Gras word bruin slijmerig


M

Mat-in

Guest
Mijn nieuwe stekjes is het nieuwe aquarium zijn na 2 wk'n
Helemaal bruin geworden en na 3 wk doorzichtig en slijmerig.
Wij weet waar dit aan kan liggen,van de 6 stekjes zijn er ondertussen 4 bijna helemaal verdwenen:(

Voeg 1x in de wk profito easylife toe 25 ml in rio 300. Verder geen co2 en geen voedingsbodem.

Wie kan mij helpen?
 
WAt zijn je waterwaarden.

Nitraat/fosfaat?
 
kijk zijn onderschrift, plantjes links misschien.
 
Is dat Eriocaulon cinereum?

Moeilijk te zien, maar als het dat is, die plant heeft heel veel licht nodig.
 
Bertus zei:
kijk zijn onderschrift, plantjes links misschien.

Moet ik daar kijken en uit de verte naar raden? :p
Om goed mee te kunnen denken zou het goed zijn als de TS zou vertellen/laten zien over welke plant het gaat.
 
Bedankt alvast voor de reacties,

Bij deze de gegevens + foto's helaas weet ik de naam niet meer van het gras wellicht weet iemand dat.

Verlichting
Achter: Dennerle amazon day 6000 kelvin
VOor: JBL color 4100 kelvin met reflector

Water waardes zonder visbestand!
temp: 25 gr
NO2 0,1
NO3 1
GH niet te meten verandert niet van kleur zelfs niet na 30 druppels
KH 7
PH 7,6
NH 4 0
CO2 7
P04 0,01
Fe 1,5

652158matin_0_82_plant_aquarium_001.jpg


714681matin_0_82_plant_aquarium_002.jpg


785775matin_0_82_plant_aquarium_003.jpg


Hoop dat ik voldoende info heb gegeven
 
Sagittaria subulata

Gaf bij mij eigenlijk geen problemen,wil wel een beetje klei/ijzer bij de voeten,nieuw gekochte plantjes willen inderdaad soms weleens geheel verglazen.
Kijk even aan of er wat overblijft als het alsnog aanslaat groeit het vrij snel.

succes.
 
Marlene zei:
Bertus zei:
kijk zijn onderschrift, plantjes links misschien.

Moet ik daar kijken en uit de verte naar raden? :p
Om goed mee te kunnen denken zou het goed zijn als de TS zou vertellen/laten zien over welke plant het gaat.

Ja. Marlene. Toch niet moeilijk,voor een kenner, eh, Kenster?
 
De S. subulata zal het minder doen bij een tekortkoming van het ijzergehalte en zal dan en gele bladeren krijgen.

Laterietbolletjes,bij de wortels.
 
Sommige van de plantjes op de foto staan wat te diep in het grind. Als je die iets omhoog trekt, voorkom je rotting bij de wortels. Heb je het steenwol goed verwijdert tussen de wortels?
 
Ok bedankt voor de tip! Ik doe wel ijzertabletten bij mijn rode lotus en chinodorus misschien moet ik mij gras idd ook bij voeren.
Dus als ik het goed begrijp moet het vanzelf weer beginnen te groeien?
Bedankt voor de reactie
 
ik vind het er eerlijk gezegd niet uitzien als sagittaria subulata. Wat het wel is weet ik niet. Utricularia?
 
Ik vind het er ook niet zo uitzien.

Het lijkt wel Echinodorus tenellus.
 
Heb je misschien de wol niet afgedaan onderaan?
 
@Marlene

Had je reactie niet gezien, je was me dus voor :p
 
Denk dat je niet moet zoeken in je ijzer, je fe is al 1,5.
Een kleibolletje naast de plant kan geen kwaad.

Ik zou het zoeken bij je no3 en po 4. Die zij namelijk te laag, probeer deze op te hogen naar 10 a 15 (no3) en 1 a 1,5 (po4).

Dat is mijn mening.

Gr Martinez
 
Ik heb al het steenwol verwijderd dat zal het niet kunnen zijn.
Hoe kan ik mijn no3 verhogen naar die waarde martinez. Heb wel mijn waterwaardes genomen voor de wekelijkse waterwissel van 30% en easy life profito professional 25 ml? Kan dit nog verschil maken?
 
Alles draait om balans, dit noemen ze in de aquarium wereld de gouden driehoek. Deze bestaat uit licht, macro en micro elementen. Marco elementen zijn bv no3 ,po4 kalium en co2. Micro elementen is gewoon je planten voeding. Wat goed is dat er in bv provito al kalium in zit. Toch heb je een onbalans omdat er geen co2, po4 en no3 aanwezig is.

Op aquariumbemesting.nl kan je dit bestellen in poedervorm tegen een lage prijs en zelf maken.
Ook als je no3 en po4 in je bak heb zal deze beter gaan draaien. Helaas intbreekt dan nog het laatste element en dat is co2. Dit kan je zelf maken (wil ik wel een keer uitleggen) of je maakt gebruik van easycarbo. Een plant is opgebouwd uit koolstof zoals wij uit water, simpel gezegd als wij geen water hebben en wel voldoende voedsel gaan wij ook dood. En een plant heeft in de meeste gevallen koolstof nodig om andere voeding in zich op te nemen.

Voordeel van (bio) co2 is dat het ook je Ph verlaagt. Ik heb zelf een klein bakje die daar op draait moet je maar eens kijken in mijn topic. Maar easycarbo is een ander alternatief.

Meten is weten.

Gr Martinez
 
Volgens mij is het een acoris soort. Dit zijn moerasplanten en niet geschikt voor onder water. Heb ze zelf ook gehad en had na een tijd het zelfde probleem.
Gr. John.
 
Bedankt voor je uitleg martinez, ik heb al zitten twijfelen om easy life carbo te bestellen.
Echter ik niet iedere dag thuiskom ivm werk kan ik dit niet dagelijks toevoegen want dij easylife is dat wel een vereiste toch?

Wat zou in mijn geval de beste oplossing zijn? Of laat ik het anders zeggen wat zijn mijn mogelijkheden?
Ik zie wel dat 1 van mijn stekjes het erg goed doet de rest word helaas wel minder. Afwachten wat het gaat doen, wellicht vlg week maar eens grondig gaan verdiepen in het hoofdstuk c02.
 
Je zou na toevoeging van no3 en po4 kunnen kijken wat het doet.
Easycarbo is inderdaad voor dagelijks gebruik. Kijk het even aan en anders is bio co2 zeker een optie. Want als deze loopt kan je gerust een aantal dagen weg zonder al teveel risico's te nemen.

Hoeveel liter is je bak?

Gr Martinez
 
Martinez

Ik heb een rio 300 1.20 x 50 x 60 netto 300 liter haal hoit grind en 3 d achterwand eraf ong 270 liter.
Als ik het goed begrijp zal ik buiten mijn profito ook no3 en po4 moeten toevoegien.
En dan later eventueel nog c02, is de toevoeging van po4 en no3 dagelijks of 1x in de week?
Sorry voor de vragen maar begrijp het nog niet helemaal.
Is bio co2 hetzelfde als easy life carbo of....?

Alvast bedankt voor de moeite!!!
 
Bio co2 is koolstofdioxide en zal je Ph doen verlagen wat ook beter is voor je planten en wordt gemakkelijk opgenomen dan easycarbo. Ook is het zo dat je easycarbo dagelijks zou moeten toevoegen en bio co2 maak je een recept die voor jouw grote van je bak van toepassing is (dit geldt ook voor het bakje waar de co2 in terecht komt..) en gaat afhankelijk van het recept ongeveer 3 a 4 weken mee.

No3 en po4 meet je wekelijks en vul je dan aan naar bv 15 om 1,5 of 10 om 1.
Gewoon wekelijks even testen en dan eventueel aanvullen, dan moet het goed komen. Dus antwoord op je vraag ja.
Mocht je water verversen, meet je dan een half uurtje later. E�n ding is wel belangrijk, no3/po4 niet op de zelfde dag geven als profito (als tip).

Ik zou eerst dit proberen.

Gr Martinez
 
Bedankt voor de tips martinez, de waardes die ik heb gemeten waren nog zonder het visbestand momenteel zitten de vissen erin.
Kan het zijn dat de no3 en po4 waardes dan omhoog gaan? Ik heb de verpakkingen al besteld zullen na het weekend binnenkomen gok ik. Heb de bio co2 doorgelezen hoe te maken maar ben er niet echt fan van. Ik ga het eerst proberen met het op peil brengen van no3 en po4. Dan eventueel carbo easylife toevoegen.
Ik zie voor mijzelf op langere termijn dat het handig om een co2 installatie aan te schaffen dan zelf te gaan knutselenen.

Bedankt voor de tijd en moeite om het uit te leggen martinez ik zal vlg week posten wat de waardes zijn en hoe het gaat met de planten.
 
Het kan inderdaad zijn dat die waardes omhoog gaan, als er nu pas vis in zit hou dan even je nitriet (no2) in de gaten, want dat is giftig voor je vissen.

Meten is weten.-)

Een co2 fles is altijd makkelijker en beter te regelen.

Dit linkje is wel van een ander forum, maar misschien heb je er wat aan.
Dit is een diesel recept en om hem sneller te maken halveer je de geleipoeder.
http://punkyfish.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=83638 (hoop dat ik geen zonde begaat.-)

Stuur ff een pb desnoods, kan ik het ook niet vergeten

succes, Gr Martinez
 
Ga ik doen bedankt :)
 

Terug
Bovenaan