Wat is er nieuw

Goudvis verliest stukken van staart...

• Onderwerp starter Onderwerp starter VoorBlub
  • Startdatum Startdatum
Dat is alvast een goed teken want het wijst in er ieder geval op dat het filter werkt en de bruine aanslag bevat (hopelijk toch) de bacteriën die je nodig hebt om de vervuiling van het water te verwerken.
De spons nu zeker niet uitspoelen en je filter (dus niet gespoeld) verhuizen naar de nieuwe bak en een tijdje laten meedraaien. Of je kan ook gewoon al het oude filtermateriaal in het nieuwe filter stoppen als dat kan/past. Dan "ent" je het nieuwe filter met nuttige bacteriën.

De oude filter is de Superfish Aqua-flow 50, "100% open structuur filterschuim en een kern van actieve kool", actieve kool zit er nu niet in vanwege eSHa 2000 kuur.
In de nieuwe bak zit de "Bioflow Filter Super met standaard filtermateriaal (Poyl Pad S, Carbon Sponge S, Nitrax M, Sponge Fine M)". Kan ik de oude filter zonder er actieve kool in te doen in de nieuwe filter stoppen? Maakt het uit waar precies tussen al de bovengenoemde onderdelen?
Dankjewel voor de tip, dat lijkt mij toch fijner, want de stroming is nu al erg hard en ook omdat de zuignappen van de oude filter wel eens loslaten.

Ik heb het filterzand gekocht bij Wildkamp. Het is een nieuwe bak, er staan wel planten in, maar ook voordat ze erin zaten kwamen er veel luchtbellen uit. Ik ga de blaadjes/plantjes die er minder goed uitzien voor de zekerheid eruit halen en kijken of de kaamlaag verdwijnt. Kunnen de kaamlaag en luchtbellen verder geen kwaad als ik haar overplaats?

De Juwel Bioflow Super filter heeft een buis dat naar de oppervlakte is gericht (richting is wel verstelbaar). Er is een zeer sterke stroming zichtbaar in en om het aquarium als de lamp aan is. Kan dit stressvol voor haar zijn? Ik heb het geplaatst zoals in de beschrijving of moet ik de buis verzetten?
Raar, ik koop ook vaak m'n zand bij wildkamp en daar komt amper nog een luchtbel uit, de ganse bodem loopt direct vol met water.
Het inzetten van een luchtpomp met bruissteen kan helpen tegen de vorming van de kaamlaag, ttz, ze zal niet of minder zichtbaar zijn.
Het enige nadeel van de kaamlaag is dat er minder gasuitwisseling kan plaatsvinden waardoor er minder zuurstof zal zitten in je water.
De bruissteen zal dat ook oplossen.
De interne filter lijkt nu mss heel wat maar hij kan niet op tegen een bak vol sluiers.
Ni gaat het met 1 vis nog meevallen maar als je er meerder wil houden zou ik zeker uitkijken naar een potfilter die geschikt is voor een bak van minimaal 2x zo groot.

Vinnen kunnen zich herstellen maar lidtekenweefsel kan zich vormen.

De oude filter is de Superfish Aqua-flow 50, "100% open structuur filterschuim en een kern van actieve kool", actieve kool zit er nu niet in vanwege eSHa 2000 kuur.
In de nieuwe bak zit de "Bioflow Filter Super met standaard filtermateriaal (Poyl Pad S, Carbon Sponge S, Nitrax M, Sponge Fine M)". Kan ik de oude filter zonder er actieve kool in te doen in de nieuwe filter stoppen? Maakt het uit waar precies tussen al de bovengenoemde onderdelen?
Dankjewel voor de tip, dat lijkt mij toch fijner, want de stroming is nu al erg hard en ook omdat de zuignappen van de oude filter wel eens loslaten.
de oude steek je best als eerste, zo voert de stroming bacteriën mee naar de nieuwe delen.
Maar dan komen ze wel in een filter waar, naar mijn mening, enkel een hoop rommel in zit.
Ik ben een grote fan van 100% biologische filtering in zo'n kleine filtertjes (ja voor mij is dat een klein filtertje, dat superfish dingie is me zelfs de naam filter niet waard)
Ik zou hem dan ook van kop tot teen vullen met siporax of gelijkaardig materiaal.

De vis zal geen schoonheidswedstrijden meer gaan winnen maar ziet eruit dat hij/zij nog goed kan zwemmen. Ik zie zo niets wat duidelijk een ziekte zou kunnen zijn. Hij is gewoon wat vergroeit. Sommige goudvissen en sluiers hebben zwarte kraaloogjes dus niets om je druk over te maken. Hoe de vis zich verder gaat ontwikkelen kun je verder niets van zeggen. ze groeien tot een jaar of 3 en kunnen zo in een keer een groei spurt krijgen. De borst en buik vinnetjes hangen mooi los op de foto en de rugvin zal denk altijd zo blijven hangen maar is niet echt heel ernstig. De staart zal je verder ook niets aan kunnen doen.

Nu het dillema wat ermee doen.

Vijver zou optie zijn omdat het nog niet heel koud is.

Meteen overzetten in het 81 cm aquarium en geen medicatie meer erbij!! Zoals al geopperd beide filters in het aquarium want dan heb en hou je wat meer filtering. Hoeft geen kool in. Niet gaan schoon maken. Preventief als je geen druppel testen heb om de dag flink wat verversen. Minimaal 50%. Als je de vis veelvuldig op de bodem zie hangen, niet actief rond zwemt en grondeld, grotere delen en vaker gaan verversen. Vooral week 2 en 3. Dit is meestal de nitrietpiek. Daarvoor heb je te maken met NH3/4 dat is ook echt niet goed. In water zit niets van belang voor je vis en aquarium alleen maar ellende dus je kunt gewoon flink vers water verversen mits je temperatuur beetje het zelfde ga houden. Meten met thermometer!! Liever een graadje warmer dan te koud!!

Na een maand zal je langzaam kunnen afbouwen met verversen maar zal toch zeker 80% per week aanhouden.

Na een maand ga je filter voor filter uitspoelen met een maand tussen tijd erin.

Plantjes uit die potjes en het glaswol eraf trekken en met vingertoppen onder de kraan schoonspoelen. Waterpest kun je los laten drijven die gaat de vis toch slopen. Daar zit glaswol om wat vis gaat opvreten. Wormpjes in je aquarium geen paniek dat zijn ws. opstartwormpjes. Wormen op en in de vis is met blote oog niet te zien behalve trosjes wormen uit poepgat.

Op deze wijze kun je aanzien tot het voorjaar hoe het met de vis gaat. Dan zul je keuze moeten maken vijver of houden. Wil je hem in aquarium houden dan zal je nog een maatje groter moeten en een sluier erbij moeten gaan zetten. Heeft een soort genoot nodig en kies dan een sluier erbij want die hebben niet zoveel ruimte nodig. Kan nu ook in de 80 cm over een maandje als je aquarium en filter stabiel is als je een jonge neem maar dan moet je in het voorjaar naar minimaal 1 meter aquarium. Normaal zou ik niet adviseren om een sluier erbij te zetten in 80 cm maar om deze maanden alleen te houden is ook wat zielig. Een enkelvin is absoluut geen optie!! Kijk dan naar lichaam en kies een kort rond/bol model lichaam uit. Die worden niet zo heel groot als je mazzel heb. De lange lichamen worden vaak groter.

Als je zie dat de vis lamlendig word, schuren over de bodem of rare witte plekken uitslag op vis, ogen die meer uit kop staan eerst posten in ziekte gedeelte en mee laten denken wat je moet gebruiken. Niet zomaar of op aanraden van LFS medicatie erin ga doen. Als je iets gebruik is handig om te weten wat oorzaak is en wat je beste kan doen.

Succes met je opvang visje en respect hoe je ermee omga

:thumbs: :thumbs:

Ik heb het filterzand gekocht bij Wildkamp. Het is een nieuwe bak, er staan wel planten in, maar ook voordat ze erin zaten kwamen er veel luchtbellen uit. Ik ga de blaadjes/plantjes die er minder goed uitzien voor de zekerheid eruit halen en kijken of de kaamlaag verdwijnt. Kunnen de kaamlaag en luchtbellen verder geen kwaad als ik haar overplaats?

De Juwel Bioflow Super filter heeft een buis dat naar de oppervlakte is gericht (richting is wel verstelbaar). Er is een zeer sterke stroming zichtbaar in en om het aquarium als de lamp aan is. Kan dit stressvol voor haar zijn? Ik heb het geplaatst zoals in de beschrijving of moet ik de buis verzetten?

Foto van het andere aquarium is handig kunnen we mee kijken. Juwel filter zit normaal niet op zuignappen meen ik. Buisje beetje omhoog richten zodat je golfjes in wateroppervlak zie. goudvis kan wel tegen stroming. De 2 filtertjes draait de goudvis zijn vinnetje niet voor om hoor.

de oude steek je best als eerste, zo voert de stroming bacteriën mee naar de nieuwe delen.
Maar dan komen ze wel in een filter waar, naar mijn mening, enkel een hoop rommel in zit.
Ik ben een grote fan van 100% biologische filtering in zo'n kleine filtertjes (ja voor mij is dat een klein filtertje, dat superfish dingie is me zelfs de naam filter niet waard)
Ik zou hem dan ook van kop tot teen vullen met siporax of gelijkaardig materiaal.

Ja dat is zeker raar, ik weet niet waardoor het komt maar ik maak me er wel zorgen om. Ook over het feit dat er mogelijk minder zuurstof in het water zit. Toch maar een luchtpomp aanschaffen, al lees ik wel dat het nadelig is voor de planten. Misschien dat het niet heel de dag aan hoeft te staan?

Persoonlijk wil ik niet meer vissen maar ik gun het haar wel. We moeten even afwachten en ook kijken hoe het verder gaat me de vis zelf, etc. Maar bedankt voor de tip over de potfilter en spiroax.

Goed om te lezen over de vinnen.

Bedoel je met “eerste” bovenop of onderin de filter?

De vis zal geen schoonheidswedstrijden meer gaan winnen maar ziet eruit dat hij/zij nog goed kan zwemmen. Ik zie zo niets wat duidelijk een ziekte zou kunnen zijn. Hij is gewoon wat vergroeit. Sommige goudvissen en sluiers hebben zwarte kraaloogjes dus niets om je druk over te maken. Hoe de vis zich verder gaat ontwikkelen kun je verder niets van zeggen. ze groeien tot een jaar of 3 en kunnen zo in een keer een groei spurt krijgen. De borst en buik vinnetjes hangen mooi los op de foto en de rugvin zal denk altijd zo blijven hangen maar is niet echt heel ernstig. De staart zal je verder ook niets aan kunnen doen.

Nu het dillema wat ermee doen.

Vijver zou optie zijn omdat het nog niet heel koud is.

Meteen overzetten in het 81 cm aquarium en geen medicatie meer erbij!! Zoals al geopperd beide filters in het aquarium want dan heb en hou je wat meer filtering. Hoeft geen kool in. Niet gaan schoon maken. Preventief als je geen druppel testen heb om de dag flink wat verversen. Minimaal 50%. Als je de vis veelvuldig op de bodem zie hangen, niet actief rond zwemt en grondeld, grotere delen en vaker gaan verversen. Vooral week 2 en 3. Dit is meestal de nitrietpiek. Daarvoor heb je te maken met NH3/4 dat is ook echt niet goed. In water zit niets van belang voor je vis en aquarium alleen maar ellende dus je kunt gewoon flink vers water verversen mits je temperatuur beetje het zelfde ga houden. Meten met thermometer!! Liever een graadje warmer dan te koud!!

Na een maand zal je langzaam kunnen afbouwen met verversen maar zal toch zeker 80% per week aanhouden.

Na een maand ga je filter voor filter uitspoelen met een maand tussen tijd erin.

Plantjes uit die potjes en het glaswol eraf trekken en met vingertoppen onder de kraan schoonspoelen. Waterpest kun je los laten drijven die gaat de vis toch slopen. Daar zit glaswol om wat vis gaat opvreten. Wormpjes in je aquarium geen paniek dat zijn ws. opstartwormpjes. Wormen op en in de vis is met blote oog niet te zien behalve trosjes wormen uit poepgat.

Op deze wijze kun je aanzien tot het voorjaar hoe het met de vis gaat. Dan zul je keuze moeten maken vijver of houden. Wil je hem in aquarium houden dan zal je nog een maatje groter moeten en een sluier erbij moeten gaan zetten. Heeft een soort genoot nodig en kies dan een sluier erbij want die hebben niet zoveel ruimte nodig. Kan nu ook in de 80 cm over een maandje als je aquarium en filter stabiel is als je een jonge neem maar dan moet je in het voorjaar naar minimaal 1 meter aquarium. Normaal zou ik niet adviseren om een sluier erbij te zetten in 80 cm maar om deze maanden alleen te houden is ook wat zielig. Een enkelvin is absoluut geen optie!! Kijk dan naar lichaam en kies een kort rond/bol model lichaam uit. Die worden niet zo heel groot als je mazzel heb. De lange lichamen worden vaak groter.

Als je zie dat de vis lamlendig word, schuren over de bodem of rare witte plekken uitslag op vis, ogen die meer uit kop staan eerst posten in ziekte gedeelte en mee laten denken wat je moet gebruiken. Niet zomaar of op aanraden van LFS medicatie erin ga doen. Als je iets gebruik is handig om te weten wat oorzaak is en wat je beste kan doen.

Succes met je opvang visje en respect hoe je ermee omga

:thumbs: :thumbs:

Dankjewel voor jouw uitgebreide reactie.

Ik ga het filtermateriaal van de oude bak bij de nieuwe filter stoppen. Zuignappen zitten op de Superfish filter, die laten steeds los en dan maak ik me zorgen dat ze zich bezeert.

Om de dag verversen scheelt al veel. Ik heb de Sera NO2 druppeltest. Moet ik NH3/4 ook meten?

Er zitten al planten (ook waterpest) in de nieuwe bak, los in filterzand gestoken. Planten van oude bak kan ik erbij zetten (er zit trouwens geen glaswol om).

“Opstartwormpjes” in een oude bak van minstens twee jaar, kan dat? Ik ben dus bang dat er wormen in haar (darmen?) zitten. Uitwerpselen zien er ook anders uit sinds “ziekte”/wormpjes.

Ik gun haar wel soortgenoten maar dat is helaas niet alleen aan mij. Mocht het kunnen dan zijn sluiers toch trage zwemmers? Wat vind je van haar ogen nu (foto’s van onderaf genomen)?

Ik zal haar zoals altijd goed in de gaten houden. En ik weet waar ik moet zijn voor leerzame en bruikbare tips/adviezen 😉

Sluiers zwemmen inderdaad trager dan Enkelstaarten, Komeetstaarten en Shubunkins. Blub lijkt inderdaad wel een Shubunkin, maar gezien de vergroeiingen aan de staart en vinnen zal ze niet de snelste zijn voorlopig. Als je gezelschap voor haar wilt kun je inderdaad het beste op zoek gaan naar een kleine sluierstaart met een eivormig lijfje. Ik heb hier zelf een calico zitten, maar de mijne heeft een meer torpedovormig lijf. Je hebt er ook die meer rond van vorm zijn. Ik heb mijn sluiers gewoon bij de LFS gehaald, de jonge sluiers kosten maar weinig. Super dat je zo goed voor Blub zorgt. :thumbs:

Oogjes zien er goed uit. Google maar eens op pop eye dan kun je zien wat uitpuilende oogjes zijn. Meestal ontstaat er ook een wittig laagje op het oog.

Wormpjes in ej aquarium kunnen vele soorten zijn maar neestal is dit niet iets om je heel druk over te maken. beter dan even een foto van worm plaatsen bij plagen gedeelte. Daar kunnen mensen mee kijken wat betreft wormen daar heb ik verder geen verstand van.

Wormen die je vis ziek maken zie je niet als zijnde wormen. Die kun je alleen zien onder een microscoop. Of je moet hele trosjes uit het poepgat zien hangen als zijnde een bewegende kluwen van wormpjes die eruit hangen. Dan zou de vis tevens zich ziek voelen en op de bodem liggen te suffen. Je zet de vis toch over naar een ander aquarium dan zit hij niet meer in de bak met wormpjes.

Ontlasting zie je ws witte draden dit is ook vaak stress. Darmen kun je "leeg blazen"met dop erwten. Diepvries handjke in bakje met wat water. Kook erover in magnetron en velletje eraf pellen. Paar dagen niets ander geven. Vinden ze erg lekker. Dan zie je alleen nog groene poep. erwten laxeerd. Meerdere malen in de week geven als onderhoud voor darmen.

Druppeltest NH3/4 handig maar NO2 is al heel goed dat je die heb. Logisch denken en aan de hand hiervan verversen. Stel je meet 0,4 en je ververs 50 % dan hou je 0,2 over wat de volgende dag weer is opgelopen ververs je 80% hou je minder over. Je wil 0 hebben en max 0,1 kan voor even wel maar niet te lang.

Sluiers zijn inderdaad langzamer en hebben minder ruimte nodig. 1 op 1 zal geen probleem geven en je kunt in aquarium wat gericht voeren. Een sluier in een vijver met gewone goudvissen word inderdaad minder omdat ze dan kans hebben dat ze het niet redden ivm voer pakken omdat de gewone sneller zijn en dan alles op vreten. Gooi je rechts en links wat in aquarium zodat ze beide wat te eten krijgen. Dat zie je vanzelf wel wat handig is.

Zou toch proberen de superfish erbij te plaatsen. 2 filters echt beter qua vermogen en handiger met schoonmaken omdat je dan altijd bacties hou en zo je aquarium stabieler zal zijn. Als je hem ophang een knijper op snoer bovenaan raam zodat als hij loslaat niet kan omvallen. Blijft hij aan snoer met knijper hangen. Van die groe vakantie knijpers waar ze op strand de handdoeken mee vast zetten als gewone knijper te klein is. Zet je een platte steen eronder waar de onderkant op rust als hij dan valt niet van grote hoogte komt.

Ja dat is zeker raar, ik weet niet waardoor het komt maar ik maak me er wel zorgen om. Ook over het feit dat er mogelijk minder zuurstof in het water zit. Toch maar een luchtpomp aanschaffen, al lees ik wel dat het nadelig is voor de planten. Misschien dat het niet heel de dag aan hoeft te staan?

Persoonlijk wil ik niet meer vissen maar ik gun het haar wel. We moeten even afwachten en ook kijken hoe het verder gaat me de vis zelf, etc. Maar bedankt voor de tip over de potfilter en spiroax.

Goed om te lezen over de vinnen.

Bedoel je met “eerste” bovenop of onderin de filter?
Een bruissteen zal idd zorgen dat de planten minder Co2 hebben maar het welzijn van je vis heeft toch prioriteit?

Het oude filtermateriaal moet als eerste, al naar gelang de bouw van je filter kan dat variëren van plaats.
Bij die bioflows is dat meestal bovenaan maar dat ben ik nu niet 100% zeker

Oogjes zien er goed uit. Google maar eens op pop eye dan kun je zien wat uitpuilende oogjes zijn. Meestal ontstaat er ook een wittig laagje op het oog.

Wormpjes in ej aquarium kunnen vele soorten zijn maar neestal is dit niet iets om je heel druk over te maken. beter dan even een foto van worm plaatsen bij plagen gedeelte. Daar kunnen mensen mee kijken wat betreft wormen daar heb ik verder geen verstand van.

Wormen die je vis ziek maken zie je niet als zijnde wormen. Die kun je alleen zien onder een microscoop. Of je moet hele trosjes uit het poepgat zien hangen als zijnde een bewegende kluwen van wormpjes die eruit hangen. Dan zou de vis tevens zich ziek voelen en op de bodem liggen te suffen. Je zet de vis toch over naar een ander aquarium dan zit hij niet meer in de bak met wormpjes.

Ontlasting zie je ws witte draden dit is ook vaak stress. Darmen kun je "leeg blazen"met dop erwten. Diepvries handjke in bakje met wat water. Kook erover in magnetron en velletje eraf pellen. Paar dagen niets ander geven. Vinden ze erg lekker. Dan zie je alleen nog groene poep. erwten laxeerd. Meerdere malen in de week geven als onderhoud voor darmen.

Druppeltest NH3/4 handig maar NO2 is al heel goed dat je die heb. Logisch denken en aan de hand hiervan verversen. Stel je meet 0,4 en je ververs 50 % dan hou je 0,2 over wat de volgende dag weer is opgelopen ververs je 80% hou je minder over. Je wil 0 hebben en max 0,1 kan voor even wel maar niet te lang.

Sluiers zijn inderdaad langzamer en hebben minder ruimte nodig. 1 op 1 zal geen probleem geven en je kunt in aquarium wat gericht voeren. Een sluier in een vijver met gewone goudvissen word inderdaad minder omdat ze dan kans hebben dat ze het niet redden ivm voer pakken omdat de gewone sneller zijn en dan alles op vreten. Gooi je rechts en links wat in aquarium zodat ze beide wat te eten krijgen. Dat zie je vanzelf wel wat handig is.

Zou toch proberen de superfish erbij te plaatsen. 2 filters echt beter qua vermogen en handiger met schoonmaken omdat je dan altijd bacties hou en zo je aquarium stabieler zal zijn. Als je hem ophang een knijper op snoer bovenaan raam zodat als hij loslaat niet kan omvallen. Blijft hij aan snoer met knijper hangen. Van die groe vakantie knijpers waar ze op strand de handdoeken mee vast zetten als gewone knijper te klein is. Zet je een platte steen eronder waar de onderkant op rust als hij dan valt niet van grote hoogte komt.

Dankjewel weer Michelle.

Ja ik zag dat haar ontlasting anders was, heel soms inderdaad een witte sliert en ook wel poep maar dan een andere kleur dan gewoonlijk en slijmerig. Nu lijkt het beter te worden. Foto van worm was niet helder maar ik heb ze ook niet meer gezien gelukkig. Ik vraag me wel af of ze voor zwemblaasproblemen kunnen zorgen.
Er zijn een paar rode adertjes in vinnen bijgekomen of beter zichtbaar in licht van nieuwe aquarium.

Ik heb de Superfish filter naast de Juwel filter geplaatst (met een klein beetje ruimte ertussen), zodat de buisjes dezelfde richting wijzen, is dit goed?

Ze zit inmiddels in de nieuwe bak. Het leek erop alsof ze in het begin heel erg met haar spiegelbeeld bezig was, ze was erg druk/onrustig? en soms lag ze even heel kort op de bodem (doet ze nu niet meer). Het was wel heel fijn haar te zien zwemmen en grondelen.

Nu maak ik me weer zorgen omdat ik vanochtend (halfuurtje na het voeren) zag dat ze zwemblaasproblemen heeft. Ze was eerst nog met moeite aan het zwemmen maar nu “hangt” ze vaak in het midden van de hoek achterin. Ze heeft in het verleden ook zwemblasproblemen gehad bij de eigenaren en een keer bij mij maar na het eten van een erwt is het over gegaan en heeft ze er geen last meer van gehad tot nu toe. Er lag veel ontlasting op de bodem dus een verstopping is het waarschijnlijk niet(?)

Ze was gisteren niet aan de oppervlakte lucht aan het happen, maar misschien vannacht wel(?) Tijdens het voeren vanochtend was dit nog niet aan de orde. Ik week het voer voordat ik het geef. NO2 gemeten, was 0,0 mg/l. Ik heb het water ververst, maar zag dat de oppervlakte toch weer niet schoon was. De luchtpomp lost dit hopelijk op?

Als ik haar tijdelijk in het kleinere aquarium zou doen zou ze dan meer tot rust kunnen komen/beter kunnen herstellen?

Het is heel vervelend voor haar en een grote zorg voor mij. Als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.

niet weer verhuizen en uitvangen dat geeft zoveel stress als je dat zovaak achter elkaar doet dat ze daarvan kan overlijden, gewoon laten zitten, blijven verversen en blijven meten

Prima de filters naast elkaar en uitstroom dezelfde kant op.

Nu moet je geduld hebben en de vis tijd geven aan zijn nieuwe villa te wennen. Op en neer naar telkens een ander aquarium is alleen maar stress en onnodig. Als je maar genoeg ververs omdat je de NH3/4 test niet heb komt alles wel goed met de vis. Misschien is de vis nu druk in jouw ogen omdat deze nog niet van zulk formaat zwemruimte heeft kennis gemaakt. Goudvissen horen veel te zwemmen en te grondelen. Zijn actieve visjes.

De wormen die je zag had je ander topic over geopend bij plagen en daar was al de vraag wat je zie als worm is dit geen ontlasting? Ontlasting is de kleur wat de vis eet. eet de vis wat bruin alg is het bruin, geef je rode muggen larven is het rood.

Wat zie jij als zwemblaas problemen bij de vis? Ligt ze op de rug en kan ze niet meer omdraaien?

Als het een kwestie is van onstabiel zwemmen is het meestal obstipatie. Bovenin hangen is geen probleem als maar buik naar beneden wijst. Ze zwemmen en hangen op bodem en bovenin. Net waar ze zin in hebben. Zolang de vis geen uren apathisch op de bodem ligt en niet reageerd op voer dan is er pas een probleem.

Als je doperwten geef om obstipatie te verhelpen dan, 1 dag niet voeren en dan 5 dagen alleen erwten voeren. Niets anders!!! Dan worden de darmen schoon geblazen. 1 erwt zet geen zoden aan de dijk. meerdere malen wat erwten per dag voeren. Bij sommige merken voer kan je vis onstabiel door worden maar als hij weer flink poept dan is het weg. Probeer ander merk voer bij voorkeur zinkende korrels zodat de vis geen lucht hapt. Ik kan niet zeggen welk merk want de enen word stabiel door dit de ander door dat. Dit is een kwestie van uitproberen.

Met 2 filters hoef je geen luchtpomp als je maar zie dat je waterlijn wat golft. Moet beweging in oppervlakte zijn dat is genoeg. de bellen van luchtpomp is geen zuurstof in die zin dat dit het oppervlakte in beweging zet wat zuurstof en gasuitwisseling veroorzaakt. Dit kan heel goed met je filter uitstroom geregeld worden. Dat pijpje van juwel filter omhoog laten blazen.

Aquarium moet ook even rijpen verder. Witte waas bovenin is meestal een kaamlaag en ook niets ernstigs. bacties moeten even op peil komen.

Vergete;nVis nu ook in groter en hoger aquarium wat deze niet is gewend. Meer druk op lichaam op bodem misschien dat vis daarom ook af en toe boven gaat hangen. dan minder druk op zijn lichaam. Hij zal gewoon even tijd moeten krijgen om te wennen.

Ik heb stofzuiger ding waar ik elke dag even de hopen poep mee afhevel. Dat scheelt enorm aan vervuiling in je aquarium. Superfish heeft die dingen met z on knijpbal alie express heeft ze ook heel goedkoop.

Vergete;nVis nu ook in groter en hoger aquarium wat deze niet is gewend. Meer druk op lichaam op bodem misschien dat vis daarom ook af en toe boven gaat hangen. dan minder druk op zijn lichaam. Hij zal gewoon even tijd moeten krijgen om te wennen.

Ik heb stofzuiger ding waar ik elke dag even de hopen poep mee afhevel. Dat scheelt enorm aan vervuiling in je aquarium. Superfish heeft die dingen met z on knijpbal alie express heeft ze ook heel goedkoop.

Eind van de middag had ze geen last meer van zwemblaasproblemen(?). Gisteren leek ze last te hebben van obtstipatie en was ze wel uren bij de bodem. Later in de avond ging ook dat weer goed.

Ik haal de poep ook dagelijks eruit. Moet je het zand verder met rust laten?

Ik ga zo een andere topic openen over witte slierten/wormen(?) bij ontlasting.

Witte slierten zijn absoluut geen wormen. Dat komt door de darmen. Wel kunnen darmen "ziek"zijn van verschillende dingen waarvoor je verschillend moet behandelen dus eerst kijken wat er loos is. Alles wat er loos kan zijn in de darmen zijn " öntzichtbare" beestje. Dat kun je niet met het blote oog zien. Uren op de bodem liggen is geen goed teken. Hoe is je watertje?

Zie je ook gewone "gevulde" poep?
Beschrijf wat je zie gebeuren qua drijfgedrag, trekt staart hem omhoog ligt hij op de rug etc.
Heb je al dop erwten dieet gedaan ivm darmen? zo ja hoe heb je dit aangepakt?
Hoe gaat het met de straat zie je meer staart rafelen/stukjes verdwijnen en bij de overige vinnen?

Foto vis en 1 van hele aquarium? Foto poep en witte slierten?

Bodem met rust laten niet in wroeten dan stijgt er veel vuil op wat van invloed is op je water kwaliteit. Poep afhevelen boven de bodem prima?

Witte slierten zijn absoluut geen wormen. Dat komt door de darmen. Wel kunnen darmen "ziek"zijn van verschillende dingen waarvoor je verschillend moet behandelen dus eerst kijken wat er loos is. Alles wat er loos kan zijn in de darmen zijn " öntzichtbare" beestje. Dat kun je niet met het blote oog zien. Uren op de bodem liggen is geen goed teken. Hoe is je watertje?

Zie je ook gewone "gevulde" poep?
Beschrijf wat je zie gebeuren qua drijfgedrag, trekt staart hem omhoog ligt hij op de rug etc.
Heb je al dop erwten dieet gedaan ivm darmen? zo ja hoe heb je dit aangepakt?
Hoe gaat het met de straat zie je meer staart rafelen/stukjes verdwijnen en bij de overige vinnen?

Foto vis en 1 van hele aquarium? Foto poep en witte slierten?

Bodem met rust laten niet in wroeten dan stijgt er veel vuil op wat van invloed is op je water kwaliteit. Poep afhevelen boven de bodem prima?

Goed om te weten 🙂

Ik ververs dagelijks 50% van het water en met bodemreiniger verwijder ik ook de ontlasting. Ik heb ook het water laten testen bij een aquariumspeciaalzaak en ze zeiden dat alles goed was. Zal ik nu om de dag verversen? Ik weet dat het nodig is maar ik vraag me af wat het effect is van zo vaak verversen op waterwaardes en of de temperatuurschommelingen (+/- een graad) zo vaak wel goed is?

Eerst bleef ontlasting op de bodem liggen maar nu merk ik dat het ook "verdwijnt" in filter of onder het zand(?) - is dit erg? Toen ik laatst niks zag liggen op de bodem dacht ik dat ze niet had gepoept en last had van verstopping maar misschien was dit niet zo.
Dus je hoeft de bodem niet luchtig te houden met een hark/vingers?

Ze ligt niet meer zoals die ene dag lange tijd op de bodem. Daarna alleen heel af en toe en voor korte duur, ze zwemt wel soms wat trager maar het is toch normaal om niet de hele dag even actief te zijn?

Ontlasting was de laatste tijd soms wat slijmerig, sommige grauw, of met een doorzichtig of wit stukje eraan/erin. Nu zijn ze niet meer zo slijmerig en zie ik meer gewone poep. Hier een paar voorbeelden, maar ik zie regelmatig ook andere (normale) poep die ik niet heb vastgelegd.

IMG_0588.JPG XYZV7906.JPG IMG_0666.JPG WGTU4966.JPG
IMG_0674.JPG
groen met wit ->
IMG_0633.JPG

Een lange witte sliert met doorzichtige stukjes in een plant (dit zat aan een gewone uitwerpsel vast).

FEBX5491.JPG MSMD5043.JPG

Ze had ook een keer een dunne lange witte sliert uit haar anus hangen. Toen ik even niet keek was het verdwenen.

IMG_0579.JPG IMG_0584.JPG IMG_0581.JPG

Laatst toen ze aan het kauwen was zag ik een kleine witte sliert dat ergens aan bleef hangen in haar mond en af en toe deels eruit kwam. Op een gegeven moment was ook dit niet meer te zien.

Gelukkig gaat het goed met rest van vinnen en staart is langzaam aan het genezen. Alleen bloedvaten zijn nog steeds zichtbaar. En er zijn wel wat witte puntjes op haar staart maar die heeft ze al lang (bij genezing?). Soms twijfel ik of de plaatsen waar de vinnen uit haar lichaam komen rood worden maar ben hier niet zeker van. Net zoals rood en donkere verkleuringen op het witte gedeelte van haar lichaam.

Ik heb ook wormen op het glas zien lopen.

foto 1.JPG oude bak

IMG_0645.JPG IMG_0585.JPG IMG_0586.JPG nieuwe bak

Ik hoop dat jij/iemand mij kan vertellen of dit alles normaal is of niet, waardoor het komt, waar ik op moet letten, etc. Mocht er wel iets aan de hand zijn wil ik z.s.m. handelen.

Het is vrij normaal dat ontlasting sneller verdwijnt als een aquarium langer opstaat.
De bodem wordt namelijk ook bio actief, er komen beetjes en bacteriën in die de ontlasting snel kunnen afbreken.

Hoe lang zit nu de goudvis in het nieuw aquarium met het oude filter erbij die je niet heb schoon gemaakt ga ik even van uit?

In je bodem zit veel vervuiling maar ook bacterieen die gaan groeien om vuil om te zetten. Ga je harken/wroeten in die bodem dan komt er veel rotzooi en stoffen omhoog die je eigenlijk niet in je water wil hebben dus als het niet nodig is hoef je niets te doen aan de bodem. De bodem breekt zelf de dingen af en de goudvis grondeld zodat het evengoed wel "luchtig" blijft. Drollen weg halen altijd verstandig.

Het verversen is in jouw geval preventief zodat zo en zo de waterwaardens niet te hoog worden. Meestal krijg je in een indraaiend aquarium rond week 3/4 de nitrietpiek. Daar zitten dan geen vissen in en groeien de bacties die je nodig heb om vervuiling om te zetten. Goudvissen zijn een van de meest vervuilende vissen en omdat je een nieuw aquarium met filter heb zullen hier nog niet genoeg bacties in zitten zodat waterwaardens snel kunnen oplopen. Als je test druppels heb kun je zelf meten en daarop verversen maar omdat je dit niet heb is het beter teveel dan te weinig verversen het best. Zo weet je zeker dat de vis in een "schoon"watertje zwemt. In het water zit verder niets van belang voor de goudvis. 50% per dag kun je wel langzaam gaan afbouwen zolang je maar van de filters afblijf. Begin je om de dag 50% te doen en kijken naar de vis. week later doe je om de 3 dagen etc. Ik denk als je na een week of 3/4 over kunt gaan op wekelijks 70 tot 80% prima zal zijn. Als je een filter ga schoonmaken doe je eerst de ene en pas liefst minimaal een maand later de ander. Zo hou je altijd bacties in 1 van de filters. Dat is weer het voordeel van 2 filters zoals jij heb. heb je 1 filter en ga je die schoonmaken zul je weer wat meer moeten gaan verversen omdat de kans groot is dat je dan toch met schoonmaken wat bacties eruit spoel en dan weer wat tekort heb wat schommelingen kan geven. Fout watertje blijkt meestal wel uit gedrag van vis. Veel bovenin zwemmen of nukkig op de bodem gaat liggen. Gewoon aanhouden als vis niet actief zwemt/grondeld of op 1 plaats gaat hangen groot deel verversen en zal hij weer actief worden. Zo niet dan ziek.

Het is juist normaal dat de goudvis actief is. Af en toe een klein tukje is geen probleem maar hij hoort de hele dag rond te zwemmen en te grondelen. Hij heeft geen maag en daardoor altijd honger en is dus altijd op zoek naar eten.

de rode aders is veel voorkomend en geen reden om je druk over te maken. Dit laten ze zien als ze enigzins stress hebben. Nu met het vele verversen is het even stress voor hem maar zal daar aan wennen en is altijd beter dan om in water te zwemmen met te hoge waterwaardens. Witte slierten poep zal je ook vaak zien zolang je ook maar gekleurde zie. Is ook stress gerelateerd. Als je alleen nog maar witte slierten zie dan 1 dag niet voeren en dan doperwten dieet. De witte sliert in zijn bek zal een stuk drol geweest zijn. Die dacht jammie eten maar is zijn eigen poep die hij dan weer uitspuugt. Vandaar je soms ook geen ontlasting zie want het kan zijn dat hij 10 keer dat stuk drol in de bek neemt en dan weer uitspuugt en dan verpulverd de drol op een gegeven moment......

Verder kan het zijn dat je een toverbal heb., geen garantie wat betreft de kleuren. Een zwarte kan zomaar oranje worden en de vlekken kunnen ook zomaar anders worden. Dit is volkomen normaal.

Je kunt hem het beste meerdere malen kleine porties voer geven ipv 1 per dag. Niet 3 keer wat hij binnen 5 minuten op kan want dan is het busje voer wel erg snel op. Gedroogde insecten vinden ze ook erg lekker en neem standaard wat dop erwten in het wekelijks dieet op. Wel pellen. Goed voor darmen/ Geblancheerd/gekookte bloemkool, brocolie, spruit, tuinbonen kun je ook geven. Nou ja ze lusten eigenlijk alles wel....... soms moeten ze even wennen aan zulk soort dingen maar dan vinden ze het erg lekker. Blijven ze ook misschien een beetje van je planten af.

Hoe lang zit nu de goudvis in het nieuw aquarium met het oude filter erbij die je niet heb schoon gemaakt ga ik even van uit?

In je bodem zit veel vervuiling maar ook bacterieen die gaan groeien om vuil om te zetten. Ga je harken/wroeten in die bodem dan komt er veel rotzooi en stoffen omhoog die je eigenlijk niet in je water wil hebben dus als het niet nodig is hoef je niets te doen aan de bodem. De bodem breekt zelf de dingen af en de goudvis grondeld zodat het evengoed wel "luchtig" blijft. Drollen weg halen altijd verstandig.

Het verversen is in jouw geval preventief zodat zo en zo de waterwaardens niet te hoog worden. Meestal krijg je in een indraaiend aquarium rond week 3/4 de nitrietpiek. Daar zitten dan geen vissen in en groeien de bacties die je nodig heb om vervuiling om te zetten. Goudvissen zijn een van de meest vervuilende vissen en omdat je een nieuw aquarium met filter heb zullen hier nog niet genoeg bacties in zitten zodat waterwaardens snel kunnen oplopen. Als je test druppels heb kun je zelf meten en daarop verversen maar omdat je dit niet heb is het beter teveel dan te weinig verversen het best. Zo weet je zeker dat de vis in een "schoon"watertje zwemt. In het water zit verder niets van belang voor de goudvis. 50% per dag kun je wel langzaam gaan afbouwen zolang je maar van de filters afblijf. Begin je om de dag 50% te doen en kijken naar de vis. week later doe je om de 3 dagen etc. Ik denk als je na een week of 3/4 over kunt gaan op wekelijks 70 tot 80% prima zal zijn. Als je een filter ga schoonmaken doe je eerst de ene en pas liefst minimaal een maand later de ander. Zo hou je altijd bacties in 1 van de filters. Dat is weer het voordeel van 2 filters zoals jij heb. heb je 1 filter en ga je die schoonmaken zul je weer wat meer moeten gaan verversen omdat de kans groot is dat je dan toch met schoonmaken wat bacties eruit spoel en dan weer wat tekort heb wat schommelingen kan geven. Fout watertje blijkt meestal wel uit gedrag van vis. Veel bovenin zwemmen of nukkig op de bodem gaat liggen. Gewoon aanhouden als vis niet actief zwemt/grondeld of op 1 plaats gaat hangen groot deel verversen en zal hij weer actief worden. Zo niet dan ziek.

Het is juist normaal dat de goudvis actief is. Af en toe een klein tukje is geen probleem maar hij hoort de hele dag rond te zwemmen en te grondelen. Hij heeft geen maag en daardoor altijd honger en is dus altijd op zoek naar eten.

de rode aders is veel voorkomend en geen reden om je druk over te maken. Dit laten ze zien als ze enigzins stress hebben. Nu met het vele verversen is het even stress voor hem maar zal daar aan wennen en is altijd beter dan om in water te zwemmen met te hoge waterwaardens. Witte slierten poep zal je ook vaak zien zolang je ook maar gekleurde zie. Is ook stress gerelateerd. Als je alleen nog maar witte slierten zie dan 1 dag niet voeren en dan doperwten dieet. De witte sliert in zijn bek zal een stuk drol geweest zijn. Die dacht jammie eten maar is zijn eigen poep die hij dan weer uitspuugt. Vandaar je soms ook geen ontlasting zie want het kan zijn dat hij 10 keer dat stuk drol in de bek neemt en dan weer uitspuugt en dan verpulverd de drol op een gegeven moment......

Verder kan het zijn dat je een toverbal heb., geen garantie wat betreft de kleuren. Een zwarte kan zomaar oranje worden en de vlekken kunnen ook zomaar anders worden. Dit is volkomen normaal.

Je kunt hem het beste meerdere malen kleine porties voer geven ipv 1 per dag. Niet 3 keer wat hij binnen 5 minuten op kan want dan is het busje voer wel erg snel op. Gedroogde insecten vinden ze ook erg lekker en neem standaard wat dop erwten in het wekelijks dieet op. Wel pellen. Goed voor darmen/ Geblancheerd/gekookte bloemkool, brocolie, spruit, tuinbonen kun je ook geven. Nou ja ze lusten eigenlijk alles wel....... soms moeten ze even wennen aan zulk soort dingen maar dan vinden ze het erg lekker. Blijven ze ook misschien een beetje van je planten af.

De goudvis zit nu 6 weken in het nieuwe aquarium. Ik ververs nog steeds meer dan een keer per week het water doordat ze onderstaande problemen heeft en doordat ik niet weet hoe het zit met de filters.

Juwel geeft aan om een keer per week de biopad filterwat te vervangen. Dit heb ik een paar keer vervangen maar is het ook goed om het soms alleen schoon te maken in aquarium water?
Ik heb een week geleden de zwarte koolstofspons van de nieuwe (Juwel) filter schoongemaakt. De oude (Superfish) filter bestaat uit filterschuim met een kern van actieve kool, kan ik deze nu ook schoonmaken (dit is meer dan 6 weken niet gebeurd)?
Bij de bioCarb spons staat “Als zij te lang in het water blijven geven zij de stoffen weer af aan het water” en om deze eens in de 3-4 weken te vervangen. Heeft het zin om de koolstofsponzen van beide filters uit te spoelen in aquarium water of moeten deze volledig vervangen worden? Geldt dit ook voor de overige sponzen?

De goudvis heet vaak last van het volgende: tijdens en ook na het eten van een vlok/korrel schud ze hard met haar lichaam en duikelt ze wild/ongecontroleerd naar beneden waarbij ze ook ondersteboven gaat. Ze komt soms met haar mond in het zand terecht. Vervolgens zwemt ze weer naar haar eten en gebeurd het weer. De vlokken korrels liggen niet op de oppervlakte, doordat ik het vooraf geweekt heb zinken ze langzaam naar beneden. Kan dit komen doordat ze aan de oppervlakte hapt (als ze het eten verwacht en ook na het eten) of door het eten zelf? Of komt dit door iets anders? Moet ik minder voeren of stoppen met voeren als ze dit gaat doen? In het begin zwom ze tussendoor en kort erna weer goed, maar nu doet ze er langer over voordat ze weer normaal zwemt. Ik merk ook dat ze na zoiets soms meer moeite moet doen om te zwemmen en om op een plek te blijven.

Sinds een paar dagen is ze gestopt met het eten van de planten en is niet meer zo actief bezig. Ze grondelt minder en hangt voornamelijk in een hoek boven de bodem. Rond het voeren komt ze meer in actie.

Ik ben erachter gekomen dat de eigenaren haar misschien wel vier jaar hebben en niet twee (dus de vergroeiingen zullen waarschijnlijk erger zijn?). Kan ze nog gaan groeien in dit geval?

Bedankt voor jullie antwoorden.

Kun je filmpje up loaden van het gedrag van de vis? Zie je ook vaak dat de sluier schud/trilt met zijn borstvinnen?

Fijn dat Blub nu in het nieuwe aquarium zit, en vaker verversen is inderdaad het beste dat je kunt doen. Het water dat je in de bak laat lopen moet wel iets warmer zijn dan het water in de bak.

Laatst bewerkt:
Juwel geeft aan om een keer per week de biopad filterwat te vervangen. Dit heb ik een paar keer vervangen maar is het ook goed om het soms alleen schoon te maken in aquarium water?
Ik heb een week geleden de zwarte koolstofspons van de nieuwe (Juwel) filter schoongemaakt. De oude (Superfish) filter bestaat uit filterschuim met een kern van actieve kool, kan ik deze nu ook schoonmaken (dit is meer dan 6 weken niet gebeurd)?
Bij de bioCarb spons staat “Als zij te lang in het water blijven geven zij de stoffen weer af aan het water” en om deze eens in de 3-4 weken te vervangen. Heeft het zin om de koolstofsponzen van beide filters uit te spoelen in aquarium water of moeten deze volledig vervangen worden? Geldt dit ook voor de overige sponzen?
Fabrikanten geven meestal aan dat je de filtercartridges moet vervangen, omdat zij ze graag verkopen. Voor de bacteriehuishouding in je aquarium is dit echter niet goed, heb ik gemerkt. Ik heb hier twee binnenfilters draaien waarvan ik de cartridges om beurten voorzichtig uitknijp ( de spons) en het biologisch materiaal uitspoel in een emmertje aquariumwater. Ik heb daarnaast nog een luchtpompje hangen dar ik alleen uitspoel als de doorstroming niet voldoende is. Dat gebeurt ongeveer een keer in de maand. Ik let er op dat het wateroppervlak in beweging blijft, zodat er genoeg zuurstof in het water zit. Daarnaast heb ik veel planten en drijfplanten, die ook als een natuurlijk filter werken.

De witte spons/watten kun je gewoon uitspoelen. Hoeft niet telkens een nieuwe in.

Voor je juwel filter kun je de koolspons gewoon eruit laten. In plaats van deze spons kun je beter dit erin plaatsen. Verder gewoon met de blauwe sponzen werken. Groen en de resvan de kelurtjes hebben voor jouw geen toegevoegde waarde omdat je vaak en veel ververs. Groen is voor nitraat maar door vele verversingen loopt dit niet op.

https://www.aquastorexl.nl/juwel-cirax-bioflow-30-compact.html
De superfish filter ken ik niet. Beter even een topic openen in filter gedeelte. Daar krijg je meer reacties van filter ervarings deskundige. Wel even melden dat je sluiers hou omdat dit van invloed is gezien de mega vervuiling. Weinig mensen kijken bij goudvissen gedeelte omdat ze niet zo interesant vinden maar filters wel.

Je moet nooit in al je filters te samen gaan verwijderen/schoonmaken. Als je de koolspons van juwel eruit haal of schoonmaak blijf je een maand van de andere af. Zo hou je bacterieen in stand. duurt ongeveer weer een maand voordat het nieuwe materiaal genoeg bacties bevat. Dus spons voor spons, filter voor filter. Nooit te rigureus gaan vervangen of schoon maken.

Voor de ziek achtige sluier. zoutbadjes. Dit dood een hoop bacterieen en parasieten op de vis en zal vermoedelijk opknappen.

2 bakken vers water. Zelfde temperatuur als aquarium. 1 bak ga je dag 1 20 gram zout per liter toevoegen. Zout zonder jodium. Ik gebruik zakken salina zout bij linders en jumbo zeker te koop. Dus goed afmeten hoeveel liter in bak/emmer. Goed roeren met een garde zodat zout oplost. Andere bak water ernaast plaatsen met niets erin.

Je vang de sluier met een bakje/pan met water en al. Zorg dat je bakje onder in aquarium heb en dan kan je hem er zo uit scheppen met naar boven halen. Als je hem rustig naar raam beweeg kan je hem ook klem zetten en dan eruit.

Bakje met sluier naast bakje met zout. Je pak de sluier met de hand vast. Hij gaat wat flipperen dan laat je hem weer wat losser en na een paar keer dit te hebben gedaan gaat hij op de zij liggen en word rustig an kan je hem in het zoute bakje overzetten. Max. 3 minuten. Raak hem een paar keer aan met vingertop zodat hij zwemt en je zie dat kieuwen blijven bewegen. Als lieuwen niet meer bewegen moet hij in het bakje met het verse water. Na 3 minuten zet je hem ook weer over in het vakje verse water en laat je hem even wat baantjes trekken dmv je hand eronder als hij zelfniets doet.

Bakje vers water met sluier naar aquarium en bakje met vis onder water doen en vis op je hand opvangen. Weer baantjes trekken of kop bij filter uitlaat houden. Op deze wijze spoel je de keiwuen schoon.

Dag 2 doe je 22 gram, dag 3 24 gram etc per liter water. Dag 5 is dan 30 gram per liter.

Niet schrikken want vis kan slijmhuid los laten en gaat nieuwe aanmaken. Dan zie je witte vlekken op de vis maar dat komt wel weer goed. Op deze wijze haal je een hoop ellende van de vis.

Een paar dagen aanzien of hij opknapt. Zo niet weer posten dan help ik weer verder.

Ik neem aan dat hij niet in medicatie zit of pas geleden heeft gezeten!!! is dit wel het geval dan kan zout niet!!!

Succes en ik hoop dat je over een paar dagen post dat hij weer lekker rond zwemt. Als hij beroerder word dan eerder posten hoor.

Sluiers happen altijd in zand. Dit is grondelen en dit hoort zo. Gewoon blijven voeren als hij maar op eet. Zo niet dan voer eruit hevelen. Probeer elke dag een heel klein beetje zodat je kunt zien of hij eet na het zoutbadje. Niet meteen erna even laten bijkomen.

vergeten.

Even snel terug gelezen. Zit de vis nog alleen? Als je genoeg ruimte heb doe er een sluierstaart bij. Goudvissen/sluierstaarten kwijnen weg in hun eentje. Hebben collega nodig. Zal al een stuk vrolijker worden met nog een vis erbij.

Fabrikanten geven meestal aan dat je de filtercartridges moet vervangen, omdat zij ze graag verkopen. Voor de bacteriehuishouding in je aquarium is dit echter niet goed, heb ik gemerkt. Ik heb hier twee binnenfilters draaien waarvan ik de cartridges om beurten voorzichtig uitknijp ( de spons) en het biologisch materiaal uitspoel in een emmertje aquariumwater. Ik heb daarnaast nog een luchtpompje hangen dar ik alleen uitspoel als de doorstroming niet voldoende is. Dat gebeurt ongeveer een keer in de maand. Ik let er op dat het wateroppervlak in beweging blijft, zodat er genoeg zuurstof in het water zit. Daarnaast heb ik veel planten en drijfplanten, die ook als een natuurlijk filter werken.

Ja, dat dacht ik wel maar ik wil er toch zeker van zijn dat ik er goed aan doe om het niet te vervangen, bedankt!
De sponzen “voorzichtig” uitknijpen? Maar wel meerdere keren totdat ze schoon zijn? Er zit nog geen bakje Cirax of iets dergelijks in, maar goed om te weten dat dat ook uitgespoeld moet worden. Wel minder vaak toch?

Het wateroppervlak is continue in beweging en ik heb ook veel planten staan. De laatste tijd komt er wel bruine alg op het glas en een paar planten.

Ik spoel het ook niet grondig schoon, want het is belangrijk dat de bacteriën er in blijven die nitriet om moeten zetten naar nitraat. Dus eigenlijk alleen maar zodanig, dat het weer goed doorstroomt. Je hebt verschillende soorten keramisch filtermateriaal, kijk maar eens in de desbetreffende forums. De mensen die daarover schrijven, kunnen dat veel beter uitleggen dan ik.

De witte spons/watten kun je gewoon uitspoelen. Hoeft niet telkens een nieuwe in.

Voor je juwel filter kun je de koolspons gewoon eruit laten. In plaats van deze spons kun je beter dit erin plaatsen. Verder gewoon met de blauwe sponzen werken. Groen en de resvan de kelurtjes hebben voor jouw geen toegevoegde waarde omdat je vaak en veel ververs. Groen is voor nitraat maar door vele verversingen loopt dit niet op.

https://www.aquastorexl.nl/juwel-cirax-bioflow-30-compact.html
De superfish filter ken ik niet. Beter even een topic openen in filter gedeelte. Daar krijg je meer reacties van filter ervarings deskundige. Wel even melden dat je sluiers hou omdat dit van invloed is gezien de mega vervuiling. Weinig mensen kijken bij goudvissen gedeelte omdat ze niet zo interesant vinden maar filters wel.

Je moet nooit in al je filters te samen gaan verwijderen/schoonmaken. Als je de koolspons van juwel eruit haal of schoonmaak blijf je een maand van de andere af. Zo hou je bacterieen in stand. duurt ongeveer weer een maand voordat het nieuwe materiaal genoeg bacties bevat. Dus spons voor spons, filter voor filter. Nooit te rigureus gaan vervangen of schoon maken.

Het klopt dat ik vaak en veel water ververs maar de bedoeling is wel om dit af te bouwen naar een keer per week (indien langer dan dat af te raden is). Hebben de overige sponzen in dit geval ook geen toegevoegde waarde? Bedankt, misschien dat ik Cirax erbij doe als het een goede biologische filtermiddel is.

Ja, ik heb soms zo veel vragen en weet niet of het op prijs gesteld wordt/handig is om voor iedere vraag een topic te openen. Maar goed om te weten.

Ik dacht dat sluierstaarten een dubbele staartvin hebben en dat heeft zij niet.

Ja, ik weet dat ik niet meerdere sponzen tegelijk moet schoonmaken. Mijn vraag was eigenlijk specifiek gericht op de koolstofsponzen i.v.m het terug sturen van slechte stoffen in het water en ik wil niet dat dit gebeurt als ik te lang wacht (of misschien dat ze er nu al last van heeft?).

Succes en ik hoop dat je over een paar dagen post dat hij weer lekker rond zwemt. Als hij beroerder word dan eerder posten hoor.

Sluiers happen altijd in zand. Dit is grondelen en dit hoort zo.

Ja, ik vind het fijn als ik haar zie grondelen (kon ze voorheen niet omdat ze geen bodembedekking had!). Ik bedoelde dat ze na het duikelen soms op haar mond terecht komt in het zand. Ze had er tijdens en na het eten vanavond weer last van maar is tussendoor en ook nu weer lekker aan het grondelen/actief!

Voor zo ver ik weet gaan er geen slechte stoffen uit die koolstoffilters het water in. De actieve kool raakt hoogstens uitgewerkt, en als je zo'n cartridge dan niet compleet schoonspoelt, werkt-ie toch nog min of meer als een biologische filter. Maar je kunt rustig in het forum over filters, bioloog en pompen een topic openen hoor, dat wordt meestal gelezen door mensen die daar van alles over weten. Het is immers niet van belang welke vissen je houdt, als je waterkwaliteit maar goed is. Terwijl het Goudvissenforum meer een forum is voor liefhebbers van deze soort.

Overigens is jouw Blub volgens mij een Shubunkin of een Komeetstaart. Normaal gesproken zouden deze in een vijver moeten, maar Blub is toch wel een gevalletje apart denk ik.

Ik heb nog nooit gehoord dat kool stoffen los laat. Wel dat het uitgewerkt is maar zitten ook vol met goede bacties dus bij uitspoelen/verwijderen kost dit bacties. Zeoliet laat wel los na verloop van tijd.

Maar open gewoon een topic in filter gedeelte. Het forum is er nu eenmaal juist voor jouw vragen. In filter gedeelte zijn veel mensen met meer technisch en biologische kennis. Hier krijg je veel meer inzichten dan in deze post.

Jouw vis is een enkelstaart maar die zit al te lang in een aquarium en gaat het niet overleven in een vijver. Goudvissen en sluierstaarten hebben gezelschap nodig. Het zijn sociale vissen en kun je beter niet alleen houden. Gezien je formaat aquarium is een enkelstaart geen optie om erbij te doen want dan maak je nog een gehandicapte goudvis. Dat moet je niet willen. Een sluierstaart past er prima bij. Ik denk dat hij ziender ogen actiever word als je er eentje bij zet.

Heb zo'n koolstofspons in mijn vorige filter gehad, deze heeft er 10 jaar ingezeten. Koolstof raakt uitgewerkt en daarna was het gewoon een sponsfilter. Kan me niet herinneren dat er iets negatiefs gebeurt is door hem te laten zitten.

Ja, dat dacht ik wel maar ik wil er toch zeker van zijn dat ik er goed aan doe om het niet te vervangen, bedankt!
De sponzen “voorzichtig” uitknijpen? Maar wel meerdere keren totdat ze schoon zijn? Er zit nog geen bakje Cirax of iets dergelijks in, maar goed om te weten dat dat ook uitgespoeld moet worden. Wel minder vaak toch?

Het wateroppervlak is continue in beweging en ik heb ook veel planten staan. De laatste tijd komt er wel bruine alg op het glas en een paar planten.

Alle aquariums en opstellingen zijn anders. wat betreft onderhoud moet jezelf gaan kijken hoe en wat bij jouw opstelling goed gaat. Mijn biologisch materiaal spoel ik eens per half jaar vlug om zodat grof vuil weg is. Sponzen hetzelfde die spoel ik uit zodat groffe vuil weg is. dat ik weer structuur van de spons zie. De gangetjes zeg maar. Ik gebruik geen witte watten omdat dit bij mij zo vol zit in 2 dagen en ik echt niet elke 2 dagen me filter wil doen.

Ik heb ook 2 filters en spoel niet in emmertje uit. Ik doe dit gewoon onder de stromende kraan op beetje temperatuur zoals aquarium.

Jij heb maar 1 vis dus met 2 filters moet dit geen wekelijkse klus horen te zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan