Groene alg op ruiten hulp gevraagd


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
103
Leeftijd
22
Met de hulp van de lieve mensen hier op het forum een aantal maanden geleden een prachtig aquarium gemaakt. Hij draait naar mijn weten fantastisch. Er zitten garnalen in, een betta en rasbora maculatus. Helaas was ik een aantal daagjes op vakantie en tot mijn grote schrik begint er groene alg op de ruiten te komen. Ik wilde er een algeneter bij zetten maar deze leuke beestjes willen graag in een groep leven en laat ik daar nou net geen ruimte voor hebben. Nog meer garnalen, maar dat duurt ook even voordat ik die op de kop heb getikt. En ik heb er nu al 60. Slakjes? Die kunnen misschien maarja, welke? Hoe kan ik deze alg verminderen of voorkomen? Het valt nog niet echt op maar om het nou mooi te noemen...
Wat is de oorzaak hiervan? Oja ik weet niet of het relevant is maar het is een open aquarium alleen is er voor onze nieuwsgierige kat een glasplaat opgelegd. Het water staat op 22 graden en de glasplaat dekt niet helemaal af waardoor er nog iets van frisse lucht mogelijk is.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen want ik begin aardig radeloos te worden.

Groetjes.
 
Heb je een foto en de waterwaarden van de bak? Vaak een tekort aan co2 en/of po4.
Schijnt er direct zonlicht in de bak want dat geeft veel extra licht wat ook dit kan veroorzaken.
 
Weet niet hoeveel alg het is maar ruiten schoonmaken hoort er ook bij.
 
Kan er zon licht in het aquarium schijnen?
 
Wat voor plantenvoeding voeg je toe?
Heb je een foto van de alg?
Wat zijn de waardes van Nitraat, fosfaat?
Wat voor lamp heb je en hoe lang brandt ie? (Het zou helemaal mooi zijn als je weet hoeveel lumen per liter je hebt.)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor plantenvoeding voeg je toe?
Heb je een foto van de alg?
Wat zijn de waardes van Nitraat, fosfaat?
Wat voor lamp heb je en hoe lang brandt ie? (Het zou helemaal mooi zijn als je weet hoeveel lumen per liter je hebt.)
Plantenvoeding geef ik niet en de lamp schijnt ongeveer 5/6 uurtjes per dag.
Kan er zon licht in het aquarium schijnen?
Dat zou het wel kunnen zijn. Ik dacht eigenlijk dat het wel meeviel want het aquarium staat op een laag kastje tussen 2 dakramen in. Dus echt direct zonlicht valt mee, maar het kan wel nog een paar stralen krijgen. Hoe kan ik nu de alg verminderen? Gewoon weghalen met een spons?
 
Ik zou de algen verwijderen met een spons. En als tip wil ik je geven om verlichting te laten werken met een schakelklok. 8 uur per dag. En plantenvoeding zou ik geven. Hoe beter de planten groeien des te minder last heb je van algen. En nitraat en fosfaat zijn een belangrijk deel van de voeding voor planten.
 
1000022700.jpg


Dit is hoe het aquarium er nu uit ziet. Ik weet niet of deze mate van alg normaal is of dat dit echt teveel is. Het ziet er in ieder geval echt lelijk uit. Ga proberen of het lukt om het weg te halen.
1000022699.jpg
 
Ook al loopt het op dit moment niet geweldig, probeer de moed niet te verliezen. Je bent niet de enige met problemen, hier is het niet anders.

Heb je al gekeken naar plantenvoeding en de andere adviezen ter harte genomen? :)
 
Algen voorkom je door voldoende voeding te hebben tov het licht en de vraag van de planten. Dus voldoende nitraat en fosfaat en geen direct zonlicht als het kan.
Ik sou wel plantenvoeding gaan toevoegen en de waterwaarden meten of laten meten.
Licht mag gerust 8 uur aan hoor.
 
Is het echt groen want volgens mij zie ik ook bruinige aanslag op de ramen.
 
Is het echt groen want volgens mij zie ik ook bruinige aanslag op de ramen.
Nog even voor de zekerheid gekeken maar het is echt alleen groen. Lijkt zo door de weerspiegeling. Welke plantenvoeding zou ik moeten gebruiken? Want er zitten alleen rizoomplanten in het aquarium
 
Waterkolomvoeding dan.
Dus nitraat, fosfaat en de mikro (mineralen & sporenelementen) van aquariumbemesting.nl zou ik zeggen.
 
Wat is waterkolom voeding? En van hoelaat tot hoelaat hebben jullie de verlichting aan staan?

Ik twijfel nu wel of het echt groen is. Wat als het toch bruin is? Wat kan ik dan doen om dat weg te halen?
 
Een uur of 8 is prima om aan te houden en waterkolomvoeding is vloeibare plantenvoeding zoals bv Profito.

Bruine aanslag is geen alg maar een diatoom en dat kan geen kwaad en dat trekt weg als de bak goed in balans is.
 
Hoe vaak geven jullie plantenvoeding? Ik ben zelf niet bekend met dit soort dingen. Word de eerste keer dat ik dit gebruik. Nog een vraag want hoeveel beweegt jullie wateroppervlakte? Ik heb begrepen dat dit altijd iets moet bewegen. Heb er nu een rimpeling op maar lijkt me dat dit te weinig is?
 
De gebruiksaanwijzing staat op de fles en dat kun je prima eens per week gebruiken.
Een lichte rimpeling van het oppervlak is al voldoende hoor.
 
Kan dit ook iets te maken hebben met het verversen van het water?
Ik heb dat eerlijk gezegt een aantal weken niet gedaan omdat het juist leek alsof het super goed ging en niet nodig was. Water is kraakhelder en de bodem is schoon. Hoe vaak verversen jullie het water en hoeveel %?
 
Even gekeken naar de profito. Maar dit bevat juist geen nitraat en fosfaat. Deze stoffen zijn toch ook giftig voor vissen? Dus hoeft het er dan toch juist niet in te zitten?
 
Even gekeken naar de profito. Maar dit bevat juist geen nitraat en fosfaat. Deze stoffen zijn toch ook giftig voor vissen? Dus hoeft het er dan toch juist niet in te zitten?
Hoi @Roomsnoes_06
Je vergist je denk ik..
Nitriet en ammoniak zijn giftig voor vissen.
Kies je voor bijvoorbeeld een all in one plantenvoeding dan zit er alles in wat planten nodig hebben. Profito is opzich goed maar mist de nitraat en fosfaat wat planten ook nodig hebben,

Plantenvoeding zou ik over meerdere dagen verdelen.

Een voorbeeld van plantenvoeding.

Complete is een ander voorbeeld van aquariumbemesting.nl van een all in one.

En wat verlichting betreft zou ik een eenvoudige schakelklok gebruiken zoals eerder gezegd, eentje van de bouwmarkt. Instellen op 8 uur per dag. Scheelt jou in het werk, erg gemakkelijk, handig.

Waterwissel doe ik wekelijks een 50%. En voor de zekerheid ff vermelden... Een watervoorbereider is niet nodig. Gewoon kraanwater gebruiken is prima.
 
Laatst bewerkt:
Alle planten hebben nitraat en fosfaat nodig dus dat is naast sporen in de plantenvoeding ook belangrijk. Maar ik zou anders de waarden eens laten meten want met 1 led is dat toevoegen wellicht niet nodig. De vloeibare plantenvoeding wel natuurlijk.
 
Kan dit ook iets te maken hebben met het verversen van het water?

Ik heb dat eerlijk gezegt een aantal weken niet gedaan omdat het juist leek alsof het super goed ging en niet nodig was. Water is kraakhelder en de bodem is schoon. Hoe vaak verversen jullie het water en hoeveel %?
Wat opzich ook goed is om voor jezelf een beeld te vormen is je water (laten) testen. Persoonlijk heeft mijn voorkeur druppeltesten.
 
Ik denk niet dat verversen er debet aan is want ons leidingwater is prima geschikt. Hebben anderen de vissen gevoerd tijdens je afwezigheid?
 
Ik denk niet dat verversen er debet aan is want ons leidingwater is prima geschikt. Hebben anderen de vissen gevoerd tijdens je afwezigheid?
Oh nee dat niet. Mijn moeder heeft het weleens gedaan maar toen gingen er in 1 zomervakantie ongemerkt 2 hele potten doorheen... Dat was wel even slikken toen ik weer thuis kwam.

Ikzelf voer eigenlijk nooit zoveel ik denk ik totaal om de 2 dagen. Of is dat te weinig? Er valt altijd wel iets op de bodem maar omdat de bodem nog zo netjes schoon is denk ik dat de garnalen dat opeten. Ik ben nu aan het experimenteren met diepvriesvoer. Dat ga ik volgende week uitproberen
Wat opzich ook goed is om voor jezelf een beeld te vormen is je water (laten) testen. Persoonlijk heeft mijn voorkeur druppeltesten.
Ikzelf heb van de teststrips. Werken naar mijn idee ook goed maar zijn natuurlijk nooit helemaal zuiver. Ik kan zo de waardes eens opmeten
 
Druppels zijn beter maar laat de waarden maar eens weten als je wil.
 

Kwam net deze tegen. Is iemand bekend met deze?
 
Ja dat is een totale voeding zeg maar.
 

Kwam net deze tegen. Is iemand bekend met deze?
Nee, mij niet bekend. Maar wel prijzig. Zoals ook deze nogal prijzige die ik nu gebruik in 2½ liter verpakking
 
Ja het is goedkoper om zelf poeders te mengen maar ja het is ook de vraag of de TS met de weinige verlichting extra nitraat en fosfaat nodig heeft. Een test kan dat uitwijzen.
 
Daarom zou ik ook eerder kiezen voor een all in one. Dan maak je het niet meer ingewikkeld dan nodig is. :)
 
Water verversen is voor een aantal dingen goed:
* er worden in het aquarium door je levende wezens (planten, vissen, garnalen, bacteriën etc) stoffen gebruikt, die vul je aan.
* er worden door de levende wezens stoffen geproduceerd. die voer je (gedeeltelijk) af.
* er groeien ziektekiemen in je bak, die voer je af.
* vissen produceren bepaalde groeiremmende stoffen, maar ook stresshormonen, die voer je af.
De mate van aan -en afvoer is uiteraard afhankelijk van het % van verversing.
Door al deze zaken wordt de weerstand van je vissen (en garnalen?) verhoogd, maar hoe vaak je je water moet verversen, is afhankelijk van de bezetting, hoe veel voeding (planten- én vissenvoeding) je toevoegt.
Overigens gaan er meer vissen dood door overvoeding dan ondervoeding. 2 dagen in de week mag je ze rustig laten vasten, of alleen groente (courgette, broccoli, etc etc) geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen zijn we even verder en ben ik druk op zoek naar een goede plantenvoeding die fosfaat en nitraat bevat. Al bij verschillende dierenwinkels geweest en de medewerkers weten totaal niet waar ze het over hebben of wat je bedoelt. Weet iemand misschien een goed merk dat alle micro en macros bevat?
(Dus ook de fosfaten en nitraten)
 

Terug
Bovenaan