Gratis Zeewater


J

Joey1994

Guest
Stel je woont nu aan de zee, en je hebt een zeewater aquarium. Mag je dan niet gewoon water uit de zee gebruiken in het aquarium?

Waarom wel of niet?
Voor en nadelen?
 
Je zal aan de Noordzee wonen. Die staat niet echt bekend om zijn schone water, helaas. Ben geen zeewaterexpert maar lijkt me niet gezond. Ik woon middenin het Friese Merengebied maar vul mijn bak ook niet met wat er voor mijn deur stroomt ;)
 
Ik zou dan denk ik wel een waterverbeteraar overwegen. Voor zover dat in de zeewaterwereld kan, dat weet ik eigenlijk niet.

Om eventuele zware metalen en andere troep te binden. Verder lijkt het me redelijk okee om te proberen..?
 
Het is een hoop gedoe om het te halen, maar volgens mij kan het best.
Er is een tanker die eens in de zoveel tijd zeewater haalt voor dierentuinen.
Dat gaat ongetwijfeld door een UV filter, maar dan is het kennelijk prima bruikbaar
 
Ik zou dan denk ik wel een waterverbeteraar overwegen. Voor zover dat in de zeewaterwereld kan, dat weet ik eigenlijk niet.

Om eventuele zware metalen en andere troep te binden. Verder lijkt het me redelijk okee om te proberen..?

Als je dat doet , verpest je heel je water , je gebruikt dat net omdat het zo levend is ....
Je kan prima water uit de Noordzee gebruiken , ik deed het zelf met water uit de Oosterschelde , en dat dan nog tegen de zoetwaterkant .
Echt gratis was dat niet voor mij,was altijd een rit van 2 uur rijden .
 
Als je bijvoorbeeld nachts naar het strand rijd en je begint bidons van 10 liter te vullen met 2 man.
Moet toch een aardig kostenbesparend plaatje zijn?

Als je dat doet , verpest je heel je water , je gebruikt dat net omdat het zo levend is ....
Je kan prima water uit de Noordzee gebruiken , ik deed het zelf met water uit de Oosterschelde , en dat dan nog tegen de zoetwaterkant .
Echt gratis was dat niet voor mij,was altijd een rit van 2 uur rijden .
 
Er zijn best wat mensen die zelf water uit de Noordzee halen en zo in het aquarium gooien. Volgens mij is de beste plek daarvoor in Nederland onder de rivieren in Zeeland. Boven Rotterdam schijnt er te veel vervuiling in het water te zitten.

Zelf heb ik in de afgelopen 4,5 jaar helemaal geen waterwissels gedaan, dat is ook niet zo duur.
 
Als je bijvoorbeeld nachts naar het strand rijd en je begint bidons van 10 liter te vullen met 2 man.
Moet toch een aardig kostenbesparend plaatje zijn?
Zou dat bij voorkeur niet 's nachts doen, kans dat ze jouw als verdacht persoon gaan zien is vrij groot. Zoiets kan je gewoon overdag doen, niks illegaals aan om zeewater te tappen uit de zee, zou het inderdaad wel in Zeeland doen, het westerscheldewater word veel gebruikt in dierentuinen
 
Nee , in den donker beter niet , man wat ik daar soms gezien heb 's morgens aan de Oesterdam ... :rolleyes: Dan ben je blij dat je weer kan vertrekken ...
Zo'n plaatsen trekt toch wel apart volk ....
 
Ik heb in het verleden veel mensen geweten die het gebruikten. Hier zijn zelf aquariumwinkels die het verkopen. Met aanhangwagen met een 1000l vat naar de Oosterschelde, dompelpomp op 12v in het water en enkele uren later terug naar huis. Het heeft voor- en nadelen. Nu met de kwaliteit van het zeezout van tegenwoordig wegen de voordelen voor mij niet op tegen de nadelen.
 
Het is een hoop gedoe om het te halen, maar volgens mij kan het best.
Er is een tanker die eens in de zoveel tijd zeewater haalt voor dierentuinen.
Dat gaat ongetwijfeld door een UV filter, maar dan is het kennelijk prima bruikbaar
Dat van Blijdorp wordt met een tanker geleverd, maar dat is eigenlijk balastwater afkomstig van Newfoundland. Een pak zuiverder vermoedt ik dus. Antwerpen haalt het dacht ik wel uit de Noordzee, of toch dat van haar koud zoutwater systeem. Ken ook wel parken die al hun zoutwater zelf maken, o.m. Burgers' doet dat.
 
Gewoon even een icp test opsturen naar een lab.. voor 40ā‚¬ ben je zeker van wat er allemaal inzit (Inc metalen e.d.)

Zoiezo is de noordzee e.d. volgens mij niet zout genoeg en dien je zelf nog op juiste zout gehalte te brengen..

Kan het? Jazeker!! Alleen even zeker weten wat erin zit voor je het in de bak kiepert
 
Sterker nog, daar wordt goed geld mee verdiend.
er zijn bedrijven die zuigen dan weliswaar van 10 meter diepte op en verkopen het. ( rubberbootje dompelpomp . slang container op de aanhanger die op de kant staat. )
Stukje verderop bij de zeeland brug is een favoriete plaats hiervoor....hou wel rekening met de getijden
geen oppervlakte water gebruiken !!
En het is bekend dat ons zeewater te laag zoutgehalte heeft, je zult dit moeten bijvoegen.
 
Ik gebruik altijd zeewater vanuit de Neeltje jans, perfecte waterkwaliteit en een smak leven krijg je in je bak, in een koralenbak gaan de koralen direct openstaan.
 
De meeste parasieten zitten niet zwevend in water maar wel op levend steen of op koralen. En meestal sleep jee die al binnen via de groothandel of via ruilen stekjes
Ja die ervaring heb ik spijtig genoeg ook al gehad en dan ga je eerst wel dippen.
 
Nou van Valonia wordt je al helemaal niet blij. Ik heb het ook gehad en gelukkig weet een Mitrax er wel raad mee in de regel.
 
Nou van Valonia wordt je al helemaal niet blij. Ik heb het ook gehad en gelukkig weet een Mitrax er wel raad mee in de regel.
Gelukkig dan idd, mijn vorige bak zat helemaal vol, en had daar 15 mithrax krabben in, die groene, en kregen het niet klein.

Je hebt tegenwoordig "vibrant" dat zou ook goed helpen.. maar voorkomen is beter dan genezen
 
Wat is Vibrant en heb je een link Aron? Valonia is inderdaad een erge plaag en ik heb wel vaker gehoord dat niet alle Mitrax het eten maar ja met 15 stuks.
Wellicht aten ze het wel maar groeide het zo hard dat ze er niet tegen konden eten. Ze zeggen dat je meer krijgt als die bolletjes knappen maar ja de krab zal hem ook moeten stukmaken en dan knapt hij dus ook.
 

Terug
Bovenaan