Groene alg


Toch blijf ik me telkens verbazen hoe de gevolgde redenaties zijn. Je moet in dit soort situaties niet uitgaan van een teveel van iets maar nu juist van tekorten!! Het licht minderen heeft niet zoveel zin als de rest niet in verhouding is. Er blijkt toch nog wat nitriet te zijn. De omzetting nitriet/nitraat verloopt dus (nog) niet goed. Toch staat je nitraat niveau niet bepaald laag maar staat in elk geval niet in verhouding tot je fosfaat. Fosfaat gehalte is duidelijk te laag. Mijn advies zou zijn; Laat je verlichting zoals je ze had. Problemen zitten niet in teveel maar als gezegd in tekorten. Werk stap voor stap af en kijk eerst wat het resultaat is voor je de volgende stap onderneemt. Elke stap kan ook de nodige tijd vragen, hou daar rekening mee.
 
Toch blijf ik me telkens verbazen hoe de gevolgde redenaties zijn. Je moet in dit soort situaties niet uitgaan van een teveel van iets maar nu juist van tekorten!! Het licht minderen heeft niet zoveel zin als de rest niet in verhouding is. Er blijkt toch nog wat nitriet te zijn. De omzetting nitriet/nitraat verloopt dus (nog) niet goed. Toch staat je nitraat niveau niet bepaald laag maar staat in elk geval niet in verhouding tot je fosfaat. Fosfaat gehalte is duidelijk te laag. Mijn advies zou zijn; Laat je verlichting zoals je ze had. Problemen zitten niet in teveel maar als gezegd in tekorten. Werk stap voor stap af en kijk eerst wat het resultaat is voor je de volgende stap onderneemt. Elke stap kan ook de nodige tijd vragen, hou daar rekening mee.

Ik kreeg zelf groene algen zodra ik reflectoren gebruikte. Verder niets gewijzigd aan mijn bak. Ieder heeft zo zijn ervaringen.
 
Er blijkt toch nog wat nitriet te zijn

Ik denk dat de waarde van 0,01 eerder te maken heeft met het aflezen.Met de genoemde waarden zit er slechts 5 mg co2 in de bak en dat is voor een gemiddelde vaak te weinig. Als ik kijk naar de waarden in de beginpost dan is er naast de co2 denk ik ook een nitraat en fosfaat tekort. Zolang er 1 element niet voldoende aanwezig is zullen de planten niet goed gaan groeien en ik zou eerst zorgen dat alle belangrijke waarden op peil zijn.Het zal zoals Ben al aangeeft geen overschot van iets zijn wat de algen veroorzaakt.
 
Ik kreeg zelf groene algen zodra ik reflectoren gebruikte.

Wel begrijpelijk want daardoor heb je meer licht en dus een grotere vraag naar voeding. Aan die grotere vraag kon dan waarschijnlijk niet worden voldaan en dat geeft dan vaak weer algen.
 
Ik kreeg zelf groene algen zodra ik reflectoren gebruikte. Verder niets gewijzigd aan mijn bak. Ieder heeft zo zijn ervaringen.
Nee, je kreeg geen algen door je reflectoren maar door tekorten op ander gebied! Zoals John al opmerkt door meer licht ontstaat er een grotere vraag aan bemesting. Dáár moet je dus gaan zoeken voor de oplossing.
 
Nee, je kreeg geen algen door je reflectoren maar door tekorten op ander gebied! Zoals John al opmerkt door meer licht ontstaat er een grotere vraag aan bemesting. Dáár moet je dus gaan zoeken voor de oplossing.

Of de vraag omlaag brengen. Wat was er eerder de kip of het ei...
 
Of de vraag omlaag brengen. Wat was er eerder de kip of het ei...
Nee, dat is het niet. Een plant, bijvoorbeeld, heeft bepaalde basisbehoeftes. Als ik een Ludwigia mini super red wil hebben in mijn bak moet ik een bepaalde minimum hoeveelheid licht hebben. Dat is een gegeven, de rest moet ik dan aanpassen aan dat gegeven. Wil ik de plant wat roder krijgen of een mooiere bladgrootte geven dan is de minimum lichtintensiteit niet genoeg, ik moet deze verhogen. Dat betekent onmiddellijk dat ik ook weer de bemesting moet aanpassen, de plant wil nl. harder/beter groeien en is meer voeding nodig. Bij alles wat er gedaan wordt op aquarium wordt altijd gewerkt met tekorten. Elke methode die men gebruikt, ze gaan allemaal en altijd uit een gemis. Als voorbeeld mag ik misschien mijn bak gebruiken. Als ik kijk naar mijn verlichting kan ik vertellen dat zowel lichtduur als intensiteit hoger ligt als bij de Ts. Toch heb ik geen alg problemen. Zou ik niet goed of niet genoeg bemesten zou ik ze wel degelijk hebben.
 
Laatst bewerkt:
e, dat is het niet. Een plant, bijvoorbeeld, heeft bepaalde basisbehoeftes. Als ik een Ludwigia mini super red wil hebben in mijn bak moet ik een bepaalde minimum hoeveelheid licht hebben. Dat is een gegeven, de rest moet ik dan aanpassen aan dat gegeven. Wil ik de plant wat roder krijgen of een mooiere bladgrootte geven dan is de minimum lichtintensiteit niet genoeg, ik moet deze verhogen. Dat betekent onmiddellijk dat ik ook weer de bemesting moet aanpassen, de plant wil nl. harder/beter groeien en is meer voeding nodig. Bij alles wat er gedaan wordt op aquarium wordt altijd gewerkt met tekorten. Elke methode die men gebruikt, ze gaan allemaal en altijd uit een gemis. Als voorbeeld mag ik misschien mijn bak gebruiken. Als ik kijk naar mijn verlichting kan ik vertellen dat zowel lichtduur als intensiteit hoger ligt als bij de Ts. Toch heb ik geen alg problemen. Zou ik niet goed of niet genoeg bemesten zou ik ze wel degelijk hebben.

Ik ben het daar mee wel eens. Maar aan de foto's te zien heeft de TS niet echt moeilijke planten. Zodra de belichting naar beneden gaat is het makkelijker om de bak in balans te krijgen omdat de tekorten kleiner zijn. Zodra je aan de knoppen van belichting gaat draaien veranderen de eisen aan co2 en voeding mee. De relatief makkelijk te houden planten zullen dan beter gedijen. Een rode plant stelt zwaardere eisen. Dus wat dat betreft ben ik het er helemaal mee eens. Het is vaak ook handig om naar de herkomst van de plant te kijken.
 
Als je het licht dempt dan zal inderdaad de vraag naar voeding meedalen. Daarom gebruik ik vaak zelf ook vrij veel drijvers in de bakken.
 

Terug
Bovenaan