Wat is er nieuw

Graag advies t.a.v. plantenbestand.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tjeerds
  • Startdatum Startdatum
T

Tjeerds

Guest
Momenteel ben ik bezig met de inrichting van mijn nieuwe bak, ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Zoveel planten te koop maar wat past nou bij wat ik wil?

In mijn nieuwe bak (60x30) wil ik met leisteen een soort uitgerekte S maken van links naar rechts. Links een klein stuk omhoog, rechts (ter hoogte van de 1/3e regel) wat meer omhoog. Op het hoogste punt zo'n 15cm.
Beide uiteinden van de S wil ik van de wand houden en tussen de achterwand en de S wil ik de bodem iets verhogen.

Mijn idee is dan om vanaf de uiteindelijk van de S een makkelijke bodemplant de helling af te laten groeien, van achter naar voor. En tussen de achterwand en de S beplanting neer te zetten. Waarbij het hoogste punt van de leisteen er uit moet springen.

Omdat de er onder andere Boraras Brigittae in komen en ik daarvan lees dat hun kleur het mooiste is als er geen ontzettend felle verlichting is, moeten de planten dus niet extreem veel licht nodig hebben.

Ik heb een nieuwe Juwel kap besteld met daarin een 'normale' daglicht lamp.

In mijn huidige aquarium heb ik Hemianthus .. Cuba en naaldgras. Beide ben ik niet zo tevreden over dus ik wil het liefst iets anders.

Mannen en vrouwen met ervaring in de planten, graag jullie hulp!
Hartelijk dank!

Tjeerd als je nu eens een foto van je aquarium laat zien maakt dat het meedenken misschien wat makkelijker 🙂

~ Ivo

Helaas zit er nog niks in de bak.

De afgelopen dagen heb ik vooral zitten piekeren over welke bodem.
Ik heb goede ervaringen met H.E.L.P. Advanced Soil, zowel voor mijn garnalen als mijn plantenbestand.
In mijn nieuwe bak wil ik echter een groep Boraras Brigittae en daarvoor verlaagd te Soil de waterwaarden teveel.
Kraanwater uit Groningen voldoet precies aan wat de vissen & garnalen kunnen hebben.

Kortom; ik zal gaan kijken naar mooi afgerond grind voor mijn aquarium. Zwart van kleur.
Maakt ook dat ik weer met de bodemstofzuiger aan de gang moet, hoe vaak zou dat nodig zijn bij een aquarium van deze afmetingen waar kleine visjes en garnalen in zitten? Wekelijks? Maandelijks? Ik heb dat bij de Soil nooit hoeven doen en dat vond ik erg prettig.

Edit: de Brigittae schijnen drijfplanten erg prettig te vinden. Iets van een waterlelie of klein drijfplantje zou dus leuk zijn. Maar wil dat allemaal niet TE groot.

Dan zou ik voor Limnobium kijken Tjeerds, leuk drijfplantje krijgt wat langere wortels en als die het goed doet groeit die snel.

Sjeff zei:
Dan zou ik voor Limnobium kijken Tjeerds, leuk drijfplantje krijgt wat langere wortels en als die het goed doet groeit die snel.

Ga ik doen, bedankt!

Goed, inmiddels heb ik een aardig idee van hoe ik de indeling wil hebben.
Misschien kunnen jullie dit even beoordelen voor ik alles bestel?

Voor:
- Micranthem sp. Monte Carlo 3
- Bolbitis Heteroclita difformis

Midden:
- Echinondorus Latifolius
- Staurogyne sp.
- Ammania sp. Bonsai

Achter:
- Rotala sp. Green
- Vallisneria Spiralis
- Bolbitis Heudelotii

Drijfplanten:
- Limnobium Laevigatum
- Azolla Caroliniana of Salvinia (beide drijven hier buiten in de vijver)

Van mijn plan met leisteen ben ik inmiddels afgestapt. Heb in mijn huidige bak nog wat seiryu-stenen, krijg er dan nog een aantal bij en ga die gebruiken. Liggen hier toch, zijn mooie stenen dus waarom niet. Volgens mij zorgt dit voor zowel de vissen als de garnalen een prettige bak.
Momenteel wacht ik nog op mijn co2-set, zodra die binnen is ga ik bestellen. Tot die tijd zijn tips en adviezen van harte welkom.
Wat betreft planten heb ik nog weinig ervaring (en succes) haha.

Azolla Caroliniana of Salvinia (beide drijven hier buiten in de vijver)

Zou ik niet gebruiken.
Je weet nooit wat er mee komt.

De rest is wel in orde..?!

Edit: in de zin van samenstelling, moeilijkheidsgraad en waterwaarden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan