Groene, fluffy alg


LinAqua

Member
Lid geworden
16 september 2023
Berichten
8
Leeftijd
31
Hi leden,

Ik worstel al een hele tijd met een groene alg in mijn aquarium. Het heeft alle stenen overwoekerd en hecht zich inmiddels ook aan de zandbodem voorin en aan dode plantblaadjes.

Ik kan maar niet ontdekken welke alg dit is. Het is groen met korte fluffy draden. Het lijkt wel een glanzend vachtje, wuift mee met de stroming en zit heel erg vast. Als het er maar beperkt in zou zitten zou het zelfs wel mooi zijn haha! Zie de foto’s en het filmpje.

Waterwaarden:
Nitraat: 15-20
Nitriet: 0
GH: 6
KH: 6
pH: 7.0
Fosfaat: 0,5-1,0
CO2 dropchecker: groen tot lime groen

Bestand:
2 Honinggourami’s
7 Japonica garnalen

Herkent iemand deze alg of heeft iemand tips om hem te bestrijden? Bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • IMG_0372.mov
    10.7 MB
  • IMG_0374.jpeg
    5.5 MB · Weergaven: 50
lijkt op green carpet algae/hair algae (weet de nederlandse naam niet), vind het wel mooi eigenlijk haha. Heb het in meerdere youtube filmpjes voorbij zien komen, sommige mensen proberen het zelf te groeien. Hangt blijkbaar samen met de hoeveelheid licht in je bak. Als ik de middelen had, had ik het ook gedaan, denk dat mijn sluiers er dol op zouden zijn haha.


vanaf 5:00 min.
 
De meeste vissen en garalen zijn hier wel gek op ze eten kleine beestjes die tussen de algen leven en zn mooi tapijt is ook een ideale waterfilter. Door de planten gezond te houden kan je ze alg vrij houden zonder dat de alg hierdoor beïnvloed hoeft worden. Vooral als ze op levenloze objecten zitten zoals deze "baardalg"
 
Super bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het carpet algae is aan de hand van dat filmpje. Al snap ik niet helemaal hoe het erin is gekomen (6,5 uur licht per dag en staat zo’n 3,5 meter van het raam op het zuiden zonder direct zonlicht).

Ik snap ergens wel dat mensen dit bewust proberen te creëren, het is een mooie alg. Vind alleen zelf de look van stenen ook heel mooi dus had ze graag iets beter gezien 😅

Mijn grootste ergernis is dat het ook op het zand groeit. Dat hevel ik telkens een beetje af maar moet dan ook het zand weer aanvullen. Niet heel fijn!
 
De meeste vissen en garalen zijn hier wel gek op ze eten kleine beestjes die tussen de algen leven en zn mooi tapijt is ook een ideale waterfilter. Door de planten gezond te houden kan je ze alg vrij houden zonder dat de alg hierdoor beïnvloed hoeft worden. Vooral als ze op levenloze objecten zitten zoals deze "baardalg"
Ik zie ze inderdaad vaak even scharrelen op het alg! En het zijn inderdaad de dode blaadjes of snoeiresten waar het op hecht
 
Super bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het carpet algae is aan de hand van dat filmpje. Al snap ik niet helemaal hoe het erin is gekomen (6,5 uur licht per dag en staat zo’n 3,5 meter van het raam op het zuiden zonder direct zonlicht).

Ik snap ergens wel dat mensen dit bewust proberen te creëren, het is een mooie alg. Vind alleen zelf de look van stenen ook heel mooi dus had ze graag iets beter gezien 😅

Mijn grootste ergernis is dat het ook op het zand groeit. Dat hevel ik telkens een beetje af maar moet dan ook het zand weer aanvullen. Niet heel fijn!
haha ja als je steeds zand bij moet vullen dan snap ik wel dat het vervelend kan worden:DD
 
Voor mij is ieder plukje een ergernis maar goed je ontkomt er niet aan denk ik want een bak zonder alg is een utopie.
Haha ik begon ook bij ieder plukje, maar inmiddels heb ik mijn lat iets lager gelegd want het is inderdaad een utopie
 
Voor mij is ieder plukje een ergernis maar goed je ontkomt er niet aan denk ik want een bak zonder alg is een utopie.
Nou ik denk echt dat een bak zonder alg best kan bestaan. Hoewel je altijd op het glas en objecten een risico hebt. Er zijn echt manieren om je bak compleet algvrij te houden. Wat niet mogelijk is om je bak volledig vrij van sporen te houden. Die sporen zitten overal van kraan water tot regendruppels. Maar hun geliefde waardes niet worden bereikt dan blijft de alg mooi weg. En dan is een plukje of 2 nog wel te overzien. Dat kan altijd voorkomen. Dat noem ik geen alg meer dat is een zwakke poging tot bestaan 😂 zelfde als een plant die meer dood dan leven in een aquarium staat. Is dat nog wel echt een plant of meer het overblijfsel van 😂

Het risico om alg te krijgen kan blijven maar een alg vrije bak is best haalbaar 😄
(En een algje op de rand van anubias tel ik dan ook niet mee dat zegt meer over de anubias dan over de alg)
 
Nou ik denk echt dat een bak zonder alg best kan bestaan. Hoewel je altijd op het glas en objecten een risico hebt. Er zijn echt manieren om je bak compleet algvrij te houden. Wat niet mogelijk is om je bak volledig vrij van sporen te houden. Die sporen zitten overal van kraan water tot regendruppels. Maar hun geliefde waardes niet worden bereikt dan blijft de alg mooi weg. En dan is een plukje of 2 nog wel te overzien. Dat kan altijd voorkomen. Dat noem ik geen alg meer dat is een zwakke poging tot bestaan 😂 zelfde als een plant die meer dood dan leven in een aquarium staat. Is dat nog wel echt een plant of meer het overblijfsel van 😂

Het risico om alg te krijgen kan blijven maar een alg vrije bak is best haalbaar 😄
(En een algje op de rand van anubias tel ik dan ook niet mee dat zegt meer over de anubias dan over de alg)
Er zitten altijd algen in je aquarium. Een bak zonder alg is een dode bak. En als je sommige algjes niet meetelt dan snap ik ook deze reactie weer niet...
 
Er zitten altijd algen in je aquarium. Een bak zonder alg is een dode bak. En als je sommige algjes niet meetelt dan snap ik ook deze reactie weer niet...
Omdat er in mijn ogen een verschil zit tussen echt alg hebben groeien en een spoor die toevallig uit is gaan groeien. Maar Misschien dat algen gewoon zo klein zijn dat de meeste gewoon door het water zwerven. Wat ik met algen hebben bedoel is dat je ook letterlijk daadwerkelijk stabiele groeiende algenplant hebt. En daardoor ook verspreiding hebt en een probleem kan krijgen. Maar misschien zie ik dat verkeerd 😄

Beetje het zelfde als dit: mn vissen zijn niet ziek omdat de ziektekiemen door de bak heen drijven, en ik heb geen algen omdat er wat algen door de bak heen drijven. Maar misschien is dit gewoon een bekrompen kijk en verwoording.
 
Beste Don 1262 dus jij denkt / geeft aan dat een bak/ aquarium kan bestaan zonder alg, maar hoe gaan we dit dan bereiken.Graag een handleiding hoe we dit oplossen, want elk aquarium van hier tot aan China is nooit algvrij. Als jij de oplossing in huis hebt kan ik je voorspellen dat je rijk wordt, want je bent de eerste in deze wereld die het dan op kan oplossen.

Tevens dek je jezelf in door te verkondigen dat er altijd sporen zijn, ja daar kan ik in meegaan maar dan graag ook een antwoord hoe we de sporen voorkomen om zoals nogmaals door jou weergegeven je een aquarium algvrij kan houden.

Een alg is een plant die nimmer een plant geworden is omdat die niet door-ontwikkeld is, alleen willen we deze alg/ plant niet in ons bestand hebben.
Vandaar dat er heel veel rommel op de markt is die verkocht wordt om deze alg/ plant te elimineren.

Een kleine kans is dat een beplant aquarium wat in balans is de ' algen' kunnen onderdrukken, maar een aquarium zonder alg is een utopie.
 
Omdat er in mijn ogen een verschil zit tussen echt alg hebben groeien en een spoor die toevallig uit is gaan groeien. Maar Misschien dat algen gewoon zo klein zijn dat de meeste gewoon door het water zwerven. Wat ik met algen hebben bedoel is dat je ook letterlijk daadwerkelijk stabiele groeiende algenplant hebt. En daardoor ook verspreiding hebt en een probleem kan krijgen. Maar misschien zie ik dat verkeerd 😄

Beetje het zelfde als dit: mn vissen zijn niet ziek omdat de ziektekiemen door de bak heen drijven, en ik heb geen algen omdat er wat algen door de bak heen drijven. Maar misschien is dit gewoon een bekrompen kijk en verwoording.
Daarom hanteer ik de volgende omschrijving. In elke bak zitten algen. Maar niet in elke bak vind je een algen probleem. Wat naar mijn idee de boodschap wat duidelijker kan overbrengen voor de lezers. Maar jij mag natuurlijk je eigen omschrijving posten.
 

Terug
Bovenaan