Grind zuiveren


D

Dulab

Guest
beste forumliefhebbers,

Ik ben bezig met het opstarten van mijn eerste aquarium. Ik heb het grind gewassen en daarna in de bak gedaan. Nu ik bezig ben met de hardscape (na wat uren heb ik eindelijk gevonden hoe ik het wil hebben) merkte ik aan mijn handen dat het grind toch nog wat vies was... ben dus bang dat wanneer ik het aquarium ga vullen het nog wel zal afgeven en het water troebel zal maken.
Raden jullie aan om het aquarium te vullen en te laten draaien zodat het zuiver wordt door t filter voordat ik planten erin doe, of maakt dit niks uit? Of is er toch iets anders wat ik kan doen?
 
Wordt dit wel nog gezuiverd door de filter dan tijdens de opstart weken? :D

Ps, ik heb een eheim classic 250 buitenfilter, hoe ‘verschoon’ ik die? Gewoon de watten uitspoelen? (Niet allemaal in 1x) of moeten die ook vervangen worden?
 
Je hebt vak wel wat mistig water na het opstarten en dat trekt in de regel snel weg als alles bezinkt en de filter zn werk doet. Als de watten vies zijn deze uitspoelen of vervangen inderdaad.
 
een bodem goed wassen is m.i. essentieel als je een bak snel helder wil hebben.
bij mij gaan er achterlijk veel liters water doorheen met het wassen van zand/grind.. maar de bak is wel altijd binnen een paar uur helder.

als je denkt dat het grind toch nog echt te vies is, kan je de bak vullen en met een afhevelklok de bodem nogmaals reinigen.

als het een beetje vies is moet het filter dit prima aankunnen om weg te krijgen.
 
Is de bak al helder geworden?
 
Mijn plantjes komen morgen binnen dus ga die dan plaatsen en dan komt het water erin! Maar merkte het dus al tijdens het hardscapen
 
Er zit nog geen water in de bak?
 
Nee, maar ben toch van plan hem te vullen zodat hij klaar staat als de plantjes komen :D
 
Nee, maar ben toch van plan hem te vullen zodat hij klaar staat als de plantjes komen :D

Als je een plastiek vuilzak over je substraat en hardscape legt kan je de bak vullen zonder troebel water...
Gewoon mooi uitspreiden over de bodem en dan eventueel nog een bord erop voor het gewicht. Dan je water over het bord de bak laten instromen. Achteraf gewoon plastiekzak er voorzichtig uit halen en de bak is helder.. :thumbs:;)
 
Dat is een leuke tip moet ik zeggen.
 
Ooit had ik een voedingsbodem (met malawi chicliden, hoezi beginners fout), hier vulde ik door een maatbeker op een bord te zetten en dan de slang in de maatbeker.
 

Terug
Bovenaan