Groen/puntalg wegens mogelijk tekort


JordyB

Well-known member
Lid geworden
4 december 2020
Berichten
54
Leeftijd
32
Goede avond,
Ik ben al een tijdje lid hier en heb al veel ervaring opgedaan door het lezen van diverse topics op dit forum.

Ik zit met het volgende probleem:
Ik heb eigenlijk sinds de opstart van het aquarium (November 2020) last van groen/punt alg op onder andere stenen achterwand en anubias nana enz.

Wat voeg ik toe aan mijn aquarium:
- All in one plantenvoeding
- CO2 (dropchecker kleurt groen)

JUWEL Helialux gedimd op 50%

Water waarden zijn stabiel:
- ph 6,8
- kh 4
- gh 9
- No2 0
- No3 15
- nh3 0
- po4 0
- mg 6
- k 15
- fe 0,4

Mijn vraag is het volgende:
Ik gebruik een aquasoil bodem van colombo. Wat ik raar vind is dat mijn po4 na een half jaar nog steeds niet meetbaar is. Ik heb begrepen dat een aquasoil de fosfaten uit de waterkolom opneemt en dat na een tijdje de bodem verzadigd moet zijn met fosfaat en dat vervolgens het fosfaat in de waterkolom ook meetbaar moet zijn.
Omdat ik last heb van een trage en slechte plantengroei in combinatie met de groene/puntalg en fosfaat de enigste waarde die niet meetbaar laag is vraag ik me af wat ik moet doen. Moet ik meer fosfaat toevoegen of ligt daar de oorzaak niet?

Alle tips zijn welkom!:)

Groetjes Jordy
20210504_201412.jpg
20210504_201445.jpg
20210504_201455.jpg
 
Ik heb er geen verstand van maar als je idd AiO gebruikt is het wel een beetje apart dat je fosfaat 0 is?
 
Ik heb er geen verstand van maar als je idd AiO gebruikt is het wel een beetje apart dat je fosfaat 0 is?
Dit is precies wat ik ook raar vind en niet snap. Vandaar ook mijn vraag hier op het forum. Hopelijk kan iemand mij helpen.
 
Je ziet wel vaker dat de no3 en de po4 uit de pas lopen met de AIO. Hoeveel fosfaat meet je na het toevoegen? Puntalg kan een gevolg zijn van een co2 of po4 tekort en ik denk zo te zien dat de Anubia behoorlijk in het licht staat en deze vraagt een beschutte plek.
 
Heb je een dropchecker en daar een foto van?
 
Heb je een dropchecker en daar een foto van?

Ik weet niet of je met flits een goed beeld van de kleur krijgt maar dit is van vanochtend 7.15 . Als dit niet goed is wil ik straks nog een foto maken als het licht in de bak aan is zonder flits.
20210505_072744.jpg
 
Ja met een flits vertekend het nogal denk ik.
 
Ik heb zelf geen ervaring met een aquasoil en misschien kan lid @Cornelius daar meer over zeggen.
 
Je ziet wel vaker dat de no3 en de po4 uit de pas lopen met de AIO. Hoeveel fosfaat meet je na het toevoegen? Puntalg kan een gevolg zijn van een co2 of po4 tekort en ik denk zo te zien dat de Anubia behoorlijk in het licht staat en deze vraagt een beschutte plek.

Hartelijk dank voor je reactie.
Voor de anubias ben ik kikkerbeet aan het kweken om ze in de schaduw te zetten. Wat betreft die Po4, is dit dan een tekort zowel in de aquasoil als waterkolom? Moet ik deze extra gaan toedienen? Ik wil straks wel eens meten na het toedienen van AIO. Ik voeg deze dagelijks toe. Hoelang na het toedienen kan ik dat het beste meten?
 
Ja met een flits vertekend het nogal denk ik.
Ik zal straks nog een gewone foto maken. Wel geeft hij duidelijk een groene kleur.
 
Het is normaal dat in het begin de soil PO4 opneemt en dat het niet/ nauwelijks meetbaar is in het water.
Het ligt ook een beetje aan de manier van bemesting hoeveel en wanneer je het gaat meten. Dus ben wel benieuwd welke AIO je gebruikt.

Maar mijn 1e indruk is toch een CO2 probleem en dan met name in de verspreiding hiervan.
Daarbij verdenk ik je stenen ervan kalk af te geven.
 
Het kan vrij lang duren voordat je aquasoil verzadigd is en geen PO4 meer van de waterkolom opneemt. Voor de planten die wortelen is dit geen probleem maar voor epiphytes zoals anubias kan een laag PO4 gehalte in de waterkolom een probleem zijn als andere voedingsbronnen rijkelijk aanwezig zijn (Licht, CO2, K, NO3). Ik dien gewoon wat extra PO4 toe in de bak met veel aquasoil (om 0,5-1ppm te bereiken)
 
Het is normaal dat in het begin de soil PO4 opneemt en dat het niet/ nauwelijks meetbaar is in het water.
Het ligt ook een beetje aan de manier van bemesting hoeveel en wanneer je het gaat meten. Dus ben wel benieuwd welke AIO je gebruikt.

Maar mijn 1e indruk is toch een CO2 probleem en dan met name in de verspreiding hiervan.
Daarbij verdenk ik je stenen ervan kalk af te

@Cornelius

Ik gebruik iedere dag 5ml AIO bemesting van plantedbox (gilles).

De co2 drop checker hangt aan de kant van de uitstroom middels lillypipe en aan de andere kant hangt mijn co2 diffusor. In de ochtend is de dropchecker nog groen.

Voor wat betreft de stenen, deze heb ik bij de lfs gekocht. Is het een probleem als deze kalk afgeven? De stenen zijn trouwens net schoon gemaakt.
 
Het kan vrij lang duren voordat je aquasoil verzadigd is en geen PO4 meer van de waterkolom opneemt. Voor de planten die wortelen is dit geen probleem maar voor epiphytes zoals anubias kan een laag PO4 gehalte in de waterkolom een probleem zijn als andere voedingsbronnen rijkelijk aanwezig zijn (Licht, CO2, K, NO3). Ik dien gewoon wat extra PO4 toe in de bak met veel aquasoil (om 0,5-1ppm te bereiken)

Als ik het goed begrijp hebben de planten welke voeding via de waterkolom opnemen dus te maken met een po4 tekort.
 
Als ik het goed begrijp hebben de planten welke voeding via de waterkolom opnemen dus te maken met een po4 tekort.
Anubias is gevoelig voor PO4 tekort. Anubias die hoog in je bak staat krijgt veel licht en heeft daar dan eerder last van.

Maar zoals @Cornelius aangeeft kan het ook zijn dat die specifieke Anubias ongunstig staat t.o.v. de stroming en minder CO2 krijgt, dat in combinatie met veel licht kan dezelfde problemen geven.

Ik zou eerst wat extra PO4 toedienen en kijken wat er gebeurd. Als dat niet helpt kan je de flow proberen te verbeteren of de plant verplaatsen.

Ik zou de aangetaste blaadjes verwijderen.
 
Als een Aubia teveel licht krijgt dan lukt het de plant niet meer om het blad te beschermen tegen het licht en dan zie je vaak dat er algen op de blaadjes ontstaan.
 
Dit is wat een ervaren lid hier er ooit over heeft gezegd:

in mijn visie komt het door het licht als aanjager; licht is groei.
En als de aanzet tot groei hoger is dan de verwerking van voedingsstoffen gaat de plant dat niet bijhouden.
De plant kan niet voldoende voeding opnemen (verwerken) om dat tempo bij te houden
en kan zich daarbij niet beschermen tegen het teveel aan licht. Dit omdat de planten simpel te langzaam groeit om beschermend pigment op te bouwen.
Resultaat is kapot/ beschadigd weefsel waarop algen zich gaan ontwikkelen.
 
k gebruik iedere dag 5ml AIO bemesting van plantedbox
Dan heb in theorie genoeg voor de planten. Dus lijkt het me waarschijnlijk dat de soil nog steeds buffert.
Voor wat betreft de stenen, deze heb ik bij de lfs gekocht. Is het een probleem als deze kalk afgeven?
Door de bufferende eigenschappen van kalk in het water gaat de KH oplopen. En als je KH oploopt
duurt het steeds langer voordat er CO2 beschikbaar is voor je planten.
Dus kan het voorkomen dat op het moment dat de belichting aangaat er niet genoeg CO2 beschikbaar is
 
@jessicapilon

Ik heb net AIO toegevoegd (5ml op 150l, rio 180), 10 minuten gewacht en het water getest.
Ik kwam met de jbl test uit op 0,2. Als ik dit omreken heb ik ongeveer 0,17 toegevoegd. Dus dit kan wel kloppen.

Bijgaand een foto van mijn dropchecker. Vloeistof is 2 weken oud. Ik vind het lastig te zien maar denk dat er misschien iets meer toegevoegd mag worden.

20210505_183537.jpg
 
Ik vindt je checker in elk geval niet lichtgroen en meet groen/blauw dus ik zou de co2 zelf verhogen. Ook de po4 is erg laag na toevoeging vindt ik en met zo weinig duurt het denk ik ook vrij lang voordat de bodem verzadigd is met po4.
 
Dan heb in theorie genoeg voor de planten. Dus lijkt het me waarschijnlijk dat de soil nog steeds buffert.

Door de bufferende eigenschappen van kalk in het water gaat de KH oplopen. En als je KH oploopt
duurt het steeds langer voordat er CO2 beschikbaar is voor je planten.
Dus kan het voorkomen dat op het moment dat de belichting aangaat er niet genoeg CO2 beschikbaar is

Mijn kh is op dit moment 4 en nog nooit hoger geweest. Dus ik denk dat dit voor nu geen probleem mag zijn om de stenen te laten zitten

Is het dan verstandig zoals @benvo en @jeevandewee zeggen om dan toch extra po4 toe te dienen om de aquasoil te verzadigen?


 
Ik vindt je checker in elk geval niet lichtgroen en meet groen/blauw dus ik zou de co2 zelf verhogen. Ook de po4 is erg laag na toevoeging vindt ik en met zo weinig duurt het denk ik ook vrij lang voordat de bodem verzadigd is met po4.

Oke dankjewel voor je hulp!
Ik wacht even het antwoord van Cornelius af wat betreft po4 toevoegen.

Ik voeg momenteel op 150 liter 75 bellen per minuut toe. Met hoeveel bellen kan ik dit tegelijk verhogen 10, 15, 20?
 
@jessicapilon ,@jeevandewee

Ik ben maar meteen aan de slag gegaan met de anubias nana in de schaduw te zetten. De bealgde bladeren zal ik er van het weekend tussenuit knippen.

20210505_185841.jpg


Ik denk dat dit aardig is gelukt zo!
 
Ik voeg momenteel op 150 liter 75 bellen per minuut toe. Met hoeveel bellen kan ik dit tegelijk verhogen 10, 15, 20?
Ik zou met bv 10 het verhogen en dan zou de dropchecker een uur of 4 later meegekleurd moeten zijn.
 
Ik wacht even het antwoord van Cornelius af wat betreft po4 toevoegen.
Ik zie op het 1e gezicht geen fosfaat tekort, dus zou ik het persoonlijk zo houden.
k voeg momenteel op 150 liter 75 bellen per minuut toe. Met hoeveel bellen kan ik dit tegelijk verhogen 10, 15, 20?
Lees dat je 75 bellen CO2 per minuut geeft op je 150 liter.
Ik zit mijn 50L al op de 60... dus opvoeren die hap
 
Ik zie op het 1e gezicht geen fosfaat tekort, dus zou ik het persoonlijk zo houden.

Lees dat je 75 bellen CO2 per minuut geeft op je 150 liter.
Ik zit mijn 50L al op de 60... dus opvoeren die hap

Hartelijk dank voor de informatie.
Dus eigenlijk zou het een kwestie zijn van CO2 tekort zijn. Ik ga de CO2 verhogen!

Heb jij enig idee hoe lang een aquasoil bodem werkt. Ik heb namelijk rotala rontundifolia bossie in de bak staan welke de laatste weken niet goed meer groeit. Of heeft dit ook met CO2 tekort te maken?

20210505_203628.jpg


Raad jij nog iets aan kwa plaatsing van de in en uitstroom i.v.m stroming in de bak?
Ik heb nu een 1 meter bak met daarop een oase biomaster 250 (900l/h).
De instroom zit linksachter van de bak en de uitstroom rechtsachter met de dennerle kunststof lillypipe erop welke schuin naar linksvoor uitstroom. Linksvoor zit ook onderaan in de bak de CO2 diffusor.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij enig idee hoe lang een aquasoil bodem werkt.
Je maakt gebruik van een rich dose bemesting, dus die kan nog wel een tijd meegaan.
Ik heb namelijk rotala rontundifolia bossie in de bak staan welke de laatste weken niet goed meer groeit. Of heeft dit ook met CO2 tekort te maken?
Ik ga er wel van uit. Edit: de bossie is eigenlijk een Rotala Boshi Nanjenshan
Raad jij nog iets aan kwa plaatsing van de in en uitstroom i.v.m stroming in de bak?
Ja; ik denk dat je te weinig stroming in de bak hebt. Ik zie nml de op de 1e foto de CO2 recht naar boven gaat, ipv door de bak heen word getransporteerd. Dus je hebt te weinig stroming om de CO2 weer naar beneden te drukken.
Je zou er een klein stromingspompje (wavemaker) op kunnen richten. Of een filter met meer vermogen.
 
Je maakt gebruik van een rich dose bemesting, dus die kan nog wel een tijd meegaan.

Ik ga er wel van uit. Edit: de bossie is eigenlijk een Rotala Boshi Nanjenshan

Ja; ik denk dat je te weinig stroming in de bak hebt. Ik zie nml de op de 1e foto de CO2 recht naar boven gaat, ipv door de bak heen word getransporteerd. Dus je hebt te weinig stroming om de CO2 weer naar beneden te drukken.
Je zou er een klein stromingspompje (wavemaker) op kunnen richten. Of een filter met meer vermogen.

Dankjewel voor de informatie. Zou het nog wat uitmaken om de uit en instroom aan 1 kant te hangen?
 
Waar zie jij een beginnende blauwalg?

Kan door de foto komen maar het heeft er toch de kleur van, sorry voor mijn crappy paint skills .
 

Bijlagen

  • 20210505_185841.jpg
    20210505_185841.jpg
    528.9 KB · Weergaven: 66
  • 20210505_203628.jpg
    20210505_203628.jpg
    419.5 KB · Weergaven: 82
Kan door de foto komen maar het heeft er toch de kleur van, sorry voor mijn crappy paint skills .
Ahzo, dankjewel maar ik denk dat dit mijn ledverlichting is in combinatie met mijn telefooncamera. Ik zal dit uiteraard straks even controleren!
 
Hartelijk dank voor de informatie.
Dus eigenlijk zou het een kwestie zijn van CO2 tekort zijn. Ik ga de CO2 verhogen!

Heb jij enig idee hoe lang een aquasoil bodem werkt. Ik heb namelijk rotala rontundifolia bossie in de bak staan welke de laatste weken niet goed meer groeit. Of heeft dit ook met CO2 tekort te maken?

Bekijk bijlage 324774

Raad jij nog iets aan kwa plaatsing van de in en uitstroom i.v.m stroming in de bak?
Ik heb nu een 1 meter bak met daarop een oase biomaster 250 (900l/h).
De instroom zit linksachter van de bak en de uitstroom rechtsachter met de dennerle kunststof lillypipe erop welke schuin naar linksvoor uitstroom. Linksvoor zit ook onderaan in de bak de CO2 diffusor.
Denk aan bodemvoeding! Rotala is, zoals bijna alle planten een moerasplant en is dus bodemvoeding nodig. Je kan daarbij denken aan kleibolletjes met lateriet. Zelf te mengen bijvoorbeeld met het poeder van Aquarium bemesting.nl voor leuke prijsjes. Puntalg kan een gevolg zijn van te weinig CO2 maar ook je fosfaat level speelt hierbij een belangrijke rol!
 

Terug
Bovenaan