Wat is er nieuw

Grnalen dilemma

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
Hallo

Zit met een probleempje.

Dus als alles goed gaat is ons baksken gereed half september en kan er wat leven in. Maar wij thuis, komen niet overeen over welke garnalen. :stom:

Ik wil graag de japonicas, mijn man de vuurtjes en mijn zoon de citroentjes. Voor de japonicas is er geen probleem, maar vuurtjes en citroentjes kruisen en dat wil ik niet.

Kan er bij de vuurtjes een ander soort geel garnaal bij?

Of heeft er iemand een ander oplossing?

Andere vissen die erbij zullen komen zijn rasbora kubotai, 2 honinggoeramis en een paar slakken ( ik denk helena)

Zover ik weet is er niet iets vergelijkbaars met citroentjes.
Is er geen kleur die ze beide mooi vinden.
Blauwe of witte b.v.?

Ik denk ook niet dat je teveel garnalen soorten bij elkaar moet willen zetten. Het combineren van caridina met neocaridina soorten wordt vaak afgeraden omdat die laatste veel sneller kweken en de caridina's weg concurreren. Het makkelijkst zou zijn als je man en zoon het over een kleur eens konden worden 😉

Let overigens op met het plaatsen van helena's bij garnalen. Er gaan verhalen rond dat helena's ook garnalen opeten. Zelf geloof ik daar zeker in, maar of jij erin gelooft moet je zelf bepalen.

Let overigens op met het plaatsen van helena's bij garnalen. Er gaan verhalen rond dat helena's ook garnalen opeten. Zelf geloof ik daar zeker in, maar of jij erin gelooft moet je zelf bepalen.[/QUOTE]

Ja, heb ook al videos gezien, maar als ik zie hoe razendsnel de vuurtjes bijvoorbeeld kweken, dan mag er gerust wel eentje gesnoept worden, een beetje cru gezegd😡. En ik denk dat mijn honinggoeramis dat ook wel eens zullen durven. Dat is nu eenmaal de wet van de sterkste. Zolang mijn garnalen populatie in stand blijft is er niets aan de hand.

En er komt in de toekomst zeker een 2 de bak bij. Indien de garnalenpopulatie te klein zou worden, dan kunnen de helena s tijdelijk naar de andere bak. Toch wel handig zo een tweede bak 😀

In afwachting ga ik nog wat mos en schuilplaatsen maken voor de garnalen. Zij komen er ook als eerst in en ik zal een aantal weken wachten eer de rest van de vissen erbij komt. De honinggoeramis komen er als laatst in.

Zover ik weet is er niet iets vergelijkbaars met citroentjes.
Is er geen kleur die ze beide mooi vinden.
Blauwe of witte b.v.?

Ja de Yellow King Kong maar die worden eigenlijk net als een TB op lage waarden gehouden.
Dat zijn dus caridina s maar qua kleur vergelijkbaar😉

Cecile heb jij ph verlagende bodem?

Ja, voorlopig nog. Weet niet hoelang deze nog zal werken

Gaat wel een wereld aan garnalen open dan maar beter kun je met een makkelijke beginnen!

Ik zou het zelf bij 1 soort houden en dan een soort nemen die past bij je waterwaarden natuurlijk. Of je gooit de bodem om en neemt een makkelijke soort zoals de |Vuurtjes maar hou dan wel rekening met indraaitijd omdat je de bodem weggooit en dus alle bacteriën die daarin zitten.

Bodem omgooien? Vuurtjes doen het toch ook prima op ph verlagende bodem?

Vuurtjes doen het goed op leidingwater dacht ik toch? Ph verlagende is meer voor de hogere gradaties cr/cb en de Taiwan Bee s. Ze hebben wel een brede range maar ik zou ze niet op een ph verlagende bodem houden want sommige bodems gaan onder een ph van 6 zitten namelijk.

Haja, maar Cecile's bakje is nu zo mooi, sonde om dan die bodem om te gooien....

Mijn bodem omgooien ga ik echt niet meer doen hoor 😀.

Ik had ergens wel gelezen dat die ph verlagend effect maar van korte duur is, maar hoelang het juist werkt weet ik niet

Het probleem is met die garnalen dat er veel te veel soorten zijn haha.

En mijn zoontje, die verandert iedere dag van gedacht. Gisteren waren het de citroentjes, nu vind hij de Blue pearls mooi. 🙄. Ik Ben eerlijk gezegd benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden 😀

Alleszins mijn gedacht komt er zeker in. De Japonicas 😀

Hoe lang je ph-verlagende bodem zijn werk blijft doen hangt af van verschillende factoren
  • merk
  • hoe vaak en hoe veel ververs je water
  • wat voor water gebruik je, kraan- of osmosewater
  • inrichting, kalkhoudende stenen bijvoorbeeld is geen goede combi
Heb je een foto van je bak?
Hoe meer schuilplaatsen in de vorm van mos e.d. hoe groter de kans dat de jonge garnalen niet worden opgegeten.
Houdt ook rekening met de keuze van je vissen met een Ph verlagende bodem! Hij verlaagt ook de Kh en de Gh!
Hierdoor zul je mogelijk Gh + mineralen poeder moeten toevoegen

Mijn bakje, ik heb wat mosbollen, maar er komt nog mos bij. Voorlopig nog geen waterverversing gedaan, maar eens de vissen erin ben ik van plan om iedere week 10% te verversen. Hier wordt kraanwater gebruikt, maar als er terug water in de bak moet wegens verdamping hebben ze mij aangeraden om bij te vullen met osmose.

De soil is pro soil van aquatic nature

Geen kalkhoudende stenen.

image.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn bakje, ik heb wat mosbollen, maar er komt nog mos bij. Voorlopig nog geen waterverversing gedaan, maar eens de vissen erin ben ik van plan om iedere week 10% te verversen. Hier wordt kraanwater gebruikt, maar als er terug water in de bak moet wegens verdamping hebben ze mij aangeraden om bij te vullen met osmose.

Bekijk bijlage 50920
Ja als je alleen aanvult wat verdampt is Osmose wel een goed idee.
Zelf ververs ik 30% en dan gaat het prima.
Alles zal iets toenemen maar tot een zekere waarde. En dan blijft het stabiel. Nu heb ik hier wel redelijk zacht water dus dat is ook iets waar je rekening mee moet houden.

De soil is pro soil van aquatic nature

Geen kalkhoudende stenen.

Bekijk bijlage 50920

Hey, ik herken deze indeling ergens van 😀 😀 😀
Op de een of andere manier heb ik je fotoalbum helemaal gemist!
Wat ziet je bakje er super leuk uit zeg!

Ik kan niet echt vinden wat de pro soil van aquatic nature met je waterwaarden doet.
Er staat ook niet bij dat hij ph verlagend zou zijn.

Wat zijn jouw waterwaarden nu?
Dan is het makkelijker om te kijken welke garnaaltjes het meest geschikt zijn.

Wat zijn jouw waterwaarden nu?
Dan is het makkelijker om te kijken welke garnaaltjes het meest geschikt zijn.

Dit kan ik u nog niet zeggen. Ik ga binnen 14 dagen mijn water binnendoen bij de lfs. Die gaan het water testen. Als de waardes goed zijn, wachten we nog een week en daarna testen we terug. Als ze dan nog stabiel zijn gaan de eerste diertjes erin. Ik zal mij dan ook een testkoffer aanschaffen zodat ik niet altijd naar de winkel hoef te gaan. Maar voor de eerste keer laat ik het liever bepalen door profs 😉

Dit staat op de verpakking. Zo te zien verlaagt die het niet maar stabiliseert hij het. Wat wordt hiermee bedoeld? Blijkbaar verkeerd gelezen

Pro-Soil is een complete bodemgrond voor alle aquaria, terraria en paludaria planten.

Zijn poreuze structuur zorgt voor een optimale aanhechting van de plantwortels. Een langzame vrijgave van nutriënten wordt gespreid over een lange periode. Stimuleert de micro- fauna in het aquarium.

Bevordert de filtratie en stabiliseert de pH. Uitstekend geschikt voor het houden van bodemvissen, garnalen of vissen uit een zacht zuur biotoop.

Bevordert de bacterieële werking. Klaar voor gebruik.

Advies : start na 6 weken met Aqua-Plant 24 - de ideale plant fertilizer (optioneel).

image.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Bevordert de filtratie en stabiliseert de pH. Uitstekend geschikt voor het houden van bodemvissen, garnalen of vissen uit een zacht zuur biotoop.

Zacht zuur water, lees je? Dan wordt de ph verlaagd! En de gh ook (zacht)

Dit staat op de verpakking. Zo te zien verlaagt die het niet maar stabiliseert hij het. Wat wordt hiermee bedoeld? Blijkbaar verkeerd gelezen

Bekijk bijlage 50921

Het is echt heel raar dat het niet goed omschreven staat, maar ik kan je zonder waardes wel uitleggen wat de verpakking waarschijnlijk bedoeld :juggle:

Er staat bij de Gh en Kh waarde een pijl omlaag, oftewel de bodem zal je Gh en Kh waarde van je water omlaag brengen.
Het nadeel van een lage Kh waarde is dat de Ph waarde van je water enorm kan gaan schommelen wat funest is voor je vissen en garnalen.
Vandaar dat er stoffen in deze bodem zitten (vraag me niet welke) die de Ph waarde stabiliseren, oftewel op gelijke waarde houden.

Wat je bij andere merken ziet is dat het de Kh verlaagt naar een waarde tussen ongeveer 0-1
En de Gh naar ongeveer 2-3
En de Ph naar ongeveer 5,5-6,5

Nu is het volgende probleem dat de Gh waarde voor caridina garnalen tussen de 4-6 moet zijn voor garnalen en daarom kun je Gh+ poeder kopen.
En voor de neocaridina garnalen moet de Kh waarde ook nog omhoog gebracht worden en daarvoor heb je Gh+/Kh+ poeder.

Hoe deze waarden voor visjes moeten liggen dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Maar het is wel verstandig om je waterwaarden dus goed te testen en dit ook te doen met druppeltests.
Vervolgens is het van belang om ook de waarden van je kraanwater te weten.

Ik zou als het kan gewoon al je tests kopen en wat gaan oefenen.
Ik deed het in het begin ook niet altijd goed aflezen, want dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt.

Ok, bedankt voor de uitgebreide info sannekke, ik denk dat ik mij de jbl testkoffer ga aanschaffen. Kost wel bijna 100 euro maar ik denk dat deze de meest complete is en volgens revieuws de meest nauwkeurige. Kan ik idd eens gaan oefenen want ik denk dat het nodig zal zijn. Ziet er allemaal vrij ingewikkelt uit voor een leek lol.

Zoals john zegt ga ik er niet teveel soorten in doen. De japonica zoizo in combinatie denk ik met een neocardina. Alleen moet het kleur nog bepaald worden. Daar is hier nog discusie over :juggle:

Houdt ook rekening met de keuze van je vissen met een Ph verlagende bodem! Hij verlaagt ook de Kh en de Gh!

Zover ik begrijp zal de gh eigenlijk alleen zakken als je met kraanwater ververst en daar heeft Backplay dit over gezegd:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
Hopelijk is het wat duidelijk.

Daar is hier nog discusie over

O jee, je kan ook dan ervoor kiezen om de kleuren op een briefje te zetten en dan maar er 1 uittrekken😀😀.
Sterkte bij het bepalen van de kleur dus😉

O jee, je kan ook dan ervoor kiezen om de kleuren op een briefje te zetten en dan maar er 1 uittrekken😀😀.
Sterkte bij het bepalen van de kleur dus😉

Dat is nogal een gedacht zie 😀

[QUOTE="jessicapilon, post: 1785730, member:
Hopelijk is het wat duidelijk.[/QUOTE]

Euh, zal het nog eens moeten herlezen 😀
Maar ik denk in grote lijnen ja

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan