Grassoorten / Easy Carbo


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
ik ben van plan om wat grassoorten toe te gaan voegen in mijn aquarium.
Ik dat het de Sagittaria subulata en de Eleocharis parvula worden.

Maar kunnen deze grassoorten net als de Vallisneria slecht tegen EasyCarbo?
En kan de Sagittaria subulata kort geknipt worden, of is deze vergelijkbaar met de Vallisneria?
 
Ik heb met Sagittaria geen nadelen ondervonden bij gebruik van Carbo. Op zich worden de bladeren niet zo heel lang dus knippen doe ik ze nooit.
 
Easy Carbo gaat goed dus, maar ik lees verschillende hoogtes voor de Sagittaria, resp. 5-7 en 3-15 cm, waarbij de 15 cm wel wat aan de hoge kant is voor mijn aquarium.
 
Met wat minder licht kan hij inderdaad wat hoger worden maar in een gemiddelde bak zal dat reuze meevallen. Ik had ze ook in een nano met slechts 3,5 led en daar werden ze wel hoger dan in de meterbak.
 
Ik ga hem wel aanschaffen en dan maar zien wat er gebeurd, er valt op die plek redelijk wat licht op, dus zal wel goed komen denk ik...... thanks for your reply
 
De door Ts genoemde soorten hebben een redelijke licht tolerantie maar over het algemeen gedijen ze beter bij een hoge lichtintensiteit. De Sagittaria subulata houdt niet van al te zacht/zuur water wat meer alkalisch is dus een voordeel. In z'n algemeenheid geldt dit ook wel voor de Eleocharis soorten is mijn ervaring hoewel hier de tolerantie best groot is. Dat zou dus de reden kunnen zijn voor mindere ervaringen met Carbo.
 
zacht/zuur water

Ik heb het lang niet meer gemeten, maar de GH is hier rond de 5 dh volgens Waterhardheid.nl
Wat ik me nog kan herinneren uit eerdere metingen is dat de KH 5, en de PH waarde 7 is (in de bak)

Redelijk zuur en zacht dus, maar omdat de tolerantie groot is moet het kunnen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het lang niet meer gemeten, maar de GH is hier rond de 5 dh volgens Waterhardheid.nl
Wat ik me nog kan herinneren uit eerdere metingen is dat de KH 5, en de PH waarde 7 is (in de bak)

Redelijk zuur en zacht dus, maar omdat de tolerantie groot is moet het kunnen?
Bij een pH waarde van rond de 7 zou ik het wel aandurven.
Zelf heb ik een heel hoge versie van het naaldgras als solitair (zie mijn fotoboek) in mijn bak (zo'n 40/50 cm.) en heb een gemiddeld pH niveau van 6.90.
 

Terug
Bovenaan