Groeisnelheid kleintjes


F

fibonacci

Guest
Ik heb sinds een week of 6 een aantal kleintjes in mijn bak. Nu heb ik het idee dat ze niet zo heel snel groeien. Ze groeien op in de grote bak met de volwassen vissen dus moeten zich de hele dag verstoppen. Het enige wat ze kunnen eten is alg wat op de stenen groeit. Ik heb geprobeerd ze uit te vangen maar dit is niet te doen. Nu is mijn vraag na hoeveel weken/maanden zijn ze zeg maar 3 a 4 cm en dat ze gewoon met de volwassen vissen mee kunnen zwemmen?
 
over welke van de duizenden Afrikaanse cichliden gaat het hier?
Best wel basis informatie, als je een gericht antwoord wilt ;-)
 
Het gaat denk ik om de kleintjes van een soort aulaloncara. Het ook al een stuk of 8 kleintjes gehad van een pseudotrophes elongatus Mpanga maar deze hebben het niet gered.

Rest van het bestand:
Pseudotropheus Elongatus Mpanga (4v/1m)
Labidochromis ceruleus (3v/2m)
Matriaclima estherea (2v/1m)
Aulaloncara (2 soorten 2v/1m per soort)
Melanochromis auratus (2v/1m)

Van alle soorten zitten er telkens vrouwtjes met een bekkie vol.. Ik hoef geen tientallen kleintjes over te houden maar zo af en toe 1 of 2 zou wel leuk zijn.

Iemand nog tips om de kleintjes op te laten groeien in de volwassen bak? Er is genoeg schuilmogelijkheid alleen het voeren is voor mij een probleem. Ze krijgen wel genoeg te eten om te overleven maar blijkbaar te weinig om echt te groeien.
 
Ten eerste, Melanochromis auratus is nogal een jonkie-vreter. Dit is 1 van de meest agressieve mbuna en is dan ook een vis voor bakken vanaf 1.5m en voor ervaren malawi houders. 2 vrouwtjes voor 1 man houdt ook niet over voor een dergelijk agressieve soort.

Ten tweede, je zegt dat je een voer probleem hebt. Hoe voer jij dan? De Aulonocaa's moeten voldoende vis/insectenvoer krijgen, dit mogen je mbuna's juist absoluut NIET binnenkrijgen, em je mbuna's vragen juist weer een bijna 100% plantaardig dieet, waar een Aulonocara natuurlijk niks aan heeft. Dus, hoe heb je dat geregeld?
 
Ik voer een mix van granulaat en spirulina. Alle volwassen vissen eten het naar hartelust. Maar dat is niet mijn vraag. Het voerprobleem is dat ik de kleintjes niet kan voeren ;) en vraag wat de groeisnelheid is van de gemiddelde cicliden.
 
Wat ik bedoel, is dat als je verkeerd voer voert voor de soort, dat zeker de kleintjes dan niet op normale snelheid groeien cq dood kunnen gaan.

Normaal gesproken HOEF je Malawi kleintjes namelijk helemaal niet apart te voeren of anderszins moeilijk te doen: die eten gewoon mee met de rest. Maar dat werkt dus alleen als je OF alleen planteneters OF alleen vis/insecteneters/omnivoren in je bak hebt zitten.

Zeker voor jonkies is voer dat ze niet goed kunnen verteren natuurlijk funest.
 

Terug
Bovenaan