Groene alg op ruiten hulp gevraagd


Ik weet niet zeker of het ook echt groen alg is. Het lijkt bruin, maar dat zou denk ik dan een groter probleem zijn omdat we daar niet zo snel vanaf zullen komen.
Ik voeg nu 1 keer per week plantenvoeding toe maar het is even aftasten hoeveel het ongeveer moet zijn. Een overdosis is ook niet de bedoeling.


Een aquarium met kap maakt dus eigenlijk helemaal geen verschil?
Ik kan het aquarium ook niet op een andere plek zetten omdat mijn kamer sowieso erg licht is en licht van alle kanten binnenkomt.
Zonlicht in de bak zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar wat ik wil zeggen is dat je zonder zonlicht ook groene ruiten kunt krijgen.
Bruine aanslag of bruinalg is vaak tijdens opstartfase van de bak en wordt vanzelf minder. Of een teken van teveel organische belasting. Na de opstartfase trad het bij mij vaak op nadat ik in de bodem had gewoeld. Dit doe ik nu veel minder, met goed resultaat.
 
Aan het begin filter schoonmaken en al het bruinalg eraf wassen, wel met je aquariumwater. En iets minder voeden. Groenalg heb ik ook, gewoon 1 minuut met een schraper en de ruit is weer brandschoon. Zou me niet zo druk maken. Zou eerder denken aan beter licht voor in je aquarium. Zodat de planten beter groeien en voedingstoffen opnemen. Ik zie gewoon een donker aquarium
 
Aan het begin filter schoonmaken en al het bruinalg eraf wassen, wel met je aquariumwater. En iets minder voeden. Groenalg heb ik ook, gewoon 1 minuut met een schraper en de ruit is weer brandschoon. Zou me niet zo druk maken. Zou eerder denken aan beter licht voor in je aquarium. Zodat de planten beter groeien en voedingstoffen opnemen. Ik zie gewoon een donker aquarium
Ben nu ook aan het kijken naar een nieuwe lamp. Werkt het net zoals bij een heater? Het 1 w voor 1 liter water? Of hoe kies je de beste lamp?
 
Je hebt 20 tot 50 lumen per liter nodig, afhankelijk van je plantenkeuze.
 
Is er een bepaalde manier om het aantal lumen om te rekenen in w?
 
Je hebt 20 tot 50 lumen per liter nodig, afhankelijk van je plantenkeuze.
Is er een manier om dit gemakkelijk te kunnen omrekenen? Want ik kom dan ongeveer op een lamp van 10 w uit. Maar dan is een kap toch veel goedkoper? Want deze led balken kun je dan steeds vervangen..
 
Is er een manier om dit gemakkelijk te kunnen omrekenen? Want ik kom dan ongeveer op een lamp van 10 w uit. Maar dan is een kap toch veel goedkoper? Want deze led balken kun je dan steeds vervangen..
Dit is denk ik, afhankelijk van het merk.
Ik heb Daytima matrix boven het aquarium, en produceerd 230 lumen per watt.
 
Zou de superfish led lamp 30 met 10w volstaan?
 
Dat hangt af van de.planten die je wil gaan houden. Weinig eisende planten kunnen uit de voeten met 20 lumen per liter, en bijvoorbeeld de meeste rode planten vragen minimaal 30 lumen per liter. Het is dus belangrijk on de verlichting af te stemmen op de lichtbehoefte van het plantenbestand. Het kleurenspectrum van de verlichting is ook belangrijkcvoor goede plantengroei: planten doen het goed op een kleurenspectrum tussen 4000 en 6500 kelvin.
 
Zou de superfish led lamp 30 met 10w volstaan?
hey, hoe breed is je bak? Wat voor planten wil je erin doen? Als je het houd op basis planten. Voldoet elke lamp wel, zou dr niet een te hogere wiskunde van maken. Zelf heb ik een merkloze lamp van 36w met 7000 lumen. Hij was 45 euro maar. Zou geen merk kopen zoals superfish, je wordt leeg getrokken. Bijna alle groene stengelplanten, de rode lotus, wat anubius of een simpel bladplantje doen het op elk licht.
 
hey, hoe breed is je bak? Wat voor planten wil je erin doen? Als je het houd op basis planten. Voldoet elke lamp wel, zou dr niet een te hogere wiskunde van maken. Zelf heb ik een merkloze lamp van 36w met 7000 lumen. Hij was 45 euro maar. Zou geen merk kopen zoals superfish, je wordt leeg getrokken. Bijna alle groene stengelplanten, de rode lotus, wat anubius of een simpel bladplantje doen het op elk licht.
Ik heb dus gekozen voor iets meer watt en lumen, heb zelf een bak van 200 liter. Alles groeit uitstekend, gebruik zelfs teveel licht kom ik nu achter. Zou gewoon een witte led halen van 10-20w. Goedkope optie gaan. Als je een rgb kan vinden gewoon die halen. Is ook leuk wat roze of blauw licht.
 
Zou de superfish led lamp 30 met 10w volstaan?
Volgens mij heb je een 30 liter bakje en dan is 10W voldoende als je niet veel licht eisende planten hebt. Ik heb alleen wat mosjes en Crypto en heb er 5W boven.
 
Voor de doorsnee goedkope lamp kun je rekenen op 100lm per watt. Dat kan oplopen tot 200lm per watt voor de duurdere lampen. Maar ze horen het ook te specificeren.
Volgende vraag is of de lamp het licht ook richt in een bepaald gebied of dat hij rondom straalt. Dat laatste geeft veel verlies. Een dimbare lamp is wel wenselijk. Als je veel licht aanbiedt zul je ook co2 moeten gaan toevoegen. Van mij uit gezien is dat alleen de moeite waard als je bepaalde planten wenst.
Het is vaak even zoeken in het begin voordat je de juiste lichtsterkte hebt.
Als je een wat krachtigere lamp neemt die ook te dimmen is kun je nog alle kanten op.
 
Persoonlijk zou ik even bedenken of dat plaatje dat bakje wel kan/zal houden? Die buigt nog niet door ?
 

Bijlagen

  • image-30-05-2024_12-53-32-80.jpg
    image-30-05-2024_12-53-32-80.jpg
    302.9 KB · Weergaven: 15
  • 17170665333315590884733757675698.jpg
    17170665333315590884733757675698.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 14
hey, hoe breed is je bak? Wat voor planten wil je erin doen? Als je het houd op basis planten. Voldoet elke lamp wel, zou dr niet een te hogere wiskunde van maken. Zelf heb ik een merkloze lamp van 36w met 7000 lumen. Hij was 45 euro maar. Zou geen merk kopen zoals superfish, je wordt leeg getrokken. Bijna alle groene stengelplanten, de rode lotus, wat anubius of een simpel bladplantje doen het op elk licht.
De bak is 32 breed en 32 lang. Er zitten een betta, rasbora maculatus en garnalen in. Merk dat de lampen van superfish behoorlijk prijzig zijn. Dennerle al helemaal
 
Dat is een klein bakje van amper 20 liter en ik zou een led bij Aliexpress bestellen.
 
Ik heb er nooit problemen mee gehad en gebruik ze al jaren en meer leden hier wel.
 
Volgens mij heb je een 30 liter bakje en dan is 10W voldoende als je niet veel licht eisende planten hebt. Ik heb alleen wat mosjes en Crypto en heb er 5W boven.
Ik heb er voornamelijk anubias in. Een aantal crypto, mossen, en nog een aantal. Het zijn wel allemaal zeer langzaam groeiende planten en allemaal rizoom
 
Daarmee heb je ook niet veel lichtnodig. Mossen en Crypto deden het hier met 5W al best goed.
 
De bak is 32 breed en 32 lang. Er zitten een betta, rasbora maculatus en garnalen in. Merk dat de lampen van superfish behoorlijk prijzig zijn. Dennerle al helemaal
Daarom gewoon kiezen voor een goedkope led. Kan je ook nog een kleurlicht kiezen voor de leuk!
 
Ik heb er voornamelijk anubias in. Een aantal crypto, mossen, en nog een aantal. Het zijn wel allemaal zeer langzaam groeiende planten en allemaal rizoom
Als ik naar je planten kijk gewoon een mooie waterdichte led onder tegen je deksel plakken. Bestellen via ali of amazon
 
Als ik naar je planten kijk gewoon een mooie waterdichte led onder tegen je deksel plakken. Bestellen via ali of amazon
Op de bak zit een losse afdekruit volgens mij dus dan kom je uit bij een led die je aan de rand kan bevestigen.
 
Om wat meer schaduw in de bak te krijgen is het idee ontstaan om kamerplanten in de bak te stoppen. Nu zag ik op internet plaatjes voorbij komen van ripariums en dit ziet er werkelijk waar fantastisch uit. Een plaatje had op de achterzijde maaskeien opgestapeld. Daar zette hij de plantenwortels tussen. Nu zou ik dat ook wel willen, maar, de stroming. Met het opstapelen van stenen krijg je toch dode hoeken? Ik mijn ogen lijkt het dan alsof het vuil zich achter de stenen opstapelt. Is hier misschien een andere oplossing voor of valt het toch wel mee met het vuil?
 
Zie ook veel ideeën van een begroeide achterwand langskomen. Super gaaf. Ik heb begrepen dat javamos hier niet zo geschikt voor is omdat het erg snel erg veel vuil vasthoudt.
Zijn er 3d stenen wanden waar mos op kan groeien en welk mos raden jullie dan aan? Dat in combinatie met de kamerplanten bovenin het aquarium. Het word vast een plaatje, maar, op welke manieren is het mogelijk om de kamerplanten vast te zetten in het aquarium? Het is dan de bedoeling dat de wortels vrij in het water kunnen groeien en je de bevestiging niet ziet

1717966601762.png

Zit er aan de denken om zoiets te maken. Met rizoomplanten.
1717966640813.png
 
Om wat meer schaduw in de bak te krijgen is het idee ontstaan om kamerplanten in de bak te stoppen. Nu zag ik op internet plaatjes voorbij komen van ripariums en dit ziet er werkelijk waar fantastisch uit. Een plaatje had op de achterzijde maaskeien opgestapeld. Daar zette hij de plantenwortels tussen. Nu zou ik dat ook wel willen, maar, de stroming. Met het opstapelen van stenen krijg je toch dode hoeken? Ik mijn ogen lijkt het dan alsof het vuil zich achter de stenen opstapelt. Is hier misschien een andere oplossing voor of valt het toch wel mee met het vuil?
Je zou op youtube eens filmpjes moeten kijken van MD fishtanks. Hij spoelt gewoon het potgrond goed af en klemt ze zo in de bak aan de achterkant volgens mij. De wortels hangen dan gewoon in het water
 
Hmm , nooit leuk wanneer er ( teveel )algjes in het aquarium groeien.
Zelf zie ik wekelijk ramen poetsen en de planten wat bij snoeien als normaal al zijn er bakken waar je gemakkelijk langer dan een maand kan wachten.
Directe licht inval kan voor meer alg en plantengroei zorgen
Aan de andere kant heb lamploze vensterbank bakjes die 3-4uur vol int zonlicht staan waar je enkel hoeft te snoeien.
Als jou bakje meerdere uren direct zonlicht vangt zou ik amper extra bij verlichten.
3-4uur de lamp aan wanneer jij wenst te genieten van je bakje lijkt me genoeg(winter periode iets langer )
Plantenvoeding, een AIO kan al heb ik liever de no3 , po4 en sporenelementen afzonderlijk toe te voegen.
Probeer je ook niet druk te maken en teveel ineens te veranderen in je aquarium als het niet 100%gaat zoals je wenst.
Hou je aan wekelijkse onderhoud en geniet van je onderwater hobby.
 

Terug
Bovenaan