Goudvis ziekte?


V

visisvies

Guest
Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een dringende vraag! Heeft iemand een idee wat er met deze vis aan de hand is en wat hier tegen te doen is? Zie onderstaande foto's. Hij heeft een rode stip (helemaal linksonder) en een witte stip op de staart (rechtsboven de rode stip). Het ziet er niet goed/normaal uit.

Heel erg bedankt!

69000089_1644241635706117_1673053756528263168_n.jpg
68858325_451650132229317_6549956728492916736_n.jpg
 
Ik heb al even rondgekeken of ik iets kon vinden, maar mijn eerste vraag is: houd je deze vis alleen of met meer, en zit hij/zij in een vijver of in een aquarium, en, in het laatste geval: hoe groot is je bak? En hoe is je inrichting/filtering? Heb je de vis al lang, en is zijn gedrag veranderd sinds hij dit heeft? Er zijn hier op het forum verschillende mensen die je kunnen helpen, maar dan is er wel meer informatie nodig.
 
Ik heb al even rondgekeken of ik iets kon vinden, maar mijn eerste vraag is: houd je deze vis alleen of met meer, en zit hij/zij in een vijver of in een aquarium, en, in het laatste geval: hoe groot is je bak? En hoe is je inrichting/filtering? Heb je de vis al lang, en is zijn gedrag veranderd sinds hij dit heeft? Er zijn hier op het forum verschillende mensen die je kunnen helpen, maar dan is er wel meer informatie nodig.
Hij zwemt in een vijver samen met 10 windes & nog wat andere goudvissen. Ze zijn hier nu een paar maanden (op de windes na, die al een jaar). Het gedrag is hetzelfde. Ik hoorde van iemand anders dat het pas een probleem is als je het op meerdere vissen gaat zien. Wellicht is dat waar en is er nog niks om zorgen over te maken.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
U
 
Zo te zien zit de goudvis in een vijver? Inderdaad is wat meer info makkelijker een beeld te krijgen maar het ziet er naar uit dat de staart is beschadigd. Wellicht gebeurd met paaien? Zo op het oog is het geen "ziekte" De vis ziet er verder qua vinnen etc. goed uit. Meet je NH3/4 of NO2?

Gewoon even aanzien en kijken of het zelf geneest.

Je kunt er ook voor kiezen als je de mogelijkheid heb om hem even apart te zetten in een flinke bak water met wat zout. Zo hou je wondje schoon en geneest vis sneller. Wel regelmatig verschonen en moet je beluchten.

Als je de staart en andere vinnen ga zien verder rafelen of stukken verdwijnen weer posten dan zal je wat aan medicatie moeten gebruiken maar liever niet in je vijver. hoogst ws. zal het vanzelf wel weer genezen. Kijk voor de zekerheid ook even je vissen na of je groene rondjes zie zitten. Karperluis. Google maar even om te zien wat dit is. Is doorzichtig groen achtig rond dingetje op meestal staarten/vinnen. Formaat is verschillend jonkies en volwassene exemplaren.
 
Zo te zien zit de goudvis in een vijver? Inderdaad is wat meer info makkelijker een beeld te krijgen maar het ziet er naar uit dat de staart is beschadigd. Wellicht gebeurd met paaien? Zo op het oog is het geen "ziekte" De vis ziet er verder qua vinnen etc. goed uit. Meet je NH3/4 of NO2?

Gewoon even aanzien en kijken of het zelf geneest.

Je kunt er ook voor kiezen als je de mogelijkheid heb om hem even apart te zetten in een flinke bak water met wat zout. Zo hou je wondje schoon en geneest vis sneller. Wel regelmatig verschonen en moet je beluchten.

Als je de staart en andere vinnen ga zien verder rafelen of stukken verdwijnen weer posten dan zal je wat aan medicatie moeten gebruiken maar liever niet in je vijver. hoogst ws. zal het vanzelf wel weer genezen. Kijk voor de zekerheid ook even je vissen na of je groene rondjes zie zitten. Karperluis. Google maar even om te zien wat dit is. Is doorzichtig groen achtig rond dingetje op meestal staarten/vinnen. Formaat is verschillend jonkies en volwassene exemplaren.

Heel erg bedankt Michelle voor je uitgebreide antwoord en hulp, ik waardeer het zeer! Ik kan niet veel meer informatie geven dan dit, want het is de vijver van mijn ouders en die kan ik het nu niet vragen. Maar ik denk dat het inderdaad een beschadiging is. Ik zal hem goed in de gaten houden!
 
Ja hou hem gewoon in de gaten. Wacht tot je ouders weer terug zijn die zullen wellicht iets meer "vissen verstand"hebben. Gooi in ieder geval niet zomaar medicatie in de vijver daar zullen paps en mams niet blij van worden omdat dit vaak gevolgen heeft voor het biologisch evenwicht. Ligt de vijver en filter plat. Als de staart erg gaat rafelen beter even bij action grote 65 liter curver houden en vis met vijverwater en al daar in doen en elke dag weer vers water ern totdat ze etrug zijn dan heb je je best gedaan. Beter dan hun mooie vijver om zeep helpen :D :cool:
 

Terug
Bovenaan