Wat is er nieuw

Graag jullie inzichten

TammyOaks

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2014
Hey allemaal,

Zoals ik in mijn voorstel al vertelde, willen we over pak 'm beet een jaar een flink aquarium laten bouwen, het plan is een 250x80x80 bak.

De bedoeling is een gezelschapsbak, maar wel (grotendeels) op 1 regio gericht, dus Azi�, Afrika (niet de twee grote bekende meren, sorry liefhebbers), Australi�, Z-Amerika etc, de inrichting wil ik wel aardig gevuld hebben met steen, hout en aardig wat groen (en rood). De wens qua vissen is in elk geval wat variatie in kleur, patronen, vorm, formaat en zwemlagen. Sowieso komen er in eender welk bestand waaierhandgarnalen en andere garnaaltjes bij te leven.

Ik ben al een beetje aan het neuzen geweest voor (basis) bestanden, graag hoor ik wat jullie hiervan vinden;

Afrika:
15x Aphanius iberus(5m, 10v)boven/midden laag
9x Splendid Killi (Aphyosemion splendopleure) (2m, 7v)boven/midden laag, er werd gezegd 1 man, maar in zo'n grote bak lukt 2 wel lijkt me?
21x Geeloog Congozalm (Alestes longipinnis)middenlaag
21x Zwaluwstaart Glasmeerval (Pareutropius/Eutropiellus buffei)middenlaag
1x Olifantsvis (Gnathonemus petersii)midden/bodem laag
5 x Afrikaanse Waaierhandgarnaal (Atya Gabonensis) blauw
Garnaaltjes Groene Baubalti (Caridina Babaulti)

Azi�;
21x Chela dadyburjori, boven laag
4x Blauwe Spat (Trichogaster trichopterus sumatranus) var. Cosby (1m, 3v) boven/middenlaag
11x Blauwbaarsje (Badis Badis), midden/onder laag
21x Cherry Barbeel (Barbus titteya), midden/onder laag
5x Botia kubotai, bodem
5x Chinese Algeneter(Beaufortia leveretti), bodem/ruiten
5x Pangio kuhlii, bodem
5x Aziatische Waaierhandgarnaal (Atyopsis Moluccensis)
White Pearl Garnalen (Neocaridina cf. Zhangjiajiensis var "white")

Zuid-Amerika;
13x Copella nattereri, midden/boven laag
3x Apistogramma Cacatuoides Double Red (1m, 2v)midden/onder laag
3x Apistogramma Cacatuoides Orange Flash (1m, 2v)midden/onder laag (2 man in dit formaat bak, lukt dat?)
13x Koperzalm (Hasemania nana) midden/onder laag
10x Corydoras loretoensis, bodem
10x Corydoras sterbai, bodem
6x Gevlekte Wels (Pimelodus pictus), bodem
ter aanvulling blauwe guppen (zit te denken Moscow Blue/Black)
Garnaaltjes hommelgarnaal (Caridina cf.Breviata)

Dat wordt een mega bak, zou leuk zijn!

Even over de Apistogramma cacatuoides,je wilt namelijk twee 'kleur varianten'/kweekvormen.
De kans is vrij groot dat ze geen harems vormen aan de hand van de kleur die ze hebben. Die kunnen dus gewoon met elkaar kweken. Meestal worden de rooie varianten niet meer zo heel mooi rood.Tenzij je dat niet erg vindt is er natuurlijk geen probleem.
Twee mannen op zo'n formaat moet zeker lukken!

Haha, nee snap ik. Zou wat zijn als je kon zeggen 'jij en jij mogen tot daar-en-daar, en jullie alleen daar.' Wordt snel saai ook denk ik. Kweken is ook niet mijn doel met ze, tuurlijk zou het leuk zijn als er jong grut komt, en met vier dames is er nog een beetje kans dat ze een keer wel de kleurmatch maken, zou een leuk extraatje zijn, maar zoals gezegd geen must.
Ik las gister bij een ander bestandplan dat Apisto icm Cory problemen zou kunnen leveren? Zou het met dat bestand helpen om in beide hoeken een terras aan te leggen (dat de cory's meer op de echte bodem blijven en de apisto's (hopelijk) de terrassen claimen)om problemen minder kans te geven?

Hmm, dwergcichliden verdedigen nou eenmaal hun territorium. De ene dwergcichlide wat meer dan de ander. Ja, het is echt waar, het ligt maar net aan het karakter. Maar op dit formaat zie ik er geen problemen van komen.

Denk dat als je veel schuilplaatsen in de vorm van (kien)hout, een paar flinke planten en veel holen wel goed zit.

Veel hout en steen is sowieso de bedoeling, ongeacht welke regio het wordt. Ik zal morgen wel een (heel basis) ideetje in Paint opzetten, zoals ik de inrichting op het moment ongeveer voor ogen heb.
Bedankt voor de reacties betreffende de Apisto's, ik heb toch wel een zwak voor ze.

Je hebt een liefde voor garnalen, zie ik, maar ik ben bang dat je er niet veel over gaat houden met de vissen die je wilt houden. Badis badis zijn echte jagers en zullen in ieder geval de jonkies opeten en wellicht de halfwas jongen ook. Ook in je ZA bestand zullen de Apisto's korte metten met je garnalen maken, ook de volwassen garnalen.

Azi�-bestand:
De Badis badis is een subtropische vis. Dat wil zeggen dat ze koelere periodes zijn gewend en niet op constant hogere temperaturen gehouden kunnen worden. Het beste houd je ze dus in een onverwarmde bak. Je Trichogaster trichopterus sumatranus, barbus titteya en ook je Botia kubotai zullen temperaturen rond de 20 graden niet erg waarderen. Misschien de anderen ook niet, die heb ik zo snel niet gecheckt. Daarnaast is een Beaufortia leveretti meer geschikt voor hill-streambakken.

ZA-bestand:
Leuke vissen, maar ook niet ideaal. De caca's zullen inderdaad gaan kruisen. Wellicht dat je een andere dwergcichlide ernaast wilt nemen? Er is ruimte genoeg en een ander soort gedrag kan misschien welkom zijn. Corydorassen en dwergcichliden zijn inderdaad niet de beste combinatie en ik raad mensen ook aan om een keuze te maken tussen Corydorassen en dwergcichliden en ze niet allebei te nemen. De Pimelodus pictus is vrij actief en wordt vrij groot in vergelijking met de andere vissen. Deze zou ik er niet bij doen.

Ik kan je aanraden om ��n soort vis uit te kiezen uit ieder biotoop. Hier kan je dan informatie over opzoeken, wat de ideale medebewoners zijn en zo een bestand op te stellen. Via www.seriouslyfish.com kan je heel veel informatie op zoeken, qua gedrag en huisvesting etc., maar ook vindgebied of vindplaats. Door te zoeken naar wat er in dat gebied voor komt, kun je wellicht tot een leuk bestand komen. Let op: dat vissen in dezelfde rivieren voorkomen, betekent niet dat ze het een geschikte combinatie is. Zo kunnen vissen natuurlijk verschillen in grootte, maar kunnen vissen ook in andere delen van de rivier voorkomen. De ene vis kan in de hoofdrivier voorkomen waar de stroming zeer sterk is en de begroeiing karig, de ander kan in een rustig zijriviertje voorkomen in een plantenparadijs, ik noem maar even iets op.

Je hebt nog, pak 'm beet, een jaar de tijd, dus ik weet zeker dat je tot een leuk bestand zal komen. Succes! 😉

Puntius titteya doet het hier super op kamertemperatuur, dus die zou ik niet direct afschrijven i.c.m. subtropische soortjes.

In een bak van 250x80x80 zie ik de combinatie dwergcichliden en corydorassen nog wel goed gaan.
Overigens ben ik van mening dat ��n of twee grotere groepen scholenvissen mooier oogt dan meerdere kleine schooltjes.Maar dat is uiteraard subjectief.

Guppen zou ik er niet zo snel in doen (kweken mij te snel en te veel),maar dat is iets wat je zelf moet beslissen uiteraard.

En wat de garnalen betreft, ik heb zelf garnalen met dwergcichliden.Er verdwijnen soms wel wat garnaaltjes, maar ik heb er snel kwekende garnalen in en ik houd er nog zat over. Handigste is dan wel om eerst de garnalen er een aantal weken of zelfs maanden in te doen zodat ze zich flink kunnen vermeerderen.Bij mij reageren de vissen sowieso veel minder als de garnalen er al in zitten. Als ik de garnalen er in doe als de vissen er al in zitten, ja, dan wordt het een feestmaal..

Bedankt weer voor de reacties.

@ Jeppo; wb de apisto's icm garnaaltjes heb ik zelf, net als visstisck, goede ervaringen gehad, is het inderdaad wel zaak genoeg schuilplaats en flinke hoeveelheid te hebben, af en toe een snackje zal niet uitblijven, maar met gevarieerd voeren ging het toen prima. Wat visstisck ook zegt was ook mijn plan dan; eerst de garnalen, zodat ze kunnen kweken, dan pas de 'rovers'. Van de badis wist ik het niet, ik heb wel z'n kleine neefje gehad, maar daarvoor zijn de garnaaltjes te groot.

wb Azi�; klinkt alsof de badis dus niet zo'n goed plan is. Is een visje waar ik ook nog niet bekend mee was, kan deze dus beter schrappen en evt vervangen. De beaufortia heb ik ook in het verleden gehad in een gezelschapsbak, ging eigenlijk prima, ik zou graag van je horen wat je precieze redenatie is van het minder geschikt zijn (ben niet bekend met het begrip hillstream).

Voor ZA; ik ben een beetje huiverig voor verschillende chicliden bij elkaar zetten, juist gezien de territoriumdrang, en heb geen benul of en welke er evt met elkaar zouden kunnen gaan kruisen. Levert de pictus gevaar voor de andere vissen? Ik heb die juist uitgezocht omdat ie wat groter wordt.

Dus jij zegt; kies 1 vis uit, en werk daar verder omheen? Ik ben gewend om echt te werken met de lagen-verdeling, wordt even omdenken.

@visstisck; deze aantallen zijn start aantallen natuurlijk, juist in zo'n grote bak is er een mogelijkheid om mooie grote scholen neer te zetten (door spontane kweek of toevoeging). Ook hier komt het lagen-verdeling denken om de hoek kijken.
De guppen is, zeker als je echt op een soort/type richt, nog wel kwijt te raken. Eventueel zou het zelfs enkel een mannengroep kunnen zijn. Maar de guppen staat absoluut niet vast, die heb ik er nu eigenlijk vooral bij gezet voor wat extra kleur in de bak.

Edit; goeie kans trouwens dat ik de garnaaltjes gewoon in nano's ga houden, nano's kan ik wel al binnen niet al te lange tijd mee starten, de hobby begint alweer aardig te kriebelen

Op dit formaat kan je zeker wel meerdere dwergcichliden bij elkaar houden. Alleen ik zou dan geen felle(re) dwergcichliden combineren met de wat rustigere dwergcichliden. Grote kans dat de rustigere dwergcichliden zich te veel laten imponeren en daardoor schuw worden.
Je zou voor een holenbroeder en een substraatlegger kunnen gaan.

Overigens heb ik wel wat twijfels over de Apistogramma cacatuoides in een gezelschapsbak, bij mij waren en zijn ze zeer fel.
Hopelijk reageren er nog meer mensen die ervaringen hebben met de cacatuoides.

Ben zelf wel van mening dat je van een (grote) groep dwergcichliden (over het algemeen) leuker gedrag te zien krijgt dan enkel een 'koppel' of een harempje.

Nog zoals beloofd, het hele erge basic idee van de twee terrassen;

ITdlsabezdsNmfPUMb0KlF3tlJ4Y5diq.png

grijs= eigenmaak wanden + terrasranden
gelig= zand
bruin= stenen
grijzigbruin= houtstukken
groen= planten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan