Poisson

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2021
Berichten
77
Leeftijd
42
Hallo allemaal,

Nadat ik me hier heb voorgesteld wil ik jullie in dit topic meenemen in mijn nieuwe aquarium avontuur!

Na lang wikken en wegen heb ik voor een grotere maat aquarium gekozen. Met name omdat ik graag een wat robuustere hardscape (steen en hout) wil maken in combinatie met een rijke beplanting. Daarnaast lijkt het me gemakkelijker om de waterkwaliteit onder controle te houden. Qua bewoners neig ik op dit moment naar een tweetal grote scholen kleinere vissen icm bodem bewoners en garnalen.

Op MP heb ik een Juwel Rio 450 led gevonden, samen met een hele set aan bijbehorende spullen. Hierover later meer, ik wil dan met name even jullie mening horen over de filters.

Voordat ik met de eerste taak begin eerst even een compliment aan de verkopers. Een hele zaterdag poetsen om het aquarium als nieuw op te leveren: chapeau!

Twee autoritjes verder staan het aquarium en onderstel in de woonkamer. Het onderstel heb ik op zijn plek gezet en, ik was er al bang voor, de natuurstenen ondervloer zorgt ervoor dat hij niet waterpas staat..

Klopt het dat ik het onderstel het beste op een betonplex plaat kan plaatsen, en de betonplex waterpas stel met bierviltjes of iets dergelijks? Ik kwam die tip hier tegen. Ik vind het niet heel mooi om er zichtbaar een plaat onder te zien liggen.. maar als dit de beste optie is doe ik het ermee en verf ik de plaat zwart.

Hoor het graag!

FF942CCD-E363-441E-BCC3-B2989252853D.jpeg

3A6B8F78-4B13-46BB-AE95-9DA261F46879.jpeg
 
Stellen zou ik niet met bierviltjes of zo doen. Maar met ringen vd bouwmarkt of Euromunten. Papier of karton of ander zacht materiaal gaat nog werken,
 
Bedankt Fozzy! Heb ik de betonplex dan wel nodig?

Het Juwel onderstel heeft pootjes, kan ik de ringen/euromunten dan ook direct onder de pootjes plaatsen?
 
Ik zou die betonplex weglaten, je zet de bak op je natuurstenen vloer toch? Hier staat een 1,50cm ook rechtstreeks op de plavuizen vloer.
 
leuke plannen ik ben benieuwd naar je scape, in ieder geval genoeg mogelijkheden met dit formaat! 😁(y)
 
Ik heb hier een underlayment plaat onder de kast gelegd. Deze had ik in mijn vorige huis er al onder, vanwege laminaat daar. Nu heb ik plavuizen en toch de plaat er weer onder gedaan. Daaronder omgekeerd, dus met de zichtkant, tapijt tegels. Dit omdat ik de bak nog redelijk kan schuiven als dat nodig is en er heel weinig water in zit. (Netto 600 liter) De plaat zie je niet, daar ik rondom overzetplinten aangebracht heb, die wat kleur betreft prima bij de kast passen.
 
Goed idee van die overzetplinten!

Het hoogteverschil tussen de voor- en achterkant is ongeveer een centimeter, dus best flink.

Ik twijfel daarom of het heel stabiel staat als ik er alleen iets van metalen ringen onder plaats. De plaat is dan toch een goede oplossing, maar kan iets als een tapijt tegel dit hoogte verschil opvangen? Ik zou er eventueel 4 repen van kunnen maken, die dan van achter naar voren lopen, in lijn met de 8 poten van de kast. Is dat een optie? Wat Fozzy zegt geldt neem ik aan ook voor de tegel, dat deze onder de druk meegeeft.
 
Ik heb het tapijt niet om de verschillen op te vangen eronder gelegd. Deze ligt onder de hele plaat, zodat ik de bak kan schuiven indien nodig. Moest in mijn vorige huis het laminaat vervangen, dus de bak moest van zijn plek, merkt dat het schuiven lastig ging. Nu met die tapijt tegels gaat het iets makkelijker. Nu ik plavuizen heb, zullen deze niet snel worden vervangen en wil je die ook niet beschadigen met eventueel schuiven van de bak. Deze zal toch weer eens van zijn plek moeten als ik de muur van een fris kleurtje wil voorzien. :))

Hou er rekening mee, dat je ringen neemt, welke vrijwel dezelfde oppervlakte hebben als de pootjes onder de kast. Dit om te voorkomen dat ze makkelijk in de houten plaat worden gedrukt.
 
Duidelijk! Bedankt, ik ga ermee aan de slag.
 
En een stukje extra hiut of iets tussen pootje en kast? Dat je pootje op de grond staat, maar dat je daarmee de afstand creëert. Iets langere schroeven nodig wellicht maar dat lijkt me de mooiste optie, zeker als je weet welke dikte je nodig hebt
 
Ik twijfel daarom of het heel stabiel staat als ik er alleen iets van metalen ringen onder plaats. De plaat is dan toch een goede oplossing, maar kan iets als een tapijt tegel dit hoogte verschil opvangen? Ik zou er eventueel 4 repen van kunnen maken, die dan van achter naar voren lopen, in lijn met de 8 poten van de kast. Is dat een optie? Wat Fozzy zegt geldt neem ik aan ook voor de tegel, dat deze onder de druk meegeeft.
Mij is destijds iets als tapijttegels afgeraden omdat dit ook weer kan inzakken/indrukken. Ik had nog stukjes hard plastic liggen en heb deze op de goede maat gemaakt en onder de porten gelegd.
 
En een stukje extra hiut of iets tussen pootje en kast? Dat je pootje op de grond staat, maar dat je daarmee de afstand creëert. Iets langere schroeven nodig wellicht maar dat lijkt me de mooiste optie, zeker als je weet welke dikte je nodig hebt

Dat heb ik gedaan. Met een rondzaak hout gezaagd waarbij de diameter een klein beetje groter is dan het pootje. Uiteindelijk waterpas gesteld door de houten opvulstukjes op de plekken waar nodig op te schuren. Vervolgens zwart geverfd en tussen de kast en de pootjes bevestigd, was soms een langere schroef nodig.

Gr
Stefan
 

Bijlagen

  • Opvulling rio180.jpg
    Opvulling rio180.jpg
    138.4 KB · Weergaven: 174
Heel mooi Stefan, dit wordt 'm. Net bij de bouwmarkt een gatenzaag besteld om morgen op te halen. Ik had ook al gekeken naar nieuwe stelpoten, maar dat begint vanaf een centimeter of 5 en dan ga je wel echt de hoogte in.

Direct de bestelling een beetje uitgebreid met het volgende:
  • 5 stukken mangrove hout 40-50 cm (kleinere stukjes hout zijn al via de bekende koopjessite besteld en onderweg)
  • 50kg zwart aquasand (0,4 - 0,8 mm korrel)
  • 25kg lavasplit (8 - 16 mm)
  • filterzakken om het lavasplit bijeen te houden.
Winkelen op afspraak is niet mogelijk bij de bouwmarkt, dus fingers crossed dat ik de stukken hout wel kan uitzoeken. En anders maar meteen retour 🙃

Omdat ik de bodem vrij stijl wil laten oplopen (eventueel als terras achter de stenen die ik nog moet uitzoeken), ben ik van plan om de bodem achterin te verhogen met de lavasplit. Hier overheen dan het aquasand. Ik heb in mijn hoofd het bijkomende voordeel dat hier wat extra bacterieleven in kan nestelen. Lukt dit, omdat het water ook eerst door de zandlaag heen moet?
 
Vraag me wel af hoe goed de bedekking erop blijft liggen, of dat het weggaat zakken zonder steun
 
Bedoel je of het zandbed er goed op blijft liggen? Ik verwacht wel dat het iets inzakt ja, maar hopelijk niet al te veel.. In ieder geval is het massa die niet helemaal dichtslibt, de lava is immers poreus, waardoor ik minder zand nodig heb. Het leek me ook steviger omdat ik bang ben dat enkel zand na verloop van tijd naar voren komt.

Ik heb even snel een schetsje gemaakt van hoe ik het voor ogen heb. Ik laat het van rechts naar links aflopen omdat ik ook een zichtlijn heb op de linker zijkant. Misschien is het aan de rechterkant nog iets te hoog, ik weet niet of dit blijft liggen zo. De lava komt dan dus aan de rechterkant onder het zandbed.

In blauw de steen, in oranje mangrove hout. Het geheel wordt beplant, dat heb ik niet ingetekend.
Voor de steen denk ik qua vorm aan dragon stone, maar dan zoek ik een donkerdere variant. Samen met het donkere zand steekt het hout en de beplanting dan mooi af.
 

Bijlagen

  • Ontwerp 1.png
    Ontwerp 1.png
    193.6 KB · Weergaven: 153
Meer of de top niet gaat verschuiven idd in verloop van tijd
 
In de tussentijd heb ik op een aantal andere plekken op het forum wat vragen kunnen stellen (waarvoor een dikke dankjewel) en zijn we gevorderd tot een ingericht aquarium dat nu de komende weken kan gaan indraaien.

Techniek
Ik heb twee keer de JBL e1502 aangesloten via een spraybar. Waar ik nog aan denk is het kopen van extra slang, zodat ik ze kruiselings kan aansluiten. Waar de standaard slang te kort is, heb ik nu twee stromingen naast elkaar staan. De linker spraybar hoort bij de linker inlaat, rechts idem. Omdat ik een inline CO2 atomizer heb gekocht lijkt het me goed om via een kruiselingse stroming de CO2 beter te verdelen. Idem voor de thermostaat die ik op termijn extern wil plaatsen op één van de filterlijnen.

De buizen van de JBL zijn dikker in verband met de filter capaciteit, hierdoor sluit het deksel van de Juwel net niet helemaal. Hier wil ik nog een oplossing voor verzinnen.

JBLe1502.JPG


JBLe1502 spraybar.JPG


Beplanting
De planten heb ik online aangeschaft, hier ben ik echt super tevreden over. Goed verpakt en allemaal flinke stevige planten.

Planten.jpg


Toch een klein feestje om dit uit te pakken en mee aan de slag te kunnen. Ik ben er ongeveer drie uur mee bezig geweest, toen had ik de volledige beplanting geïnstalleerd en kon ik de bak weer vullen met water.

De planten:
  • Anubias barteri
  • Anubias bonsai
  • Anubias congensis
  • Anubias golden coin
  • Anubias hastifolia
  • Anubias lanceolata
  • Anubias minima
  • Anubias nana
  • Anubias nana gold
  • Anubias nana 'thick leaf'
  • Bucephalandra Catherinae 'Dark Carpet'
  • Cryptocoryne wendtii
  • Echinodorus barthii
  • Hygophila pinnatifida
  • Lindernia rotundifolia
  • Ludwigia perennis (red)
  • Microsorum narrow leaf
  • Microsorum pteropus 'Latifolia'
  • Rotala rotundifolia 'Orange Juice'
  • Vallisneria spiralis
  • Vesicularia Ferriei 'Weeping'
  • Vesicularia Dubyana
En eenmaal geïnstalleerd ziet het er dan als volgt uit:

Beplanting nieuw 1.jpg


Beplanting nieuw 2.jpg


Beplanting nieuw 3.jpg


Waar ik alle planten en mos die niet in de zandbodem zitten met secondelijm heb vastgezet, heb ik er bij de Hygrophila voor gekozen om deze met visdraad te bevestigen.

Beplanting nieuw 4.jpg


Links naast het mos had ik een anubias met secondelijm op de steen geplakt, maar die wilde toch al snel verhuizen. Omdat het waterniveau inmiddels al weer op haar normale niveau zat heb ik hem tijdelijk vastgezet tussen een steen en hout, bij een volgende grote waterwissel probeer ik het misschien nog een keer.

Beplanting nieuw 5.jpg


Er liggen nog enkele stenen op het hout aangezien er nog een paar willen drijven. Daarbij geven zij ook nog kleur af aan het water, maar dat verdwijnt vanzelf met de waterwissels.

Beplanting nieuw 6.jpg


Ik ga nu een schema maken met waterwissels en het meten van de waterwaarden, op zoek naar de piek in de opbouw. Ik doe rustig aan met vissen en garnalen, ik hoop over een week of 6 de eerste bewoners te kunnen verwelkomen. Hopelijk zijn de planten dan ook goed aangeslagen en geworteld. De timer staat momenteel ingesteld op 5,5 uur verlichting, naast het daglicht dat ze natuurlijk binnenkrijgen. Ik bouw dit dan rustig op naar uiteindelijk 8 uur.

Voeding
Ik heb alleen een zandbodem (opgehoogd met een onderliggende laag lavasteentjes), de bodem heb ik daarom verrijkt met de pillen van @tuinkabouter. Als vloeibare voeding geef ik de all-in mix van plantedbox.

Next steps
Ik twijfel nog over de verlichting, de helialux van Juwel vind ik erg mooi, dus daar ga ik waarschijnlijk voor sparen. Voor die tijd moet ik de CO2 set gaan installeren. Daarnaast heb ik isolatieschuim gekocht om de filterkamers te isoleren. Waar ik eerst erg veel last had van het geluid van de JBL's, heb ik het gevoel dat dit langzaam minder wordt. Ze draaien nu bijna een week (op een bak met alleen de hardscape).

Oh ja, en de vingervlekken op de kast van 6 kleine handjes verwijderen 🙃

Tot de volgende!
 
We zijn een week verder en 'so far so good' denk ik..!

Thermostaat draait op 24'C
Om de dag een waterwissel van 50%

De planten lijken het goed te doen. De cryptocorne wendtii heb ik flink opgedeeld en staat er een stuk beter bij dan na het planten. Verder gaan de javavaren en lindernia rotundifolia goed en is de echinodorus barthii al een stuk gegroeid. Ik twijfel nog een beetje of ik sommige anubias niet teveel licht geef zo. Ze zijn naar mijn smaak goed geplaatst, misschien moet ik nog iets van drijfplanten toevoegen.

Beplanting week-1 1.jpg


Qua algen/schimmels zie ik alleen ontwikkeling op de bodem. Hier maak ik me niet zo druk om, ik ga er vanuit dat het vanzelf wegtrekt, zolang het niet te erg wordt verwijder ik het ook niet. Of is dit wel aan te raden?

Schimmel week-1.jpg


De huidige testset is t/m deze maand houdbaar, dus ik zal voor de zekerheid een nieuwe bestellen.
Waterwaarden zijn momenteel:

Ph: 7,5
Ammoniak: 0,4
Nitriet: 0,5
Nitraat: 20

Deze zijn vrijwel gelijk aan de waarden van verleden week.

Is het verstandig om de waterwissels nu af te bouwen? Ik zou bijvoorbeeld naar een 50% waterwissel iedere drie dagen kunnen gaan, in plaats van nu iedere twee.
 
Ziet er mooi uit zo.
Hoe heb je de planten en mos op het hout vastgemaakt?
 
Ziet er mooi uit zo.
Hoe heb je de planten en mos op het hout vastgemaakt?

Sommigen kon ik vastzetten tussen het hout, de rest met secondelijm. Alleen de Hygrophila heb ik vastgezet met visdraad omdat zijn stengels vrij tenger zijn en ik dat niet aandurfde.
 
Drijfplanten voor wat beschutting zou wel kunnen en dan mogelijk met visdraad op een bepaalde plek houden waar jij dat wilt.

De schimmel gaat naar verloop van tijd weg. Mocht het teveel worden kan het de groei van je plantjes wat gaan belemmeren. Het is echter makkelijk af te hevelen .

Persoonlijk zou ik deze week nog om de 2 dgn waterwisselen. Vanaf volgende week naar de 3 dgn gaan en de week erna 2x in 1 week. Als het goed is kan je bak daarna volstaan op 1x per week.

Wel een mooie start zo 👍.

Gr. Ed
 
Bedankt Ed! Ja, ik wil inderdaad voorzichtig zijn met de water wissels, prima om het rustig af te bouwen zoals je adviseert.

Hoe bevestig je de visdraad aan het aquarium, gewoon met tape?
 
Zou kunnen (maar of dat blijft zitten en mogelijk lijmstoffen in je water) beter is denk ik een klein dotje 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat (dat is veilig voor alles wat onder water leeft), maar probeer eerst maar eens goed gebruik te maken van die 2 "strips" die je in het midden hebt zitten. Misschien dat je daarmee al goed weg komt.

Succes,

Gr. Ed
 
Voor het vastmaken van het visdraad kan je ook gebruik maken van fotohaakjes, een klein zuignapje met daaraan een plastic haakje. Deze kan je net boven de waterlijn ophet glas plakken.
 
Dat maakt het ook iets gemakkelijker om ermee te schuiven, merci voor de tip!
 
Wellicht wat laat, maar gebruikte er hier altijd die zuignapjes voor een luchtslang voor. Werken ook goed en zijn al niet zo groot
 
Beter laat dan nooit 🤣
 
De afgelopen twee weken heb ik in twee rondes de eerste visjes toegevoegd!

Ronde 1: 10x Corydoras panda, waarvan helaas binnen het uur er eentje omviel. Zag er vanaf het begin slecht uit, is me bij de LFS niet opgevallen. Na een dagje afwachten scharrelen ze de hele dag samen de bak door. Grappig is dat ze het hout volgen, schuin omhoog. Soms zitten ze dus ineens boven in de bak, van waaruit ze dan weer naar beneden zwemmen.

10x Paracheirodon simulans. Heel schichtig en verstopten zich direct. Hier is natuurlijk voldoende ruimte voor, maar had toch de indruk dat ze zich niet op hun gemak voelden.

De week erna heb ik er in ronde 2 nog 15 Paracheirodons bijgehaald, en ja hoor, vanaf het eerste moment zwemmen ze allen (ik tel er 24) op de voorgrond. Heel leuk om hun schoolgedrag te zien! Ik vermoed dat de toekomstige dimmer op de led voor nog meer activiteit bij ze zorgt, maar dit is al superleuk.

Wat me verder opvalt is dat ze de stroming een beetje heftig vinden. Vandaag na het schoonmaken is de stroming zwaarder, deze lijken ze nu te ontwijken door meer achter het hout uit de stroming te zwemmen.

Waterwaarden zijn continu ok geweest, bruinalg is inmiddels sinds een dag of 2 ook vrijwel helemaal weg. Ik klop het maar af, maar gaat best lekker zo!

Één dingetje waar ik nog tegen aanloop is de werking van CO2. Ik heb alles aangesloten zoals het zou moeten werken, maar het valt me om dat de bellen de dag erna (tijdschakelaar) altijd minder zijn. Dan moet ik een mini rotatie aan het naaldventiel geven en dan gaat ‘ie weer. Dat is niet normaal toch? Tips zijn welkom :)

Oh ja, foto album. Komen ze! Laatste foto zie je de Paracheirodon het best, is van drie dagen geleden. Zo zie je ook meteen de staat van de bruinalg toen. :)

E17D37D1-BB26-4B06-B875-D5FD4C0F6FB2.jpeg

902C2562-1F87-4323-9FA3-97186881DFDB.jpeg

C9B013F0-D074-4940-A0A4-F908CE291DE3.jpeg

2244257A-C627-4267-B5E4-31F14F6832E9.jpeg

8808CA2B-A10E-4ACC-A05F-6759917DF8BB.jpeg

24B9FA43-B9C4-48A7-AE28-F6BB0296FB23.jpeg
 

Bijlagen

  • E35E8DCE-379E-4990-A6B2-F299F774CF6B.jpeg
    E35E8DCE-379E-4990-A6B2-F299F774CF6B.jpeg
    406.6 KB · Weergaven: 102
Ziet er goed uit, ukkies nog de panda's of komt dat door het formaat aquarium?
 
Mooie scape!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan