Wat is er nieuw

Goudvis witte vinnen

Iertje91

Member
Lid geworden
15 december 2020
Leeftijd
34
Hoi,

Een van mijn goudvissen heeft vaak last van witte plekken op zijn vinnen. Het lijkt op een schimmel. Hij heeft dan ook jeuk en schuurt langs voorwerpen. Als ik Esha2000 erin doe dan gaat het na een paar dagen helemaal weg. Ik las dat dit met weestand te maken kan hebben. Ik voeg wel middelen toe om de weerstand te verhogen en geef goed voer. Wel merk ik dat het vaak ontstaat na een waterverversing. Vroeg me af waar dit aan kan liggen. Ik ververs wekelijks 50%. Wie weet raad?

Bijlagen

• A1723A6B-9474-4C75-ABB0-B030EAB5308C.jpeg
    A1723A6B-9474-4C75-ABB0-B030EAB5308C.jpeg
    181.2 KB · Weergaven: 235
  • 2C46ECB6-75E5-49CF-81BB-E5C5DDE890AC.jpeg
    2C46ECB6-75E5-49CF-81BB-E5C5DDE890AC.jpeg
    154.6 KB · Weergaven: 210
  • C68AF88E-72B0-479F-AEE5-88390BDBD864.jpeg
    C68AF88E-72B0-479F-AEE5-88390BDBD864.jpeg
    96.4 KB · Weergaven: 514
Hoe groot is de bak en heb je hem al lang? Zover ik weet is Esha weinig effectief meer.

De aqua is 105 liter. Heb hem al een tijd. Maar het gebeurd steeds na een waterwissel en is na een paar dagen weer weg. Esha werkt supergoed. Het is altijd meteen ook weer weg.

Je bak is inderdaad te klein om ze levenslang in te houden. Je kunt het hier in misschien nog een half jaar volhouden als je dagelijks 50% water ververst.

Je moet het zo zien. Je vissen produceren afvalstoffen. Deze afvalstoffen moeten door bacteriën in je bak worden afgebroken en omgezet worden naar minder schadelijke stoffen. Dat proces duurt even en je hebt er héél véél bacteriën voor nodig om jouw kleine bak in balans te houden. Daarvoor zou je een enorme bioloog of meerdere grote externe filters met goed filtermedia nodig hebben... Is voor jou nu niet haalbaar.

Verder is het zo dat goudvissen een bepaald stofje afgeven aan het water. Als er teveel van dit stofje in het water zit dan stopt hun buitenkant met groeien. Daar komt ook het fabeltje vandaan dat goudvissen zich aanpassen aan de grote van de kom/bak. Ergens is dit dus wel waar maar ze vergroeien dan zo erg van binnen dat ze al veel te vroeg dood gaan. Ook daarom is het voor jou nu belangrijk om dagelijks 50% of meer water te verversen zodat er niet teveel van dat stofje in je water zit en je vissen dus niet vergroeien van binnen.

Als je van die ronde, wiebelende sluierstaarten met groot hoofd en prachtige lange staart zou hebben dan zou ik zeggen ga rondkijken voor een bak van minimaal 1 meter lang (liefst minimaal 120) en minimaal 100+ liter.

Maar jij hebt redelijk snel zwemmende, enkelstaart visjes. Die gaan het gelukkigste worden in een vijver.

Je zou wel kunnen kijken voor een speciekuip of een andere soort stevige grote (plastic) bak van minimaal 100 liter. Een soort binnenvijver.

Ik heb zelf een ronde bak met een doorsnee van 114 cm die 270 liter is.

Zoals hierboven al te lezen valt is een voldoende grote bak ( minimaal 100 cm, liever 120 cm breed) met voldoende filtering en veel grote waterwissels de enige manier om Goudvissen gezond te houden. Ik heb zelf een 200 l bak met 2 Fluval U4 binnenfilters ( externe is nog beter) en een overhead sump. Ik ververs 60% van het water iedere 3 dagen.

Esha ken ik goed, ik hield mijn oude Goudvis Giebel jarenlang in mijn bak, en als hij vinrot kreeg gooide ik er Esha in. Ja, dat verdween, maar het probleem was daarmee niet opgelost. Dat zou ik nu nooit meer doen, een gewone Goudvis is in een bak als de mijne niet op zijn plaats. De temperatuur in huis is te hoog (moet 10 tot 20 graden zijn) en gewone Goudvissen zijn te snelle zwemmers voor deze beperkte ruimte. Giebeltje zou ongetwijfeld veel groter zijn geweest als ik net zoveel waterwissels gedaan zou hebben als ik nu doe, want zo verwijder je niet alleen de giftige stoffen ammoniak en nitriet, maar ook de groeiremmende hormonen. Desondanks is hij toch nog 17 jaar oud geworden. Kun je nagaan hoe groot diezelfde vis in een vijver zou zijn geworden...

Mijn advies aan jou is dus: of een hele grote bak met grote filter/sump en veel waterwissels, of een speciekuip en van het voorjaar de vijver in...

Hoi,

Een van mijn goudvissen heeft vaak last van witte plekken op zijn vinnen. Het lijkt op een schimmel. Hij heeft dan ook jeuk en schuurt langs voorwerpen. Als ik Esha2000 erin doe dan gaat het na een paar dagen helemaal weg. Ik las dat dit met weestand te maken kan hebben. Ik voeg wel middelen toe om de weerstand te verhogen en geef goed voer. Wel merk ik dat het vaak ontstaat na een waterverversing. Vroeg me af waar dit aan kan liggen. Ik ververs wekelijks 50%. Wie weet raad?
Frappant dat het samen lijkt te hangen met de waterwissels. 🤔 Ik kan daar zo gauw geen mechanisme voor bedenken, tenzij jij gek kraanwater hebt, maar dat is (in NL) onwaarschijnlijk.

Enkele vragen die kunnen helpen om meer duidelijkheid te krijgen:
- Is het schuren direct / de eerste 24u na de waterwissels het ergst, of komt dat pas naarmate die witte plekken ontstaan?
- Hoe lang draait het aquarium?
- Waar bestaat het filteronderhoud uit? Hoe vaak gebeurt dat?
- Ik zie op de vis ook wat witte plekjes rond zijn hoofd en op zijn neus; was dat al?

Verder: je hebt al aardige foto's gemaakt (scherper dan ik ze maak 😏) maar mocht het je lukken om nog meer in te zoomen op de afwijkende witte plekken... : 👍✅

Je bak is inderdaad te klein om ze levenslang in te houden. Je kunt het hier in misschien nog een half jaar volhouden als je dagelijks 50% water ververst.

Je moet het zo zien. Je vissen produceren afvalstoffen. Deze afvalstoffen moeten door bacteriën in je bak worden afgebroken en omgezet worden naar minder schadelijke stoffen. Dat proces duurt even en je hebt er héél véél bacteriën voor nodig om jouw kleine bak in balans te houden. Daarvoor zou je een enorme bioloog of meerdere grote externe filters met goed filtermedia nodig hebben... Is voor jou nu niet haalbaar.
Ik denk dat het qua bakgrootte genuanceerder ligt dan veelal wordt verteld in het goudvisevangelie. Check bijvoorbeeld eens: https://puregoldfish.com/tank-size/

Waarom zouden twee goudvissen eigenlijk "een enorm bioloog" moeten hebben, of een serie externe filters? Als je ze een halve kilo voer per dag geeft, dan ja....... maar wie doet zoiets.

Ik ben het wel met je eens dat het goed is om veel filteroppervlak te bieden, en ook dat grotere watervolumes (relatief t.o.v. de bezetting) in principe beter zijn. Kleine bakken zijn over de lange termijn vaak nou eenmaal niet stabiel genoeg om de gezondheid van vissen te kunnen waarborgen. Dan gaat het nog niet eens zozeer om de opbouw van nitraat; er zijn meer stoffen en watereigenschappen die in de loop der tijd uit balans willen raken in gesloten watersystemen. Waterwissels helpen erbij om die balans te behouden.

Tegelijk mag het belang van regelmatige grote waterwissels wel wat gerelativeerd worden vind ik. Goudvissen zijn van origine hele sterke dieren. Misschien wel de sterkste vissen in de hobby. Mijn stelling zou dan ook zijn: goudvissen zijn bij een redelijke wekelijkse waterwissel (+- 20%) prima gezond te houden. Gaat dat niet goed, dan worden ze ofwel verkeerd gehouden (in één of meerdere opzichten), óf ze mankeren iets. Dat laatste wil nog wel eens gebeuren, gezien het feit dat sommige goudvisrassen ontstaan zijn uit heel veel inteelt en selectie op lichamelijke afwijkingen. Dat leidt onvermijdelijk tot een slechter functioneren. De gemiddelde siergoudvis schijnt dan ook maar half zo oud te worden als een normale goudvis.

In de context van ziektepreventie, hier nog een citaatje van een van mijn favoriete visgoeroes:
If the bacteria count in the water column is low the fish can put all their immune system resource towards keeping pathogens at bay. So fish in bacteria free water are far more healthy than fish in bacteria laden water. This is simply the best disease preventative there is.

Note that, contrary to popular myth, this does NOT mean water which is changed frequently. This is because of the logarithmic nature of bacteria numbers. Going from a billion bacteria to half a billion bacteria with a 50% water change isn’t going to be that much help to the fish. Using over-filtration to go from a billion to million bacteria will help a lot. Large water changes cannot compensate for poor filtration.
Bron: https://aquariumscience.org/index.php/10-diseases/

Verder is het zo dat goudvissen een bepaald stofje afgeven aan het water. Als er teveel van dit stofje in het water zit dan stopt hun buitenkant met groeien. Daar komt ook het fabeltje vandaan dat goudvissen zich aanpassen aan de grote van de kom/bak. Ergens is dit dus wel waar maar ze vergroeien dan zo erg van binnen dat ze al veel te vroeg dood gaan. Ook daarom is het voor jou nu belangrijk om dagelijks 50% of meer water te verversen zodat er niet teveel van dat stofje in je water zit en je vissen dus niet vergroeien van binnen.
Dit verhaal wordt nog altijd veel rondverteld. Maar het is nooit bewezen dat goudvissen stoffen uitscheiden die (opgehoopt in het water) maken dat ze vergroeien. Evolutionair gezien zou dat ook bijzonder onhandig zijn.

Ze scheiden wél groeiremmende stoffen uit, die zowel inwerken op het individuele dier, als op de andere goudvissen in het water. Dit werkt controlerend op de hoeveelheid biomassa in een gegeven watervolume. Zo overleven er meer individuen als het watervolume beperkt is. Bijvoorbeeld in een geslonken of afgesloten geraakte plas. Dit mechanisme hebben ze van nature en is gedurende hun eeuwenlange kweek overgeërfd, en misschien zelfs wel in versterkte mate. Ze zijn dikwijls in kleine ruimtes gehouden en dan is de kans op overleven voor een kleinere vis nou eenmaal groter; er wordt een kleiner beroep gedaan op het onderhoud.

Dit geeft een natuurlijke vorm van dwerggroei, waarbij het lichaam als geheel kleiner blijft. Dat klinkt "erg" maar heeft geen nadelige effecten op de gezondheid van de vis. Integendeel (en hier kom ik weer), als je kijkt naar de goudvissen die recordhouders zijn qua leeftijd, vissen van 25+ of zelfs boven de 40, dan zijn dit vrijwel altijd dwergjes. Die kregen niet meer waterwissels en voer dan ze nodig hadden.

Wil je voor joekels van goudvissen gaan, dan geef ik je helemaal gelijk: verversen, verversen, verversen. En niet vergeten te sparen voor een grote bak of vijver.

Laatst bewerkt:
Ik hoop niet dat ik als een soort van betweter overkom hoor!!!! :help: Is zeker niet mijn bedoeling.

Maar ik zit zelf zo in elkaar dat ik graag wil weten hoe de dingen in het leven werken. Tot in de oh-zo-belangrijke vissenhobby aan toe. 😉 En soms heeft dat vele alinea's van strijdbaarheid in forumtopics als gevolg. Ongetwijfeld tot vermoeienis van --naast mezelf-- enkele medevismensen. Maar het is fijn om een beetje gericht/gefundeerd te hobby'en, vind ik. En daarbij hoop ook ik gewoon van alles te leren.

als je kijkt naar de goudvissen die recordhouders zijn qua leeftijd, vissen van 25+ of zelfs boven de 40, dan zijn dit vrijwel altijd dwergjes. Die kregen niet meer waterwissels en voer dan ze nodig hadden.
Dus je kan stellen dat door de geringe groei en het kleiner blijven het niet schadelijk is voor de vis. Maar gaat dat ook op voor andere vissen vraag ik me dan af zoals bv Manen of Discussen? Is het daar dan ook niet schadelijk voor als ze niet goed kunnen uitgroeien?
Zover ik weet hoor je vaak dat bij bv Manen er problemen ontstaan als ze niet goed kunnen uitgroeien door een te kleine bak.

Gino88, je vergeet een heel groot aspect, en dat is welzijn van de vis, buiten gezondheid en levensduur.

Ik heb mini oude goudvisjes binnen gekregen en die zwemmen alsnog in 3 seconden van de ene naar de andere kant van mijn vijver van 3 meter lang.

Allemaal leuk en aardig dat zo'n klein gehouden vis zo oud kan worden, maar als je je in de vis verplaatst, zou jij gelukkig worden om 30 jaar in een mini aquarium te zitten?
Goudvissen zijn intelligente dieren die echt niet tot hun recht komen in een klein aquarium.

En ja normale goudvissen kunnen alsnog 30 jaar worden, groot uitgegroeid en wel, ik ken genoeg voorbeelden waarbij er goudvissen van ruim 30 cm al 30 jaar in hun vijver rondzwemmen.

Ik heb ook de meest kromme vissen gezien die weliswaar oud waren, maar enorm misvormd doordat ze zo weinig gegroeid waren in hun leven. Dat noem ik geen kwaliteit van leven.

Je hebt wel een aantal goede punten, maar voordat je zegt dat je maar 20 procent per week zou moeten verversen zou ik al deze mensen eerst aanraden om dan wekelijks het water te testen voor het verversen en na het verversen, dan ben ik benieuwd wat de uitkomsten zijn.

Hoi,

Lijkt eerder een 60 cm aquarium?

Maar de schimmel komt sowieso door de slechte waterwaarden.

Dus je kan stellen dat door de geringe groei en het kleiner blijven het niet schadelijk is voor de vis. Maar gaat dat ook op voor andere vissen vraag ik me dan af zoals bv Manen of Discussen? Is het daar dan ook niet schadelijk voor als ze niet goed kunnen uitgroeien?
Zover ik weet hoor je vaak dat bij bv Manen er problemen ontstaan als ze niet goed kunnen uitgroeien door een te kleine bak.
Als ik kijk naar Giebeltje dan was hij wel gewoon geproportioneerd, en hij is 17 jaar oud geworden. Mijn dochter heeft een kleine vijver waar ze met drie goudvissen begon, maar waar het nu wemelt van de klein blijvende, maar klaarblijkelijk wel gezonde goudvissen. Maar bij Maanvissen telt denk ik de zwemhoogte wel mee, omdat die vinnen zo lang worden. En de groepsgrootte, want bij te weinig Maanvissen lees ik overal dat er onrust, agressie en rangordeproblemen ontstaan, omdat ze koppels moeten kunnen vormen op een min of meer natuurlijke manier.

De geplaatste foto s spreken voor zich zelf. Topic zoveelste met goudvissen/sluiers. Goudvissen in te klein aquarium met een te klein filter gaat gewoon problemen geven. Als dit geen probleem zou zijn zou de vis gezond zijn. Als er geen grote verversingen worden gedaan gaat het goed fout.

Alle soorten jonge vissen als het nu goudvissen, maanvissen, discus zijn moeten voldoende ruimte, voer en omstandigheden hebben om goed te kunnen uitgroeien. Kun je dit niet bieden ga niet marchanderen op omstandigheden om ze wat kleiner te houden, minder voeren of wat dan ook. Koop dan gewoon een guppie. Die heeft ook gewoon zijn optimale omstandigheden nodig.

Voor de rest van de discussie open een thread voor dit. Voor een beginnend TS vind ik dit te hoop gevend dat het wellicht toch wel goed kan komen, 2 goudvissen, 60 liter, intern filtertje, ESHA en al nog meer, weinig water wisselen. Dwerg groei is niet erg. Ik vind het een over load aan info. De meeste beginners met goudvissen hebben niet eens een test setje..........................

In kader van beginners is het advies veel verversen nooit een verkeerd advies. TS koppelt zelf al de witte vinnen aan waterverversing. Ik wil niet weten wat er gebeurd als TS nog minder gaat verversen.

Ik hoop niet dat ik als een soort van betweter overkom hoor!!!! :help: Is zeker niet mijn bedoeling.

Maar ik zit zelf zo in elkaar dat ik graag wil weten hoe de dingen in het leven werken. Tot in de oh-zo-belangrijke vissenhobby aan toe. 😉 En soms heeft dat vele alinea's van strijdbaarheid in forumtopics als gevolg. Ongetwijfeld tot vermoeienis van --naast mezelf-- enkele medevismensen. Maar het is fijn om een beetje gericht/gefundeerd te hobby'en, vind ik. En daarbij hoop ook ik gewoon van alles te leren.

Vermoeiend ben je wel maar jij ben wat handiger digitaal dat weer wel.

Open een topic, The Goldie battle :DD Kunnen we daar alles breder in discussie brengen en vis goeroes teksten plakken :cooll: Maak maar en opzetje. Zal ik me best doen positief en natuurlijk opbouwende kritiek te spuien. Hebben we een standaard inzicht/meningen topic waar we dan naar kunnen verwijzen indien TS ers wat verder op de hobby willen ingaan als ze daar aan toe zijn.

Ik denk dat het komt dat jij uit Groningen kom. Daar zijn de mensen gewoon wat volgzamer zonder vragen te stellen en die doen gewoon netjes wat andere zeggen wat hoort. Misschien ligt het ook aan je kroketten dieet.

@Gino88 komt zeker niet uit Groningen ;)) In Bennekom worden meestal goed uitgegroeide mensen met een onderzoekende geest geboren. 😎

Maar gaat dat ook op voor andere vissen vraag ik me dan af zoals bv Manen of Discussen? Is het daar dan ook niet schadelijk voor als ze niet goed kunnen uitgroeien?
Goede vraag. Geen idee eigenlijk in hoeverre andere vissen over datzelfde beperkende mechanisme beschikken. Je hebt ook altijd te maken met een stukje genetica. Als de aanleg al niet goed is, kan een vis ook onder goede omstandigheden krom groeien of klein blijven.

Gino88, je vergeet een heel groot aspect, en dat is welzijn van de vis, buiten gezondheid en levensduur.
Goudvissen zijn intelligente dieren die echt niet tot hun recht komen in een klein aquarium.
Eens, natuurlijk is welzijn belangrijk. Ik zeg ook niet dat je ze maar in zo klein mogelijke bakken moet stoppen omdat dat het meest praktisch zou zijn, of zoiets. ^^

En ja normale goudvissen kunnen alsnog 30 jaar worden, groot uitgegroeid en wel, ik ken genoeg voorbeelden waarbij er goudvissen van ruim 30 cm al 30 jaar in hun vijver rondzwemmen.
Het een sluit het ander niet uit.

Ik heb ook de meest kromme vissen gezien die weliswaar oud waren, maar enorm misvormd doordat ze zo weinig gegroeid waren in hun leven. Dat noem ik geen kwaliteit van leven.
Het lijkt me belangrijk om daarbij oorzaak en gevolg in het oog te houden. Achterblijvertjes/kneusjes hou je altijd.

Goudvissen in te klein aquarium met een te klein filter gaat gewoon problemen geven. Als dit geen probleem zou zijn zou de vis gezond zijn.
Daar heb je gelijk in.

In kader van beginners is het advies veel verversen nooit een verkeerd advies.
Neuh het kan an sich geen kwaad, en juist wanneer de omstandigheden van de vis niet goed zijn (en dat is bij veel beginners het geval) kunnen waterwissels als lapmiddel heel goed de situatie rekken. Alleen is het nadeel dus dat men snelllllll op zoek moet naar grotere huisvesting, omdat de groei groter zal zijn.....

Vermoeiend ben je
😘

@Iertje91, Lastige situatie!
Ook om uit te vinden waar het nu precies door komt.

Mijn eerste ingeving toen ik je foto's zag was dat het me deed denken aan vinrot. Later las ik dat het duidelijk schimmel is die dus even weg gaat wanneer je esha2000 gebruikt, maar daarna weer op speelt na de waterwissels.
Bij het water wisselen haal je, naast het afvalwater, ook een deel medicijn uit je water. Misschien is dat waarom de schimmel weer op speelt na het water verversen.

Even hardop proberen na te denken wat er gebeurt.
De esha2000 verhelpt dus tijdelijk wel het probleem, maar niet permanent.
Dat betekent dat de Esha dus wel íets doet, maar niet de oorzaak van het probleem aan pakt.
Esha2000 is een breedwerkend middel, het pakt meerdere dingen aan dan alleen schimmel. Mogelijk is je schimmel een probleem wat op speelt doordat je vis onder iets anders lijdt, waardoor zijn weerstand lager is, en schimmel een kans krijgt.
De Esha2000 pakt vervolgens wel de schimmel aan, maar niet de onderlinge aandoening die dat veroorzaakt.

Mogelijk is je vis in een soort behandel-loop beland. Het middel doet nét genoeg om effect te hebben, maar niet genoeg om je vis beter te maken.
Vervelende bijkomstigheid is dat medicatie je vis ook wat verzwakt. Waardoor je dus mogelijk een soort 'behandelcirkel' in stand houdt.

Maar hoe nu verder?

Meten is weten. Test je je waterkwaliteit wel eens op nitriet/nitraat/ammoniak?
Mocht je je waterkwaliteit niet testen, dan is het verstandig om dat wel te gaan doen, omdat je dan weet met welke watercondities je te maken hebt. Mocht daar iets niet goed zitten, dan kun je dat oplossen. En/of uitsluiten dat het aan je waterkwaliteit ligt.

Enkele vragen die kunnen helpen om meer duidelijkheid te krijgen:
- Is het schuren direct / de eerste 24u na de waterwissels het ergst, of komt dat pas naarmate die witte plekken ontstaan?
- Hoe lang draait het aquarium?
- Waar bestaat het filteronderhoud uit? Hoe vaak gebeurt dat?
- Ik zie op de vis ook wat witte plekjes rond zijn hoofd en op zijn neus; was dat al?
Het is (voor ons) handig om deze vragen te beantwoorden, zodat iets duidelijker wordt waar de schimmel mogelijk door veroorzaakt wordt. Of dat iets is in de huisvesting, onderhoud, of juist iets heel anders.

Ik kan me voorstellen dat het allemaal nogal veel informatie ineens is hier. Dat is het voor mij vaak wel :DD.
Over hoe je een goudvis het beste kunt huisvesten bestaat veel consensus, en ook veel (goede) inzichten, zoals je ziet.
Voel je niet vervelend over de dingen die nu mogelijk 'niet goed gaan' (ik houd niet zo van deze benaming). Ik heb zelf ook veel dingen 'niet goed gedaan' met mijn eigen goudvissen, ik denk dat dat voor veel goudvishouders geldt.
Vind het heel goed van je dat je je vraag hier stelt. Het handigste is om nu wat antwoorden te vinden op de vragen van @Gino88. zodat we gericht met je mee kunnen denken.

Ik merk dat ik zelf ook al iets anders ga denken. Ik zit in veel internationale Facebook groepen en daar zie ik soms bakken vol vis. De menigte roept dan de clichés over hoeveel liter per vis enzo... Die bakken zijn vaak kraakhelder en de vissen zien er gezond uit.

Wel valt mij op dat ze echt enorme filtratie hebben. Mijn gezonde verstand denkt dan dat als je gewoon een erg grote bioloog met bacteriën hebt. Je bak ook meer afval kan verwerken. Dan heb je er zelf dus minder werk van.

Ik heb wel eens vaker van een enkeling gehoord dat die "liter per vis" regel niet heilig is. Maar niemand kon het goed onderbouwen.

Open een topic, The Goldie battle :DD Kunnen we daar alles breder in discussie brengen en vis goeroes teksten plakken :cooll:
Dit ga ik graag meelezen dan! Vind het een interessante discussie om te volgen. Ik denk ook erg leerzaam!
Mag ik een voorstel doen om dat topic dan 'Goudvisies' te noemen? 😉

Ik heb zelf inmiddels de indruk dat er niet per se één gouden visstandaard ( :DD ) is waarop je dingen per se moet doen om het goed te doen.
Wel dat er manieren zijn die, afhankelijk van de concrete situatie, gewoon het verstandigst zijn om te doen met het oog op ziektepreventie, welzijn, etc.

Wel valt mij op dat ze echt enorme filtratie hebben. Mijn gezonde verstand denkt dan dat als je gewoon een erg grote bioloog met bacteriën hebt. Je bak ook meer afval kan verwerken. Dan heb je er zelf dus minder werk van.
Dit vind ik een mooi voorbeeld van hoe iets 'ook gedaan wordt', op een andere manier met 'hetzelfde' doel: gezonde en gelukkige dieren.

Een beetje het 'er leiden meer wegen naar Rome-principe'. Het gaat allemaal naar Rome, maar met het vliegtuig ben je sneller (en belast je het milieu meer), met de auto ben je langzamer, maar is misschien duurzamer.
Geeft je te denken of het überhaupt een goed idee is om naar Rome te gaan. Ik denk dat in veel gevallen mensen met een goudvis beginnen zonder zich te realiseren dat ze daardoor onderweg zijn naar Rome. Zelf denk ik inmiddels dat het goed zou zijn als daar op zou worden ingegrepen. Betere voorlichting voor je er aan begint. Preventief, al bij de verkopende partij, die kunnen bijvoorbeeld makkelijk doorverwijzen naar wat licg (Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren) er over zegt: https://www.licg.nl/aquariumdieren/goudvis/.

Mooie metafoor @Barwaz. 🙂 En goede analyse denk ik.

Een algemeen discussietopic is geen slecht idee. Wie voelt zich geroepen..? ;-p

🙂 Tot die conclusie kom ik ook steeds meer ja: meer filtratie toevoegen lijkt ook in goed draaiende bakken van meerwaarde te zijn om het leefmilieu gezond te houden. Nitrificatie gebeurt toch wel, ook zonder filter naar het schijnt. Daar zijn niet zoveel bacteriën voor nodig. Er vinden meer processen plaats, en ik vermoed dat wij als hobbyisten een aanzienlijk deel van het plaatje niet in beeld hebben. Niet zonder microscoop en uitgebreide microbiologische kennis.

Zeker in een aquariumsituatie (relatief groot dierenbestand in een gegeven watervolume) is het waarschijnlijk een goed idee om al die processen, bekend en onbekend, de ruimte te geven. Mede naar aanleiding van (de research voor) dit topic wil ik voor mijn eigen goudvisbak ook weer kijken naar mogelijkheden om de filtratie te vergroten. 🙂 Was toevallig het leidingwerk al aan het aanpassen, dus dat biedt een mooie gelegenheid.

@Iertje91 hopelijk zie je door de bomen het aquatische bos nog.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan