groene alg op ruit aquarium

  • Onderwerp starter renniehahahahaha
  • Startdatum

R

renniehahahahaha

Guest
Ik heb groene alg op mijn ruit! Hoe krijg ik dit weg!
 
Met een plukje watten wil dit vaak wel. De reden is vaak veel plantenvoeding of veel licht in de bak. Misschien schijnt de zon erop??
 
Dankjewel John,

Ik ga het van die watten proberen.

en bedankt voor de link! :)
 
Graag gedaan. Op die site staat verder veel meer goede en nuttige info hoor. Ik kijk daar zelf ook regelmatig.
 
Ik heb het ook met een algenmagneetje geprobeerd en dan krijg ik een soort van krasjes.
 
Dan is die niet goed dus. Normaal moet je geen krasjes krijgen maar er komt snel iets tussen wat krasjes kan geven. Veel mensen willen die dan ook niet gebruiken.
Zelf doe ik de binnenkant altijd met de huishoudsponsjes van AH en dan met de groene kant. Dat krast helemaal niet en haalt wel alle vuil en aanslag weg.
Dat zijn dus de sponsjes met een dunne groene laag op het gele diike deel.
 
724573_0_82_awua.jpg
 
Je kunt er beter een nieuwe ruit inzetten,joh.

Je kunt ook een krabbertje op steel nemen.
Zit een scheermesje in.
Gaat perfect, en je hoeft niet in het water.

Wel goed filteren, dat het er gelijk uit is.
 
Dat is wel heel erg veel groene alg. heb je de bak wel onderhouden de laatste tijd of staat hij in de volle zon??
 
Nou mijn aquarium staat voor een raam. Ja ik weet het, niet zo slim! Maar ik durf hem niet te verplaatsen. Over een weekje komt er luxaflex voor, dus dan hoop ik dat het minder word!
 
Ok, ik begrijp het hoor. Dat zal hopelijk schelen en anders kun je misschien de zijruit blinderen.
 
Ja luikskes voor de vensters steken.maakt een pak verschil.

beste groet Christa
 
Is wel een mooi achterwandje, niets aan doen,joh.
 
Als je hem bij het raam moet laten staan door wat voor reden dan ook kan je de kant die naar het raam gericht is bedekken met zwarte folie. Als je er niets aan doet zal de alg lekker blijven groeien.Verlichting absoluut niet langer dan 8 uur laten branden misschien wijs om even wekelijks terug te schroeven naar 6 in stappen van half uurtjes. Te veel plantvoeding is niet de oorzaak hiervan. Groeien je planten wel goed ? Als je planten beter groeien zal je minder algen moeten hebben.

Ik zou de co2 verhogen (als je dit hebt) en de meststoffen iets verhogen per week en even flinke waterverversing doen nadat je de ruiten schoon gemaakt hebt. Ook je fosfaat even meten indien mogelijk soms is te weinig fosfaat een oorzaak.. Mocht je geen co2 set hebben kan je easy life CARBO gebruiken daar houden algen zowiezo niet van. Wat je ook doet alles in kleine stappen en laat je geduld niet de overhand nemen want dan ga je de fout in. Te snel dingen veranderen aan je bak zal zeker weten nog meer algen veroorzaken door de schommelingen van het water.

Succes ben benieuwd hoe dit afloopt.
 
een teveel aan plantenvoeding kan wel mede de oorzaak zijn. Als er teveel stoffen inzitten die niet door de planten worden verbruikt dan nemen de algen soms de taak van de planten over en dan komen er groene algen.
het is handig om eerst de waarden te kennen voordat we roepen dat er meer co2 in moet.
Dus misschien kan de TS de waarden bepalen en aangeven wat hij of zij verder toevoegt.

deze aanslag kan meerdere oorzaken hebben. Maar als het niet op de planten zit dan is dat wel een teken dat er niet echt tekorten aanwezig zijn.
Ik denk dat het vele licht hier meer de oorzaak is van de groene aanslag.
 
Dit heeft Backplay laatst geantwoord op een vraag over de groene algen/aanslag:

En idd, met weinig planten en teveel of niet de juiste voeding krijg je dus meer last van groene ramen.
Het komt dus altijd neer op dit:
"Geen/ongezonde planten -) algen
Gezonde planten -) geen algen"

Dat wil zeggen dat het dus wel kan bij slechte plantengroei of te weinig planten. De algen nemen dan de functie over van de planten en gaan de voeding verbruiken. Maar goed dan moet het denk ik wel veel voeding zijn hoor. Het is niet altijd zo makkelijk de oorzaak precies te achterhalen.
 
Uit mijn eigen ervaring durf ik te zeggen. verlagen verlichting verhogen voedinsgstoffen en vehogen co2... je hebt geen vissen dus er kan niets gebeuren ververs 2 keer per week je water verversen na het cleanen van je ruiten.

Door het verlagen van de verlichting is de vraag naar voeding minder dus de planten komen niet te kort wat vaak het geval is. Hetzelfde geld voor co2 Planten kunnen namelijk meer voedinsgstoffen tot zich nemen dan ze nodig hebben.

Als gevolg hiervan zullen je plantjes lekker gaan groeien. je bak word dus gezonder en STABIEL dat is nou net waar de groene alg niet tegen kan en zal dus verdwijnen....

Kortom meststoffen toevoegen zal je algenplaag niet erger maken. Meet setjes kunnen het verschil maken maar, ik vind het zonde van het geld je planten en de algen zeggen genoeg.

die alg leeft niet van je voedingstoffen zet maar is een bak kraanwaer op de zelfde vensterbank na een week heb je alg terwijl er geen voedinsgsstoffen inzitten.

Maar ben het met jessica eens dat zoiets altijd moeilijk is uit te vogelen wat nou precies de oorzaak is. iig moet je de bak stabiel krijgen en dat doen je planten voornamelijk dus als die niet groeien door te korten kan je het wel shaken. Er zijn wel bakken zonder toevoegingen ZONDER ooit een puntje alg gehad te hebben. Deze zijn zeer beperkt in verlichting onthoud goed dat de verlichting niet de kwaliteit maar de snelheid van de groei bepaald.

Verder hebben we te weinig info om dit probleem te achterhalen. iig stoppen met voeding omdat je denkt dat dan de alg niet groeit zal niet werken.... Waarom denk je dat de EI methode uitgaat van een algenvrij aquarium Zoals jessica in haar forum handtekening heeft staan onbeperkt voedingsstoffen en co2 toevoegen en niet meer dan 8 uur licht per dag. (en met toevoegenbedoel ik niet dat je hele flessen er in moet kwakken, maar simpelweg ietsie overdoseren.

Hoop dat je eruit komt welke tip je ook gaat gebruiken om het probleem weg te krijgen. hoop dat je laat weten hoe je te werk bent gegaan zodat we allemaal weer wat kennis rijker kunnen zijn.

gegroet.
 
leeft niet van je voedingstoffen zet maar is een bak kraanwaer op de zelfde vensterbank na een week heb je alg terwijl er geen voedinsgsstoffen inzitten.

Jawel, dat zijn de silicaten,die de opstart alg geven.
Zet er een bos snelgroeiers in ,die de silicaten verbruiken, krijg je geen alg.
 
Bertus ben ik het mee eens tuurlijk leven ook algen van voedingsstoffen maar wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je planten veel meer nodig heeft dan de alg dus als je meststoffen wegneemt dan zal je niet de alg aanpakken maar je planten kapot maken met als gevolg ...... nog meer alg.
 
Als je de bak in het volle licht zet dan zul je ook algen krijgen tgv teveel licht. dat is denk ik dan de boost voor de algen.
We begrijpen allebei denk ik wel dat er meerdere oorzaken kunnen zijn die de alg veroorzaken.
Het beste is om dan ook de waterwaarden te weten en wat er wordt toegevoegd.

@Bertus
Ook met snelgroeiers zul je wel opstartalg kunnen krijgen als de omstandigheden daarvoor ideaal zijn, maar in mindere mate omdat je de meeste voeding wegneemt. Ze hebben op zich zo weinig voeding nosig dat je nooit alle voeding onttrekt met snelgroeiers. wel kun je de uitbraak beperken en in toon houden.
Zelf heb ik ooit bij de opstartalg silicaatverwijderaar gebruikt en dan beperk je de uitbraak prima.
Helemaal weg is iets anders maar zodra je bacteriecultuur goed op orde is dan trekt het veelal vanzelf wel weg.
 
eens.

Kortom topic starter kun je misschien wat meer info over je bak geven anders is het moeilijk om je te helpen.

:thumbs:
 
Nou bedankt voor de goede info!

Mijn bak is idd een soort van jungle, ga dadelijk snoeien! Verder gaat de verlichting van 10 naar 8 uur.


Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik wat aan!

Mvg
Rennie
 
jessicapilon zei:
Als je de bak in het volle licht zet dan zul je ook algen krijgen tgv teveel licht. dat is denk ik dan de boost voor de algen.
We begrijpen allebei denk ik wel dat er meerdere oorzaken kunnen zijn die de alg veroorzaken.
Het beste is om dan ook de waterwaarden te weten en wat er wordt toegevoegd.

@Bertus
Ook met snelgroeiers zul je wel opstartalg kunnen krijgen als de omstandigheden daarvoor ideaal zijn, maar in mindere mate omdat je de meeste voeding wegneemt. Ze hebben op zich zo weinig voeding nosig dat je nooit alle voeding onttrekt met snelgroeiers. wel kun je de uitbraak beperken en in toon houden.
Zelf heb ik ooit bij de opstartalg silicaatverwijderaar gebruikt en dan beperk je de uitbraak prima.
Helemaal weg is iets anders maar zodra je bacteriecultuur goed op orde is dan trekt het veelal vanzelf wel weg.


Ja? John. heb 3 bakken voor het raam staan,met snelgroeiers.
In de volle zon. Juist ,de zonkant.
Kan er nog zo door hen kijken.

Kwestie van geduld hebben ,met indraaien.
Lange tijd waren we het eens.

Vanwaar ineens die omslag?
 
Omslag waarin Bertus??
Als je dat met de opstartalg bedoeld dan spreek ik uit ervaring. Ook met veel snelgroeiers kun je best nog opstartalg krijgen als je een slechte bacteriecultuur hebt de eerste weken.
je zal dan beduidend minder diatomen hebben dan zonder snelgroeiers maar snelgroeiers geven geen garantie. De diatomen hebben zo weinig voeding nodig dat je ze vrij snel al hebt.
Er zijn een boel leden die altijd onder bij het raam wat diatomen hebben terwijl de bak prima is ingedraaid.

Maar het is wel zo dat veel planten (die vebruiken natuurlijk ook silicaten) en snelgroeiers de diatomen kunnen beperken of voor het oog tegengaan.
 
Dat lijkt het meest op GDA alg (green dust algae). Of 3 weken de ruiten niet aanraken en het dan weghalen en dan ben je er vaak vanaf...of een aantal Ancistrussen kopen en je ruitjes zijnw eer mooi schoon
 
Is het gelukt om het weg te krijgen??
 
@Jessicapilon

Ja, het is mij grotendeels gelukt om de alg wegtekrijgen door de helft van het water uit het aquarium te halen. Met watjes lukte het mij eerst ook wel om wat alg te verwijderen.

Nog bedankt voor alle tips :)

MVG
Rennie
 
jessicapilon zei:
Omslag waarin Bertus??
Als je dat met de opstartalg bedoeld dan spreek ik uit ervaring. Ook met veel snelgroeiers kun je best nog opstartalg krijgen als je een slechte bacteriecultuur hebt de eerste weken.
je zal dan beduidend minder diatomen hebben dan zonder snelgroeiers maar snelgroeiers geven geen garantie. De diatomen hebben zo weinig voeding nodig dat je ze vrij snel al hebt.
Er zijn een boel leden die altijd onder bij het raam wat diatomen hebben terwijl de bak prima is ingedraaid.

Maar het is wel zo dat veel planten (die vebruiken natuurlijk ook silicaten) en snelgroeiers de diatomen kunnen beperken of voor het oog tegengaan.

Nou, john, ik spreek ook uit ervaring, met voldoende snelgroeiers heb je geen opstartalg.

Weer een welles -nietus verhaal. :D
 
tramtram zei:
Bertus ben ik het mee eens tuurlijk leven ook algen van voedingsstoffen maar wat ik ermee bedoel te zeggen is dat je planten veel meer nodig heeft dan de alg dus als je meststoffen wegneemt dan zal je niet de alg aanpakken maar je planten kapot maken met als gevolg ...... nog meer alg.

Tram-tram.

Vreemd, met jouw redenering zouden mijn planten dood zijn.

Daarentegen groeien ze als een tierelier.
 
Als je voeding wegneemt dan pak je niet de algen. onze kenner Backplay heeft dat laatst ook weer uitgelegd.
Je kan de voeding wegnemen maar dan zit er ondanks dat voor de algen nog meer als voldoende in het water. Voor je planten niet meer waardoor die tekorten krijgen en de groei zal stokken. daardoor hebben de algen juist weer meer kans.
Kortom bij algen niet de planten hun voeding minderen of ontnemen.

@Bertus
Wat betreft de opstart alg heb je in de regel geen last met snelgroeiers. wel kan er door extreem veel vuil zoveel vrijkomen aan stoffen dat er alsnog opstartalgen ontstaan.Omdat de bacteriecultuur nog niet op orde is zal dan al dat vuil niet goed worden afgebroken en dan krijg je toch nog opstartalg. Maar normaal gesproken bij een gewone opstart niet en daar heb je gelijk in.
Maar onder extreme omstandigheden kan het echt wel ;).

Welles. nietes, welles, nietes, welles.......... :D :D
 
Wat betreft de opstart alg heb je in de regel geen last met snelgroeiers. wel kan er door extreem veel vuil zoveel vrijkomen aan stoffen dat er alsnog opstartalgen ontstaan??

Extreem vuil? in een opstartbak?

Welles. nietes, welles, nietes, welles..........

Had hier JUIST een bak voor het raam staan, met enkel snelgroeiers, voor de jonge sturi,s. dat er alg zou zijn.
Nou, heeft er 3 maanden gestaan, nu een lichte waas, dus ze hebben te eten.

Was geen alg in te krijgen,en,Vol in daglicht.

Enne, weet je nog? 1 cc Profito en 1 cc easy carbo p.dag.
 
Nou er zijn weleens onervaren leden die net beginnen en niet een beetje voer verkruimelen om het te bespoedigen maar gelijk een hele hand vol erin gooien.
Ik heb dat 1x gelezen namelijk. Toen viel de pot erin dus was eigenlijk geen opzet ook.
Daarom zei ik al onder extreme omstandigheden Bertus ;)
 
Heb trouwens sinds gisteren jaloezie�n voor mijn raam. Hopelijk scheelt dit.
 

Terug
Bovenaan