grind vs zand


Teckology

New member
Lid geworden
15 februari 2019
Berichten
2
Leeftijd
41
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie of niet volledig begrijp. Bij een zandbodem moet je heel goed opletten dat je geen bodemrot krijgt, is dit dan wel een goede keuze als je dit op lange termijn bekijkt? Daarnaast als je voor een soort als Corydoras zou kiezen heb je niet zoveel aan het grind, maar zoals ik het begrijp, is dit weer beter voor de planten en minder kans op problemen.

Ergens dacht ik om een combo te maken met zwart grind van 1-3mm en een stuk "strand" tussen dat ook als open deel functioneert. Volledig gescheiden van elkaar door middel van een plastieken rand.
 
in een zand bodem komt nie zoveel zooie dus redelijk makkelijk schoon te houwen licht wel aan de inrichting van je bak
 
Hier twee bakken met zand waarvan 1 al plm 10 jaar draait en geen probleem met zand.
Planten doen het net zo goed in zand als grind.
 
Ik gebruik geen zand maar het hangt ook af van de korrelgrootte.
 
Al jaren zandbodems en nooit rot gehad.

zoals gezegd ligt het er maar aan welk zand je neemt, te fijn slibt dicht, te groot verschil in korrels slibt ook dicht.

veel gebruikt is zand met een korrelgrote van 0.4-0.8mm (filterzand van Wildkamp, Colorsand van Hornbach)
persoonlijk vind ik dat je bodemvissen natuurlijk gedrag ontneemt door ze op grindbodems te zetten.
 
Ik werk ook hier met de 0,4-0,8 van de Hornbach.
 
Ik ben bezig met het zand (JBL Sansibar) vervangen door 0,4 - 1,4 van de Hornbach. Mijn ervaringen waren dat de meeste planten het er op zich goed in doen, maar dat het snel smerig werd. Er ontstond eerst een vieze bruine laag op. Nadat ik garnalen heb toegevoegd zorgden die er wel voor dat het iets schoner bleef, maar de puntslakken bleven aan het oppervlak, dus die deden niet veel op gebied van het loswoelen. Dus er ontstond bodemrot, er kwamen belletjes uit de bodem, ook zichtbaar aan het glas. Hiervoor had ik gewoon filterzand in mijn Scaper's tank, dat was altijd probleemloos. Maar niet geschikt voor Cory's, daar was het te grof voor. Maar die had ik niet, dus geen probleem.
 
Ik gebruik al jaren filterzand (0,8 - 1,2) en dat gaat prima, zelfs bij een bodemdikte van 8 cm (achterin)
Sansibar is ook wel erg fijntjes zag ik, en evt. vuil blijft er dan ook allemaal op liggen.
 
Bedankt voor de feedback. Een zandbodem lijkt mij dus beter voor de grondbewoner, maar grind onderhoudsvriendelijker. Ik verschiet wel van de bodemdikte van Patrix (tot 8cm) terwijl je toch overal andere aanbevelingen leest.
 
Een zandbodem lijkt mij dus beter voor de grondbewoner, maar grind onderhoudsvriendelijker.
Ik heb zandbodems en hoef er totaal geen onderhoud aan te plegen. De bacteriën in de bodem zijn in staat echt alles af te breken.
 
Ik verschiet wel van de bodemdikte van Patrix (tot 8cm)
Deze dikte had ik in mijn vorige bak, die bak heeft ruim 4 jaar gestaan, een paar weken terug heb ik deze bak leeg gemaakt en het zag er allemaal nog heel fris uit onder de dikke laag zand.

In mijn nieuwe bak heb ik weer een dikke bodem, minimaal 7 cm achterin.
Als je de bodem schuin naar achter wilt laten oplopen ontkom je daar niet aan, of je moet heel laag beginnen aan de voorkant, maar probeer maar eens een plant te plaatsen in 1,5 cm zand

Je kunt er aan de achterzijde natuurlijk ook wat platen onder leggen zodat het zand minder dik is, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan.
Heerlijk zo'n dikke bodem, gesnoeide planten kun je er lekker ver indrukken en dat is ook wel nodig met een lompe algeneter:D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het overal even hoog en dat is zo n 4-5 cm.
 
Juist die zandbodem behoeft geen onderhoud.

vuil blijft erop liggen waardoor het makkelijk afgezogen kan worden door de filter intake.

Grindbodem gaat vuil tussen zitten, kan je met een hevelklok in de weer.
 
Grindbodem gaat vuil tussen zitten, kan je met een hevelklok in de weer.
Mijn eerste bak had ook een grindbodem en wat een derrie uit die bodem kwam zeg als ik met de klok in de weer was.
 
Mijn eerste bak had ook een grindbodem en wat een derrie uit die bodem kwam zeg als ik met de klok in de weer was.

Had ik dus ook, tenzij het niet anders kan (speciale ph verlagende bodems ect) wil ik niks anders meer dan zand 0.4-0.8mm.
 
Ik haal dit oude draadje even terug. Ik twijfel ontzettend over zand en grind. Nu zie ik dat Hornbach naast filterzand ook aquariumzand voert. Beide zijn 0,4-0,8 mm, maar het aquariumzand is wel quartzgrind. Ik wil graag mij corydoras een fijne bodem geven, maar ook makkelijk planten zetten en redelijk makkelijk onderhoud plegen. Mijn voorkeur ligt momenteel bij het fijne aquariumzand/grind zoals Hornbach dat voert.
Heeft iemand dit aquariumzand/grind in combinatie met cory‘s en wat is hun gedrag?
 
Ik heb hier het zwarte zand van Hornbach met Corydora sterbai. De corys zijn nog jong, maar zitten goed in het zand te wroeten.
Prima spul!
 
Ik heb ook de Aquasand gehad in een 60cm met Panda s en dat ging prima hoor. Fijne bodem verder dus.
 
Heeft iemand dit aquariumzand/grind in combinatie met cory‘s en wat is hun gedrag?
Mijn Panda's zitten al jaren op 0.8 - 1.2 mm filterzand, is eigenlijk nog iets te grof maar dit gaat al jaren goed, heb zelfs jongen gekregen dit jaar.
Echt fijn zand schijnt het beste te zijn maar dat slipt snel dicht.
 
Hornbach zou ook grind verkopen waar de scherpe randen vanaf zijn in de maten zoals net in de vorige berichten gepost.Dan is een bodem van dit grind een goede bodem voor coreadoras.En het grind is net iets groter dan de zandkorrel,lijkt mij een betere optie.
 
Goedkoopste optie blijft denk wildkamp, dat is ten eerste echt filterzand dus je zit altijd goed (er word ook weleens gewoon rivierzand verkocht onder die naam, door dieren/aquariumzaken) en het is niet duur met een tientje de 25KG
Er zijn meer merken die goed afgerond grind etc verkopen, maar dat zit in het geval van dennerle al op 10KG zak voor € 20
 
Ik bedoel echt fijn zand, geen filterzand
Echt fijn rivierzand oogt veel mooier, natuurlijker. Maar een groot nadeel is dat dit inderdaad dicht kan slibben.
Ik heb zelf fijn filterzand 0,4-0,8 en dat blijft echt heel erg los.

Het ligt achteraan hoger dan vooraan. Maar het ‘kruipt’ steeds naar voren. Dus ik schep het voor weer weg. En stort het achterin.
Zo blijft de boel ook bewegen.
 
Echt rivierzand oogt zeker mooi ja, ooit een keer gehad maar na een maand is de bodem als beton idd.

Dat kruipen is mij ook bekent, komt ook door de Corydorassen en de algeneter, ik schep het ook steeds terug naar achter,
Fijnste filterzand blijft ook goed los heb ik inmiddels begrepen, zelf heb ik de medium variant omdat ik het fijne in eerste instantie niet aandurfde.
 
Bedankt voor jullie bijdragen. Denk dat het toch het fijnste grind gaat worden ipv zand. Nu nog een zaak vinden. Hornbach is wel erg ver weg.
 

Terug
Bovenaan