Groeisnelheid van Zuid Amerikaanse cichlides


Heb hier nog eens goed mijn gedachten over laten gaan (en was het topic even vergeten).

1. ik heb het gevoel dat de gemiddelde Zuid-Amerikaan sneller groeit dan de gemiddelde midden-Amerikaan. malawi's steken daar ergens tussenin.
2. vers water en voer heeft zeker invloed, maar is het wel "gezond" om je vis in 1 jaar tijd naar volwassenheid te willen trekken? in de midden-amerika cultuur trekken ze daar bij een Thorichthys meeki gerust 3 jaar voor uit, voor een Cincelichthys pearsei wellicht wel 5 jaar (afgaand op de gesprekken die ik heb gevoerd met dergelijke eigenaren).
echt binnen een bepaalde tijd naar een hun maximale grootte trekken omdat ze daarna automatisch stoppen met groeien?
kan me hier ook invinden kan heel snellen groeie realizeren bij mijn garnalen maar dat is echt niet gezond op langen termijn nu heb ik omdat winter is bakken op 21 graden en voer stuk minder en zie dat de garnalen gewoon goed doen
 
BIj maanvissen wordt geadviseerd (althans je ziet het vaak voorbij komen) om pak m beet 5-7x per dag te voeren.
is dat omdat het moet of om ze zo snel mogelijk van A naar B te trekken?

Stel:
maanvis 1 trek je in 1 jaar met 5x per dag voeren en 2x per week 50% wissel naar 20cm hoogte
maanvis 2 trek je in 3 jaar met 2x per dag voeren en 1x per week 50% wissel naar 20cm hoogte

Hebben vissen gewoon een maximale lengte en is de tijd waarin ze die kunnen bereiken ruim, of moet je vissen echt binnen een bepaalde tijd naar een hun maximale grootte trekken omdat ze daarna automatisch stoppen met groeien?
Ik heb ze altijd 4x gevoerd toen ze klein waren maar heb het but ervan ook zelf betwijfeld. Je kunt ze volgens mij ook net zo goed 2x wat meer voeren denk ik want ook in de natuur zullen ze niet de hele dag door eten vinden en zal de groei minder snel gaan. Volgens mij forceren we af en toe de groei maar goed dat is mijn kijk erop.
 
Ik heb ze altijd 4x gevoerd toen ze klein waren maar heb het but ervan ook zelf betwijfeld. Je kunt ze volgens mij ook net zo goed 2x wat meer voeren denk ik want ook in de natuur zullen ze niet de hele dag door eten vinden en zal de groei minder snel gaan. Volgens mij forceren we af en toe de groei maar goed dat is mijn kijk erop.

Nouja dat dus.

Je kan mij niet wijs maken dat de gemiddelde vis (zeker als je de discus methode van voeren hanteert) in de natuur net zoveel voedsel kan vinden als dat wij erin proppen... als je kijkt hoeveel diepvries blisters/plakaten er doorheen worden geramd, dat gaan ze in de natuur echt niet kunnen vinden, soms vraag ik me af of ze ook maar 1/5 van de hoeveelheid voeding kunnen vinden op een dag als dat wij ze aanbieden.
 
Dat ben ik met je eens Richard en waar al die grote advies hoeveelheden wegkomen mag Joost weten. Misschien weer iets met napraten.
 
Stel:
maanvis 1 trek je in 1 jaar met 5x per dag voeren en 2x per week 50% wissel naar 20cm hoogte
maanvis 2 trek je in 3 jaar met 2x per dag voeren en 1x per week 50% wissel naar 20cm hoogte

Hebben vissen gewoon een maximale lengte en is de tijd waarin ze die kunnen bereiken ruim, of moet je vissen echt binnen een bepaalde tijd naar een hun maximale grootte trekken omdat ze daarna automatisch stoppen met groeien?
Dit is een ingewikkeld onderwerp waarover men nog niet alles weet... Bij mensen ("zoogdieren") lijkt het erop dat een periode van slechte groeiomstandigheden onherroepelijk leidt tot een vermindering van het eindresultaat. Dus een lagere eindhoogte, mindere ontwikkeling van de hersenen, meer ziektes die ontstaan gedurende het leven etc.

Bij vissen lijkt er veel meer rek in de groei te zitten. Zo ongeveer:

feauteu.jpg

Komt van dit artikel: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2013.00074/full

Er zal ongetwijfeld wat verschil zitten tussen soorten. Het is te verwachten dat soorten die cycli kennen van veel voedselaanbod en weinig voedselaanbod, het best hun groei kunnen "managen". Als er bijvoorbeeld min of meer een groeistop is in de winter, of in het droge seizoen, zie je vissen in betere tijden gewoon weer doorgroeien.

Uiteindelijk is bij alle vissen de groei flexibeler dan bij ons. En ik denk dat daarmee ook de leeftijd verschilt waarop je een vis "volwassen" kunt noemen. Bij mensen is dat grofweg 20 jaar; stel je eens voor dat die leeftijd tussen de 8 jaar en de 40 jaar zou liggen.... zo moet je het denk ik zien bij vissen, als je ze ofwel zou vetmesten, ofwel op een minimaal dieet zet.

Volgens mij weet niemand wat dan (bij een gegeven temperatuur/basisstofwisseling) de minimale hoeveelheid voer is die je kunt geven, en voor hoe lang je dat kunt doen, voordat je negatieve effecten gaat zien op het eindresultaat. Is ook moeilijk te onderzoeken zoiets. Er zijn in elk geval veel verhalen van mensen die vissen herplaatsen na een x-aantal jaar (hebben die bijv jaren in een kommetje gezeten met weinig voer) en dat die vissen dan ineens een groeispurt krijgen en er vrij normaal uitkomen. Dit fenomeen zie je misschien wel het duidelijkst bij goudvissen.

Ik heb ze altijd 4x gevoerd toen ze klein waren maar heb het but ervan ook zelf betwijfeld. Je kunt ze volgens mij ook net zo goed 2x wat meer voeren denk ik want ook in de natuur zullen ze niet de hele dag door eten vinden en zal de groei minder snel gaan. Volgens mij forceren we af en toe de groei maar goed dat is mijn kijk erop.
Je kan mij niet wijs maken dat de gemiddelde vis (zeker als je de discus methode van voeren hanteert) in de natuur net zoveel voedsel kan vinden als dat wij erin proppen... als je kijkt hoeveel diepvries blisters/plakaten er doorheen worden geramd, dat gaan ze in de natuur echt niet kunnen vinden, soms vraag ik me af of ze ook maar 1/5 van de hoeveelheid voeding kunnen vinden op een dag als dat wij ze aanbieden.
Dat ben ik met je eens Richard en waar al die grote advies hoeveelheden wegkomen mag Joost weten. Misschien weer iets met napraten.
Ik denk ook niet dat het per se nodig is om maanvis en vooral discus zo snel op te fokken. Het is vast weer zo'n idee van maakbaarheid waar mensen mee gekomen zijn... Meer, groter, sneller. En aan elkaar doorvertellen dat dat de bedoeling is. :)

Als ik ooit een grote bak "over" heb, wil ik misschien wel discus gaan nemen en dan ga ik ze expres niet verzorgen volgens het boekje (net zoals ik "experimenteel" goudvissen ben gaan houden). Te beginnen dus met het voeren. Maar wat bij discus ook meespeelt: de temperatuur. Want ze worden vaak op 28+ graden gezet, en hoe hoger je de temperatuur zet, hoe meer voer er natuurlijk nodig is voor de stofwisseling. Ik ben wel benieuwd wat precies de onderbouwing is voor het feit dat discussen zoveel warmer worden gehouden dan veel andere vissen. Ik lees net een onderzoek waaruit blijkt dat 24 graden ook prima zou zijn. En wie weet kan zelfs 21 graden nog, zoals aangegeven door de man van aquariumscience.org... maar ik dwaal af. 😅
 
Laatst bewerkt:
Het is al weer wat jaartjes geleden dat ik me hier wat in verdiept heb en veel info van koi heb omdat hier nu eenmaal veel meer info over te vinden is.

Wat ik ervan begrijp en herinner is zoals @Gino88 aangeeft dat met name de eerste jaren van belang zijn voor goede groei. Wat wij in een LFS kopen heb je over de eerste tijd al geen invloed gehad waardoor er al wat fout kan zijn gegaan.

De groeihormonen worden aangemaakt in de hersens en na een jaar of 3 stopt dit. Tenminste bij koi en goudvissen. Dit zal wel verschillen want er zijn ook vissen die dit niet eens redden.

Of vissen die groeihormonen na bijv. weer 10 jaar kunnen activeren weet ik niet. Ik ben ook wel groeispurt tegen gekomen als op eens omstandigheden optimaal zijn maar dan toch ook in de voornamelijk eerste jaren.

Ik heb een neefje die ook achter bleef in de groei en werd geadviseerd groei hormonen in te zetten. Lange termijn gevolgen konden ze niets over zeggen en dit was nogal een dingetje voor mijn zus. Die had zo iets van beter dan wat kleiner en gezond dan groter en wellicht later nadelige gevolgen van de groei hormonen. De artsen begrepen dit heel goed maar gaven ook aan dat groei achterstand ook gevolgen kan hebben op allerlei belangrijke zaken zoals botten en organen die slechter ontwikkelen waardoor je ook veel ellende kan krijgen.

Bij "kleine" mensen zie je ook veel vergroeiingen in belangrijke onderdelen. Een leven lang met een niet goed ontwikkelde rug met veel pijn is natuurlijk ook geen leven.

Nu is een mens en vis vergelijking wat overdreven en zal allemaal wat anders werken maar de hoofdlijn "goede" ontwikkeling is voor beide van groot belang lijkt mij.

Wat voeren betreft zie je veel verschillende info en ga ik op eigen logica af. Ik eet ook liever meermaals per dag een klein beetje dan 2x per dag een reuze bord. Een discus met vlees voeren kan ik me ook weinig van voorstellen omdat ze dit natuurlijke wijs ook niet zullen vangen tenzij er een rund in het water verzuipt maar hoe groot is die kans. Wel zullen er massaal ongedierte voor handen zijn in die contreien. Of het geven van vlees ongezond is durf ik ook niet te beweren want er zullen toch voedingstoffen in zitten en als dit goed werkt met een hoge temperatuur kan ik me er wel iets bij voorstellen als je gaat voor groter is beter en mooier. Dit is gewoon een keuze die iemand maakt. Ik vind het ook niet per definitie fout als iemand gaat voor groot is mooier.
 
Leuk om dit topic een beetje door te lezen.

En het maakt mijn gevoel ook weer wat beter.

Zelf heb ik een groep maanvissen. En deze heb ik in het begin 2-3x per dag gevoerd. Maar vaak ook maar 1x per dag. Omdat ik niet hele dagen thuis ben.
In het begin heb ik ze alleen maar levend voer gegeven. Ze wilde ook niets anders. En omdat ik mij zorgen maakte omdt je hoort dat ze in het begin zoveel moeten eten.

Dus ja, je was echt bang dat ze tekort komen.

Na een paar maanden begonnen ze ook diepvries te eten. En uiteindelijk ook droogvoer.

Nu krijgen ze bijna alleen maar droogvoer en af en toe wat diepvries.
Dit heeft ook met de waterkwaliteit te maken.

Maar ze groeien gelukkig als kool. En zelf zie je dat niet. Maar een voor en na foto laat het wel duidelijk zien.

Dus hier krijgen ze (als je de verhalen moet geloven) dus niet al teveel eten.
Maar ze zien er goed uit.
En dan duurt het misschien iets langer voor ze echt volgroeit zijn.
 
Hebben vissen gewoon een maximale lengte en is de tijd waarin ze die kunnen bereiken ruim, of moet je vissen echt binnen een bepaalde tijd naar een hun maximale grootte trekken omdat ze daarna automatisch stoppen met groeien?
nee, althans niet in mijn ervaring.
Mijn geophagus bijvoorbeeld is in 6 jaar tijd groter geworden dan het “maximale”
Puur omdat er meer eten voor handen is in een aquarium.

Als je die vergelijking naar de mens brengt:
Hollanders zijn ook groter dan Somaliërs, mede door de hoeveelheid eten die wij hier voor handen hebben
 
Dit is een ingewikkeld onderwerp waarover men nog niet alles weet... Bij mensen ("zoogdieren") lijkt het erop dat een periode van slechte groeiomstandigheden onherroepelijk leidt tot een vermindering van het eindresultaat. Dus een lagere eindhoogte, mindere ontwikkeling van de hersenen, meer ziektes die ontstaan gedurende het leven etc.

Bij vissen lijkt er veel meer rek in de groei te zitten. Zo ongeveer:

Bekijk bijlage 335334

Komt van dit artikel: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2013.00074/full

Er zal ongetwijfeld wat verschil zitten tussen soorten. Het is te verwachten dat soorten die cycli kennen van veel voedselaanbod en weinig voedselaanbod, het best hun groei kunnen "managen". Als er bijvoorbeeld min of meer een groeistop is in de winter, of in het droge seizoen, zie je vissen in betere tijden gewoon weer doorgroeien.

Uiteindelijk is bij alle vissen de groei flexibeler dan bij ons. En ik denk dat daarmee ook de leeftijd verschilt waarop je een vis "volwassen" kunt noemen. Bij mensen is dat grofweg 20 jaar; stel je eens voor dat die leeftijd tussen de 8 jaar en de 40 jaar zou liggen.... zo moet je het denk ik zien bij vissen, als je ze ofwel zou vetmesten, ofwel op een minimaal dieet zet.

Volgens mij weet niemand wat dan (bij een gegeven temperatuur/basisstofwisseling) de minimale hoeveelheid voer is die je kunt geven, en voor hoe lang je dat kunt doen, voordat je negatieve effecten gaat zien op het eindresultaat. Is ook moeilijk te onderzoeken zoiets. Er zijn in elk geval veel verhalen van mensen die vissen herplaatsen na een x-aantal jaar (hebben die bijv jaren in een kommetje gezeten met weinig voer) en dat die vissen dan ineens een groeispurt krijgen en er vrij normaal uitkomen. Dit fenomeen zie je misschien wel het duidelijkst bij goudvissen.




Ik denk ook niet dat het per se nodig is om maanvis en vooral discus zo snel op te fokken. Het is vast weer zo'n idee van maakbaarheid waar mensen mee gekomen zijn... Meer, groter, sneller. En aan elkaar doorvertellen dat dat de bedoeling is. :)

Als ik ooit een grote bak "over" heb, wil ik misschien wel discus gaan nemen en dan ga ik ze expres niet verzorgen volgens het boekje (net zoals ik "experimenteel" goudvissen ben gaan houden). Te beginnen dus met het voeren. Maar wat bij discus ook meespeelt: de temperatuur. Want ze worden vaak op 28+ graden gezet, en hoe hoger je de temperatuur zet, hoe meer voer er natuurlijk nodig is voor de stofwisseling. Ik ben wel benieuwd wat precies de onderbouwing is voor het feit dat discussen zoveel warmer worden gehouden dan veel andere vissen. Ik lees net een onderzoek waaruit blijkt dat 24 graden ook prima zou zijn. En wie weet kan zelfs 21 graden nog, zoals aangegeven door de man van aquariumscience.org... maar ik dwaal af. 😅
Het is dat discus zo gruwelijk duur zijn, anders had ik het wel willen gokken met 2x per dag voeren, 2x per week 25% wissel (indien nodig) en op 26 graden
 
Omdat ze elke keer een nestje bouwden en dat was gewoon te druk voor de tosti's.
Prachtige vissen hoor. Met pijn in mijn hart weggedaan. Maar ging gewoon niet.
 
Dat zijn die vissen in mijn album.
Hier groeiden ze nog flink door.
Zitten nu in een bak van 3meter.
Het is voor mij jammer dat het foto-album van een zekere Indiër op plantedtank.net geen foto’s meer heeft..
Hij had (zo uit m’n hoofd) ruim 600 gallon met daarin winermelerie die binnen een jaar al over de Max waren..
Ook zijn discussen waren abnormaal groot.

Gevonden
 

Terug
Bovenaan