Wat is er nieuw

Gourami zwak en vaak op de bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zayn2020
  • Startdatum Startdatum
Z

Zayn2020

Guest
Heb mijn Honing Gourami al bijna 2 weken. Heb de laatste week gemerkt dat er vlekjes op haar lichaam verschenen. Ik dacht dus aan Ich, maar deze waren niet bepaald wit maar een zalm achtig in kleur. Qua activiteit was zij gewoon actief rond aan het zwemmen. Nu heb ik gemerkt dat de vlekken verminderd zijn maar dat ze suf is geworden, ze hangt vaak aan de bodem van het aquarium en ligt ze soms op haar zijkant. Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe ik dit kan verhelpen.

Bijlagen

• 20201115_223125.jpg
    20201115_223125.jpg
    233.4 KB · Weergaven: 211
  • 20201115_223142.jpg
    20201115_223142.jpg
    125.2 KB · Weergaven: 160
Wellicht toch het Iridovirus?

Nee zover ik weet ook niet maar of er uitzonderingen zijn dat weet ik niet. Ik kan daar ook vrij weinig over vinden op google.

Eet je gourami nog wel? Bij mij was er laatst ook 1 ziek, heb toen garnalenvoer gegeven (heel fijn voer) voor het reguliere voer kwam hij vaak te laat in actie en was alles voor z'n neus al opgegeten. Hij is er nu weer helemaal bovenop.

Wat voor aquarium heb je, medebewoners, temperatuur, hoe lang draait het aquarium, waterwaarden ? Vis ziet er niet al te best uit.

Eet je gourami nog wel? Bij mij was er laatst ook 1 ziek, heb toen garnalenvoer gegeven (heel fijn voer) voor het reguliere voer kwam hij vaak te laat in actie en was alles voor z'n neus al opgegeten. Hij is er nu weer helemaal bovenop.
Nee, viel me ook op dat ze niks at. Maar dacht dat het kwam omdat honing gourami's heel verlegen waren.

Wat voor aquarium heb je, medebewoners, temperatuur, hoe lang draait het aquarium, waterwaarden ? Vis ziet er niet al te best uit.
120L, 2 blauwe gourami's, 11 kardinaal tetra's en 2 algeneters. Aquarium draait nu ongeveer 1 maand. Waterwaarden nog niet bekend, ben aan het wachten op het test setje die ik besteld had.

Hoelang heb je al bewoners in je bak want een bak moet eigenlijk 4 weken indraaien. Daarna kun je rustig aan je bestand opbouwen zodat de bacteriecultuur mee kan opbouwen.

Nee, viel me ook op dat ze niks at. Maar dacht dat het kwam omdat honing gourami's heel verlegen waren.
Dat klopt, dus als ze in een bak zitten met een hoop brrutaaltjes, zijn ze altijd te laat met shrimp baby heb ik hm weer (aan de praat) gekregen

Bijlagen

• IMG_20201117_092721.jpg
    IMG_20201117_092721.jpg
    362.4 KB · Weergaven: 134
  • IMG_20201117_092739.jpg
    IMG_20201117_092739.jpg
    350.8 KB · Weergaven: 129
Hoelang heb je al bewoners in je bak want een bak moet eigenlijk 4 weken indraaien. Daarna kun je rustig aan je bestand opbouwen zodat de bacteriecultuur mee kan opbouwen.
2 weken zonder vissen laten indraaien. Heb van een vriend een halve liter van zijn aquarium water gekregen wat een kickstart zou moeten geven aan het ecosysteem.

2 weken zonder vissen laten indraaien. Heb van een vriend een halve liter van zijn aquarium water gekregen wat een kickstart zou moeten geven aan het ecosysteem.
Wat dus niet het geval is in aquariumwater zit praktisch niks om een nieuwe bak mee op te starten en moet je ook dan gewoon 4 weken indraaien.

Dat gezegd hebbende denk ik dus dat je waterwaardes niet goed zijn en dat daarom je vis zo doet

Had je beter een spons voor je filter kunnen overnemen, dat had kunnen werken en zelfs dan is het opletten of het goed gaat.

Wat dus niet het geval is in aquariumwater zit praktisch niks om een nieuwe bak mee op te starten en moet je ook dan gewoon 4 weken indraaien.

Dat gezegd hebbende denk ik dus dat je waterwaardes niet goed zijn en dat daarom je vis zo doet
Oke dat wist ik dus niet, ik las heel wat anders op internet. Maar hoezo zijn de andere vissen waaronder een mannelijke honing Gourami nog heel gezond en actief.

De zwaksten gaan er altijd als eerst aan onderdoor. Het kan zijn dat de rest geen last krijgt maar het kan ook zijn dat je meer problemen gaat zien.

Hoe is het nu met de gourami?

Voor nu iig veel blijven verversen. Dagelijks de helft of zo. En zorg dat hij de kans krijgt om te eten. Anders wordt hij zwakker en is het überhaupt (los van wat hem nu precies mankeert) einde verhaal...

De zwaksten gaan er altijd als eerst aan onderdoor. Het kan zijn dat de rest geen last krijgt maar het kan ook zijn dat je meer problemen gaat zien.

Hoe is het nu met de gourami?

Voor nu iig veel blijven verversen. Dagelijks de helft of zo. En zorg dat hij de kans krijgt om te eten. Anders wordt hij zwakker en is het überhaupt (los van wat hem nu precies mankeert) einde verhaal...
Zij blijft op de bodem liggen, maar krijgt haar kleurtje al terug. Zal jouw advies volgen en hopelijk komt het goed. Thank you!!

Zoals Antje al aangeeft doet dan weinig tot niks en heb je de vissen na 2 wk geplaatst en dat is vaak net de periode waarin je een no2 piek kan krijgen. Dus ik gok ook op slechte waterwaarden voor de vissen als oorzaak.

Zij blijft op de bodem liggen, maar krijgt haar kleurtje al terug. Zal jouw advies volgen en hopelijk komt het goed. Thank you!!
Houd ons op de hoogte. Hopelijk komt het snel weer goed.

En sorry dat ik mevrouw gourami een "hij" noemde. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan