Groene alg tegen ramen voorkomen

B

Brigitte2807

Guest
Heyyyy iedereen,

Ik heb een aquarium van 60 liter. De laatste tijd heb ik veel last van groene alg tegen mijn ramen, ondanks dat ik twee chinese algeneters heb. Weet iemand goede algeneters die goed je ramen schoonmaakt?

Groetjes Brigitte
 
Hoeveel ververs je en hoelang heb je de verlichting aan??
Geef je plantenvoeding en heb je een foto van je bak??
 
Sponsje, zelf reinigen, daar zijn geen algen eters voor,hoor.
 
Ik doe het persoonlijk nooit met een spons omdat ik het idee heb dat ik dan sneller krassen maak (omdat zand aan de spons blijft hangen). Zelf gebruik ik een pasje zoals een rijbewijs/id-kaart/AH bonuspas/schoolpas etc.
 
De naam algeneter is in de regel wat misleidend hoor. Ik doe het met een AH pasje en dan met de groene kant. Dat krast niet maar wel oppassen als je bij de bodem komt. Ik blijf daar iets boven dus.
Als ook daar alg zit dan heel rustig en met beleid de onderste rand ook doen.
 
Valt er direkt zonlicht op het glas?
Ik heb ook wat alg tegen de ruiten, maar vooral waar er zonlicht op valt.
 
Oude "creditcard" o.i.d. gebruiken...krast niet en maakt je ruiten mooi schoon.
 
Zap zei:
Oude "creditcard" o.i.d. gebruiken...krast niet en maakt je ruiten mooi schoon.

Had ik maar een oude, ik heb helemaal geen creditkaart :D ;)
 
jessicapilon zei:
Zap zei:
Oude "creditcard" o.i.d. gebruiken...krast niet en maakt je ruiten mooi schoon.

Had ik maar een oude, ik heb helemaal geen creditkaart :D ;)

Dat zijn de gelukkigste mensen...ik heb er ook geen hoor...al jaaaaaaaaaaaaaaaaren geleden afgeschaft.
 
Ik ben er nooit aan begonnen zelfs ;)
geld is makkelijk af en toe maar gelukkig maakt het niet denk ik. Vaak geeft het juist veel kopzorgen.
 
Heeee, ik ververs om de week mijn aquarium voor 1/3 en 1 keer in de maand doe ik heel mijn aquarium grondig schoonmaken.
Als ik naar bed ga zet ik de verlichting uit en 's ochtends zet ik de verlichting weer aan.
Ik heb wel een foto maar hoe moet ik die toevoegen, ik ben nog niet zo heel erg lang lid dus ik heb geen idee :p.

Groetjess
 
Heee allemaal,

De meeste van jullie hebben de tip gegeven om een oud pasje te gebruiken, ik heb deze tip gebruikt en het werkt perfect. Dank je wel allemaal!

Groetjess
 
Dankjewel, dit is een foto van mijn aquarium. Ik heb een 60 liter bak: 15 barbeeltjes, 15 neon tetra's, 4 guppen zitten erin.

Groetjes

919799_0_82_img_0518.jpg
 
Om te beginnen is je bak veel te vol. Je moet gemiddeld denken bij jou aan zo n 60cm vis.
Voor je bak is het beter denk ik als je echte planten zou nemen ;).
Je bakje oogt verder erg netjes.
 
Ook kan je beter de planten uit de potjes halen en met schoongemaakte wortels in de grond steken.
 
TonHageraats zei:
Ook kan je beter de planten uit de potjes halen en met schoongemaakte wortels in de grond steken.

Zelfs met mn leesbril op zie ik geen potjes maar ik geloof je direct Ton ;)
 
Even het beeld op 200% zetten misschien John :D
Er staan 5 echte planten in zo als ik kan beoordelen.

Welk filter heb je erin zitten?
 
Ik heb er inderdaad 5 echte planten en 1 nep plantje in staan. En wat bedoel je met je bak is veel te vol, bedoel je daarmee dat ik er te veel vissen in heb of te veel decoratie?
Mijn aquarium filter is gewoon goed, ik heb er een pompje in zitten van 100.
 
Dan heb ik je plantjes goed ingeschat.

Met vol wordt bedoeld de aantal vissen op het moment dat ze hun volle lengte hebben bereikt, en mijns inziens is dat best mogelijk.

Heb je de plantjes al uit de potjes gehaald en de wortels schoongemaakt? ook dit zal zeker helpen.

Het filter vindt ik persoonlijk wat aan de kleine kant 100 Liter vermogen met dit visbestand, maar daar laat ik de kenners over informeren, vaak wordt 3x het water volume geadviseerd omdat als de pomp wat langer draait en wat vervuild ( wat goed is voor de bacterie opbouw) de capaciteit sterk achteruitgaat met als gevolg algen.
 
Hoe groter het visbestand, hoe meer vervuiling. Grotere filter en/of wekelijks de Hele bak verschonen.
Ik vond het altijd heel lastig om in een kleiner bakje met veel vis en echte planten en zonder CO2 het bakkie Algvrij te houden, maar dat ben ik!
Ik heb een plastic dekseltje wat ik altijd gebruik voor de ramen!
 
Ja je hebt 34 visjes in zo n bakje dus normaal zou zo n visje dan nog geen 2 cm mogen worden.
15 tetra s is zo n 45cm en de 4 Guppen zo n 20cm dus dan zit je ongeveer al aan de max.
Zoals Eric al aangeeft kan dat de bak teveel vervuilen.
 
Ik heb een spons van Dennerle gekocht, 1 zijde is een grove kant en werkt perfect zonder krassen. Ook filterwatten voor de zachte groene alg werkt goed. Net boven de grindlaag gebruik ik een plastic pasje bv oude bankpas
 
Bij de bodem is het altijd even goed opletten. Een kras heb je sneller dan je denkt en dat is zonde natuurlijk.
 
Doe het nog steeds met scheermesje op steel.
Hoef ik het water niet in.
 
Terug
Bovenaan