Gourami identificatie M/V


DDWx

New member
Lid geworden
19 december 2022
Berichten
2
Goedemiddag,

Na al lange tijd gebruik te hebben gemaakt van dit forum zonder account ben ik vandaag toch overstag gegaan. Ik zit namelijk erg in dubio of de 2 aangeschafte Gouramis wel echt een M/V koppel zijn. Daarom hoop ik dat jullie mij een second-opinion kunnen geven :)

Ik heb al aardig wat speurwerk gedaan en begrijp dat vooral de rugvin en het formaat/vorm van de buik van de vis belangrijk is voor identificatie. Naar mijn inziens zijn dit allebei 2 vrouwtjes door de ronde/bolle rugvin. De Gouramis heb ik enkele dagen geleden aangeschaft bij een LFS als M/V koppel maar nu zie ik dat ze regelmatig elkaar het leven zuur maken. De rest van de aquariumbewoners laten ze met rust. Door mijn geringe ervaring met deze soort vis heb ik misschien teveel vertrouwd op de verkoper toen er werd aangegeven dat dit daadwerkelijk een M/V koppeltje is. Om de vrede terug in het aquarium te krijgen wil ik in ieder geval uitsluiten dat dit geen twee mannetjes zijn.

Daarnaast begreep ik dat de verhouding M/V beter hoger kan liggen (2/3 vrouwtjes op 1 mannetje). De reden dat het nu enkel een koppeltje is (of moet zijn) is dat ik eerst wil aankijken of alles goed gaat voordat ik meer bewoners ga toevoegen. Ik ben namelijk vrij voorzichtig met het uitbreiden van het vissenbestand.

Het betreft een 200L aquarium met wat citroengarnalen, 2 algeneters (Ancistrus) en wat guppen.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Gourami 1.jpg
    Gourami 1.jpg
    397.3 KB · Weergaven: 56
  • Gourami 2.jpg
    Gourami 2.jpg
    375.7 KB · Weergaven: 57
Hoi @DDWx! Welkom op het forum. Nu zelfs met account. ;)

Deze gourami's zijn nog vrij jong, dat maakt het lastiger om de verschillen te zien tussen de geslachten.

Ik denk dat de kans heel groot is dat nummer 1 een vrouwtje is. Die heeft al een redelijke omvang, en dan zou ik het gek vinden als de ronde bouw nog erg zou veranderen. Foto 2... meer twijfel. Deze lijkt iets hoekiger, zowel qua lichaamsbouw als qua vorm van de vinnen. De verhoudingen vallen op zich nog binnen de marges voor "vrouwelijk", maar het zou kunnen dat je de komende tijd alsnog (o.a.) een verlenging van de rugvin gaat zien. 50 - 50 denk ik op basis van deze foto.

Het werkt soms inderdaad beter om deze vissen in een harem te houden, in elk geval voor wat betreft de mannelijke agressie. (Ook vrouwen onderling kunnen er wat van.) Een bak van 200 liter is denk ik wel een beetje beperkt voor meerdere van deze soort bij elkaar. Ze worden redelijk groot en bij veel mensen --vooral in minder grote bakken-- is er geen vrede in de groep, of is die maar tijdelijk. En dan valt er weinig aan elkaar te ontkomen voor die vissen. Ik zou het zelf daarom niet (meer) aandurven eerlijk gezegd. Maar "your miles may vary." :)
 
@Gino88 bedankt voor de uitgebreide reactie!

Ik had het idee dat vanavond de agressiviteit onderling wel mee viel. Wonderbaarlijk hoe ze soms minuten naast elkaar kunnen zwemmen om vervolgens -vanuit het niets- uit zijn/haar slof te schieten. Het heeft ergens wel iets weg van borderline... :)

Fijn dat het er (vooralsnog) op lijkt dat de man/vrouw combinatie klopt. Voor nu blijf ik het in de gaten houden. Ik ben stiekem al aan het twijfelen om de agressieveling terug te brengen. Wordt vervolgd!
 
Herkenbaar die borderline, haha. Ik had dat dus ook ooit toen ik een groot vrouwtje samen had zitten met een klein/jong vrouwtje. Gezellig samen rondzwemmen totdat soms ineens de knop om ging. Dan werd de kleine de bak door gejaagd...

Anyhoo, ik ben benieuwd naar het vervolg!
 

Terug
Bovenaan