Groei, kweek en levensverwachting van Goudvissen en Sluierstaarten


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Vaak wordt op dit forum de vraag gesteld " Hoe groot wordt een Goudvis?" Soms is er ook onduidelijkheid over de leeftijd die een Goudvis of Sluierstaart kan bereiken.

In het Artis-Aquarium ( nu wegens verbouwing helaas tijdelijk gesloten) keek ik graag naar het aquarium waar de Goudvissen rondzwommen. Ik herinner mij dat er een bordje bij stond, waarop vermeld werd dat het hier om adoptievissen ging. Dus doodgewone huis-tuin-en-keuken-goudvissen die ooit aan Artis waren afgestaan en nu hun oude dag doorbrachten in een fors aquarium van een paar duizend liter als ik me niet vergis. De meeste dieren hadden ongeveer het formaat van mijn toenmalige Goudvis Giebeltje, die in 2019 overleed op de leeftijd van 17 jaar.



De Goudvis komt van nature voor in de benedenloop van de Yangtze Rivier in China ( Wuhan ligt ook aan die rivier) en ziet er oorspronkelijk zo uit:

Carassius_auratus.JPG


De eerste Goudvissen waren goudkleurige mutaties van bovenstaande vis en werden in "Vijvers van Barmhartigheid" bij de tempels gehouden. Van daaruit werd er gekweekt: gele vissen voor de Keizer, oranje varianten voor de adel. En ook kwamen er van deze vissen in het buitenland terecht. De Zierikzeese arts Job Baster was de eerste die de Goudvis in de vijvers op zijn landgoed hield. De gewone Goudvis zoals we die allemaal kennen is op deze manier ontstaan. Het dier heeft de eigenschap zich aan de hoeveelheid water en voer aan te passen, waardoor een Goudvis die in een kleine kom gehouden werd ( zoals in de 19e eeuw mode werd) heel klein bleef, terwijl eenzelfde vis in een grote vijver wel 30 cm kan worden. Dit komt volgens sommigen doordat de vis het hormoon ( feromoon) Somatostatine in het water loslaat waardoor alle vissen klein blijven, of doordat alle vissen dit hormoon aanmaken als reactie op de hoeveelheid voer en water en dus klein blijven. Hieronder de normale groeicurve van de gewone Goudvis.

Goldfish Grow Chart.jpg


Tish.jpeg
Giebeltje.jpeg


Bovenstaand fotootje is van Tish, die 43 jaar lang overleefde in een kom op tafel, die hij 35 jaar lang met zijn vriendje Tosh deelde. Is het waar? Geen idee, vast staat wel dat dit verhaal in het Guiness Book of Records terecht is gekomen. Of de vis het naar zijn zin had? Vermoedelijk kreeg hij alle aandacht van zijn baasje en wist hij niet beter, maar een gelukkig vissenleven waarin de vis zijn natuurlijke gedrag kon uitoefenen zou ik het niet willen noemen. Giebeltje ernaast, 24 cm inclusief staart bij overlijden kon wel rondzwemmen en grondelen, en had wel volop de ruimte. Hij kreeg iedere dag een keer voer, waaronder standaard vijverkorrels en af en toe maden of een regenworm, en een wekelijkse 30 % waterwissel. Hoewel ik op dat moment ook niet uitblonk in kennis over Stikstofcyclus en zo, misschien had hij met adequate filtering en meer waterwissels nog groter en ouder kunnen worden. In ieder geval is de reputatie van grote ouderdom vermoedelijk gebaseerd op de gegevens van 9 vissen, die allen gewone Goudvissen waren, gehouden werden op kamertemperatuur met vermoedelijk eenaal daags voer en een wekelijkse waterwissel. Eigenlijk de manier waarop zij nu geen Goudvissen meer willen houden. Of ze echt zo oud werden? Hun eigenaars vertelden dit met enige trots. Annabella Laws van Pure Goldfish Community had een gewone Goudvis die haar ouders kochten in haar geboortejaar, die vorig jaar op 38-jarige leeftijd overleed. Deze vis was overigens niet "gestunt", maar normaal van formaat.

Vanuit de gewone Goudvis ontstonden types als de Wakin en later andere kweekvarianten. Wanneer je gaat selectieve kweek beoefent, ga je vissen selecteren op uiterlijke kenmerken en die weer met elkaar kruisen en terugkruisen. zo gebeurt het ook dat je vissen die aan elkaar verwant zijn met elkaar kruist. Behalve de gewenste eigenschappen worden er ook ongewenste eigenschappen overgedragen zoals kromme vinnen, albinisme en misvormingen. Daarnaast ook een grotere gevoeligheid voor infecties.

Sluierstaart 1780.jpeg
DSC02081.JPG


Door selectie op bepaalde vormen kan het vaak voorkomen dat vissen een te grote wen hebben, een te korte ruggengraat en een te bol lijfje. Deze vissen kunnen vaak balansproblemen krijgen, en soms moet zo'n vis dan helaas geeuthanaseerd worden:'(

De kweekvormen, tegenwoordig meestal Fancy Goldfish genoemd, worden meestal een stuk minder oud dan hun "gewone" broertje. Tot nu toe wordt 15 jaar genoemd als maximum voor de gewone Fantail, terwijl Oranda's, Telescopen, Ryukins en Ranchu's ouder dan een jaar of 7 bij mij tot nu toe niet bekend zijn. Vaak kom ik op dit forum voortijdig overlijden tegen van Fancy Goldfish. Heel vaak worden dieren niet deskundig verzorgd, maar ook bij degenen die de vissen van voldoende ruimte, adequate filtering en hoogwaardig voer voorzien komt onverwachte en voortijdige sterfte voor. Ik denk dat hun grotere kwetsbaarheid voor infecties als gevolg van het door- en terugkweken, maar ook het (te snel) opkweken er mee te maken kunnen hebben.

Fancy Goldfish worden ook op hogere temperaturen gehouden, waardoor de stofwisseling sneller gaat. Daarbij krijgen ze vaker voer dan hun " simpele" verwanten.

Wat zijn jullie ervaringen?
 
Laatst bewerkt:
De goudvis in de natuur uitzetten is natuurlijk een slecht idee , voor de rest moet de reporter en aanverwanten eens leren wat een goudvis is voor ze iets neerpennen
Dit is gewoon een goudvis hoor, die op de foto
 
Wat bedoel je nou? Dat je denkt dat dit geen goudvis is of juist wel?

Het is gewoon een bekend gegeven dat normale goudvissen groter kunnen worden dan 30 cm.

Karpers hebben duidelijke baarddraden en hebben een hele andere kop.
 
Dit is een goudvis natuurlijk en deze worden zo groot leven 30 tot 40 jaar enz.
 
Wat bedoel je nou? Dat je denkt dat dit geen goudvis is of juist wel?

Het is gewoon een bekend gegeven dat normale goudvissen groter kunnen worden dan 30 cm.

Karpers hebben duidelijke baarddraden en hebben een hele andere kop.

Denk dat Stefan bedoeld dat het stuk erg overtrokken word met monsterlijke goudvissen. Je verwacht er eentje van een meter te zien. Dit zijn gewone goudvissen en is niets monsterlijks aan.

Naast die tekst een puzzel met goudvis uit de kom :DD

Zag het net ook op journaal.
 
Dit is een goudvis natuurlijk en deze worden zo groot leven 30 tot 40 jaar enz.
Inderdaad kunnen ze zo groot worden als ze ongelimiteerd water en voedsel tot hun beschikking hebben. Maar... een Goudvis kan in dergelijke omstandigheden in 2 jaar tijd uitgroeien tot dat formaat. Er zijn in Engeland ook Oranda's gevonden van die afmetingen. Het is alleen helemaal niet gezegd dat het enorme dier op die foto ook 40 jaar oud is. Goudvissen KUNNEN zo oud worden, maar we hebben alleen de getuigenverklaringen van de eigenaren.

Wat wel klopt, is dat er meren in verschillende landen zijn, die vergeven zijn van de Goudvissen en waar niets meer wil groeien. De oorspronkelijke vissen zijn volkomen verdrongen, en de oorspronkelijke plantengroei verdwenen. Eigenlijk is dit vergelijkbaar met de Zonnebaars, Brulkikker en de Amerikaanse Rivierkreeft in ons land ( en dat zijn maar enkele van de vele invasieve exoten).
 
@ Giebeltje...

Heel mooi stuk wat je geschreven hebt en een leuk filmpje van Artis ;)

En dat goudvissen in het "wild" terecht komen, dat gebeurd en is jammer.

Je ziet het ook heel erg met parkieten en papagaaien die in grote steden

zeer veel voor komen.

---
 
bij goudvissen die in natuurwater zwemmen in een gebied met grote verschillen tussen de zomer en winter temperatuur kan je de leeftijd van de vis gewoon tellen door een schub onder een microscoop te leggen net als jaarringen in een boom.

in Nederland worden ook regelmatig goudvissen van die maat gevange

De wilde die hier op de foto staat is overigens 100% een giebel waar die is hier volgens mij inheemser dan de karper.
volgens wiki klopt het overigens niet dat goudvissen van giebels ofstammen
 
bij goudvissen die in natuurwater zwemmen in een gebied met grote verschillen tussen de zomer en winter temperatuur kan je de leeftijd van de vis gewoon tellen door een schub onder een microscoop te leggen net als jaarringen in een boom.

in Nederland worden ook regelmatig goudvissen van die maat gevange

De wilde die hier op de foto staat is overigens 100% een giebel waar die is hier volgens mij inheemser dan de karper.
volgens wiki klopt het overigens niet dat goudvissen van giebels ofstammen
De Goudvis (Carassius auratus) stamt inderdaad niet af van de Giebel (Carassius gibelio) of de Aziatische variant van de Kroeskarper (Carassius carassius). De Karper is hier geintroduceerd door de Romeinen, die hem als voedsel kweekten. Ook de Giebel is hier ooit vanuit het Oosten onze streken binnengekomen. Volgens onderstaand artikel stamt de Goudvis af van de oorspronkelijk in de benedenloop van de Yangtze rivier voorkomende wilde Carassius carassius auratus.

Het is inderdaad lastig om de juiste foto's te vinden, de genoemde foto vond ik een poosje terug bij een artikel over wilde Goudvissen. Maar gezien de vele foto's van ( zoals @Olympus al aangaf) Butterfly Koi, Goudzeelt, Kroeskarper en Giebel bij artikelen over Goudvissen is het duidelijk dat de schrijvers/uitgevers van de artikelen het ook niet altijd weten;)). In ieder geval zag de wilde Goudvis er ongeveer zo uit, en wie een foto van een echte wilde Goudvis weet te vinden, kan hem hierbij plaatsen.

 
Nog een paar plaatjes om de verschillen tussen de gewone Goudvis en de Fancy Goldfish goed duidelijk te maken:

Goudvis anatomie buitenkant.jpeg




Fancy Goldfish anatomy.jpeg


Goudvis anatomie.jpeg
Fancy Goldfish anatomy2.jpeg


Je kunt zo goed zien dat de verhouding van de interne organen verschilt. Het lijf van de Fancy Goldfish is korter, de ruggengraat gekromd, en de darmen zitten in het dikke gedeelte van de buik.
 
De herkomst van Goudvissen herzien…



In eerdere posts binnen deze thread en ook elders op dit forum kwam het al ter sprake: wie is de ware voorouder van de Goudvis?



De Gewone Goudvis is inderdaad voortgekomen uit een rood-gouden mutatie van de Aziatische ( Chinese) Kroeskarper, waarna er door selectieve kweek kleurvormen zoals Shubunkin en Sarasa zijn ontstaan. Ook zijn er door selectieve kweek Komeetstaarten ontstaan. Dit zijn de vissen die normaal gesproken rondzwemmen in vijvers, en waarmee Nederlandse ondernemers zijn gaan kweken in een Kibboets in Israel, zoals te zien is in het filmpje over Jarathana. Ook wordt deze soort op grote schaal gekweekt in Azie ( meestal China) voor de handel. Het zijn de vissen die in Engelstalig landen vaak aangeduid worden met “ Feeder Goldfish”, omdat ze goedkoop zijn en dus ook als voer voor roofvissen en reptielen gebruikt worden.



Maar… hoe is de Fancy Goldfish met zijn dubbele staart ontstaan?



In het boek “ Natuurkundige Uitspanningen” van de Zeeuwse wetenschapper Job Baster bevinden zich afbeeldingen van Goudvissen zoals die toen rondzwommen en ook verhandeld werden. Op de plaatjes zie je enkelstaarten, maar ook dubbelstaarten, die veel lijken op de tegenwoordige Wakin. Ook in het Goudvissenboek uit 1780 dat in opdracht van de Franse koning werd gemaakt, vind je dit soort vissen terug, evenals vroege vormen met “ drakenogen”, de voorlopers van onze Telescoopogen, eivormige vissen en “ rugzwemmers”. Hoe kunnen deze vormen uit de Rode Kroeskarper-mutatie zijn ontstaan?



Goudvissen van Job Baster 1762.jpeg




Chinese wetenschappers vonden erfelijke eigenschappen terug in moderne Fancy’s, op basis waarvan ze zijn gaan experimenteren om de volgende stelling te bewijzen:



De Fancy Goldfish is ontstaan uit een rode mutatie van de Aziatische Kroeskarper, die vervolgens is gehybridiseerd met de Koikarper en de Stompsnuitbrasem.



De oorspronkelijke Aziatische Kroeskarper ( Carassius carassius) is vermoedelijk gemuteerd in de Carassius auratus. Daar is echter tot op heden nog geen onomstotelijk bewijs voor gevonden. Deze is steeds in de Vijvers van Barmhartigheid gezet, waarna er spontaan een hybride is gevormd met Koikarpers ( Cyprinus carpio haemopterus) en Megalobrama amblycephala.



De onderzoekers zijn erin geslaagd een Goudvisachtige vis te kweken uit een vrouwelijke Koikarper en een mannelijke Stompsnuitbrasem. De nakomelingen konden zelfstandig paren en werden resp. met de gewone Goudvis en de Fancy Goldfish gekruist.



Koi:Stomsnuitbrasem hybriden.jpeg



De nakomelingen van de kweek van de Chinese wetenschappers lijken heel erg op de vissen uit de afbeelding van de kweekresultaten van Job Baster. Zou het zo kunnen zijn dat de oorspronkelijke Chinese kwekers van de Fancy Goldfish op deze manier te werk zijn gegaan? Natuurlijk hadden ze in die tijd nog geen idee van genetica, misschien gingen ze uit van een toevalstreffer. Dan is de huidige Fancy Goldfish dus een nakomeling van de hybriden die er blijkbaar al in de 18e eeuw waren. Of misschien heeft het voortdurend terugkruisen tot spontane mutaties geleid, net zoals je weleens mensen vindt die met 6 vingers en 6 tenen worden geboren, of bloemen met een dubbel aantal kelkblaadjes. In de natuur komen ook spontane “Chimaeren” voor.






Hoe het ook zij, in de 18e eeuw zwommen er al Fancy Goldfish met dubbele staarten, eironde lijfjes en telescoopogen rond. Deze vissen waren kostbaar, en werden in China gehouden in zowel vijvers als aarden, jaden en porseleinen kommen. Tegenwoordig is dat in China, Japan en andere Aziatische landen nog steeds het geval. De kostbaarste, 5 jaar oude Ranchu’s brachten in de 19e eeuw omgerekend prijzen op tot zo’n 2000 US dollar. Een reden te meer om ze niet zomaar in een vijver rond te laten zwemmen.



Onlangs plaatste een Amerikaan een bericht op een FB pagina, waarin hij vertelde over een experiment dat hij zelf uitvoert. Hij is inmiddels een half jaar bezig met het houden van Fancy Goldfish op de traditionele Japanse/Chinese manier. Je zou denken dat een vijver betere waterkwaliteit heeft omdat hij groter is, maar deze Amerikaanse aquariaan denkt dat dat niet klopt. Gewone glazen vissenkommen zoals wij die kennen bevatten inderdaad te weinig water, en bovendien is het wateroppervlak kleiner. Maar de traditionele Japanse/Chinese vissenkommen zijn van boven wijd, en dus is er veel zuurstofuitwisseling aan het wateroppervlak. Er zit uiteraard geen filter in, want dat bestond in de tijd dat deze kommen gebruikt werden nog niet. Toch wordt het water goed gezuiverd. Omdat de kom/kuip gemaakt is van keramiek (of steen zoals Jade in het verleden), kan er zich een biofilm op de wanden vormen, en zo kan de stikstofcyclus plaatsvinden. Als de vis rondzwemt, beweegt het water langs de randen van de kom, waardoor er voortdurend biologische filtering plaatsvindt. Het enige dat je niet moet doen, is de wanden van de kom schoonschrobben. Dan haal je nl. de biologische filtering weg. Waterwissels zijn simpel: de schrijver van het stukje gebruikt een grote drinkmok, waarmee hij drie mokken vol uit de kom schept, en er drie mokken schoon water in terug giet. Niet meer werk dan het voeren van de kat. Bovendien wordt de groei van de vis niet “ gestunt” omdat de Somatostatine op deze manier dagelijks wordt afgevoerd. Dit is volgens hem zoals miljoenen Chinezen en Japanners hun Fancy Goldfish houden. Deze dieren zijn nooit bedoeld om veel te zwemmen en kunnen dat ook niet erg goed. Hun ruggengraat is verkort, hun buik is boller, hun vinnen zijn langer en bovendien hebben ze een dubbele staart. Hun lijf is eerder eirond dan torpedovormig, en hun staart is naar verhouding te groot en te zwaar. Ook hun vinnen zijn vaak langer dan die van de Gewone Goudvis.



chinese traditional goldfish bowl.jpeg




Het is deze “Fancy Goldfish” die tegenwoordig geldt als Nationaal Symbool van China. Er gaat erg veel geld om in deze handel. Het kost een jaar of 4 om een Fancy Goldfish tot Jumbo formaat op te kweken, hoewel er wordt verteld dat sommige kwekers het sneller doen door het geven van proteinerijk voer. Vissen die niet aan de gewenste standaard voldoen worden “ geculd”. Vissen worden opgekweekt tot ze een bepaalde grootte hebben, en per vliegtuig naar de handelaren in het buitenland vervoerd. Te snel opkweken kan zorgen voor een kwetsbare gezondheid, en de stress van het vervoer kan zorgen voor een verlaagde weerstand.



Je kunt in onze streken Fancy Goldfish in verschillende categorieen kopen: de HQ Fancy Goldfish in verschillende formaten, waar je minimaal 60 euro voor betaalt en die je koopt in een speciaalzaak. Dit zijn de vissen die qua vorm het beste voldoen aan de standaard van de varieteit, met gave vinnen en heldere kleuren. De LQ Fancy Goldfish, waarvan de prijs aanzienlijk lager ligt, en die je soms in de betere dierenwinkel/aquariumzaak of een tuincentrum kunt vinden, voldoet ook aan de standaard, maar kan wel eens een krom vinnetje hebben. Ook in de LFS kun je LQ Fancy’s vinden, maar heel vaak gaat het hier om vissen die door een serieuze kweker geculd zouden worden. Als je echter goed zoekt kun je ook hier voor weinig geld leuke vissen vinden.



Gezien de herkomst is het logisch dat Gewone Goudvissen inclusief Komeetstaarten, Shubunkins en Sarasa’s sterker zijn dan de Fancy Goldfish, en daarom ouder kunnen worden, zelfs als ze in een kom worden gehouden. Ze hebben echter een lijf dat vraagt om veel zwemruimte, hoewel ze zich inderdaad aan kunnen passen aan de hoeveelheid water.



De Fancy Goldfish is eigenlijk genetisch een andere vis, is kwetsbaarder en daarom lastiger om te houden. Het kan zijn dat de levensduur wordt bekort door de hogere temperatuur, en de extra voerbeurten met proteinerijk voer, waardoor de stofwisseling wordt versneld. Daarnaast zijn de grote staarten en lange vinnen een aanslag op de conditie van de vis, vergelijkbaar met wat er gebeurt bij Betta Splendens. Heel veel dure HQ Sluierstaarten met prachtige grote staarten en wengroei worden niet erg oud. Ondanks het feit dat ze gehouden worden in grote aquaria met adequate filtering en topkwaliteit voer. Misschien is de traditionele Chinese of Japanse manier van Sluierstaarten houden zo gek nog niet. Miljoenen Chinezen en Japanners houden hun Sluierstaarten nog steeds blijkbaar met succes op dezelfde wijze als hun voorouders honderden jaren geleden…



Zwarte Leeuwenkop, winnaar categorie langste Sluierstaart.jpeg




 
Laatst bewerkt:
Dank je wel voor dit mooie, onderhoudende stuk, @Giebeltje! Ik heb weer wat nieuws geleerd. Wat fijn dat je dit zo voor ons opgeschreven hebt! Dit was iets wat ik me al een poosje zat af te vragen!
 
Wat een prachtig stuk is dit toch weer 👍

Heeft blijft toch steeds maar weer aangeven dat het houden van sluierstaarten een totaal

andere " tak van sport " is dan veel mensen denken.

De Chinezen zijn niet "achterlijk".....ze liggen bijna zeker op vele gebieden al eeuwen

voor op onze "ontwikkeling"

En dat je zegt dat het ontstaan van de verschillende vormen bij hun misschien "toeval " was, geloof ik

zeker niet, ze waren echt veel verder dan wij ooit kunnen begrijpen.

En ook het feit dat ze de deze kweekvormen ook in minder grote bakken houden, zouden meer

mensen hier in "het westen " eens tot nadenken moeten zetten ;)👍

---
 
Heel leuk dat je zo in de geschiedenis zoek. Ik ben dat ook wel tegen gekomen over die schalen. Let wel dit zijn natuurlijk geen sla schalen die op je tafel passen. Dit zijn toch wel schalen waar menig liter water in zit.

Ik kan niet goed inzoomen op die schalen maar zie toch pijpjes/techniek erboven zitten? De showschalen is op een wedstrijd of verkoop bak denk ik maar ook daar zie ik borrelend water dus geheel zonder techniek toch ook niet. Met veel alg en biofilm kan ik me nog enigzins iets bedenken omdat dit de ammoniak zal opnemen maar verder weet ik gewoon uit ervaring dat sluiers enorm uitstoten en het geheel niet houdbaar zal zijn. De hele kleine jonkies zal iets eenvoudiger zijn maar zul je inderdaad het voeren moeten beperken.

Ik heb ooit uit nood mijn 4 sluiers in een 300 of 350 liter koi bowl gezet met een oningedraaid filter en kon ik 2x per dag verversen en dat was nog niet genoeg om de NH3 eruit te houden. Dus ik ben erg kritisch in zulk soort verhalen omdat ik eenvoudig weg zelf heb gezien hoe dit loopt. Eigen ervaring zegt mij meer dan 100 FB verhalen.

En wat een prachtige oranda in die schaal. Maar ook die zal regelmatig schoon water krijgen want wat denk je dat die uitpoept.:eek: Al die mensen die erboven hangen met camera s zal ook stress geven voor dat beest waardoor hij veel meer gaat ademen en er ladingen ammoniak worden uitgestoten. Deze zou erg mooi staan in me aquarium :love:

Ik snap de hang naar vroeger maar vroeger was zeker niet alles beter.

Die landen zijn een heel andere cultuur en zeker in deze tijd draait daar ook alles om geld. Misschien nog wel meer dan hier. Ik heb het volgens mij al eerder gemeld maar het is net als hier bij AH "grootmoeders appeltaart" Alsof oma thuis de appeltaartjes bakt in haar kolen oven :DD In het top segment van HQ sluiers zal inderdaad proteine worden gevoerd maar wat nog meer. Ik zou er ook niet van opkijken als er anabole of steroide of wat voor engs in worden gespoten. Genetisch manipuleren etc. zullen ze de hand ook niet voor omdraaien.

Op tv is er elke week een aflevering over chinezen in het buitenland. Erg interessant. Daar krijg je een beeld hoe die mensen in het leven staan. Dan heb ik het niet over monniken en zo maar real live. Alles draait om slagen in het leven ten koste van alles. Laatst 2 chinezen die al jaren in Afrika in een fabriek wonen die niet meer actief is. Triest om zo te vol harden in een mislukt project maar het niet kunnen los laten.

Op goudvis gebied zie je dit ook wel. De markten daar hangen vol met goudvissen in een zakje. Als deze 2 weken later dood neervalt kopen ze gewoon een nieuwe. Miljoenen zullen daar sterven in het zakje dan wel kort erna. Hoewel het op vele vlakken zeer ontwikkelde landen zijn, mensen rechten/welzijn en dieren welzijn staat daar niet hoog in het vaandel.

Hoe idyllisch je denk dat het daar is, ik denk dat we blij moeten wezen in Nederland te wonen.
 
@ michelle1...

Natuurlijk was vroeger niet alles beter dan nu en ook in China is en was niet alles

beter dan hier.

Maar zeker "vroeger " waren de mensen in het "Oosten " [ niet alleen China ]

vele malen verder met hun totale geestelijke ontwikkeling dan wij hier waarschijnlijk

ooit zullen komen ;)

Ook nu zijn ze in heel veel dingen veel verder dan wij in het westen.

Niet dat alles daardoor beter met hun gaat, maar dat is het gevolg van de politiek

in die landen.

Maar terug naar de sluiers .....:DD.....

Misschien moeten wij eens wat minder met onze westerse ogen kijken naar het houden van sluiers.

en maar denken dat ze heel veel ruimte nodig hebben dan "gewenst" en "nodig " is.

Sluiers zijn niet " gemaakt " om veel te zwemmen , dus waarom die grote bakken dan?

Vervuilers zijn het zeker en dat los je makkelijk op door waterwissels [ en misschien iets minder eten:rolleyes:]

En nog even.....de huidige tijd is ook zeker niet beter dan vroeger en daarom dat er steeds heel erg

veel mensen over de hele wereld zijn, die weer terug willen en ook gaan naar de oude normen

en waarden en gedachte gangen!!

[ ik ben misschien een oude lul, maar ik denk dat de wereld er dan ook een stuk beter op wordt 👍 ]

---
 
die weer terug willen en ook gaan naar de oude normen

en waarden en gedachte gangen!!

Uhuh.
Dan kunnen ze weer goudvisjes verkopen op de kermis.
En kuikentjes uitdelen aan iedereen met pasen.
En dierenmarkten organiseren waar de (exotische) dieren vanop de stoep en zonder enige controle of kennis worden verkocht/gekocht door Jan en alleman....
Kunnen ze weer aapjes verkopen in duistere dierenwinkeltjes.
Alle normen terug naar de jaren stilletjes...

Je blijft maar argumenten zoeken om goed te praten dat jij goudvissen te klein wil houden.
Beetje flauw.
Hoewel: een beetje?
Je kan het misschien tussen de regels lezen maar ik wil het ook wel wat duidelijker zeggen hoor, mocht je niet te snel van begrip zijn:
Nen welgemeende xxxx xxx!
 
Laatst bewerkt:
Uhuh.
Dan kunnen ze weer goudvisjes verkopen op de kermis.
En kuikentjes uitdelen aan iedereen met pasen.
En dierenmarkten organiseren waar de (exotische) dieren vanop de stoep en zonder enige controle of kennis worden verkocht/gekocht door Jan en alleman....
Kunnen ze weer aapjes verkopen in duistere dierenwinkeltjes.
Alle normen terug naar de jaren stilletjes...

Je blijft maar argumenten zoeken om goed te praten dat jij goudvissen te klein wil houden.
Beetje flauw.
Hoewel: een beetje?
Je kan het misschien tussen de regels lezen maar ik wil het ook wel wat duidelijker zeggen hoor, mocht je niet te snel van begrip zijn:
Nen welgemeende xxxx xxx!

Lees nu gewoon eens helemaal mijn hele stukje GOED !!!

Dan geef je tenminste niet zo'n domme reactie ;)

---
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog eens helemaal je hele stukje goed gelezen maar ik blijf bij mijn reactie. Je mag dat gerust dom vinden, meer nog: ik had niet anders verwacht.
 
Ahem…ik zou me niet mengen in discussies vanwege artrose en bijkomende verminderd typvermogen, maar mag ik de heren eraan herinneren dat het hier om een objectieve thread gaat, waarin het om de herkomst van Goudvissen/Sluierstaarten gaat, dus hoe er honderden jaren lang mee werd gekweekt. Ik heb het dus niet over de huidige moderne Westerse cultuur en bijbehorende techniek en opvattingen over dierenwelzijn:deal:
 
Ahem…ik zou me niet mengen in discussies vanwege artrose en bijkomende verminderd typvermogen, maar mag ik de heren eraan herinneren dat het hier om een objectieve thread gaat, waarin het om de herkomst van Goudvissen/Sluierstaarten gaat, dus hoe er honderden jaren lang mee werd gekweekt. Ik heb het dus niet over de huidige moderne Westerse cultuur en bijbehorende techniek en opvattingen over dierenwelzijn:deal:
Ik maakte de opmerking ook helemaal niet naar jou toe. Integendeel: je thread is interessant! Vond het frappant hoe bepaalde leden elke gelegenheid gebruiken om argumenten te zoeken om foute zaken goed te praten...;) en het vroeger was het beter argument van musk slaat in het geval van dierenwelzijn nergens op...
 
Ahem…ik zou me niet mengen in discussies vanwege artrose en bijkomende verminderd typvermogen, maar mag ik de heren eraan herinneren dat het hier om een objectieve thread gaat, waarin het om de herkomst van Goudvissen/Sluierstaarten gaat, dus hoe er honderden jaren lang mee werd gekweekt. Ik heb het dus niet over de huidige moderne Westerse cultuur en bijbehorende techniek en opvattingen over dierenwelzijn:deal:

Ik ben het daar helemaal mee eens wat je zegt, ik reageerde eigenlijk alleen maar op de

reactie van Michelle met de "opmerking" dat het "denken" van tegenwoordig echt niet

altijd beter is dan vroeger ..... wij kunnen nog veel leren van zoals er lang geleden

over dingen werd nagedacht en gehandeld :cool:

Mensen [ en zeker velen in het "Oosten " ] waren bijzonder ontwikkeld tot een niveau

wat daarna nooit meer behaald is ;)

---
 
Kort na het plaatsen van het stuk vond ik het complete boek van Job Baster online. Ik ben begonnen met het overzetten van het deel over Goudvissen. Over een poosje zal ik hier op terugkomen. Geduld dus, maar ik kan jullie wel vertellen dat het zeer de moeite waard is…
 
Doe rustig aan want je gezondheid is het belangrijkste en denk aan je zelf.


Ik heb het dus niet over de huidige moderne Westerse cultuur en bijbehorende techniek en opvattingen over dierenwelzijn:deal:
Maar ik wel en een ieder kan toch reageren. Ik heb geen moeite met reacties van wie dan ook. Dit is nu juist het hele punt in het stuk.

maar mag ik de heren eraan herinneren dat het hier om een objectieve thread gaat,
Misschien is de traditionele Chinese of Japanse manier van Sluierstaarten houden zo gek nog niet. Miljoenen Chinezen en Japanners houden hun Sluierstaarten nog steeds blijkbaar met succes op dezelfde wijze als hun voorouders honderden jaren geleden

?

Objectief werkt anders in mijn hoofd. Ik plaats tigger in een terracota schaal zonder verdere techniek en ververs 2 mokken water. Dag 1 meet ik dit etc. Na 2 jaar een foto en melding hij leeft nog dan wil ik jou geloven. Dan kunnen we concluderen het is een succes.

Maar ik ben dan ook zeer eigenwijs dat dan weer wel ;)
 
Kort na het plaatsen van het stuk vond ik het complete boek van Job Baster online. Ik ben begonnen met het overzetten van het deel over Goudvissen. Over een poosje zal ik hier op terugkomen. Geduld dus, maar ik kan jullie wel vertellen dat het zeer de moeite waard is…
Leuk! Ik kijk er erg naar uit! Wat geweldig dat je dat voor ons doet. Dank je wel.
 
Kort na het plaatsen van het stuk vond ik het complete boek van Job Baster online. Ik ben begonnen met het overzetten van het deel over Goudvissen. Over een poosje zal ik hier op terugkomen. Geduld dus, maar ik kan jullie wel vertellen dat het zeer de moeite waard is…

Doe zeker rustig aan, ik kijk er wel naar uit :DD

@ Michelle...

Misschien deden ze het vroeger [ en sommige nu nog ] idd wel behoorlijk goed.

Het zelf helemaal uitproberen heb ik waarschijnlijk niet genoeg tijd meer voor,

maar "op mijn manier " ben ik het al wel een beetje aan het doen ;)

---
 

Terug
Bovenaan