodige specifiek kennis.

Bedankt voor de reacties. Ik zie dat inderdaad vaker dat er gezegd wordt dat goudvissen een groot aquarium of vijver nodig hebben. Ik geloof ook wel dat dat het ideaal is hoor. Maar ten opzichte van de vele mensen die een goudvis in een kleine kom houden dacht ik dat ik het prima voor elkaar had met deze bak + filter. Bij de dierenwinkel zeiden ze ook dat deze bak prima was, stom zeg dat ik daar dan verkeerd advies kreeg. Ik heb overigens als kind wel een goudvis gehad in een nog iets kleinere bak, die heeft 8 jaar geleefd, dus dat heeft 'ie dan weer goed volgehouden 🙂

Maargoed, wat zou ik NU kunnen doen om er in ieder geval voor te zorgen dat 'ie niet dood gaat? Ik kan nu natuurlijk niet met een vingerknip een grotere bak of vijver tevoorschijn toveren ;-)

Snap je helemaal James maar wat verwacht je nu van ons? dat we met 1 vingerknip advies geven en je vis(sen) weer gezond maken en ze nog lang en gezond leven....

Ik heb ook als kind sluierstaartjes gehad in een kom, zo begonnen velen 😉
8 jaar is niks, ik dacht dat goudvissen al snel 20/25 jaar moeten kunnen halen, bij mijn weten.

Wat je vandaag kunt doen weet ik niet, maar morgen kun je ze terugbrengen naar de handel (waar je nooit ooit meer iets zou moeten kopen want verstand van dieren hebben ze niet).

Stel dat ik ze nu in een vijver zou gaan houden, zouden de symptomen dan gelijk ophouden denken jullie?

Nou ja, nu worden ze waarschijnlijk vergiftigd door verkeerde waterwaardes.. dus zouden ze nu in een gezond (voor goudvissen geschikte) vijver terecht komen dan is dat natuurlijk de mooiste oplossing.

Beetje afhankelijk van hoe lang ze al in dat bakje zitten.
De vergroeiingen die dan meestal zijn ontstaan verdwijnen niet meer.

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn genoeg goudvissenopvangen hoor!
Dat de vis overleefd,betekend niet dat ie het goed had. 😉
Hij was waarschijnlijk als de pest vergroeid.
"You have surviving, and you have thriving" allebei zijn heel andere dingen 😉

WElkom, James, op het AF.

3 vissen op 15 l. water, kan gewoon niet.
Vissen hebben ruimte nodig om te groeien.
Tja, wat hij hierboven vertelt,klopt wel.

Feit dat je alles steeds schoon maakt, is ook niet goed.

In grotere aquariums, doen we dat zo min mogenlijk.
Sorry, had de rest nog niet gelezen.

Bedankt voor de reacties.
Is het dan het beste om de zieke vis te euthanaseren en de andere twee naar een goudvissenopvang of iemand met een goudvissenvijver te brengen?

Er is een aparte afdeling voor goudvissen op het forum en misschien dat je daar een topic kan aanmaken met wat foto's bv.
Kijken meestal meer mensen met verstand van goudvissen.

Dat lijkt me denk ik wel het beste..
Misschien kun je nog een foto posten?
Dan kunnen we zien of je visje nog te redden is.
Wel echt super dat je dat voor ze over hebt! :thumbs:

Hallo allemaal,

Vanochtend heb ik een bericht in het forum voor zieke vissen gepost. Daar werd voornamelijk genoemd dat mijn bak te klein is en dat ook ik in de volksmythe ben getrapt dat goudvissen in kleine bakken prima kunnen.

Nu is de vraag of mijn zieke goudvis nog te redden is, en zo ja hoe.

Hieronder mijn oorspronkelijke bericht. En foto's

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag zag ik dat ��n van mijn goudvissen op de bodem lag en slechts af en toe rond zwom. Hij kwam ook niet echt naar boven zwemmen toen ik ging voeren. Ik heb 'm daarom even in een apart bakje gezet en voer gegeven, hij greep echter vaak mis naar het voer maar kreeg uiteindelijk wel wat binnen.
Ik heb toen het aquarium schoongemaakt omdat er inmiddels aardig wat alg op de steentjes en op de ruit zat, ook heb ik het filter schoongemaakt. Ik heb 50% van het oude water teruggezet.
Toen heb ik de goudvis weer terug gezet. Gisteren bleef het gedrag hetzelfde. Sinds vandaag ligt hij op z'n zij. Ik heb 'm nu voor de zekerheid maar in een apart bakje gezet. Daar ligt hij nu in en af en toe probeert hij een stukje te zwemmen maar het lukt 'm niet op rechtop te zwemmen.

Ik zie op internet dat het misschien iets met z'n zwemblaas te maken kan hebben, maar daar worden heel veel verschillende oplossingen voor gegeven en daarnaast wordt er vooral vanuit gegaan dat de vis drijft i.p.v. op de bodem drijft.

Ik heb een 15l. bak met een filter, waterpest, grint op de bodem. Ik voer met vlokken. Ik heb 3 kleine gewone goudvissen uit de dierenwinkel sinds een paar maanden.

Wat zou er aan de hand zijn en wat kan ik nu het beste doen?

Bedankt!

2504105311205Bak.PNG

7126805311205Goudvis 1.PNG

1109305311205Goudvis 2.PNG

Ik heb inmiddels ook even bij het goudvissengedeelte gepost.

Dit zijn de foto's:

2504105311205Bak.PNG

7126805311205Goudvis 1.PNG

1109305311205Goudvis 2.PNG

kellemes zei:

+1
Dit diertje heeft geen leven meer.
In een zakje en dan een harde klap.
Is het meest humaan.
Arm diertje. ;(

En de andere een mooie vijver geven 🙂

Zet hem onder lopende kraan,met veel zuurstof.
nog 1 kans.

Dit is ook geen bodem ,he.
Voor goudvissen.
Kan geen bacterie in vestigen.
Aquariumgrint is beter.

Hij gaat ze toch een beter leven geven.
Dus het is niet heel erg.
Trouwens:heel de bak is geen goede leefomgeving maar dat terzijde want hij is al van plant ze een goed thuis te geven!

wat bedoel je precies?

Nee,ik denk dat het te laat is Bertus 🙁
Gewoon in een zakje en dan een harde klap op tafel.
Is tie gelijk dood.
Klinkt cru,maar dit diertje heeft geen leven meer.

Ik denk precies wat ie zegt.. onder een lopende kraan, maar ja..
Wat je ook doet.. nu actie.

Kijk naar die ogen,is echt einde verhaal volgens mij hoor.

Hoeveel en hoe vaak voer je ze? Ze zijn Broodmager. Best kans dat er niks met de zwemblaas is, maar dat hij gewoon niet meer kan omdat hij uitgehongerd is. Dit zijn babyvisjes die in de groei zijn en hebben dus veel voedsel nodig. Aan vlokken hebben ze niets.

Verder dagelijks zo'n 80% water verversen en a.s.a.p. voor grotere huisvesting zorgen.

-edit:
Jullie zijn wel erg snel met euthanasie voorstellen. Ik heb eens zo'n prulletje uit een tuincentrum gehaald. Compleet uitgehongerd, kon alleen maar op zijn zij op de bodem liggen, maar die is er met een goed voerschema, ruimte en water verversen weer prima bovenop gekomen.

bedoelen jullie om het bakje onder een zachtstromende koude kraan te zetten? zou dat helpen? Hoe lang dan? En is dat water niet veel te koud?

Gewoon uit interesse Fabienne;bedoel je Stevie wonder?

ok, dan trek ik mijn woorden terug en laat het aan Jones.. die weet er beduidend meer van 😉

Ik heb 'm net geprobeerd te voeren, hij heeft 3x een vlokje opgegeten maar spuugt het meteen weer uit...

Ik laat het ook liever aan Jones over.
Heb er geen ervaring mee dus misschien is ie nog te redden.
Maar dit visjes ziet er wel heel slecht uit 🙁

Is Stevie niet gestorven?
Maar hij deed het idd wel heel goed.
Ik zal hem nooit vergeten..
Het was een heel mooi visje 🙁

Voor deze is het te laat meen ik.

@Jones: die was alsnog overleden toch??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan