Goudvis/Sluierstaart ziek hulp nodig!


Gbr

New member
Lid geworden
2 juni 2021
Berichten
2
Leeftijd
47
Hallo,
Enige tijd geleden is 1 van de 3 vissen in mijn binnenvijver (200L) overleden.
Dat ging erg snel, in een dag was deze dood, dat was al grote en oude vis.
De andere vissen leken het verder goed te doen, heb wel nog een keer een kapotte vijver filterpomp gehad, waardoor alle gefilterde troep in het water terecht kwam, en pomp dus vervangen.
Ook nog een lekkage gehad en daardoor in 1x heel veel water moeten vervangen, dus lopen opboksen tegen nitrietpiek..

Enfin het leek allemaal goed, ik controleer regelmatig waterkwaliteit (met een uitgebreide test set) en vervang wekelijks 33-40% van het water.

Maar sinds een aantal weken lijkt er toch iets niet goed en gaat het steeds slechter.
Het begon met de oudere vis die steeds meer apatisch op de bodem begon te rusten, en nu eigenlijk alleen nog maar rust.
De jongere vis wordt nu ook steeds apatischer.
Ze eten nog wel een beetje, maar komen niet op voer meer af (sinds paar dagen).

En het lukt me maar niet te bepalen welke visziekte ze hebben.

Omdat het steeds slechter gaat met de vissen..heb ik vandaag de oude/grote even in een klein quarantaine bakje gezet om te kijken of ik iets kon zien.
En nu zie ik dat ie er niet heel goed uit ziet.

Rafelige vinnen
Paar rode stippen
Ook wat geirriteerde plekken rond zijn vin aanhechtingen.

Wie kan mij helpen te bepalen wat er aan de hand is en wat ik zou kunnen doen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.28.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.28.jpeg
    28.3 KB · Weergaven: 54
  • WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.21.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.21.jpeg
    39.7 KB · Weergaven: 53
  • WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.13.jpeg
    WhatsApp Image 2023-05-19 at 21.55.13.jpeg
    41 KB · Weergaven: 52
Dank je wel.

Dan nog een vraag betreffende de behandeling.
Kan ik beter de vissen in een quarantaine bak behandelen tegen vinrot?
Als in werkt dat effectievver dan als ik het in de 200 liter bak doe?

Is er nog medicatie die aan te raden is?
Het viel me op dat BACTYFEC en Sera Baktopur veel prijziger zijn bijv Esha 2000?
Is goedkoop hierbij duurkoop?
 
Als je iets koopt wat antibacterieel is dan tast dat ook de goede bacterien aan en is apart beter denk ik.
Zover ik weet bevat Esha ook je bacteriecultuur aan omdat het bacterien aanpakt maar wellicht kunnen anderen je dat beter vertellen.
Dit even in het algemeen want wat voor jou wijsheid is dat durf ik zo niet te zeggen en wellicht kan @michelle1 dat zeggen. Zij heeft meer kennis.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gbr
Esha 2000 is een desinfectans. Het pakt schimmels, bacteriën en nog allerlei kleine organismes aan. (Grotere organismes ook als je hoog genoeg doseert...)
Baktoput bevat een breed-spectrum antibioticum.
Baktyfec kan ik niet gevonden krijgen, 'natuurlijke stoffen', zegt niets: penicilline is óók een natuurlijke stof....
 
  • Leuk
Waarderingen: Gbr

Terug
Bovenaan