Graag meer informatie waterjuffer / libelle larven.


Annabellagroen

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
26
Vandaag 4 uit het aquarium gehaald bah... hiervoor nooit opgevallen terwijl ik vaak water ververs. En nu heel zichtbaar waren. Zonder grappen een trauma aan deze beesten. Wel die van de grote libelle dan.

Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor de eitjes uitkomen?
Waar leven ze van als er geen vis is in het aquarium ?
Ik lees dat sommige eitjes ook tegen uitdroging beschermd zijn. Vreemde vraag maar kunnen ze dan meekomen met catappa bladeren of keinhout. Deze zonk meteen. Kan dit? Zelf denk ik dat dat niet kan. Alleen heb ik die recentelijk toegevoegd.
Wel 7 of 8 week geleden planten dus zou daar wel van zijn.
Ik weet dat van sommige soorten het meerdere jaren kan duren voordat ze uit het water gaan. Ik weet niet of dat ook geld voor de kleinere
Bestrijden alleen vangen?


Wat kun je doen om ze te verkomen
-Vitro planten
-Behandelen van geen vitro planten?

Ik heb geen ervaring met deze beesten in het aquarium.
Waar kan ik vitro planten kopen? Ik kan alleen kleine soorten vinden. Graag wil ik een java varen..
 
Catappablad en kienhout zijn beiden producten die niet uit het water komen, libellelarven komen meestal met waterplantjes mee, of als je watervlooien uit de sloot haalt. Ik zou ze bestrijden door ze te vangen, en steeds goed je plantjes te controleren op nimfen. Bijgaande link geeft veel info over de levenscyclus van de libelle.
Bij Aquaplants online kun je goed planten bestellen, daar heb ik mijn javavarens ook vandaan.

 
Vreemd dat je er zon last mee hebt ben zelf toch alweer een behoorlijk tijd bezig met de hobby en tot nu toe maar 2 keer tegen gekomen en ik woon aan een sloot waar ze veelvuldig voorkomen
houd de bak dan ook zoveel mogelijk gesloten.
Als ik nieuwe planten heb zet ik ze eerst even een nacht/dag in een emmer water daarna spoel ik ze nog eens goed uit onder de koude kraan voor het planten meest als als ik ze uit de potjes hebt gehaald.
Zo en zo geen bestrijding met spul doen kwestie van vangen
Waar haal je eigenlijk je planten vandaan daar al eens geïnformeerd naar de oorzaak.
 
Heb je een open bak toevallig? Ik heb ze nog nooit gehad maar uitvangen is de belangrijkste remedie.
 
Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor de eitjes uitkomen?
Hangt af van de soort. kan paar weken tot paar maanden zijn.
Waar leven ze van als er geen vis is in het aquarium ?
Het zijn jagers, dus of andere kleine beestjes, of elkaar (kannibalisme).
Ik lees dat sommige eitjes ook tegen uitdroging beschermd zijn. Vreemde vraag maar kunnen ze dan meekomen met catappa bladeren of keinhout. Deze zonk meteen. Kan dit? Zelf denk ik dat dat niet kan. Alleen heb ik die recentelijk toegevoegd.
Dat lijkt me eerder voor als het water even droogvalt, ik denk niet dat ze echt een hele lange periode droog kunnen blijven terwijl ze vervoerd en verhandeld worden. Ik denk dat je in dat geval ook veel meer problemen zou zien met invasieve soorten enzo.

Met meest logische lijkt me dat ze met je planten zijn meegekomen. Of er moet er een eitjes hebben gelegd in je aquarium, als je ergens een vijvertje ofzo in de buurt hebt en je aquarium openstaat zou dat in theorie kunnen.
Het komt gelukkig niet zo heel erg vaak voor, zo nu en dan eens een keer. Ik denk dat je pech hebt dat je een groepje eitjes in je plantjes had zitten en er daarom zo veel hebt.
 
Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik heb mijn planten bij aquaplants gekocht. Alleen een stukje mos bij Heevis. Waar niks meer van terug te vinden is nu. Ik heb een gesloten bak. Ik heb de planten 5 uur in een bak met water en zout gehad.
Het viel mij wel op dat het hout meteen zonk terwijl ik overal lees dat het eerst drijft. Ik wilde hem alvast laten zinken voor de varen. Was eigenlijk niet nodig. tevens kleurde het het water ook niet.
De larven waren van verschillende grote. 4 op 100 liter vind ik wel veel. Visvoer kunnen ze niet eten aangezien mijn goudvissen alles op hebben zonder te knoeien en het de bodem bereikt.Vroeger heb ik ze zien jagen waarbij salamanders geen kans hadden. 1 vis gaat er nu uit omdat ze een gat in haar staart heeft. Nu hoop ik niet dat mijn andere sluierstaart ook zoiets krijgt.
 
Hmm zoet waterplanten in een bak met water en zout :eek: :juggle:
Das nieuw voor mij lijkt me geen goed Idee.
 
Aluin is een sulfaatverbinding meestal kalium aluminium sulfaat volgens mij, zout is natriumchloride. Heeft niet zoveel met elkaar van doen.

Los daarvan zou ik je planten niet meteen om zeep helpen als je ze net hebt gekocht. ik sluit ook niet uit dat de zouttolerantie van de beestjes hoger is dan van de plantjes, dus heb ik ook twijfels of dat zou werken.

Bovendien zijn er maar twee realistische bronnen van waterjufferlarven,
1 levendvoer met name watervlooien,
2 waterpest, cabomba en dergelijke waterplanten, (het spul wat je in een typisch goudvisbosje vind)

omdat beide vaak in grote basins worden gekweekt of bewaard. prima plek voor jufferlarven. bij andere planten is de kans dat ze meekomen bijzonder klein.
 
Ik zit inmiddels al op 9 van die viezer rikken in mijn bakje :(( die ik gevangen heb) Ik wordt er gek van een maak mij zorgen gezien de grote ze soms al hebben. Ik heb letterlijk mijn filterbak en alle planten er al uit gehaald. Alles ook de stenen tot ik een kaal aquarium had en nog zie ik er weer een. En ook nog redelijk groot dus zit er al even. Waar moeten ze dan nog zitten. In de bodem ? Kan dat?
Zonet met water verversen zat die dan op het hout. WAAR BEN JE DE HELETIJD GEWEEST. Zoveel planten heb ik niet gezien at mijn vissen alles kaalplukken.

Is er echt geen manier om ze te lokken. Val te maken?

Ik heb maar 100 liter vind dat toch wel veel van die beesten. Wat eten ze dan? want ik zou het niet weten. Wat is er voor ze te eten behalve poep
 
hoe groot is die sluierstaart?
een beetje vis werkt die larve zo naar binnen.
de visjes die ze in de natuur eten zijn meestal niet groter dan een cm of 3
 
hoe groot is die sluierstaart?
een beetje vis werkt die larve zo naar binnen.
de visjes die ze in de natuur eten zijn meestal niet groter dan een cm of 3
Zijn iets van 6 a 7 cm met staart. ik denk dat ze wel zouden kunnen eten. zeker nog toen ze kleiner waren maar dat doen ze niet. Ik heb er ook larven van een soort vliegje ofzo in gehad met het warme weer. de voederklep stond open en er zaten witte vliegjes bij de pomp. die zouden wel eitjes hebben gelegd . Daar deden ze ook niks mee. lui denk ik :rolleyes: Zijn druk de hele dag aan de planten aan het trekken maar nee wat voorbij zwemt moeten ze niet. Ik ben bang dat als ik ze levert voer geef ze er ook niks mee doen.

Ik ben ook niet bang dat ze mijn vissen eten alleen verwonden in hun slaap dan gaan ze tussen de planten liggen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel een lastig probleem. Libellen- en waterjufferlarven leven op je bodem. Volgens de volgende website kunnen die beesten ook in je filter overleven. Er staan nog wel wat tips op deze pagina. Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit dan de vissen even in de quarantainebak te zetten en alles, maar dan ook alles goed na te pluizen. De planten kun je nog een " bleekdip" geven volgens de pagina in de link. Als alles echt weg is kun je vissen en planten weer terugplaatsen.

 
Dit is wel een lastig probleem. Libellen- en waterjufferlarven leven op je bodem. Volgens de volgende website kunnen die beesten ook in je filter overleven. Er staan nog wel wat tips op deze pagina. Ik denk dat er inderdaad niets anders op zit dan de vissen even in de quarantainebak te zetten en alles, maar dan ook alles goed na te pluizen. De planten kun je nog een " bleekdip" geven volgens de pagina in de link. Als alles echt weg is kun je vissen en planten weer terugplaatsen.

Bedankt voor de tip! Ze zitten inderdaad in mijn filter dat had ik al geconstateerd. Ik zag ze er in kruipen. Maar ik heb hem er al uit gehaald en alles "schoongemaakt" Dus ik begrijp gewoon niet waar ze nu nog vandaan komen. Ik weet dat ze goed kunnen verstoppen maar ik heb denk ik alleen een crypocoryne wendtii en 1 bosje kale waterpest. de rest is al opgegeten. en een nep plantje maar die is gronding schoongemaakt. Ik begrijp gewoon niet waar ze nog zitten als ik alles er uit haal. Ik kan alleen maar denken tussen het grind.
Filter elementen heb ik uit de bak gehaald en uit elkaar gehaald. de bak heb ik ook uit elkaar gehaald en schoongespoeld. De pomp zelf heb ik ook schoon gemaakt en uit elkaar gehaald.
vervolgens dus alle planten eruit. helemaal gespoeld en bekeken en dus met de bodem reiniger al het grind gedaan. tot 80 % van het water er uit was. Ik wil ook niet te gek doen met mijn filter...
Ik hoop toch echt dat dit de laatste was. Maar ik ga zeker dit proberen nog.
ergens deze week komt mijn javavaren en ik maak mij nu wel een beetje zorgen of ik die er dus gewoon zo in kan doen
 
Die Admin van Aquariadise zet de planten nu uit voorzorg even in quarantaine, zoals je kunt lezen. Maar ik weet niet waar jij je planten vandaan haalt, ik heb zelf mijn Javavarens bij Aquaplantsonline vandaan. Hangt natuurlijk ook af van de plek waar ze gekweekt worden.
 
Die Admin van Aquariadise zet de planten nu uit voorzorg even in quarantaine, zoals je kunt lezen. Maar ik weet niet waar jij je planten vandaan haalt, ik heb zelf mijn Javavarens bij Aquaplantsonline vandaan. Hangt natuurlijk ook af van de plek waar ze gekweekt worden.
En mogelijk heeft het seizoen daar ook mee te maken.
 
Die Admin van Aquariadise zet de planten nu uit voorzorg even in quarantaine, zoals je kunt lezen. Maar ik weet niet waar jij je planten vandaan haalt, ik heb zelf mijn Javavarens bij Aquaplantsonline vandaan. Hangt natuurlijk ook af van de plek waar ze gekweekt worden.
Nu bij aquarium 123. voorheen bij aquaplantsonline. Maarja na al die beesten even niet meer. Ze worden natuurlijk ergens anders gekweekt maar ik durf dat even niet meer. Misschien kunnen andere planten wel. Waterpest wordt anders gekweekt ook. Ik heb het wel gemeld bij aquaplantsonline. Ik heb niet het gevoel dat ze er veel mee doen.
 
Gewoon goed checken en een poosje in een emmer water zetten. Veiligheidshalve desnoods die bleekdip. Maar het is natuurlijk een waterjuffer die haar eitjes op een plant gelegd heeft en die zijn uitgekomen. Dat heeft ook met het seizoen te maken, want die beesten leggen eitjes in het voorjaar. De kans dat je nu in het najaar hetzelfde probleem krijgt lijkt me niet zo groot.
 
Ik heb net mijn bosje koudwaterplantjes binnen, besteld bij AquastoreXL. Toen ik hem in een bakje water legde (quarantaine...) zei mijn man opeens "Hey daar zwemt iets!" Ik zeg nog "Nee, dat is een mosbal", nee kijk daar... en ja hoor, het was er een.

Het is toch echt geen voorjaar meer ;)
 
Afhankelijk van de soort, kunnen Libellen- en Waterjuffers 1 tot 2 jaar als larve onder water leven, sommige soorten wel 3 tot zelfs 5 jaar! Bij iedere vervelling worden ze een stukje groter, en soms kun je in rietkragen of moerassen de lege huidjes vinden die nog aan een riet- of grasstengel zitten terwijl de nimf er al uitgekropen is.
 
Ik heb net mijn bosje koudwaterplantjes binnen, besteld bij AquastoreXL. Toen ik hem in een bakje water legde (quarantaine...) zei mijn man opeens "Hey daar zwemt iets!" Ik zeg nog "Nee, dat is een mosbal", nee kijk daar... en ja hoor, het was er een.

Het is toch echt geen voorjaar meer ;)
Goed dat je het zegt. ja vooraan ga ik ze ook eerst in een ander bakje doen. Les wel geleerd. Misschien was het nu geen eitjes maar al een larve. Heb je er nog meer gehad of maar 1?
 

Terug
Bovenaan