Wat is er nieuw

Groeisnelheid van Zuid Amerikaanse cichlides

Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Hoi allemaal

Ik lees graag wat informatie over zuid amerikaanse cichlides en nou lees ik bv dat Oscars behoorlijk snel groeien. Zo las ik dat ze al redelijk op maat zijn na 1 jaar.

Nou weet ik ook dat Heros snel kunnen groeien enz.

Maar bij Uaru Amphiacanthoides lees ik dat nergens.

Ik weet dat alles te maken heeft met voeding en waterwissels enz.

Heeft iemand ervaringen met Uarus en andere cichlides?

Wellicht een leuke topic om ook mensen te attenderen niet zomaar vissen te kopen omdat ze nog klein zijn en dan wel weer grotere bak nemen als ze groter worden.
 
Leuk topic. Wellicht dat @RichD1011 hier zijn ervaringen wil delen. Met zijn cichlidenachtergrond. 🙂

Ja, en jammer dat die oscars behalve snel groeien, ook zo groot worden... anders had ik die hier wel willen hebben.

Ik denk behalve de soort, dat ook de omstandigheden en het karakter van de vis veel invloed hebben. Ik heb bijv een kleine 8 maanden geleden een Geophagus brasiliensis gekocht. Die zat in de LFS samen met een soortgenoot die even groot was. Ze waren ongeveer zo groot als een volwassen Mikrogeophagus altispinosus. Nu is die van mij +- 17 centimeter en echt een flinke vis aan het worden. Terwijl die andere vis (hij staat nog steeds te koop daar...) ver achtergebleven is. Je ziet bij die ook dat de verhoudingen anders zijn; grotere ogen t.o.v. het lijf. Die van mij zal 2, misschien wel 3x zo zwaar zijn. Wat zijn dan de verschillen? In ieder geval een grotere bak. En een ander karakter: die van mij is altijd haantje de voorste geweest terwijl die andere (voor zover ik de afgelopen maanden kon zien) telkens bij vissen zit die dominanter zijn, en dus meer voedsel binnenkrijgen. En de mijne wordt ook wel een beetje vertroeteld hoor... 😅

Edit: mja, wat ook nog kan is dat die andere vis een vrouwtje is, en die ik heb een mannetje. Er is een aanzienlijk verschil in grootte tussen mannetjes en vrouwtjes bij deze soort. Maar dan was het verschil in geslacht mij niet opgevallen tot nu toe.

Nou weet ik ook dat Heros snel kunnen groeien enz.
Dat zeggen ze ja. Sinds een paar maanden heb ik een H. efasciatus rondzwemmen maar die groeit tot nu toe juist erg langzaam. Hij is erg kieskeurig qua eten. :-/ En het is nou niet echt zo dat je je zoiets kan veroorloven met goudvissen in de buurt..... Hij is verder niet mager of zo, maar als ie wat minder moeilijk deed, was ie vast al groter geweest.
 
Laatst bewerkt:
Leuk topic. Wellicht dat @RichD1011 hier zijn ervaringen wil delen. Met zijn cichlidenachtergrond. 🙂

Ja, en jammer dat die oscars behalve snel groeien, ook zo groot worden... anders had ik die hier wel willen hebben.

Ik denk behalve de soort, dat ook de omstandigheden en het karakter van de vis veel invloed hebben. Ik heb bijv een kleine 8 maanden geleden een Geophagus brasiliensis gekocht. Die zat in de LFS samen met een soortgenoot die even groot was. Ze waren ongeveer zo groot als een volwassen Mikrogeophagus altispinosus. Nu is die van mij +- 17 centimeter en echt een flinke vis aan het worden. Terwijl die andere vis (hij staat nog steeds te koop daar...) ver achtergebleven is. Je ziet bij die ook dat de verhoudingen anders zijn; grotere ogen t.o.v. het lijf. Die van mij zal 2, misschien wel 3x zo zwaar zijn. Wat zijn dan de verschillen? In ieder geval een grotere bak. En een ander karakter: die van mij is altijd haantje de voorste geweest terwijl die andere (voor zover ik de afgelopen maanden kon zien) telkens bij vissen zit die dominanter zijn, en dus meer voedsel binnenkrijgen. En de mijne wordt ook wel een beetje vertroeteld hoor... 😅

Edit: mja, wat ook nog kan is dat die andere vis een vrouwtje is, en die ik heb een mannetje. Er is een aanzienlijk verschil in grootte tussen mannetjes en vrouwtjes bij deze soort. Maar dan was het verschil in geslacht mij niet opgevallen tot nu toe.


Dat zeggen ze ja. Sinds een paar maanden heb ik een H. efasciatus rondzwemmen maar die groeit tot nu toe juist erg langzaam. Hij is erg kieskeurig qua eten. :-/ En het is nou niet echt zo dat je je zoiets kan veroorloven met goudvissen in de buurt..... Hij is verder niet mager of zo, maar als ie wat minder moeilijk deed, was ie vast al groter geweest.
Er is zeker een verschil. He met je geo thuis en in de winkel.

Geo thuis kan een man zijn en in de winkel een vrouw.
Thuis doe je grotere waterwissels
Thuis geef je meer en beter voeding
Thuis is je bak beter
Thuis is ie minder gestrest.

Er zijn zoveel factoren hierin.
 
Ik zal dit weekend eens bij de LFS kijken of die andere geo er nog zit. En kijken of het geslacht te herkennen is. 🙂 Misschien gelijk eens vragen hoeveel water ze daar wisselen. Al wissel ik zelf met 10% overigens ook niet megaveel. Denk haast niet dat verversing veel invloed heeft.
 
Volgens mij heeft teveel nitraat tijdens de groei ook de nodige invloed en is het daarom beter om een lage no3 na te streven tijdens de groei.
Waarom dit zo n invloed heeft dat weet ik niet.
 
Volgens mij heeft teveel nitraat tijdens de groei ook de nodige invloed en is het daarom beter om een lage no3 na te streven tijdens de groei.
Waarom dit zo n invloed heeft dat weet ik niet.
Ja nitraat heeft wel invloed. Hoe meer nitraat in het water, des te minder vissen in staat zijn om zuurstof op te nemen. En dat heeft natuurlijk invloed op het hele functioneren. Maar het niveau van nitraat waarop dit merkbaar wordt is vrij hoog hoor. Hieronder wat voorbeelden van zoetwatervissen die ik zo gauw op google vind:

(Alle genoemde waarden in de artikelen vermenigvuldigen met 4,4 voor omrekening van stikstof naar nitraat.)

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0044848616309115
--> 440 ppm is okee voor zebradanio's


https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/are.12098
--> 660 ppm is okee (clarias gariepinus)


https://thefishsite.com/articles/ch...ffects-health-of-juvenile-nile-tilapia-in-ras
--> tot 2200 (!) ppm is okee bij nijlbaarzen

Etc.

https://aquariumscience.org/index.php/5-4-1-nitrate-in-depth/
Daar worden nog wat soorten genoemd geloof ik. 😬
 
Ja nitraat heeft wel invloed. Hoe meer nitraat in het water, des te minder vissen in staat zijn om zuurstof op te nemen.
Dat is nieuw voor mij en ik dacht dat alleen teveel of veel co2 invloed heeft op de opname van zuurstof of teveel nitriet. Ik vraag me dan af of stoffen als fosfaat ook invloed heeft op de groei bij hoge hoeveelheden. Maar goed in een gemiddelde bak zal de no3 of po4 doorgaans niet van die hoge waarden bereiken denk ik.

Edit: ik lees net dat de no3 in de vissen wordt omgezet in nh3 of 4 en daardoor kan het natuurlijk weer schadelijk zijn.
 
Edit: ik lees net dat de no3 in de vissen wordt omgezet in nh3 of 4 en daardoor kan het natuurlijk weer schadelijk zijn.
Ja technisch gezien pompen vissen de boel als gif naar buiten. 😉 De effecten daarvan zie je in principe terug in die studies (wel/niet vermindering in groei / voedselconversie / levensduur). Bij de concentraties die je in een aquarium bereikt zal e.e.a. wel meevallen denk ik zo.
 
Voer en ruimte heeft ook invloed op de groei he
 
Voer en ruimte heeft ook invloed op de groei he
Klopt en dat komt dacht ik omdat ze anti groeihormonen kunnen aanmaken maar het precieze weet ik daar niet van. Bij weinig ruimte of eten kunnen ze dat afgeven zover ik weet.
 
Klopt en dat komt dacht ik omdat ze anti groeihormonen kunnen aanmaken maar het precieze weet ik daar niet van. Bij weinig ruimte of eten kunnen ze dat afgeven zover ik weet.
En blijven ze in het geval dat ze deze antigroeihormomen aan hebben gemaakt ook klein? Vaak worden ze in opgroeibakken groot gebracht waarna ze later naar de definitieve bak gaan waar ze in kunnen blijven, mochten ze dan al deze hormomen hebben aangemaakt komt dit nog goed dan ondanks ze in een grotere bak gaan?
Ik heb een koppel pauwogen gehad en zijn zeker 25cm geworden binnen een jaar, met 2x50% ww per week op 800l. Nu een jaguar die met 1.5 jaar ruim 30cm is met normale waterwissel. Vissen altijd op hikari gezeten, alleen weekend, zaterdag mossel , zondag groenten.
Dacht dat gemiddeld 2cm per maand groeien wel rekening mee te houden is.
 
Ik zit daar niet zo in Lunatic maar zover ik weet scheiden ze die stoffen af in het water waardoor de groei op dat moment stagneert.
Ik weet dat het voor Goudvissen wel zo werkt maar of dit voor alle vissen zo is dat kan ik je niet zeggen. In dit topic wordt er ook iets over gezegd:

https://aquaforum.nl/threads/ludgers-vissen.69088/page-2
 
Mijn ervaring met wat ik hier zie:
Heros Efasciatus Rotkeil.
Gekocht op +_3-4cm op 20-12-2020 zijn nu 12-15cm

Geophagus Dicrozoster
Gekocht op 4-5cm op 11-06-2020 zijn nu 14-17cm

Cincelichthys Pearsei
Geboren op 08-08-2021 zijn nu 3-4cm

Zijn natuurlijk qua groei en qua vis verschillende soorten. Maar een gemiddelde van 1cm per maand is wel waarneembaar.
 
Ik zit daar niet zo in Lunatic maar zover ik weet scheiden ze die stoffen af in het water waardoor de groei op dat moment stagneert.
Ik weet dat het voor Goudvissen wel zo werkt maar of dit voor alle vissen zo is dat kan ik je niet zeggen. In dit topic wordt er ook iets over gezegd:

https://aquaforum.nl/threads/ludgers-vissen.69088/page-2
Is wel duidelijk, de rede erachter heb ik nooit geweten.. alleen dat vuil water de groei stagneert, en dus veel verversen en optimale omstandigheden tot goede groei zal lijden en dit is goed te zien in de praktijk. Of grote vis soorten echt zoveel kleiner zullen blijven in te kleine aquaria betwijfel ik wel, en of dit de groei in de begin jaren zal beinvloeden ook, dit dan wanneer de omstandigheden optimaal zijn verder.
 
Nou ik merk wel dat in mn zeewaterbak de Nemo s lang net zo groot worden al dat ik ze zie in grotere bakken en ze zijn nu al 1,5-2 jaar dus de groei passen ze volgens mij wel aan aan het formaat van de bak. Of dat voor alle vissen geldt dat weet ik dan weer niet.
Toevallig zag ik bij de lfs vanmorgen 2 van 15 jaar die uit de grote bak van de eigenaar kwamen en die zijn zeker een keer zo groot.
 
Is wel duidelijk, de rede erachter heb ik nooit geweten.. alleen dat vuil water de groei stagneert, en dus veel verversen en optimale omstandigheden tot goede groei zal lijden en dit is goed te zien in de praktijk. Of grote vis soorten echt zoveel kleiner zullen blijven in te kleine aquaria betwijfel ik wel, en of dit de groei in de begin jaren zal beinvloeden ook, dit dan wanneer de omstandigheden optimaal zijn verder.
Een goudvis in een nano bak zal gewoon groeien tot ie klem zit, zolang je maar genoeg ververst om het afval en hormonen af te voeren.
Zelfde geld (in mijn optiek) voor alle vissen.
Een maanvis zal ook z’n volle potentie kunnen halen in een 60L bakje, zolang je maar voldoende voert en ververst
 
Een goudvis in een nano bak zal gewoon groeien tot ie klem zit, zolang je maar genoeg ververst om het afval en hormonen af te voeren.
Zelfde geld (in mijn optiek) voor alle vissen.
Een maanvis zal ook z’n volle potentie kunnen halen in een 60L bakje, zolang je maar voldoende voert en ververst
Tja dan vraag ik me toch af waarom in mn zeewaterbak van 170 liter met slechts 5 bewoners en een wekelijkse wissel van 20 liter ze een stuk kleiner blijven dan die ik in de grote bakken zie zwemmen bij de lfs. Dit zie ik bij de Nemo s en de Pyamabaarsjes ook namelijk en ik heb ze al ruim 2 jaar.
 
Dat van die hormonen in het water schijnt dan ook weer niet waar te zijn... De hormonen die vissen (intern) uitscheiden hebben een korte halfwaardetijd en belanden niet in het water. Het leek mij ook lange tijd een goede verklaring voor beperkte groei in kleine ruimtes (specifiek bij goudvissen) maar er is geen bewijs voor te vinden. Hoe zit het dan wel....
 
Tja dan vraag ik me toch af waarom in mn zeewaterbak van 170 liter met slechts 5 bewoners en een wekelijkse wissel van 20 liter ze een stuk kleiner blijven dan die ik in de grote bakken zie zwemmen bij de lfs. Dit zie ik bij de Nemo s en de Pyamabaarsjes ook namelijk en ik heb ze al ruim 2 jaar.
Wss omdat jouw systeem de “vervuiling” niet kan verwerken en een groter eco systeem dat beter kan.
Dat van die hormonen in het water schijnt dan ook weer niet waar te zijn... De hormonen die vissen (intern) uitscheiden hebben een korte halfwaardetijd en belanden niet in het water. Het leek mij ook lange tijd een goede verklaring voor beperkte groei in kleine ruimtes (specifiek bij goudvissen) maar er is geen bewijs voor te vinden. Hoe zit het dan wel....
Dus weer zo’n hardnekkig fabeltje van vroeger?
 
Kan. Ik weet niet meer wat ik moet denken. 😉
Wie wel?
Maargoed, feit blijft dat er iets zich ophoopt in het water wat wij niet kunnen meten en ook niet word afgebroken door planten of bacteriën
 
Ik weet het nu ook niet meer maar ja waarom groeien grote sluiers dan wel goed uit als men veel ververst?
Dat van die hormonen in het water schijnt dan ook weer niet waar te zijn... De hormonen die vissen (intern) uitscheiden hebben een korte halfwaardetijd en belanden niet in het water. Het leek mij ook lange tijd een goede verklaring voor beperkte groei in kleine ruimtes (specifiek bij goudvissen) maar er is geen bewijs voor te vinden. Hoe zit het dan wel....
Maar ja zover ik weet komen die juist wel in het water terecht om een signaal af te geven waardoor de groei van de andere vissen ook stagneert.
Maar goed veel onduidelijkheden als ik het zo allemaal lees. Van de genoemde interne hormonen heb ik nog nooit gehoord.
Volgens mij heeft @Michelle het ook weleens over bepaalde hormonen gehad maar ik weet niet of dat alleen voor Sluiers geldt.
 
Tsja tsja. 😉

Hormonen van binnen hebben we allemaal. Het zijn gewoon signaalstoffen waar het lichaam mee werkt.

Maar ja zover ik weet komen die juist wel in het water terecht om een signaal af te geven waardoor de groei van de andere vissen ook stagneert
Ja dat is dus het verhaal. Maar hoe zou dat moeten werken?

En toen schreef ik een leuk verhaal dat niet ging over het punt dat jij maakte. Maar geen tijd om iets beters te schrijven want nu begint de Formule 1.

Fijne middag, haha. Dat Max maar moge winnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het ook verder niet Gino maar dacht dat deze stof dan zou werken op alle aanwezige vissen en waarschijnlijk op de vis zelf. Wat er allemaal klopt van wat we in de regel horen en lezen blijft denk ik een vraag voor nu.
 
Ik las op FB iemand die zijn Oscar weg deed 3 maanden oud en 15cm.

Leek mij stug.

Hij gaf aan vol pompen met voer en 3x per weeek 50% ww.
 
Wie wel?
Maargoed, feit blijft dat er iets zich ophoopt in het water wat wij niet kunnen meten en ook niet word afgebroken door planten of bacteriën
osmose filter op je bak zetten afval water gewoon terug in sump zou wel intressant experiment zijn
of een langzaam stromende filter met een rol mat en groten deel aqua ponic kom je denk ook heel ver
 
osmose filter op je bak zetten afval water gewoon terug in sump zou wel intressant experiment zijn
of een langzaam stromende filter met een rol mat en groten deel aqua ponic kom je denk ook heel ver
Het “probleem” is dat er niet bekend is wat de groei remt, dus je kan vanalles aan de hand halen maar dan weet je nog niet of het helpt en als het wel helpt wat er nou precies geholpen heeft
 
yes GIF
 
het hormonen verhaal woord beweerd dat planten wortels bacterie huis vesten die de hormonen kunnen afbreken
mijn garnaaltjes reageren ook vaak met paring gedrag waneer ik vedampt water bij vul met osmose
 
het hormonen verhaal woord beweerd dat planten wortels bacterie huis vesten die de hormonen kunnen afbreken
mijn garnaaltjes reageren ook vaak met paring gedrag waneer ik vedampt water bij vul met osmose
Blijkbaar verdun je dus een stof die in het aquarium zit naar een nivo waarop de garnalen zich weer happy voelen.
Of de voortplanting is een stress reactie om de populatie in stand proberen te houden
 
Vaak zie je ook dat als je wat kouder water inbrengt dat garnalen in de stemming komen dus dat kan ook de reden zijn. Ik neem aan dat patton maar weinig laat verdampen en dat dan weer aanvult dus het zal minimaal verdund worden.
 
Vaak zie je ook dat als je wat kouder water inbrengt dat garnalen in de stemming komen dus dat kan ook de reden zijn. Ik neem aan dat patton maar weinig laat verdampen en dat dan weer aanvult dus het zal minimaal verdund worden.
ah dat doe ik hier niet ik druppel alles der in om temperatuur en water waarde stabiel te houden
ik zie vaak paring gedrag met proteine voeren en garnaalen soms wat moeilijk doen reageren dan op osmose water met paring gedrag
 
Tja of dat ook met niet meetbare hormonen te maken heeft durf ik dan niet te zeggen Patton.
 
Hormonen in een vissenlichaam is ook weer iets heel moeilijks net als bij mensen. Elke vis heeft groeihormonen anders zou deze niet kunnen groeien. Feromonen zijn ook een onderdeel.

Met groeihormonen word veel gerommeld want een kip die met 3 maanden 5 kilo weegt is meer te verdienen dan met 300 gram. Ook bij vissen word hier vol op mee geexpirimenteerd. Laatst op tv nog over kabeljauw. Daar zijn ze mee bezig om het geen roofvis meer te laten zijn zodat ze beter kunnen fokken in gevangenschap. Lieten een wildvang en gefokte kabeljauw zien. Zagen er totaal anders uit. De gefokte leken wel murmelende bejaarde maar qua vis filet natuurlijk goed.

Vissen scheiden hormonen af die logischerwijs in het water komen. Dit is niet meetbaar maar een opeenstapeling zal gevolgen hebben. In 500 liter zal dit beduidend meer opstapelen als in de rio nana (of waar ze oorspronkelijk rond zwemmen)

Vissen communiceren ook op een bepaalde manier. Ik meen dat een cory gif los laat als signaal naar hun collega s en zo zal ieder soort wel weer wat anders hebben verzonnen. ;))

Maar hormonen is niet alles bepalend qua groei.

https://www.pondlibrary.com/koi/koi-en-groeifactoren/
Voor de echte nerd :stop:

https://academic.oup.com/endo/article/150/4/1809/2455793?login=true
 
Hoi allemaal

Ik lees graag wat informatie over zuid amerikaanse cichlides en nou lees ik bv dat Oscars behoorlijk snel groeien. Zo las ik dat ze al redelijk op maat zijn na 1 jaar.

Nou weet ik ook dat Heros snel kunnen groeien enz.

Maar bij Uaru Amphiacanthoides lees ik dat nergens.

Ik weet dat alles te maken heeft met voeding en waterwissels enz.

Heeft iemand ervaringen met Uarus en andere cichlides?

Wellicht een leuke topic om ook mensen te attenderen niet zomaar vissen te kopen omdat ze nog klein zijn en dan wel weer grotere bak nemen als ze groter worden.


Heb hier nog eens goed mijn gedachten over laten gaan (en was het topic even vergeten).

1. ik heb het gevoel dat de gemiddelde Zuid-Amerikaan sneller groeit dan de gemiddelde midden-Amerikaan. malawi's steken daar ergens tussenin.
2. vers water en voer heeft zeker invloed, maar is het wel "gezond" om je vis in 1 jaar tijd naar volwassenheid te willen trekken? in de midden-amerika cultuur trekken ze daar bij een Thorichthys meeki gerust 3 jaar voor uit, voor een Cincelichthys pearsei wellicht wel 5 jaar (afgaand op de gesprekken die ik heb gevoerd met dergelijke eigenaren).
3. ik heb hier een nestje jongen waarbij er zwaar verschil zit tussen de grootte van het jongbroed, afgaand op lengte en dikte is de ene vis +/- 5x zo zwaar/groot als zijn broertje/zusje.
4. binnen een groep vissen zal je altijd kneusjes hebben, deze zie je regelmatig ook niet in de handel (waar ze wel blijven mag je zelf invullen).

ik heb in het verleden altijd halfwas vissen aangeschaft/gekregen en naar +/- de volwassen grootte gebracht met maximaal 2x per dag voeren (vaak ook maar 1maal), dat was voor mij altijd zeer goed te doen zonder problemen.

bij mijn eigen jongbroed ben ik "bang" iets fout te doen, omdat ze naar mijn idee achterblijven naar hoe groot ze eigenlijk moeten zijn op die leeftijd.. maar wellicht is dat misplaatst en wil ik teveel.

BIj maanvissen wordt geadviseerd (althans je ziet het vaak voorbij komen) om pak m beet 5-7x per dag te voeren.
is dat omdat het moet of om ze zo snel mogelijk van A naar B te trekken?

Stel:
maanvis 1 trek je in 1 jaar met 5x per dag voeren en 2x per week 50% wissel naar 20cm hoogte
maanvis 2 trek je in 3 jaar met 2x per dag voeren en 1x per week 50% wissel naar 20cm hoogte

Hebben vissen gewoon een maximale lengte en is de tijd waarin ze die kunnen bereiken ruim, of moet je vissen echt binnen een bepaalde tijd naar een hun maximale grootte trekken omdat ze daarna automatisch stoppen met groeien?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan