"Gravende"" L014


CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
519
Locatie
Rotterdam
Hallo,

Ik heb nogal "last" van een "gravende" L014. de vis gaat dus in het zand met zijn lichaam en staart heen en weer en maakt er zo iedere keer een duinlandschap van.
Het is zelfs zo erg dat stenen omvallen en legholen bijna ingegraven worden. Het gedrag gebeurd enkel bij een dikkere laag zand en ik heb onlangs 50 kg bijgevoegd omdat ik het plan heb om wat extra planten toe te voegen.
De vraag van mij is waarom doet deze vis het? Gebrek aan schuilplekken? Of iets anders?

Zie hier onder wat foto's.









Als ik hem of haar het weer zie doen zal ik het even filmen.
 
Dan is het leghol ongeschikt vindtie en dan zoektie zelf een schuilplek, kwestie van verschillende legholen in je bak leggen en dan kijken welke hij wel leuk vind
 
Ik heb verschillende legholen en de L14 ligt er zelden tot nooit in.

Maar goed denk wel dat het een schuilplek probleem is.
 
Misschien zijn de legholen te groot (veelgemaakte fout) en dan accepteert de vis ze ook niet, zou wat kleiners proberen
 
De vissen zijn ook flink groot en worden nog groter maar ze hebben ook wel de ruimte er in.

Bedankt voor de tips!
 
L-nummers houden sowieso van 'verstop plekken'. Zou de legholen achterin leggen en kijk is naar een stuk leisteen wat je evt. eroverheen kan leggen zodat hij ondersteboven eraan kan plakken.
Ze houden er over het algemeen niet van in de spotlight te liggen :DD
 
Dat is heel erg afhankelijk van welk L-nummer het is kan ik uit ervaring vertellen.

De Legholen en vissen zijn van het formaat dat achterin leggen met een leisteen er op wat lastig is.
 
misschien zoekt ie gewoon naar eten tussen het zand?
 
Leek mij ook het gebrek aan schuilplekken

Ik heb net drie extra holen besteld in verschillende formaten. Hopelijk is dat voldoende voor de vis en wordt dat gegraaf gestopt.
 
Heb hier meerdere (kleinere) soorten zitten en alle legholen die ik vooraan neerleg worden niet bewoond, maar kan inderdaad per soort verschillen. Hier ligt alles achterin met een leisteen (vinden evt. jongen ook prettig om tussen de spleetjes te verschuilen)
 
Heb hier meerdere (kleinere) soorten zitten en alle legholen die ik vooraan neerleg worden niet bewoond, maar kan inderdaad per soort verschillen. Hier ligt alles achterin met een leisteen (vinden evt. jongen ook prettig om tussen de spleetjes te verschuilen)
Die ervaring deel ik deels, de makkelijke soortjes (ancistrussen) hebben geen probleem ermee als ze wat zichtbaarder zijn maar de wat lastigere soortjes prefereren toch wat meer beschutting, leisteenplaatjes helpen daar absoluut bij inderdaad
 
Ik heb ook best wat soorten gehad en de grotere modellen hebben wat meer "schijt" is mijn ervaring.

De L25 die moet ik met schoonmaken soms gewoon weg duwen en dan nog gaan ze vaak niet eens direct aan de kant.
 
Nou de nieuwe legholen hebben niet veel nut. Het blijft graven, volgens mij is het er ook maar één van de drie L014 die ik heb. De andere twee liggen gewoon achter of op een boomstronk





Foto van gisteravond en hoe het er vanochtend uit ziet.

Vis weet niet wat die wil.
 
Vraag hem wat ie zoekt :😀 j/k
Geef het tijd. Hij moet het nog ontdekken.

Geef even wat extra voer
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Hier nog een foto van het onderste leg hol vanochtend



Oftewel het gat wat er zat tussen leghol en steen met plant is weer foetsie
 
Zie ik nu goed dat de legholen open zijn aan beide zijdes? want dat gaat niet werken, ze moeten aan 1 zijde dicht zijn
 
Miss de holen ingraven en met wat stenen omringen dat er niet gegraven kan worden daar en maar 1 ingang is.
Heb nooit holen gehad, hier liggen ze op en tussen het hout, maar begrijp dat als je geen hout of rots formaties hebt dit een goede optie is. Wat me hier wel opvalt is dat ze afentoe een bui hebben en ook wild over de bodem zwemmen en dat graaf gedrag heb ik dan ook wel eens mee gemaakt met een l48.
Die 48 houd zich nu schuil tussen stenen en hout wat die toen ook kon. Vreemd gedrag en soms onverklaarbaar.
 
Zie ik nu goed dat de legholen open zijn aan beide zijdes? want dat gaat niet werken, ze moeten aan 1 zijde dicht zijn

Nee dat is maar bij één het geval en juist die wordt wel bewoond door de L025. Die heeft er niet zo veel problemen mee dus.

Miss de holen ingraven en met wat stenen omringen dat er niet gegraven kan worden daar en maar 1 ingang is.
Heb nooit holen gehad, hier liggen ze op en tussen het hout, maar begrijp dat als je geen hout of rots formaties hebt dit een goede optie is. Wat me hier wel opvalt is dat ze afentoe een bui hebben en ook wild over de bodem zwemmen en dat graaf gedrag heb ik dan ook wel eens mee gemaakt met een l48.
Die 48 houd zich nu schuil tussen stenen en hout wat die toen ook kon. Vreemd gedrag en soms onverklaarbaar.

Er zit het nodige aan hout in en ook een 3D achterwand. Geen stenen formaties wel losse stenen.
 
Nou de vis blijft maar aan de gang. Nu ligt aan de linker kant van de bak een duin van meer dan 15 cm.

Het wordt wat irritant want ik krijg er ook krassen door op de ramen.

Enkel hoe ga ik dit gedrag oplossen. Ben er nu wel achter dat het maar één vis is.
 
Er zijn legholteraassen verkrijgbaar, dacht dat Ellie Hollow (op facebook) ze maakt, dat zijn terrasdelen waar een leghol in verwerkt is, misschien dat dat iets is voor meneer
 
Ben geen L nummer expert, maar die beesten houden toch van donker? Zijn vooral in de nacht actief en zo?
Ik zie nergens een echt donkere plek, op niet 1 foto. Zelfs in de holen schijnt licht naar binnen. Die 3D wand biedt ook geen schaduw.
Dan met zoveel L nummers, kan je niet verwachten dat ze allemaal een geschikte plek vinden om overdag tot rust te komen lijkt mij.
Het kienhout drijft nog, daar hebben ze dus weinig aan. Misschien zien ze het zelfs als een gevaar, grote bewegende schaduw boven hun hoofd. Vastbinden aan een steen is een snelle oplossing.

Mijn ongezouten analyse van iemand die er weinig van af weet. Doe er mee wat je wilt!
 
Er zijn meer dan 600 L-nummers en ze hebben allemaal verschillende voorkeuren. Ik heb best wat soorten gehad en naar mijn idee zijn ze zeker niet allemaal enkel in de nacht actief.

Het kienhout drijft ook niet maar hangt aangezien als je het op de bodem neer zet je ontiegelijke vuil plekken krijgt.
 
Ze zullen inderdaad niet allemaal gelijk zijn. Daarom moet je ook per soort die je houd even onderzoek doen wanneer je een geschikte leefomgeving wilt creëren.
Doe je dat niet, dan kun je gedragsproblemen verwachten. Of misschien is dit niet eens een probleem, maar simpelweg natuurlijk gedrag voor een bepaalde soort vanaf een bepaalde leeftijd.

2 tellen googelen toont aan dat de L014 voornamelijk in de Xingu rivier wordt gevangen.
Als je dan verder zoekt hoe die rivier er uit ziet, is dat troebel, donker en met grote rotsen met donkere kieren er tussen.
Gaat over Zebra Pleco, maar is zelfde rivier:
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Maar dat onderschrijft niet dat twee van de drie het niet doen en van de houders die ik ken niemand dit probleem heeft en de vis het pas doet sinds ik er extra zand er in gegooid heb.

Daarnaast wordt het grootste gros van de vissen niet gehouden in de natuurlijke omstandigheden neem enkel al het water en de planten.

Maar goed zal eens kijken of die met extra schuilplaatsen er mee stopt.
 
You want big fish, big fish dig.

Misschien heb je net een exemplaar die het wel leuk vind om te graven...
Geef het een paar dagen, en anders zou ik toch proberen om meer shaduw te creeren op de bodem.
Snap dat je liever geen grote stukken hout ect op de bodem hebt, maar dat is bij mij wel waar de L-Nummer altijd hebben gezeten.

Je hebt nieuw zand toegevoegd.. zou het irritatie kunnen zijn die die probeert weg te schuren? heb je toevallig onlangs nog nh3/4 no2 gemeten?
 
Het zand zit er al een weekje of twee in.

Laatste testen beide nul en flinke verversing gedaan van 60 - 70% afgelopen vrijdag dus dan dat lijkt mij beide niet een issue.

Denk dat het vooral schuilplekken is wat de vis nodig heeft. Dus extra stuk hout zoeken

Rotte is dat die grote stukken vaak niet zinken in het begin en daarnaast waar vind je het tegenwoordig :) Iemand die adresjes heeft waar ze nog veel van die stukken in zag hebben die direct zinken?
 
Ik zag toevallig laatst nog op marktplaats iemand die hout overhad omdat hij met de hobby stopt. De vraag is natuurlijk wel of het nog nat is. Anders moet je misschien alsnog wekenlang inweken.
 
Marktplaats staat er bezaaid mee. Ik kijk elke dag op de zoekterm "aquarium" 10 km van me af de nieuwste aanbiedingen, soms sorteer ik van goedkoop naar duur dan staat er soms iets interessants tussen. En heel soms draai ik hm om, kijk ik naar advertenties van 2 maanden oud. Die mensen willen er vaak zo graag van af die geven het praktisch gratis weg. Ik wilde bijna vandaag een bod uit proberen van 5 euro op een aquarium van 200 om te kijken wat er gebeurt maar heb me ingehouden 😂
 
Marktplaats staat er bezaaid mee. Ik kijk elke dag op de zoekterm "aquarium" 10 km van me af de nieuwste aanbiedingen, soms sorteer ik van goedkoop naar duur dan staat er soms iets interessants tussen. En heel soms draai ik hm om, kijk ik naar advertenties van 2 maanden oud. Die mensen willen er vaak zo graag van af die geven het praktisch gratis weg. Ik wilde bijna vandaag een bod uit proberen van 5 euro op een aquarium van 200 om te kijken wat er gebeurt maar heb me ingehouden 😂
Persoonlijk heb ik altijd de neiging iets nog liever op de schroothoop te gooien dan voor een habbekrats weg te geven op een onredelijk bod:p
 
Marktplaats staat er bezaaid mee. Ik kijk elke dag op de zoekterm "aquarium" 10 km van me af de nieuwste aanbiedingen, soms sorteer ik van goedkoop naar duur dan staat er soms iets interessants tussen. En heel soms draai ik hm om, kijk ik naar advertenties van 2 maanden oud. Die mensen willen er vaak zo graag van af die geven het praktisch gratis weg. Ik wilde bijna vandaag een bod uit proberen van 5 euro op een aquarium van 200 om te kijken wat er gebeurt maar heb me ingehouden 😂

Met fatsoenlijk kienhout van enig niveau valt dat wel helaas wel mee. Hou er rekening mee dat kienhout wat anders is dan mangrove hout en spiderwood hé. Hoop mensen halen het allemaal nogal door elkaar.

Trouwens ik heb de lampen een stuk naar voren geplaatst waardoor het achterin een heel stuk donkerder is. Vindt de graver misschien ook wel prettiger.
 
Met fatsoenlijk kienhout van enig niveau valt dat wel helaas wel mee. Hou er rekening mee dat kienhout wat anders is dan mangrove hout en spiderwood hé. Hoop mensen halen het allemaal nogal door elkaar.

Trouwens ik heb de lampen een stuk naar voren geplaatst waardoor het achterin een heel stuk donkerder is. Vindt de graver misschien ook wel prettiger.
Ik heb nog wat mooi kienhout liggen, maar dat is inmiddels uitgedroogd dus dat drijft.
 
Ja das klote want die grote stukken duurt soms maanden voor het weer zinkt.
 
Ja das klote want die grote stukken duurt soms maanden voor het weer zinkt.
Ik heb dit:
20221130_114456.jpg

Met de stukken in m'n aquarium duurde het een week of 2-3.
 
Hou er rekening mee dat kienhout wat anders is dan mangrove hout en spiderwood hé. Hoop mensen halen het allemaal nogal door elkaar.
Hoe zit dat dan? Ik dacht dat kienhout vooral anders is omdat het jarenlang onder de grond zat. Dat is natuurlijk handig omdat het dan al ingewaterd is. Maar dat heb je dan toch ook met hout dat pas nog in een bak was? Of zijn er nog andere verschillen?
 

Terug
Bovenaan