groene algen


cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Berichten
473
Locatie
tegelen
Ik heb nu al maanden een algen probleem.
Het gaat om groene alg op de ruiten en ook op sommige blaadjes van planten.
Ik heb al van alles geprobeerd.
Ik heb zeker drie maanden geprobeerd om maar 6 uur licht aan te hebben en minimaal voeren van de vis.
Het minimaal voeren is nu geen optie meer omdat er nu jonge maanvissen in zitten. Maar ik let er wel op dat al het voer op is. ( ik voer vaker per dag een mindere hoeveelheid)
Het licht staat op 8 uur per dag, temp staat op 28gr
waterwaarden: PH 7, GH 9, KH 6, NO2 0, NO3 20 NH3 0, PO4 0,75 alles getest met druppeltesten.
Ook voeg ik co2 toe

Ik heb veel pagina's op het net geraadpleegd. Maar vind niet echt een antwoord. PO4 zou iets te hoog zijn, maar PO4 zou ook weer goed zijn voor de planten groei. NO3 van 20 is ook weer niet te extreem hoog dacht ik zo.

Ik weet het niet meer
 

Bijlagen

  • 20210912_165544.jpg
    20210912_165544.jpg
    228.9 KB · Weergaven: 84
  • 20210912_165549.jpg
    20210912_165549.jpg
    143.8 KB · Weergaven: 87
  • 20210912_165608.jpg
    20210912_165608.jpg
    74.2 KB · Weergaven: 83
  • 20210912_165619.jpg
    20210912_165619.jpg
    119.7 KB · Weergaven: 82
Je moet beginnen bij het begin. Elke plant heeft om überhaupt te kunnen groeien licht nodig. En elke plant vraagt om een bepaalde licht intensiteit. Voor jouw plantenkeuze is het dus zaak om precies die, gemiddelde, intensiteit die gevraagd wordt uit te zoeken. En vervolgens stem je die verlichting die je minimaal gedurende 8 uur geeft, excl. dimtijden, af op je plantenbestand. Eenmaal exact afgesteld kom je daar verder niet meer aan!!! Je licht wordt je vaste punt waarvan de rest wordt afgeleid. Nu gaan je planten groeien en vragen om bemesting. Daaronder valt bemesting via de waterkolom maar ook bodembemesting én daarnaast CO2. Zou je nu algen krijgen dan weet je dat de oorzaak ligt bij CO2 tekorten en mogelijk ook een fosfaat tekort. Het gedraai aan verlichting zorgt er alleen maar voor dat je elke keer nieuwe verhoudingen creëert in je bak met daaraan gekoppeld de nodige problemen. Wanneer je werkt volgens de hier aangegeven methode denk je in het tekorten principe. Zie ook de gouden driehoek waarin de correlaties aangegeven worden t.o.v. het vast gegeven in de top; het licht!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Probleem zit in het feit dat ik eigenlijk jaren geen problemen heb gehad van te veel algen. Ik ben met het licht gaan schommelen om te proberen de algen groei tegen te gaan.
Eigen is er niet veel veranderd in de bak. Heb wel een paar keer van visbestand gewisseld maar dat is het dan ook.
Voeding heb ik ook al een paar jaar het zelfde
 
Niks mis met de po4 hoor en die mag met een no3 van 20 best 2,0 zijn. Ik zie vaak bij bakken met Manen dat je wat algen krijgt en dat heb ik ook een beetje al valt het best wel mee. Deze vervuilen flink wat volgens mij wel degelijk invloed heeft op het ontstaan van algen.
Vaak zie je in bakken met Manen of Discussen dan ook wel wat algen.
 
Niks mis met de po4 hoor en die mag met een no3 van 20 best 2,0 zijn. Ik zie vaak bij bakken met Manen dat je wat algen krijgt en dat heb ik ook een beetje al valt het best wel mee. Deze vervuilen flink wat volgens mij wel degelijk invloed heeft op het ontstaan van algen.
Vaak zie je in bakken met Manen of Discussen dan ook wel wat algen.
Wat algen op de ruiten vind ik zelf ook niet zo erg, alleen de algen op de planten dat vind ik erg, behalve dat het niet uit ziet heb ik het idee dat dit ook slecht is voor de planten. Deze bladeren worden slecht en heb het idee dat die algen ook de groei van de planten belemmerd
 
Het moet toch ergens aan liggen. Waarom eerst jaren niet en nu al een paar maanden algen in overvloed
 

Terug
Bovenaan