Hoi,
Een van mijn goudvissen heeft vaak last van witte plekken op zijn vinnen. Het lijkt op een schimmel. Hij heeft dan ook jeuk en schuurt langs voorwerpen. Als ik Esha2000 erin doe dan gaat het na een paar dagen helemaal weg. Ik las dat dit met weestand te maken kan hebben. Ik voeg wel middelen toe om de weerstand te verhogen en geef goed voer. Wel merk ik dat het vaak ontstaat na een waterverversing. Vroeg me af waar dit aan kan liggen. Ik ververs wekelijks 50%. Wie weet raad?
Frappant dat het samen lijkt te hangen met de waterwissels. 🤔 Ik kan daar zo gauw geen mechanisme voor bedenken, tenzij jij gek kraanwater hebt, maar dat is (in NL) onwaarschijnlijk.
Enkele vragen die kunnen helpen om meer duidelijkheid te krijgen:
- Is het schuren direct / de eerste 24u na de waterwissels het ergst, of komt dat pas naarmate die witte plekken ontstaan?
- Hoe lang draait het aquarium?
- Waar bestaat het filteronderhoud uit? Hoe vaak gebeurt dat?
- Ik zie op de vis ook wat witte plekjes rond zijn hoofd en op zijn neus; was dat al?
Verder: je hebt al aardige foto's gemaakt (scherper dan ik ze maak 😏) maar mocht het je lukken om nog meer in te zoomen op de afwijkende witte plekken... : 👍✅
Je bak is inderdaad te klein om ze levenslang in te houden. Je kunt het hier in misschien nog een half jaar volhouden als je dagelijks 50% water ververst.
Je moet het zo zien. Je vissen produceren afvalstoffen. Deze afvalstoffen moeten door bacteriën in je bak worden afgebroken en omgezet worden naar minder schadelijke stoffen. Dat proces duurt even en je hebt er héél véél bacteriën voor nodig om jouw kleine bak in balans te houden. Daarvoor zou je een enorme bioloog of meerdere grote externe filters met goed filtermedia nodig hebben... Is voor jou nu niet haalbaar.
Ik denk dat het qua bakgrootte genuanceerder ligt dan veelal wordt verteld in het goudvisevangelie. Check bijvoorbeeld eens:
https://puregoldfish.com/tank-size/
Waarom zouden twee goudvissen eigenlijk "een enorm bioloog" moeten hebben, of een serie externe filters? Als je ze een halve kilo voer per dag geeft, dan ja....... maar wie doet zoiets.
Ik ben het wel met je eens dat het goed is om veel filteroppervlak te bieden, en ook dat grotere watervolumes (relatief t.o.v. de bezetting) in principe beter zijn. Kleine bakken zijn over de lange termijn vaak nou eenmaal niet stabiel genoeg om de gezondheid van vissen te kunnen waarborgen. Dan gaat het nog niet eens zozeer om de opbouw van nitraat; er zijn meer stoffen en watereigenschappen die in de loop der tijd uit balans willen raken in gesloten watersystemen. Waterwissels helpen erbij om die balans te behouden.
Tegelijk mag het belang van regelmatige
grote waterwissels wel wat gerelativeerd worden vind ik. Goudvissen zijn van origine hele sterke dieren. Misschien wel de sterkste vissen in de hobby. Mijn stelling zou dan ook zijn: goudvissen zijn bij een
redelijke wekelijkse waterwissel (+- 20%) prima gezond te houden. Gaat dat niet goed, dan worden ze ofwel verkeerd gehouden (in één of meerdere opzichten), óf ze mankeren iets. Dat laatste wil nog wel eens gebeuren, gezien het feit dat sommige goudvisrassen ontstaan zijn uit heel veel inteelt en selectie op lichamelijke afwijkingen. Dat leidt onvermijdelijk tot een slechter functioneren. De gemiddelde siergoudvis schijnt dan ook maar half zo oud te worden als een normale goudvis.
In de context van ziektepreventie, hier nog een citaatje van een van mijn favoriete visgoeroes:
If the bacteria count in the water column is low the fish can put all their immune system resource towards keeping pathogens at bay. So fish in bacteria free water are far more healthy than fish in bacteria laden water. This is simply the best disease preventative there is.
Note that, contrary to popular myth, this does NOT mean water which is changed frequently. This is because of the logarithmic nature of bacteria numbers. Going from a billion bacteria to half a billion bacteria with a 50% water change isn’t going to be that much help to the fish. Using over-filtration to go from a billion to million bacteria will help a lot. Large water changes cannot compensate for poor filtration.
Bron:
https://aquariumscience.org/index.php/10-diseases/
Verder is het zo dat goudvissen een bepaald stofje afgeven aan het water. Als er teveel van dit stofje in het water zit dan stopt hun buitenkant met groeien. Daar komt ook het fabeltje vandaan dat goudvissen zich aanpassen aan de grote van de kom/bak. Ergens is dit dus wel waar maar ze vergroeien dan zo erg van binnen dat ze al veel te vroeg dood gaan. Ook daarom is het voor jou nu belangrijk om dagelijks 50% of meer water te verversen zodat er niet teveel van dat stofje in je water zit en je vissen dus niet vergroeien van binnen.
Dit verhaal wordt nog altijd veel rondverteld. Maar het is nooit bewezen dat goudvissen stoffen uitscheiden die (opgehoopt in het water) maken dat ze vergroeien. Evolutionair gezien zou dat ook bijzonder onhandig zijn.
Ze scheiden wél groeiremmende stoffen uit, die zowel inwerken op het individuele dier, als op de andere goudvissen in het water. Dit werkt controlerend op de hoeveelheid biomassa in een gegeven watervolume. Zo overleven er meer individuen als het watervolume beperkt is. Bijvoorbeeld in een geslonken of afgesloten geraakte plas. Dit mechanisme hebben ze van nature en is gedurende hun eeuwenlange kweek overgeërfd, en misschien zelfs wel in versterkte mate. Ze zijn dikwijls in kleine ruimtes gehouden en dan is de kans op overleven voor een kleinere vis nou eenmaal groter; er wordt een kleiner beroep gedaan op het onderhoud.
Dit geeft een natuurlijke vorm van dwerggroei, waarbij het lichaam
als geheel kleiner blijft. Dat klinkt "erg" maar heeft geen nadelige effecten op de gezondheid van de vis. Integendeel (en hier kom ik weer), als je kijkt naar de goudvissen die recordhouders zijn qua leeftijd, vissen van 25+ of zelfs boven de 40, dan zijn dit vrijwel altijd dwergjes. Die kregen niet meer waterwissels en voer dan ze nodig hadden.
Wil je voor joekels van goudvissen gaan, dan geef ik je helemaal gelijk:
verversen, verversen, verversen. En niet vergeten te sparen voor een grote bak of vijver.