Wat is er nieuw

graag tips voor garnalen.

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Zondag ga ik mini japonicagarnalen en vuurgarnalen halen, alleen hebben jullie tips wat ik nog nodig heb? morgenochtend vroeg ga ik nog even wat javamos halen en voer voor garnalen. Hebben jullie nog tips wat ik nog meer moet halen/weten?

misschien kun je beter even zeggen wat je allemaal hebt. Ik neem aan dat je iets van een aquarium hebt, maar hoe groot? En heb je bijvoorbeeld een filter etc.?

Euh.. wat wil je precies weten?

Het lijkt mij handig als je je eerst in gaat lezen wat ze nodig hebben, qua inrichting, pompen/filtering en voer voordat je ze gaat kopen? xD

Hoe groot is je bak? Hoeveel ga je er kopen en komen ze bij elkaar?

Mos, wat hout zullen ze leuk vinden!
genoeg schuilplekken dmv hout, decoratie? plantjes.

Catappablad vinden ze ook lekker 🙂!

hij is 31x21x21, Ik ga van ieder soort er 10 kopen en ze komen bij elkaar. Ik heb express gevraagd of ze bij elkaar kunnen (in eerste instantie wilde ik de grote japonicagarnaal, maar ik zag alleen de mini @ marktplaats, en ik keek daarbij even hoe en wat en om eerlijk te zeggen denk ik dat de mini beter in m'n aquarium past. Ik ga morgen nog wat javamos kopen, er staat onder andere al javavaren in, donkerblauwe (voor het contrast) grint (niet te groot en niet scherp, ze hadden ook scherpe, maar ik dacht dat het misschien handig is om niet scherpe te nemen), een luchtpompje, Filter moet ik nog heel even kijken bij de dierenwinkel, anders ga ik er zelf een maken. (tenzij dit niet pers� hoeft).

wat ik dus allemaal heb:
aquarium van 31x21x21
luchtpompje
luchtsteentje
natuurstenen/natuur oesterschelpen

wat ga ik morgenochtend sowieso halen:
voer (wat raden jullie aan, als onze pepermolen op is ga ik deze gebruiken om stofvoer te maken -natuurlijk wel goed afspoelen-)
javamos

waar ik voor ga kijken:
hout

Wat raden jullie aan om nog meer te halen?

Als het filter en de rest van de planten in het bakje zit zou ik eerst minimaal 3 weken wachten om er garnalen in te doen.

Hoelang draait je aquarium al, ook een belangrijk punt. Filter is wel makkelijk, sponsfilter aangesloten op een luchtpomp is al voldoende. Mocht je een andere filter kopen moet je wel opletten dat de kleintjes niet in het filter gezogen kunnen worden. Heb zelf een Aquaflow50 en daar valt het reuze mee gelukkig.

de aquarium draait nu bijna 4 weken. Ik ga dan morgen even kijken of ze een sponsfilter hebben.

oftewel dan moet ik dus morgen kijken voor de volgende dingen:
hout
voer
sponsfilter
javamos

helaas hadden ze geen sponsfilter en het hout was ontiegelijk duur. mijn moeder gaat wel zo'n piramide van buisjes voor garnalen bestellen voor me. Ik hoop dat ie snel binnen is. Ik heb wel voer van Sera en javamos gehaald.

Mijn aquarium op dit moment:
TmlujiTG1e51jtQGJhGkVHP887t8mOmN.jpeg

Het lijkt troebel, maar dat komt door m'n mobiel.

De bak draait al wel 4 weken maar ja er zit dan geen filter met een goede bacteriecultuur in. Persoonlijk zou ik eerst de filter laten indraaien en rijpen want garnalen zijn nogal gevoelig.

Ook Seabait gaf al aan na het installeren van de filter nog zeker 3 weken te wachten.
Een klein SF binnenfiltertje volstaat echt wel.

Ik heb helaas geen filter, ze hadden er geen hier bij de dierenwinkel (alleen maar van die hele grote van Eheim).

Je kunt ze ook online bestellen hoor. Ik vind het wel een gok om zonder ingedraaide filter garnalen erin te doen hoor.

ik zou die garnalen niet zonder filter doen 🙁
je hebt niet zoveel aan een bak die 4 weken draait zonder apparatuur....

je moet eerst je bak 4 weken laten draaien met filter

ik zou je bodem ook veranderen.
nu zie je je garnalen niet zo goed.
als je wat fijner zwart grind neemt ziet de boel er al wat beter uit:smile:

een paar foto's van de garnaaltjes, ze hebben een filter (heb ik zelfgemaakt).

mini japonicagarnaal onder javamos:
MSIJd5dZRPScGQQl30jpSNsJ5saKe8YV.jpeg

vuurgarnaal op javavaren:

japonica:

japonica's:

en de laatste keer de japonica:
[/quote]

Leuke garnalen maar vrees dat we hier binnenkort wel een topic van je gaan zien met help m'n garnalen doen zo raar oid...

Vandaag heb ik een sluierstaart moeten redden van de toilet. Iemand (ik weet niet wie, hoe die persoon weet dat ik garnalen heb en hoe en wat) heeft die vandaag voor m'n huis in een bakkie op de brievenbus gezet. Nu zit die bij m'n garnalen, omdat ik weet dat een rond bakje met denk ik een hoogte van ong. 20 cm en een diameter van volgens mij 8 te klein is (is gewoon een plastic bakkie, geen aquarium of wat dan ook, zitten vaak hondensnoepjes in, daarvan heb ik ook een paar lege staan voor als ik visjes haal, dan kan daar de zak in). Ik weet dat sluiers hier niet bij gaan, ik had eerst ook wel 2 sluiers, maar doordat ik hier las voelde ik me heel schuldig, er 1 daarvan was ook vrij snel doodgegaan (ik had ze gekregen). en nu heb ik er weer 1, ik weet niet of ik die in deze aquarium moet houden, de garnalen even moet uitvangen (er is er al minimaal 1 vuurtje gesneuveld) en die in zo'n bakje zetten. wat raden jullie aan om te doen?

die vis weg doen.
anders heb je geen garnalen meer.

en er is minimaal 1 vuurtje gesneuveld??
je zegt dat je je schuldig voelde over die sluiers?
ik wil niet vervelend overkomen maar ik vind de manier
waarop je nu je garnalen verzorgt ook niet super.
als ik iets nieuws koop gaat er niks dood.
terwijl vuur garnalen de makkelijkste garnalen zijn.

als je nog lang van je garnalen wil genieten zou ik het wel anders gaan doen.

en als tip:
staat die javavaren in het grind?

die hoort zich eigenlijk te wortelen in hout.

mvg

garnaal038

Er 1 is dood, omdat die sluier die heeft aangevallen.

Hout heb ik helaas nog niet, dit omdat het hier in de dierenwinkel duur was/te groot (minimaal 6,99, maar dan moest ik nog een stuk afzagen en dan vind ik het vaak niet echt meer heel mooi en de meeste stukken waren al niet moeders mooiste.

Ik denk dat je me niet begrijp, ik had eerst een paar dagen 2 sluiers in deze aquarium zitten, alhoewel ik er gehecht aan was geraakt heb ik 1 verkocht, omdat de ander al dood was gegaan, ik voelde me schuldig over degene die ik had verkocht, omdat ik hem in zo'n klein bakje hield, terwijl ze eigenlijk in een groot aquarium moet (ik wist dit niet, daarna begon ik pas op fora te lezen)of in de vijver, wij hebben geen groot aquarium of vijver, dus daarom had ik hem verkocht in de hoop dat hij het beter kreeg.

Vandaag is er alleen een nieuwe sluier bijgekomen, die is hier op de brievenbus gedumpt in een klein bakje. Ik heb hem voor nu even bij de garnaaltjes gezet (ik weet dat ze garnalen kunnen eten) maar om hem in een klein bakje van 20 cm hoog en een diameter van 8 te zetten denk ik ook van... dan zit hij misschien nog kleiner (misschien zat hij bij de persoon die 'm had gedumpt groter dan daarin) dus daarom heb ik 'm over laten wennen aan mijn water (was vanochtend gebeurt) en bij m'n garnalen gestopt. net zag ik van een van de garnalen helaas alleen een hoofdje liggen, dus ik denk dat de sluier, van mijn garnalen heeft gesnoept. Ik moet even kijken hoe en wat, ik weet niet wat jullie aanraden. Ik ben al aardig gehecht aan de sluier, alleen om te doen?

kaylee_D zei:
Vandaag heb ik een sluierstaart moeten redden van de toilet. Iemand (ik weet niet wie, hoe die persoon weet dat ik garnalen heb en hoe en wat) heeft die vandaag voor m'n huis in een bakkie op de brievenbus gezet. Nu zit die bij m'n garnalen, omdat ik weet dat een rond bakje met denk ik een hoogte van ong. 20 cm en een diameter van volgens mij 8 te klein is (is gewoon een plastic bakkie, geen aquarium of wat dan ook, zitten vaak hondensnoepjes in, daarvan heb ik ook een paar lege staan voor als ik visjes haal, dan kan daar de zak in). Ik weet dat sluiers hier niet bij gaan, ik had eerst ook wel 2 sluiers, maar doordat ik hier las voelde ik me heel schuldig, er 1 daarvan was ook vrij snel doodgegaan (ik had ze gekregen). en nu heb ik er weer 1, ik weet niet of ik die in deze aquarium moet houden, de garnalen even moet uitvangen (er is er al minimaal 1 vuurtje gesneuveld) en die in zo'n bakje zetten. wat raden jullie aan om te doen?

Altijd zo typisch dat een hoop mensen hier door de meest bizarre redenen ineens met een goudvis opgescheept zitten 😉

Ken je niemand met een vijver?

Nee, helaas niet, In de buurt heeft niemand een vijver, familieleden niet.

Het is inderdaad raar dat mensen redelijk snel met een goudvis opgescheept zit, dit gebeurt volgens mij veel sneller dan bij de meeste andere vissen. Ik ga zo even een foto van hem maken, Alleen, moet ik hem nu in de aquarium bij de garnalen laten zitten of raden jullie iets anders aan? Ik kan eventueel kijken of ik een vaas ofzo kan vinden, dat ik hem daarin doe. Ik wil natuurlijk ook voor deze vis het beste, maar ik wil niet dat hij m'n garnaaltjes eet. Want dat zijn toch mijn eigen dieren en die sluier eigenlijk niet (okay, ik zie m nu wel als eigen vis, maar alsnog....) Anders kan ik hem in een onderbak van een hamsterkooi doen, die is toch al groter (en redelijk diep). wat raden jullie aan? ik heb alleen geen filter en luchtpomp over.

Heb je een schone emmer want dat lijkt me beter en dan morgen gelijk wat water verversen en alles op alles ztten om een ander huisje te vinden voor de vis.

speciekuip of flinke curverbox is nog beter, verder zo snel mogelijk proberen kwijt te raken aan iemand die de ruimte heeft idd.

Helaas is de sluier vannacht overleden. Hij at 's avonds ook z'n voer niet. kan ook komen omdat hij een aantal (volgens mij rond de 6 vuurgarnalen, geen japonica's) garnalen heeft gegeten. Ik vond hem in ieder geval erg mager vergeleken met foto's hier.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan