goudvissen weg snijden??


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,148
Locatie
Rotterdam
zijn deze beesten nou echt zo gekweekt dat het zo erg groeit dat je het moet weg knippen???
Ziet er echt heel zielig uit naar mijn mening. Weet iemand hoe het komt dat het zo groeit?

 
Hoe of wat weet ik niet maar de wen moet je af en toe knippen dacht ik dus dat klopt wel.
 
maar is dat dan gewoon een vettisue aanmaak die door mensen is gestimuleerd?
Klinkt toch super naar als je dat relativeert. Stel je voor wij kweken baby's zodat er een vet bubbel op hun hoofd groeit wat na een tijdje over alles heen hangt en je het dan moet gaan afknippen...
 
Dit heet wen trimmen. Sommige soorten zoals oranda en ranchu hebben een wen. Dit is zo gefokt omdat mensen dit leuk/mooi vinden. Je heb tevens voer waarmee je de wen groei kan stimuleren.

Of je de wen (laat) trimmen dat bepaal jezelf. Soms groeit de wen voor de ogen en dan kan de vis niets meer zien. Soms word de wen te zwaar zodat de vis stabiliteitsproblemen krijgt.

Ikzelf vind de kopjes ook erg aandoenlijk en leuk maar het is wel erg zielig als het getrimt moet worden dus ik kijk altijd bij aanschaf of de wen niet al heel groot is en de groei voortekenen. Mijn ranchu zie avatar heeft een hele mooie wen die gelukkig geen trim beurt nodig heeft. Daar moet je gewoon een beetje mazzel hebben.

@Giebeltje heeft een oranda gehad waar de kop te zwaar van werd en heeft deze laten inslapen.

Bij sluiers is het fokken en het ontwikkelen op bepaalde "mooie" onderdelen juist een kant van de hobby. Sommige gaan hier heel ver in. Bijv. een bepaalde waterdruk op het lichaam zodat het lichaam in een bepaalde verhouding uitgroeit.
 
Pure waanzin en volledig verwerpelijk !
Ik kan bij zulke toestanden allemaal maar boos worden.
Bij deze heb ik nog minder respect voor lieden die deze vissen houden en ze verheerlijken.
Dit heeft niets meer met liefhebberij te maken…dit is schandalige mishandeling.
Er zijn verschillende studies die doen aannemen dat vissen pijn voelen en zich bewust zijn.
Misschien moet deze ellende ook maar niet langer op dit forum getolereerd worden.
 
Dit heet wen trimmen. Sommige soorten zoals oranda en ranchu hebben een wen. Dit is zo gefokt omdat mensen dit leuk/mooi vinden. Je heb tevens voer waarmee je de wen groei kan stimuleren.

Of je de wen (laat) trimmen dat bepaal jezelf. Soms groeit de wen voor de ogen en dan kan de vis niets meer zien. Soms word de wen te zwaar zodat de vis stabiliteitsproblemen krijgt.

Ikzelf vind de kopjes ook erg aandoenlijk en leuk maar het is wel erg zielig als het getrimt moet worden dus ik kijk altijd bij aanschaf of de wen niet al heel groot is en de groei voortekenen. Mijn ranchu zie avatar heeft een hele mooie wen die gelukkig geen trim beurt nodig heeft. Daar moet je gewoon een beetje mazzel hebben.

@Giebeltje heeft een oranda gehad waar de kop te zwaar van werd en heeft deze laten inslapen.

Bij sluiers is het fokken en het ontwikkelen op bepaalde "mooie" onderdelen juist een kant van de hobby. Sommige gaan hier heel ver in. Bijv. een bepaalde waterdruk op het lichaam zodat het lichaam in een bepaalde verhouding uitgroeit.
huh maar dan gebruiken ze waterdruk om het lichaam klein te maken? Of hoe beinvloed dit de vorm? doen ze dan de vis zijn achterkant in een apart bakje waar ze de druk in verhogen?
 
Dat vraag ik me ook af want de druk in de bak is toch gelijk om het lichaam van de vis? Maar ja tegenwoordig zie je de gekste kweekvormen maar ja dat is een andere discussie.
 
Tja, ik vind persoonlijk dat dit te ver gaat. Ook de hemelkijkers, telescoopogen etc.
Überhaupt ben ik tegen de massale verkoop van goudvissen, sluierstaarten, pleco's en andere vissen die ruim boven de 15-20cm dienen te worden. Het percentage aquarianen die daadwerkelijk de zorg zal geven die deze dieren nodig hebben is zwaar in de minderheid..
 
huh maar dan gebruiken ze waterdruk om het lichaam klein te maken? Of hoe beinvloed dit de vorm? doen ze dan de vis zijn achterkant in een apart bakje waar ze de druk in verhogen?

Volgens mij doen ze dan een lage waterhoogte. Ik weet dat niet allemaal precies. Volgens mij heeft dan de vis minder druk op de rug ofzo en groeit hij beter uit. In het kader van Fancy goldfish zal het gaan om groter is beter en de verhoudingen en standen van bepaalde onderdelen. ;)

Een ryukin word veelal drijvend voer gegeven zodat de hump (bult op rug) meer ontwikkeld (gespierd) word. In het oosten des wereld heb je hele extreme FB groepen etc. Misschien is het woord extreem verkeerd en mijn taal knobbel is niet dat ik dit kan volgen en lezen maar ik ben het wel eens her en der tegen gekomen.

Je zult begrijpen dat ik niet tegen Fanchy vis ben en oordeel niet over zaken waar ik verder geen verstand van heb. Als de fancy in een groot aquarium met 25 cm waterniveau zit en verder picco bello word verzorgt dan vind ik het prima. De meeste extremere houders die zich zover verdiepen in de hobby beschikken ook over specifieke kennis op deze gebieden en hun doel is echt niet het martelen van vissen lijkt mij. Ik denk dat er veel meer andere soorten vissen zijn die door onwetendheid een veel minder geriefelijk leven hebben. Hoeveel maanvissen zullen er in een 80 cm rond zwemmen.
 
Pure waanzin en volledig verwerpelijk !
Ik kan bij zulke toestanden allemaal maar boos worden.
Bij deze heb ik nog minder respect voor lieden die deze vissen houden en ze verheerlijken.
Dit heeft niets meer met liefhebberij te maken…dit is schandalige mishandeling.
Er zijn verschillende studies die doen aannemen dat vissen pijn voelen en zich bewust zijn.
Misschien moet deze ellende ook maar niet langer op dit forum getolereerd worden.

Iets niet tolereren of verbieden word de wereld wel erg klein en of het gewenst effect heeft is nog maar de vraag.

Ik ben meer van informeren, adviseren. Ze zijn er nu eenmaal en des te meer mensen zich bewust zijn/worden over de verzorging van deze soorten des te beter en wellicht mensen beter na denken over de aankoop.
 
Dat vraag ik me ook af want de druk in de bak is toch gelijk om het lichaam van de vis? Maar ja tegenwoordig zie je de gekste kweekvormen maar ja dat is een andere discussie.

Een sluier verblijft veelal op de bodem om te grondelen en tukkies te doen. Er zal wel verschil zijn in 50 cm water boven hem of 25 cm water. Hoe en wat en hoe zwaar etc weet ik ook niet. Geen verstand van waterdruk op een lichaam.
 
Ik vind dit algeheel diep triest. Dat beest heeft zoveel moeite met zwemmen.

Ik geef @oostijnoo hier in gelijk.

Dit heeft gewoon niks met hobby te maken. Dit is gewoon mislukte vis. Die hadden ze beter niet zo moeten fokken.
 
Iets niet tolereren of verbieden word de wereld wel erg klein en of het gewenst effect heeft is nog maar de vraag.

Ik ben meer van informeren, adviseren. Ze zijn er nu eenmaal en des te meer mensen zich bewust zijn/worden over de verzorging van deze soorten des te beter en wellicht mensen beter na denken over de aankoop.

Laat de wereld dan maar klein worden…sommige zaken hoeven niet getolereerd te worden. En al zeker niet als levende wezens onrecht wordt aangedaan door een domme dominante soort als de mens.
Telkens de mens ingreep kwam er ellende van…keer op keer.
Er zijn dus geen excuses meer om onder welke noemer dan ook te prutsen aan vissen en andere dieren.
Poten af !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Geweldig
Waarderingen: Sol
Ik snap je punt michelle, maar persoonlijk vind ik dat de hobby niet gaat om dieren houden maar om een kijkje in de natuur te hebben in je eigen woning.
Kweken van vissen die er 'mooi' uitzien of afwijkingen hebben heeft daar mijn idee dan ook niks mee te maken en zou ik ook liever uit de hobby zien verdwijnen. Natuurlijk is kweek beter dan wildvang.

Lappen vet over hun hoofd heen laten groeien. Doet mij trouwens beetje denken aan wat we honden allemaal aandoen in de kweek.
Al ben ik zoiezo een voorstander van alle goudvissen uit de hobby halen. Arme beesten worden als speelgoed verkocht voor 60 of 80cm bakken of nog kleiner.
 
Ik snap je punt michelle, maar persoonlijk vind ik dat de hobby niet gaat om dieren houden maar om een kijkje in de natuur te hebben in je eigen woning.
Kweken van vissen die er 'mooi' uitzien of afwijkingen hebben heeft daar mijn idee dan ook niks mee te maken en zou ik ook liever uit de hobby zien verdwijnen. Natuurlijk is kweek beter dan wildvang.

Lappen vet over hun hoofd heen laten groeien. Doet mij trouwens beetje denken aan wat we honden allemaal aandoen in de kweek.
Al ben ik zoiezo een voorstander van alle goudvissen uit de hobby halen. Arme beesten worden als speelgoed verkocht voor 60 of 80cm bakken of nog kleiner.

Tja Nekko, we hebben het er al eens over gehad, zo heeft iedereen een bepaald idee van een hobby met dieren. Er zullen ook mensen zijn die alle vissen/dieren in een aquarium/kooi zouden willen verbieden. Dit zou een maximaal resultaat geven om veel dierenleed te voorkomen.

Er is natuurlijk geen 1 vis, vogel. schildpad die vrijwillig bij je aan de deur klopt en vraagt mag ik AUB bij jouw komen wonen in je mooie glazen huis/kooi van 2-10M2 waar ik de hele dag fijn rondjes voor het raam kan zwemmen of lekker in de LED zon kan liggen.

Vele mensen kopen inderdaad leuke sluier staartjes en hebben geen idee wat erbij komt kijken om deze vissen goede zorg te geven. Mensen komen te zitten met een vis die blind is doordat er iets voor hun ogen groeit. De een kiest voor euthanasie, een ander kiest voor de oplossing wen trimmen. Ik denk als dit gegeven qua wen groei bekend is/word dat veel mensen dit soort niet zullen kopen.
Je kunt bij aankoop een inschatting maken van mogelijke groei op dit gebied maar dan moet je er iets vanaf weten.

Bij zulke topics kun je hard roepen, het moet verboden worden en alle info niet tolereren maar daar schiet de eenmaal geboren vis en mens niets mee op. Een forum als dit is juist erg fijn voor mensen die niet weten waar ze aan begonnen zijn met hun sluier, maanvis, discus, algeneter en al wat meer in hun glazen huizen.
 
Tja Nekko, we hebben het er al eens over gehad, zo heeft iedereen een bepaald idee van een hobby met dieren. Er zullen ook mensen zijn die alle vissen/dieren in een aquarium/kooi zouden willen verbieden. Dit zou een maximaal resultaat geven om veel dierenleed te voorkomen.

Er is natuurlijk geen 1 vis, vogel. schildpad die vrijwillig bij je aan de deur klopt en vraagt mag ik AUB bij jouw komen wonen in je mooie glazen huis/kooi van 2-10M2 waar ik de hele dag fijn rondjes voor het raam kan zwemmen of lekker in de LED zon kan liggen.

Vele mensen kopen inderdaad leuke sluier staartjes en hebben geen idee wat erbij komt kijken om deze vissen goede zorg te geven. Mensen komen te zitten met een vis die blind is doordat er iets voor hun ogen groeit. De een kiest voor euthanasie, een ander kiest voor de oplossing wen trimmen. Ik denk als dit gegeven qua wen groei bekend is/word dat veel mensen dit soort niet zullen kopen.
Je kunt bij aankoop een inschatting maken van mogelijke groei op dit gebied maar dan moet je er iets vanaf weten.

Bij zulke topics kun je hard roepen, het moet verboden worden en alle info niet tolereren maar daar schiet de eenmaal geboren vis en mens niets mee op. Een forum als dit is juist erg fijn voor mensen die niet weten waar ze aan begonnen zijn met hun sluier, maanvis, discus, algeneter en al wat meer in hun glazen huizen.

Mooi verhaal…alweer…maar daar gaat het dus niet over en is niet het punt.
Het gaat over al die man-made goudvis misbaksels die amper kunnen zwemmen of zien.
En waar blijkbaar dan ook nog eens de schaar ingezet wordt.
Dat kan geen enkel weldenkend mens oké vinden.
 
Mooi verhaal…alweer…maar daar gaat het dus niet over en is niet het punt.
Het gaat over al die man-made goudvis misbaksels die amper kunnen zwemmen of zien.
En waar blijkbaar dan ook nog eens de schaar ingezet wordt.
Dat kan geen enkel weldenkend mens oké vinden.

Het punt is mij geheel duidelijk hoor.

Er worden specifieke vragen gesteld en ik probeer antwoord te geven in een andere taal die jij gebruik. Ieder zijn ding, mening en manier van communiceren.

Als ik dan een punt wil maken. Sluierstaarten en Fancy goldfish houders/kwekers zijn er nu eenmaal. Deal with it.

Ik wind me niet zo op over dit gegeven omdat het mij totaal zinloos lijkt. Als je daar aan ga beginnen kun je je in bijna ieder topic wel gaan opwinden. Gelukkig staat het een ieder vrij waar over je je wilt opwinden.

Er zijn vele soorten visjes die je hulp kunnen gebruiken op het gebied van welzijn. Er zijn vele kwekers/kwekerijen waar het niet gaat om het welzijn van het soort. Je dacht toch niet dat er alleen bij goudvis word geselecteerd, gekruist, geknipt en wat voor bizarre situaties je kunt bedenken?
 
het is geen toeval dat je zoveel van medicijnen af weet michelle waar meesten hier nooit medicijnen hebben gebruikt of hoeven te gebruiken
dus waarom zou je vissen willen die vaak medicijnen nodig heb en anderen elende?


Het punt is mij geheel duidelijk hoor.

Er worden specifieke vragen gesteld en ik probeer antwoord te geven in een andere taal die jij gebruik. Ieder zijn ding, mening en manier van communiceren.

Als ik dan een punt wil maken. Sluierstaarten en Fancy goldfish houders/kwekers zijn er nu eenmaal. Deal with it.

Ik wind me niet zo op over dit gegeven omdat het mij totaal zinloos lijkt. Als je daar aan ga beginnen kun je je in bijna ieder topic wel gaan opwinden. Gelukkig staat het een ieder vrij waar over je je wilt opwinden.

Er zijn vele soorten visjes die je hulp kunnen gebruiken op het gebied van welzijn. Er zijn vele kwekers/kwekerijen waar het niet gaat om het welzijn van het soort. Je dacht toch niet dat er alleen bij goudvis word geselecteerd, gekruist, geknipt en wat voor bizarre situaties je kunt bedenken?
 
het is geen toeval dat je zoveel van medicijnen af weet michelle waar meesten hier nooit medicijnen hebben gebruikt of hoeven te gebruiken
dus waarom zou je vissen willen die vaak medicijnen nodig heb en anderen elende?

Tjonge, tjonge, jij let ook niet goed op he. Fotoalbum en 3 vragen epistel.............

Wellicht als ik alles van tevoren had geweten had ik ook niet voor sluiers gekozen ;) Hoogst waarschijnlijk had ik dan nooit een glazen huis gehad. Het is een uit de hand gelopen erfenis...................

Eenmaal rond stuntelend in je aquarium ben je verkocht aan die stomme beesten.

Ik heb ze nu eenmaal en daarom probeer ik mijn best te doen ze naar beste vermogen te verzorgen. Helaas heb ik veel medicatie in moeten zetten en heb mezelf daarin verdiept om niet afhankelijk te zijn van foute, goed bedoelde adviezen.

Ik zal dan ook niemand aanraden, koop leuk wat sluiers. Ik zou zeggen, bezin eer ge begin. Slaap er een paar nachtjes over.

Mensen maken hun eigen keuze en ik ben niet iemand die mijn mening/keuze iemand door de strot wil duwen. Als je keuze is om sluierstaarten te houden geef ik liever info waar ze wat aan hebben. Als mensen op het forum komen om (van tevoren of na aankoop) informatie te verzamelen kan ik dit alleen maar toe juichen.

Daarbij zijn er gewoon ook veel sluierhouders die ze goed verzorgen. Daar heb ik alleen maar respect voor, net als alle andere die hun best doen om hun favorieten soort goed te verzorgen.

Helaas hebben de meeste sluierhouders die keuze niet meer want ze hebben ze al rond stuntelen. Alles wat leeft in goede gezondheid of met mankement zorg ik voor, op mijn manier. Ik ben niet in staat om minder bedeelde uit te sluiten of te euthaniseren. Zou me leven een stuk makkelijker maken wat betreft me vissen maar verder getrokken zou ik dan ook werkeloos zijn:rolleyes:
 
Tja Nekko, we hebben het er al eens over gehad, zo heeft iedereen een bepaald idee van een hobby met dieren. Er zullen ook mensen zijn die alle vissen/dieren in een aquarium/kooi zouden willen verbieden. Dit zou een maximaal resultaat geven om veel dierenleed te voorkomen.

Er is natuurlijk geen 1 vis, vogel. schildpad die vrijwillig bij je aan de deur klopt en vraagt mag ik AUB bij jouw komen wonen in je mooie glazen huis/kooi van 2-10M2 waar ik de hele dag fijn rondjes voor het raam kan zwemmen of lekker in de LED zon kan liggen.

Vele mensen kopen inderdaad leuke sluier staartjes en hebben geen idee wat erbij komt kijken om deze vissen goede zorg te geven. Mensen komen te zitten met een vis die blind is doordat er iets voor hun ogen groeit. De een kiest voor euthanasie, een ander kiest voor de oplossing wen trimmen. Ik denk als dit gegeven qua wen groei bekend is/word dat veel mensen dit soort niet zullen kopen.
Je kunt bij aankoop een inschatting maken van mogelijke groei op dit gebied maar dan moet je er iets vanaf weten.

Bij zulke topics kun je hard roepen, het moet verboden worden en alle info niet tolereren maar daar schiet de eenmaal geboren vis en mens niets mee op. Een forum als dit is juist erg fijn voor mensen die niet weten waar ze aan begonnen zijn met hun sluier, maanvis, discus, algeneter en al wat meer in hun glazen huizen.
mooi gezegd. Maar het is wel handig dat meer mensen dit weten dus het hard roepen is ook zeer goed. SInds dit uiteindelijk de enige manier is om hier een stop op te zetten in de kweek tenzij de overheid plots om dieren gaat geven.
 
Tjonge, tjonge, jij let ook niet goed op he. Fotoalbum en 3 vragen epistel.............

Wellicht als ik alles van tevoren had geweten had ik ook niet voor sluiers gekozen ;) Hoogst waarschijnlijk had ik dan nooit een glazen huis gehad. Het is een uit de hand gelopen erfenis...................

Eenmaal rond stuntelend in je aquarium ben je verkocht aan die stomme beesten.

Ik heb ze nu eenmaal en daarom probeer ik mijn best te doen ze naar beste vermogen te verzorgen. Helaas heb ik veel medicatie in moeten zetten en heb mezelf daarin verdiept om niet afhankelijk te zijn van foute, goed bedoelde adviezen.

Ik zal dan ook niemand aanraden, koop leuk wat sluiers. Ik zou zeggen, bezin eer ge begin. Slaap er een paar nachtjes over.

Mensen maken hun eigen keuze en ik ben niet iemand die mijn mening/keuze iemand door de strot wil duwen. Als je keuze is om sluierstaarten te houden geef ik liever info waar ze wat aan hebben. Als mensen op het forum komen om (van tevoren of na aankoop) informatie te verzamelen kan ik dit alleen maar toe juichen.

Daarbij zijn er gewoon ook veel sluierhouders die ze goed verzorgen. Daar heb ik alleen maar respect voor, net als alle andere die hun best doen om hun favorieten soort goed te verzorgen.

Helaas hebben de meeste sluierhouders die keuze niet meer want ze hebben ze al rond stuntelen. Alles wat leeft in goede gezondheid of met mankement zorg ik voor, op mijn manier. Ik ben niet in staat om minder bedeelde uit te sluiten of te euthaniseren. Zou me leven een stuk makkelijker maken wat betreft me vissen maar verder getrokken zou ik dan ook werkeloos zijn:rolleyes:
woord ook gewaardeerd dat jij hier zoveel mensen helpt op het forum :engel:
 
Tja de wengroei… als je de geschiedenis van de Sluierstaartenkweek doorspit ontdek je dat de huidige vissen het resultaat zijn van zo’n 500 jaar selectieve kweek. Vergelijkbaar met de vele rassen bij honden, katten en paarden of kweekvormen van andere diersoorten of zelfs planten. De Tulpen die je in de Keukenhof ziet verschillen ook hemelsbreed van hun wilde voorouders. De eerste “Parrot tulips” op schilderijen waren het resultaat van een virus. Mensen willen blijkbaar graag alles wat ze bezitten manipuleren en betalen daar soms kapitalen voor.

Zo ook met Sluierstaarten. Door spontane mutatie in het grijze verleden, en misschien ook spontane hybridisatie met een andere soort ontstane vissen werden steeds weer geselecteerd op bepaalde eigenschappen en teruggekruist. Dierenwelzijn, daar had men nog nooit van gehoord. Kijk maar eens naar de kostbare Tosakin die zijn leven in een schaal slijt alsof het een levende bloem is. Voor ons dierenmishandeling, voor de liefhebbers een statussymbool, het toppunt van schoonheid. En die Oranda’s? Die zijn geselecteerd op wengroei, een hersenvormige uitstulping bovenop de kop. Het lijkt een beetje op een wrat en voelt ook zo aan. Er zitten geen bloedvaten of zenuwen in, het is in feite verdikte huid. Om een wen te trimmen, moet je een vis volgens mij wel sederen, al is het alleen maar om het dier zo min mogelijk stress te bezorgen. Mijn huidige Oranda heb ik gekocht omdat ze weinig wen had, en haar lijf redelijk normaal van vorm was. Haar wen is wel gegroeid, maar hindert haar gelukkig niet bij het zwemmen. Natuurlijk let ik goed op wat ze eet, bijvoorbeeld doperwten in combinatie met drijvende pellets en zinkende pellets in combinatie met fijngesneden sla. Ik denk niet dat alle Oranda’s getrimd hoeven te worden, zolang de wen maar binnen de perken blijft. Mijn Roodkapje is gelukkig een gezond en levendig visje dat nu ruim een jaar oud is en af en toe een sprintje trekt. Nu ze volwassen ziin krijgen ze ook minder proteinen, ik denk dat dat ook scheelt.
 
Mooi geschreven bericht, @Giebeltje. Dank je wel voor je uitleg. Ook fijn om een antwoord te krijgen op de vraag waar die wen eigenlijk uit bestaat. Kun je zeggen dat het een soort eelt is (wat ook verdikte huid is)? Is het daarmee te vergelijken? Zou de vis er iets van voelen dat hij getrimd wordt? Of is het vergelijkbaar met het wieken van vogels of het beslaan van hoeven?
 
Die indruk krijg ik wel. Maar misschien kan @aquabelg hier iets meer over vertellen. Die had een tijdje terug een Oranda die met zijn wen achter een spraybar of zoiets was blijven hangen en de wen van die vis zag er toen uit of hij ontploft was. Hij heeft de wen toen in model geknipt/gesneden en behandeld met Kingyo Fin- and Woundrepair, waarna de wen weer keurig is hersteld. Vis zwom weer vrolijk rond toen. Helaas is hij later wel gaan hemelen, maar de wen zag er weer goed uit.
 
Zou de vis er iets van voelen dat hij getrimd wordt? Of is het vergelijkbaar met het wieken van vogels of het beslaan van hoeven?
Is er redelijk mee te vergelijken, met dit verschil dat een wen een mutatie is en vaak problemen geeft, vleugels en hoeven(in de natuur) doen dat normaal niet.
De vis gaat gewoon even onder narcose, bijknippen(trimmen) en terug wakker maken. Natuurlijk altijd steriel werken, je kan natuurlijk ook naar een gespecialiseerde dierenarts gaan of gespecialiseerde verkoper, bv. Dino...
Hier nog wat leesvoer.
 

Terug
Bovenaan